Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 19 Mei 2011

BERITA YANG HENDAK KITA BACA




CIIIT PANDDY KUTTY




KESAL BANYAK KES DADAH LIBATKAN ORANG MELAYU
- meloya

SHAH ALAM 18 Mei - Seorang hakim Mahkamah Tinggi di sini hari ini melahirkan kekesalannya apabila melihat banyak kes dadah di negara ini melibatkan orang muda berketurunan Melayu dan beragama Islam.

Hakim Datuk Abd Rahim Uda berkata, orang Melayu telah dididik sejak kecil bahawa dadah itu adalah haram kerana ia seperti perbuatan membunuh diri yang sememangnya tidak dibenarkan dalam agama Islam.

"Masalahnya kita orang Islam tetapi tidak menghayati apa erti Islam sebenarnya. Islam menekankan bahawa yang utama ialah ilmu dan apabila ilmu tiada kita main-mainkan hukum agama.


KESAL BANYAK KES MAHKAMAH HAKIM MELAYU MENIPU - melayu

SHAH ALAM 18 Mei – Awang bin Sudin di Mahkamah Tinggi Jalan Duta di sini hari ini melahirkan kekesalannya apabila melihat banyak kes kes hakim menerima rasuah dan hakim menyalah guna kuasa dalam negara ini yang melibatkan hakim tua berketurunan Melayu dan beragama Islam.

Awang bin Sudin berkata, orang Melayu telah dididik sejak kecil bahawa rasuh dan salah guna kuasa itu adalah haram kerana ia seperti perbuatan membunuh diri yang sememangnya tidak dibenarkan dalam agama Islam.

"Masalahnya kita orang Islam tetapi tidak menghayati apa erti Islam sebenarnya. Islam menekankan bahawa yang utama ialah ilmu dan apabila ilmu tiada kita main-mainkan hukum agama.

Awang bin Sudin dari Kuala Jerai telah berkata demikian di luar mahkamah sateah dia mengikuti perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah awang sudin lagi terer. Macam2 kata.
Aku rasa kita transfer ja hakim tu p jd hakim kes liwat 2. Boleh dia mempraktikkan ilmu n keadilan.
Silap2 mamat hakim ni kn transfer p mahkamah syariah plak

bhnjai berkata...

Kah kah kah awang sudin lagi terer. Macam2 kata.
Aku rasa kita transfer ja hakim tu p jd hakim kes liwat 2. Boleh dia mempraktikkan ilmu n keadilan.
Silap2 mamat hakim ni kn transfer p mahkamah syariah plak

Tanpa Nama berkata...

yang utama adalah ilmu. kepala hotak dia lah. tu kalau bagi duit dengan pangkat, menipu jugak nanti...

Tanpa Nama berkata...

Bunuh diri pakai dadah/arak = tak ok.

Bunuh diri pakai bomb = ok

Anisah berkata...

Inilah akibatnya jika amanah telah hilang dari dalam diri. Tidak kira siapa. Islam sentiasa menuntut umatnya beramanah dalam apa jua hal dan pekerjaan yang dilakukan tetapi inilah yang amat payah untuk diamalkan dan dikekalkan.

cicit ngah layor berkata...

Tak guner kalau terlebih ilmu kalau kesudahannyer jadi pak anggok.Buat penat belajor jer.Jadi mcm deghoyan ler pulak.Biler dah terlampau masak,lamer2 jadi tempoyak,dicicah dgn telunjuk jer.

Tanpa Nama berkata...

sbb tu nak kene pahamkan ape yang perlu di perbetulkan adalah sikap diri kita sendiri yng macam2 peelnya..

kalau kata dadah tu salah siapa yang bersalah sebenarnya? ibaratkan pokok ganja tu dan diusik..jadik dadah ke ganja tu?mcm dadah2 lain jgk..dalam bidang perubatan byk kebaikannya kalau di guna dgn dan tempat yang betul...so sape yang bersalah sebenarnya? dan siapa serta apa yang nak diperbetulkan??

mcm baru2 ni kes simbah asid..camne lah sharizat ni bleh jadik menteri...apehal plk smpai nak kawal penjualan asid..ape ingat dengan asid je ke bleh cedera kan orng?jgn jd otak sempit la..betulkan la sikap manusia tu..

bknkah sikap kita sendiri yang tentukan sesuatu tu jadi baik atau sebaliknya??

bukak n fikirla seluas2nya dan sedalam2nya...sebelum menghukum sesuatu yang tak kene pada 'takluk' atau 'tempatnya'