Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 4 Mei 2012

WARTAWAN BANGUN MELAWAN





NOTA:


inilah hikmah ke jalan raya
inilah baiknya turun ke jalan raya

bila rakyat ke jalan raya
banyak bisulakan pecah meletup

peranan polis semakin jelas
peranan polis mempertahan kezaliman makin difahami

akhbar akan dilihat menipu
media akan terbonggeng menipu

kelas elit memerintah
akan tuduh menuduh

turun ke jalan raya ialah kuliah yang terbaik
300 ribu warga yang turun pada 28 april lalu
sampai kiamat tidak akan menyokong gerombolan

300 ribu ini akan bercerita kepada 300 ribu lagi
300 ribu yang mendengar cerita ini akan bercerita lagi

inilah kerja politik
inilah maknanya turun ke jalan raya

mulanya membaca kesah politik
kemudian mendengar ceramah politik
akahirnya turun berdemo
sebagai kuliah pratikal

300 ribu pada 28 april
semuanya telah mendapat ijazzh
untuk terus berdemo



WARTAWAN DI GANASI POLIS





BELASAH WARTWAN PALING TRAJIS SEJAK REFORMASI
- mkini

Tindakan polis membelasah petugas media yang membuat liputan sewaktu BERSIH 3.0 Sabtu lalu, peristiwa paling tragis sepanjang liputan pelbagai perhimpunan sejak 1998, kata Ketua Pengarang Malaysiakini Fathi Aris Omar.

Beliau yang juga aktivis kebebasan media berkata belum ada "keganasan paling sistematik" terhadap wartawan dalam tempoh kira-kira sepuluh tahun ke belakang walaupun insiden seumpamanya bukan perkara baru.

"Inilah kali pertama, dalam tempoh itu, antara tahun 1998 sehingga 2012, kali pertama kita melihat tindakan keganasan paling sistematik terhadap semua jenis wartawan.

"Pada 1998,1999 dan 2000, betul, polis ambil mengambil rakaman, polis rosakkan kamera, polis cabut rakaman video agensi (berita) luar, pijak depan orang ramai. Polis belasah, rampas kamera wartawan NST dalam peristiwa perhimpunan KESAS pada 2000.

"Polis buat sekatan sepanjang lebuh raya... Tetapi belum ada peristiwa yang paling tragis terhadap wartawan sehinggalah Sabtu lalu," katanya dalam forum membincangkan keganasan polis dan pemadaman (blackout) berita di Kuala Lumpur malam tadi.

Fathi menyifatkan perbuatan tersebut "paling sistematik" kerana melibatkan semua orang termasuk wartawan dan peguam yang menjadi mangsa keganasan seperti yang dilaporkan.

"Ini yang kita dapat laporkan secara jelas. Tetapi saya percaya, ada berpuluh-puluh lagi petugas media yang verbally abuse pada hari kejadian.

"Mereka (polis) caci, maki, dan mengeluarkan kata-kata kesat bersifat perkauman, terhadap petugas media. Ini yang belum direkodkan," katanya.

Fathi juga memuji tindakan akhbar berbahasa Cina yang menunjukkan solidariti kepada wartawan yang menjadi mangsa keganasan polis dengan memakai baju berwarna hitam sempena Hari Kebebasan Akhbar Sedunia semalam.

"Ini kita salut kepada mereka... Ini atas sikap solidariti bersama dengan mangsa kekasaran (dan), keganasan polis.

"Mereka menghitamputihkan halaman (akhbar) sejak petang semalam (Rabu) lagi dengan meletakkan riben kuning untuk edisi petang surat khabar mereka," katanya sambil menambah ia berterusan sehingga petang semalam (Khamis).

Malah, kata Fathi, akhbar Sin Chew Daily semalam turut mendesak Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memohon maaf kepada mereka.

"Bayangkan kalau Utusan atau Berita Harian buat benda yang sama," katanya sambil diiringi gelak ketawa para hadirin.

"Kita belum nampak, Utusan, Berita Harian, The Star buat macam tu... Saya nak beritahu satu titik perubahan dalam sejarah pergolakan revolusi dan kejatuhan rejim dunia ini, akan berlaku saatnya perubahan seperti Sin Chew Jit Poh," katanya disambut tepukan gemuruh hadirin.

Beliau menyamakan fenomena itu seperti "mobilisasi elit" di Indonesia melibatkan gedung perniagaan besar menjelang kejatuhan Suharto sebelum ini, yang menyaksikan belahan sokongan kumpulan itu.


sila layari radio bangsar utama:

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terkini, terbaru, terkejut berok hanya di malaysia yg mati bolih hidop semula dan menyambut hari jadi.

dilahirkan pada 1946 dimati 1988
dihidupkan dgn nama baru 1988 - 2012
dan menyambut hepi besday umngok

Tanpa Nama berkata...

hanya 2 buah negara yg akan sembur & bantai rakyatnya sendri iaitu israel & malaysia tapi hanya malaysia menyambut harijadi hantu(1988 - 2012 = 66 thn)1946 - 1988 umno di matikan olih mahadeath s/o kutyy

Tanpa Nama berkata...

kuli kerja teruk2 pukul org...

bos makan sedap2 kat hotel...

bos dan kuli dibayar gaji oleh rakyat...

betapa haram jadah nya makan duit rakyat yg mereka pukul dan balun...

apa punya bangsat lah...

muka tak tahu malu...

macam ini negara bapak mrk punya...

itu pasal, unit amal PAS ambik inisiatif utk buat solat hajat supaya kebangsatan mrk dibayar tunai oleh Allah swt...

pencen kalu kena stroke aku doakan...

Tanpa Nama berkata...

Kalau Gerombolan kalah, negara akan diperintah oleh PR, maka pastikan Hishamuddin Bapok (homoseks) akan mati dalam tahanan atau penjara.

Org Asli berkata...

berita hairan nak tuntut polis minta maaf? kahkahkah. si zulkifli jalil yg tukang jilat telor bn tu ke? yg anak india celup perasan melayu mcm pandy kutty kahkahkah. dato johan jaafar yg kuat hisap telor umno ke? kahkahkah

hartal! berkata...

kita hartal! Tunjukkan kuasa ra'yat!

Tanpa Nama berkata...

betul. aku sokong. biar burung dia lebih kontot dari lidah sebab tak dapat jolok stor kunyit.lahanat turki celup.

Tanpa Nama berkata...

sama sama kita doakan 7 keturunan mereka jadi sampah masyarakat jadi pengajaran 7 keturunan kita.