Jumaat, 4 Mei 2012

KEGANASAN YANG DI RANCANG





KE#GANASAN YANG TERSUSUN




PENCERAHAN DARI PARA PEMBACA

Betul,terajang balik polis yg tak pakai tag n no polis.Diarang menyamar apa nak takut
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/4/12

apsal tembak bom asap?. itu aku tidak puas hati.aku kat tengah2 sesak nafas.korang polis memang sengaja nak bagi rakyat malaysia yang tidak sealiran ngan umno mati kan. sebab tu wartaman dan jurugambar media pun korang belasah dan musnahkan kamera mereka. tektik kerajaan yang zalim.
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/4/12

padan muka nak lawan Polis Raja Di Malaysia...buat raja murka...raja ini ada lah bayangan tuhan di muka bumi..tulah hukum nya kalau lawan raja...di dunia di sumbat dalam penjara...di akhirat di sumbat dalam neraka...hehehe
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

Bro Kita kena hebah secara besar-besaran kepada sesiapa yang mempunyai gambar/video tentang keganasan polis dihantar ke satu center. Bro kena tubuhkan satu center dan hebahan ini mesti dibuat secara besar-besaran dan berterusan oleh semua blogger pakatan. Saya percaya ramai yang mempunyai gambar dan video ini. Suaram juga telah tubuhkan center. Dr Rafick blog R2W pun minta para pembaca hantar gambar kepadanya.

2. Center ini bukan sahaja untuk identify polis-polis yang menganas ia juga menjadi tempat rujukan setempat para peguam yang akan membela kawan-kawan kita yang akan dituduh dimahkamah.

3. Satu lagi tolong tubuhkan dana untuk kos guaman,bail dsb. Ini kena buat ramai-ramai. May be Haris of people'parliament boleh jadi tukang jaga wang. Jika hebahan dibuat,pasti ramai yang akan menderma. Jangan bukak 1 bank je. Bukak akaun kat major banks agar senang rakyat malaysia nak derma atau transfer duit dari akaum masing2.Leceh la nal gi masukkn duit kebank lain
By bat8 on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

kalau kerajaan masih gagal laksanakan permintaan bersih, apa kata buat bersih 4.0 pada 2 jun 2012 di dataran merdeka dgn slogan "DYMM Agong sokong pilihanraya bersih!!"
By gen3 on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

hisham, u should not come back to this country!
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

Berita mengenai polis telah mengenal pasti 49 orang termasuk seorang wanita, yang dipercayai terbabit dalam kejadian merusuh semasa perhimpunan Bersih 3.0 bertukar ganas dekat Dataran Merdeka, disebar dengan meluas... seolah-olah peserta saja yang bersalah. Ini adalah perang saraf yang dilancarkan oleh pihak polis terhadap rakyat.

Bagi aku, sesiapa yang melanggar peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur Bersih 3.0 memang patut di tangkap dan didakwa dimahkamah. Tiada siapa yang akan menghalangnya. Walaupun begitu, tindakan mesti adil. Jangan hanya peserta saja yang dilihat jahat sedangkan anggota polis juga jadi perusuh dalam perhimpunan tersebut yang mesti ditangkap dan didakwa di mahkamah. Tujuan utama perhimpunan adalah untuk mendapatkan pilihanraya bersih.

Pihak kerajaan perlu selesaikan masaalah SPR yang dilihat cuba menipu bagi memenangkan calon pilihan mereka. Ini adalah cerita utama. Aku tak peduli apa pun yang mahu diperkatakan oleh orang pro BN, pro polis tentang perhimpunan Bersih 3.0. Kau boleh kata apa saja... tapi aku tidak akan berganjak dari tujuan utama aku menyertai perhimpunan Bersih 3.0 iaitu mendapatkan pilihanraya bersih dan telus.

Tak usah nak kelirukan rakyat dikampong dengan menemu-ramah orang bangang dan pengkhianat semata-mata alih permintaan pilihanraya bersih kepada perhimpunan merush bertujuan nak menipu ! Bila selesai perhimpunan Bersih 3.0 baru kita sedar bahawa ketua polis negara telah memperalatkan anggotanya yang lemah iq dalam undang-undang negara untuk melakukan kerja merusuh....agar mereka tidak rasa bersalah melanggar hak asasi manusia. Kita buat kita tanggong, polis buat apakah polis berani tanggong ? Jangan cakap tak serupa bikin nanti kena sumpah jadi anjing kurap bila pencen nanti.
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

Buat gambar polis jahat beramai2.selitkan di celah sok kabor..tampal di tembok,tiang..papan masjid dan basten..
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

1.sudah sampainya askar melayu diraja digunakan untuk hadapi puak komunis pada perhimpunan bersih yang akan datang!! 2.puak pencacai macam TT ni adalah boneka komunis je!kena jentik hidung dengan polis!lari lintang pukang!! 3.yang penting biar askar melayu berhadapan dengan puak komunis yang makin bermaharajalela sekarang!! 4.ada berani!!!!
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

tt, cepat bukak malaysiakini..cepat posting pasal nstp mtk maaf dkt senator australia..kasi kutuk kaw kaw..sbb dgn modal nie dulu puak bn trutama si zahrin gigi rogak tibai si nuar..
By Anonymous on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/3/12

10 pulis hentak sorang rakyat, kalu ada 49 rakyat wanted, pulis mau ada 490
By ajib on RAKYAT JUGA KUMPULKAN GAMBAR POLIS YANG MENGGANAS on 5/


layari radio bangsar utama:


10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalam... saya nak share something. sket info baru. info ini dtg dari pegawai polis yg bertugas pada hari kejadian.

1. arahan atasan

- tidak ada arahan untuk memukul peserta perhimpunan baik pada taklimat sebelah malam, mahupun waktu pagi. malah diulang berkali2 termasuk oleh timbalan ketua polis KL (datuk amar singh) supaya tidak memukul peserta. hanya tahan dan bawa ke pulapol.

2. jumlah anggota

- dianggarkan sejumlah 8000 anggota bawahan (pangkat konstabel hingga sub-inspektor) bertugas bersama kira2 200+ pegawai dari pelbagai peringkat (bermula dari inspektor percubaan/1 paku). setiap pegawai ditugaskan utk mengawal sejumlah anggota bawahan (lebih dari 20 org).

3. tiada lead commander

- ini dinyatakan sendiri dengan nada kesal oleh seorang pegawai berpangkat tinggi dalam satu mesyuarat tertutup. pegawai berkenaan mengatakan bahawa, dalam ops aman ini, tidak ada seorang lead commander.

maka, ketika berlaku kejadian rempuhan, tidak ada satu lead commander yg memberi arahan. boleh dikatakan, tindakan anggota pada ketika itu berlaku secara spontan dan tanpa arahan rasmi selepas kejadian rempuhan. selepas tembakan gas dilepaskan, kejadian menjadi kelam-kabut. anggota dan pegawai turut terkena kesan tembakan gas. apabila masing2 mulai pulih, didapati anggota bawahan mula menjadi liar, menangkap peserta dan memukul tanpa belas. dan keadaan ini menjadikan pegawai yg bertugas sukar untuk mengawal jumlah anggota bawahannya yg ramai - sedang meleraikan kekalutan di sini, anggota di tempat lain pula sedang berpesta memukul.

oleh itu, tuduhan yg mengatakan anggota mendapat arahan pegawai untuk memukul peserta adalah kurang tepat. boleh dikatakan, kesemua anggota dan pegawai yang bertugas pada hari berkenaan bertindak sendiri tanpa arahan satu lead commander terutamanya selepas rempuhan. hal ini menyebabkan kacau bilau kerana baik anggota mahupun pegawai, mereka tidak mempunyai satu ketua yg dilantik secara rasmi untuk dirujuk. akhirnya, ramai anggota yg berniat jahat berbuat sesuka hati, manakala yg tidak berniat jahat menjadi hilang arah.

ketiadaan lead commander juga mungkin menjadi penyebab kenapa tembakan gas dilakukan tanpa mengikut SOP.

4. tidak ada arahan untuk buka tag nama

- tidak ada arahan sedemikian. hanya sesetangah anggota yg tidak bertanggungjawab yg berbuat demikian. maka kita maklum, hanya individu yang tahu mereka akan/sedang melakukan kesalahan sahaja yg akan cuba menyembunyikan identiti di sebalik uniform rasmi.

5. anggota dan sesetengah pegawai

- tidak adil juga rasanya untuk menyalahkan anggota bawahan 100%. tetapi jumlah pegawai yg terlibat tidak seramai anggota. tak sampai 10% pun. dan kebanyakan pegawai juga tidak bertindak buruk (ada beberapa sahaja yg mungkin bertindak kasar). kebanyakan pegawai terpaksa mengawal, meleraikan tindakan memukul dan terusan memberi arahan kepada anggota. sehingga seorang pegawai berpangkat DSP ada menggunakan healer, untuk mengarahkan anggota supaya berundur (step down).

bersambung...

Tanpa Nama berkata...

sambungan

6. fru hanya cara untuk menakutkan

- jumlah fru (polis anti rusuhan) yg terlibat tidak ramai. tindakan meletak kereta meriam air dan anggota yg memegang perisai dan belantan adalah salah satu cara untuk menakutkan. spt yg dikatakan pada bahagian 3, ketiadaan lead commander menyebabkan anggota fru hilang arahan untuk bertindak untuk memaksa peserta yg merempuh bersurai.

kalau nak diikutkan, fru adalah unit yang sebenarnya diberi kuasa untuk bertindak (termasuk memukul) dalam satu2 kejadian rusuhan. tetapi dalam bersih 3.0, buat masa ini sy belum pernah melihat gambar fru memukul. malah menurut satu sumber, anggota fru juga marah kepada anggota polis bukan fru sehingga ada yg bertempik "jangan pukul".

7. sikap dan mentaliti

- inilah yang paling dikesalkan. ramai anggota menganggap, perhimpunan bersih 3 ini adalah satu peluang kepada mereka untuk memperlakukan org awam seperti punching bag mereka. sikap dan mentaliti murahan yg sukar sekali dibentuk dan diubah inilah yg sebenarnya menjejaskan imej pdrm. tanpa meletakkan 100% kesalahan kepada anggota, kesilapan juga mesti diletakkan kepada budaya dan didikan yg diterapkan dalam pdrm yg semestinya mempunyai pengaruh dan campur tangan besar oleh pihak kementerian dalam negeri.

8. kdn

- siapa yg paling perlu bertanggungjawab? pegawai berpangkat tinggi yg disebutkan dalam bahagian 3 tadi hanya menunjukkan tangan ke atas. siapa? IGP? saya kira, tanpa perlu memberitahu pun, ramai yg lebih maklum. sudah tentulah KDN. permainan siapa semua ini kalau bukan pak menteri yg bertindak untuk kepentingan org2 tertentu?

Meletakkan kesalahan berterusan kepada pdrm sebenarnya bukanlah satu tindakan yg tepat lebih2 lagi sekiranya kita tidak tahu apa yg sebenarnya berlaku dalam strategi mereka. andai benar ada arahan rasmi untuk mencederakan peserta, itulah yg paling mencemarkan professionalisme pdrm. tetapi setakat info ini, perkara ini tidak berlaku (melalui taklimat dan arahan rasmi). maklumat ini dikongsi supaya kita sama2 berfikir dan analyze, di mana silapnya semua ini. di pihak peserta yg juga menjadi saksi mata, mereka beranggapan ini adalah kejadian terancang dan strategi polis. di pihak polis yg terlibat pula mengatakan, tidak ada strategi dan arahan seperti yg didakwa. selain sikap dan mentaliti polis yg tidak bertanggung jawab tadi, kesilapan strategi pdrm meletakkan anggotanya yg bertugas tanpa seorang lead commander sememangnya boleh dipertikai.

Menyedari kekuatan rakyat, seorang polis yg bertugas juga menyatakan, andai rakyat yg berhimpun itu bersatu, jumlah mereka jauh lebih ramai dan mampu melumpuhkan pasukan pertahanan pada ketika itu. tetapi semua pro-bersih 3 sama ada yg hadir atau tidak juga sedia maklum, rakyat bukannya datang untuk merusuh jauh sekali memukul dan melumpuhkan pasukan polis. dan perkara sedemikian tidak akan berlaku kepada peserta yg dtg dengan ikhlas dan rela, bukan oleh upah untuk menimbulkan huru-hara.

pdrm adalah tunggak keselamatan negara. sama2 lah kita berdoa agar pasukan ini mampu dibersihkan dan dididik untuk berkhidmat kepada rakyat dan negara.

Tanpa Nama berkata...

bro,if pakatan dapat pegang kerajaan,semua polis2 x kira pangkat tinggi atau rendah mesti diberikan kursus/brainwash..dorang nie x baca source lain...pemikiran dorang sempit..tunjukkan video2 kat negara lain,cam mana polis2 negara lain buat...lebih open minded..

kursus wajib mcm plkn tu...kalau x pegi kursus tu x boleh naik pangkat...

gua pun x paham la apasal la polis2 yg mengganas tu x nampak apa yg rakyat nak perjuangkan...

Tanpa Nama berkata...

ramai yg jadi polis pangkat bawahan sebab bodoh masa belajar.

mintak masuk U tak dapat.. last2 jadi polis.

naikkan gaji polis dan ketatkan syarat kemasukan. jgn ambil yg bodoh jadi polis sebab mereka mendatangkan masalah kerana bodoh.

yang bodoh suruh masuk jadi ahli pekida untuk jaga pasar malam dan uptown.

kah kah kah
kah kah kah
kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan masalah polis ganas , polis mengganas kerana adanya arahan dari pihak atasan dan pihak atasan itu bukanlah pakcik dollah jual cendol tetapi datang dari igp manakala igp mendapat arahan dari kementerian dalam negeri dan kementerian ini diketuai oleh menteri dalam negeri iaitu hishamudin hussein onn dan beliau mendapat arahan dari perdana menteri iaitu najib razak, hishamuddin dan najib yang sepatutnya bertanggungjawab terhadap keganasan polis. Ibarat seekor anjing secara nature adalah suka menggigit dan anjing ini bertuan sekiranya anjing ini menggigit orang siapa yang perlu disalahkan anjing atau tuan anjing?

Tanpa Nama berkata...

TT, komen ni macam terkeluar daripada topik sikit tapi nak cadangkan kat TT bila nak keluarkan senarai yang paling cool dan poyo nanti, tolong senaraikan orang yang dengan COOLnya telah meletakkan tanda "Welcome to Tel Aviv" kat barbed wire Dataran Merdeka tu. Itu ialah imej COOLEST sepanjang zaman, lebih cool kalau TT dapat cari siapa yang letak tanda tu kat situ.

Tanpa Nama berkata...

Alasan tiada unity of command Dan low mentality x leh jadi alasan. Mmg la PC Taraf pendidikan bukan university. Kenapa kp wp tidak mahu bertanggungjawab Atas kegagalan squad berfungsi pd Bersih 3.0. IGP Serta top beass lain? Final accountability berbalik kpd KDN Dan JPM. Fikir Sendiri. Accountability x boleh delegate, responsiblity boleh.

Pakcik Lan

Tanpa Nama berkata...

dah agak dah.
bila kebenaran terserlah.
tarak mengakui punya.
ada arahan takda arahan ke.
yang pasti bertanggungjawab.
najibnazak
kerishamuddin
dan
igp ismail omar.
mereka bertiga ni
patut letak jawatan.
sebelum ditolak rakyat
pada pru13 nanti.

Tanpa Nama berkata...

ni sume nak spin point asal bersih3.0...penat2 pak cik dr kedah,kelantan datang berhimpun mengamuk2...alih2 cite polis yang kluar..klu cite polis2 ni,baik tengok POLICE STORY / RODA2...NI CITE NAK BERSIHKAN PILIHANRAYA...MANGUK 2EKOR TU BILE NAK LETAK JAWATAN....

Tanpa Nama berkata...

Aku dah rasakan perkara ini berlaku, sebab anggota bawahan ni geng kaki ponteng di sekolah. Jadi itulah yangtze berlaku