Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 1 Januari 2011

DARI ARKIB ROGOL RAIS YATIM




ROGOL INI APA BENDA?



ARKIB : 29/01/2004


HUKUMAN BERAT JENAYAH ROGOL - PENJARA SEUMUR HIDUP - MATI MANDATORI JIKA BABIT KEMATIAN
- meloya

PUTRAJAYA 28 Jan. - Kabinet hari ini memutuskan untuk meminda lagi Seksyen 376 Kanun Keseksaan bagi mengenakan hukuman paling keras, iaitu mati mandatori ke atas pesalah jenayah rogol yang menyebabkan kematian mangsa.

Dengan pindaan ini bermakna tiada lagi hukuman sebat dan penjara tetapi sebaliknya pesalah dibawa terus untuk menjalani hukuman mati di tali gantung.

Jemaah menteri turut mencadangkan supaya hukuman penjara seumur hidup dengan sebatan dikenakan ke atas perogol yang melakukan kesalahan sama secara berulang tetapi tidak membawa maut.

Mengenai desakan masyarakat supaya perogol disebat di khalayak ramai, Kabinet turut bersetuju untuk menghalusinya.

Empat kementerian diketuai Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diminta menjalankan kajian mengenai impak pelaksanaan hukuman di khalayak ramai itu.

Mesyuarat Kabinet hari ini membincangkan secara serius dan menyeluruh kes itu ekoran desakan rakyat yang mahukan pesalah rogol dan bunuh dikenakan hukuman paling keras. Ia ekoran kes terbaru seorang kanak-kanak Nurul Huda Gani, 10, dirogol kemudian dibunuh di pondok pengawal Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Gelang Patah, Johor 17 Januari lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Rais Yatim berkata, Kabinet pada dasarnya bersetuju bahawa kesalahan rogol yang menyebabkan kematian harus dianggap sebagai melakukan pembunuhan walaupun dalam undang-undang biasa memerlukan proses pendakwaan yang berasingan.

``Tidak seharusnya diadakan pendakwaan (lain) terhadap pembunuhan sebaliknya hendaklah secara automatik dianggap membunuh apabila mangsa mati akibat dirogol.

``Saya akan mengemukakan cadangan pindaan bagi memasukkan peruntukan khusus ke dalam kanun tersebut kepada Pejabat Peguam Negara sebelum dibentangkan di Dewan Rakyat pada sidang Parlimen akan datang,'' katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat pasca kabinet di JPM di sini hari ini.

Dalam kes Nurul Huda yang disebut di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan di Mahkamah Seksyen kelmarin misalnya, tertuduh Mohd. Abbas Danus Baksan, 47, dijatuhkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan 24 kali setelah dia mengaku salah atas dakwaan itu.

Bagaimanapun perbicaraan bagi kes bunuh membabit tertuduh itu akan dibicarakan pada tarikh lain pula di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Dengan pindaan ini bermakna kes itu akan berjalan serentak di bawah hukuman mati mandatori.

Pindaan ke atas Seksyen 376 Kanun Keseksaan tahun lalu menyaksikan hukuman lebih berat iaitu penjara minimum 15 tahun dan maksimum 30 tahun dengan sebatan menanti pesalah jenayah itu, di samping Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati.

Menurut Rais, walaupun hukuman tersebut sudah cukup berat tetapi kerajaan mengambil perhitungan jelas dan tegas daripada kes-kes dahsyat yang mengakibatkan kematian kanak-kanak terutama kes Nurul Huda yang menggemparkan seluruh negara itu.

Mengenai sebatan ke atas perogol di khalayak ramai, Rais berkata, Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga, Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Pendidikan dan beberapa NGO berkaitan harus menyampaikan pandangan mereka.

Menurutnya, kajian tersebut juga akan meliputi aspek sosiobudaya, ekonomi, agama dan hal-hal kekeluargaan, wanita dan kanak-kanak di samping beberapa undang-undang berkaitan.

``Ini kerana kita perlu penilaian yang objektif dan tidak terburu-buru. Walaupun pihak saya menerima banyak sokongan terhadap sebatan di khalayak ramai tetapi perlu fikir apakah ibu mengandung juga boleh melihatnya selain justifikasi sebatan itu,'' katanya.

SIAPA MINAH CUN INI?



Beliau memberitahu hasil kaji selidik oleh sebuah media ke atas 1,978 responden mendapati 79 peratus menyokong hukuman sebat di khalayak ramai tetapi Kabinet berpendapat hukuman mati mandatori lebih setimpal bagi penjenayah yang merogol mangsa hingga menyebabkan kematian.

Ditanya sama ada kerajaan yakin hukuman mati mandatori mampu mencegah jenayah rogol yang membawa maut, Rais menarik perhatian bahawa hukuman dalam Kanun Keseksaan telah dikuatkuasakan sejak 1889.

``Sama ada ia mampu mencegah atau tidak, itu masalah kedua tetapi undang-undang mesti menggambarkan keseriusan jenayah itu,'' tegasnya.

Beliau percaya akan ada pihak yang mempersoalkan keputusan tegas Kabinet hari ini termasuk meminta statistik tertentu sebagai bukti yang hukuman mati mampu mencegah jenayah.

Dalam hal ini beliau membidas segelintir pihak yang sibuk memperjuangkan hak asasi dengan meminta mereka memikirkan: ``Jika anak perempuan anda yang terlibat (dirogol dan dibunuh), bolehkah datang kepada saya dengan senyuman.''

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya akan meneliti dan melakukan pengkajian semula terhadap definisi rogol termasuk yang melibatkan rogol berkumpulan untuk memastikan wujud peruntukan undang-undang yang setimpal demi kebajikan masyarakat.

Selain itu menurutnya, mesyuarat Kabinet minggu depan pula akan memutuskan sama ada perlu diwujudkan sistem pendaftaran khusus untuk perogol memandangkan buat masa ini sudah ada Akta Pendaftaran Orang Yang Tidak Diingini 1969.

``Akta ini sekali gus boleh menyenaraikan semua pesalah jenayah di negara ini bukan untuk perogol sahaja.

``Tetapi ada cadangan supaya pendaftaran (khas) dibuat bagi perogol kerana jenayah itu dahsyat, supaya pihak berkuasa mudah membuat pertimbangan terhadap kes kesalahan seksual yang dilakukan mereka,'' katanya.

Sementara itu, Rais berkata: ``Kita harus ucap tahniah kepada pihak berkuasa kerana mendengar kes Nurul Huda dalam tempoh paling cepat dalam sejarah pentadbiran kehakiman negara ini.

``Ia memberi gambaran yang baik. Namun, kita bersimpati dengan keluarga Nurul.''

nota:
cukup hebat munkee ini buka cerita
tapi kes rogol amah ini senyap aje?

apakah maknanya gambar di atas?
siapa perampuan itu ?

kalau perempuan ini amah
ini spesial punya amah
mengancam
kah kah kah


18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya bibi ni membutuhkan bapak mentri dan bapak mentri jugak membutuhkan bapak mentri untu menjaga rumahtangga nya.

Tanpa Nama berkata...

bukan type aku, tp kalo digorol oleh pak menteri, memang pak menteri nie patut dihukum penjara 20 tahun.

Tp ini kes tak masuk TV3 maaaa.....yg ada kes jubur Shy-Fool Bin Kari.

Aku rasa kita patut adakan demo mcm demo kes syabas. bagi gertak sampai terberak dalam seluar org Jelebu tersebut.

Kpd semua blogger, teruskan serangan berganda anda.........bg mampos Si R*** Y****.

Aku rase sesuai kalau kite bagi gelaran kpd Pak Menteri ni sebagai Beras Takde Mak Bapak.

Barulah cool....

Tanpa Nama berkata...

macam mana agak nya mamat ini rogol amah? mesti cara seorang intelektual penuh berbudaya dengan bahasa yang tinggi..siap dengan bulu kening yang bergerak-gerak dan mata bukak kelip..atau pun..merempit ajer...ooi!! aku nak entot kau

Datuk berkata...

Ini semua org benci dah bro ..
tapi maslah skrng si kusrin,
kalu kusrin jd SUK,
memang masak Selangor..
bgla idea cmner nak patahkn
rancangn jahat ne..

Tanpa Nama berkata...

Heran juga.
Kemana perginya bapak menteri tu ya.
Senyap aje.
Tak berdetik langsung.
Dollah Badawi mana sembunyi.
Baju ketat Teo bukan main cepat komen.
Kalau tak betul.
Nafilah.
Kalau betul.
Mengakulah.
Lepas tu letak jawatan.

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik tidak bertugas di Sri Perdana kalau tidak PM zzzzz mungkin pasang double barrel.

Tanpa Nama berkata...

Walaupun ada PhD tapi tiada moral sama seperti penjenayah......

Tanpa Nama berkata...

Menteri-"Can I f*ck you today?"
Amah - "Bapak, pake speknya dulu dong, saya ini amah aja.."
Menteri-"...dah selaras nih..."

Tanpa Nama berkata...

PaLah
" Bila saya pegang tangan menteri tu rasa sejuk, mukanya pucat, saya pun beritahu dia JANGAN buat repot, nanti parah"

kah..kah..kah

masaimara berkata...

Setuju ade kan demo, kalau nak harap berita meloya ngaan anjing tv 3, jangan harap, biar semua tahu betapa bangsat nye si menteri jahanam ni dan menteri2 yang seangkatan dengan nye, buat banner besar2.taruk nama hanjingg ni..

Tanpa Nama berkata...

Rambutnya ikal mayang...bukan macam rambut isteri pak menteri yang dicelup pewarna.

Tanpa Nama berkata...

Datuk... masaalah kusrin tu boleh selesai kalau ada yang sanggup sponsor segelen RON95 dengan mancis....... Kejam? taklah, kalau dibiarkan dia akan berlaku lebih kejam. jadi membuang seorang untuk menyelamatkan yang ramai lebih afdal!!!

Tanpa Nama berkata...

boleh tahan juga amah ni

patut le kena rogol

Tanpa Nama berkata...

oittt, sham, ni bibik ke? boleh buat bini ni. sekali tengok dan bikin selaras, ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

Kotek/punai dia gatal.

Bangsat si binatang rais tu.

Semua binatang2 dalam BN cabinet/UMNO hanya tau makan, minum, main seks, tidur. Besok hari, ulang lah jadual ni - makan, minum, main seks, tidur.

Wang senang dapat - dari rasuah.
Gaji ada
Isteri ada, bila dah bosan, cari lah pompuan lain. senang aje..duit banyak....lempar kat pompuan....banyak akan lekat.

binatang rais tu segan nak keluar cari pompuan. takut orangramai tau atau kenal dia. Bila kotek naik gatal dan bosan dengan isteri, jadi tarik lah amah indon tu. senang kan?

lebih bagus lah tarik anak pompuan sendiri...kenapa tak? bangsat betul rais tu. Muka macam kera....gitu lembab. Buat malu umat Islam aje.

Biarlah dia di hukum teruk2.

orang jelebu

Tanpa Nama berkata...

ketuanan melayu malaya entot ketuanan melayu indon...idup umco

Khun Pana aka johanssm berkata...

Kalau entot entot lari macham Dino macham mana pulak?..kena gantung leher atau gantung bola?

Kalau pakai undang hudud...chop off the lanchow

Tanpa Nama berkata...

Satu sifat keruntuhan orang melayu yang takbur, belum apa-apa siasat selidik dan berderet sumpah seranah. Terlalu suka pada fitnah terus jatuhkan hukum. Bila kah melayu nak maju kalau minda dah berselut dengan sifat fitnah dan hasad dengki. Apa akan terjadi pada anak cucu-cicit kita di kemudian hari?