Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 8 Mei 2009

MENGENAL BAHASA MELAYU




MENGENAL BAHASA MENGENAL DIRI


Perkataan hari ini lah: Menunggu – ertinya duduk di bangku berjam-jam. Ibu perkataan ini ialah tunggu. Bukan tungku atau tuanku.

Perkataan ini sama ertinya dengan menanti. Menanti jika ditambah dengan perkataan Seri maka perkataan menanti akan menjadi nama tempat – Seri Menanti. Ini bukan Penanti. Penanti ialah nama tempat dimana satu malyasia akan bertemu dengan Siti Aminah binte Abdullah.

Menunggu adalah pekerjaan yang membosankam seperti menunggu durian tak jatuh.

Menunggu juga boleh membawa gila seperti menunggu kucing bertanduk.

Menunggu juga satu kerja bodoh seperti menunggu biawak menjadi buaya.

Menunggu juga satu tabiat yang tidak baik seperti menunggu Ungku Aziz menulis buku.

Menunggu juga satu kerja yang sia-sia seperti menunggu 6 buah kotak Mat Ezam.

Di Ipoh Perak pada pagi Khamis 7hb Mei 2009 Nazrin telah menunggu enam jam sebelum sidang Dewan Dun Perak bermula. Kah kah kah. Padan muka.



23 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Penanti = Penunggu

Hati2 keras tempat tu...

Memang keras bro, sampai nak buat keputusan pun asyik delay.

Tanpa Nama berkata...

Raja Muda tunggu 6 jam tak murka ker... tu dah sampai tahap jadik Penunggu Dewan kah kah kah

nik berkata...

caya lu bro! Hali-hali wa baca..lu punya airdia banyak kah kah kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah kah kah...kohhh batuk lak wa...caya lu bro...airdia beras..eh silap bernas!

Dewakomunis berkata...

gila pedas ni bro.
salute lu.
lu memang sosialis tulen.

Tanpa Nama berkata...

lu memang cool ar bro... gua tergolek2 gelak baca....

baju itam lu semua dah lu bakar ke bro... wa tak nak lu kena angkut polis gak sebab pakai baju itam hehehehehe

bodoh punya UMNOOOO

Tanpa Nama berkata...

Hau hau hau hau....Raja Muda jadi Penanti di olak alik oleh gerembolan....tupasal sultan tak datang dia tahu gerembolan punya klentong.....sekali apa salah jadi penunggu kerna rakyat!

Panglipulara© berkata...

NASKAH TALKIN BUAT PEMUDA umno PERAK

dapatkan disini > http://hardcorekpgpisang.blogspot.com/

abae zu berkata...

mana-mana wakil rakyat yang tak suka pada speaker nya, senang saja upah gedeber, angkat speaker dengan kerusi nya sekali kemudian campak keluar, tak payah nak kena menunggu kah kah kah ..

fredo berkata...

tp tv 3 tipu lg smalam..diaorg ckp 5 jam.. tu pon nk tipu ke???adeiii!!

Pink Guava berkata...

seperti menunggu ungku aziz menulis buku... kah..kah...kah...kah.. mendalam maksudnya tu...

Sudin berkata...

woit...isham!...berbahasa melayulah.
jangan berbahasa biskut...
kah,kah,kah........

Tungku bahasa minangkabau tongkol.
Menunggu terlalu lama boleh di ibaratkan akan menjadi tongkol.
Tongkol kayu bahasa melayu.
Jangan tunggu lama-lama,nanti jadi tongkol kayu.
Kah,kah,kah.......

Tanpa Nama berkata...

Menunggu telur masuk ke perut...
???@#%

>>>Budak Kampung<<<

Tanpa Nama berkata...

Dey Isham,

ngko btul2 tarak patut ketawakan itu nazrin, tarak baik itu mcm wooooo.... Tapi kalo aku ketawakan dia, tarak apa ....
Wakakakaka ....

- Tamilselvam

Tanpa Nama berkata...

bro Hisham, rakyat memang tengah menunggu dan bersabar.....utk PRU13..bila sampai masa nanti...munkee-munkee yang disebut oleh Tukar Tuib dilaman blognya selama ini akan dijahanamkan...kah..kah...kah...

Semoga semua rakyat Malaysia dapat...kah..kah...kah...bersama brother Hisham lepas PRU13 !!



Dakis.

Did berkata...

kahkahkah...
ini maksud di dalam maksud ini...
kahkahkah!
betul2 dalam maksudnya.
mmg patot kite berbahasa melayu.
kahkahkah!

Tanpa Nama berkata...

Ini ayat aku dengan menggunakan perkataan TUNGGU.

Aminah dan najib(bukan nama sebenar) sebenarnya sedang menunggu bas untuk pergi ke pekan semasa ramai rakyat satu malaysia melihat secara langsung di internet satu persembahan sarkis yang julung kalinya diadakan di Ipoh. Bongooook punya UMNO mangkuk.

Tanpa Nama berkata...

tunggu punya tungu sampai jadi HANTU PENUNGGU!!!

Tanpa Nama berkata...

PELIK. PELIK PELIK.
HERAN. HERAN. HERAN.
AJAIB. AJAIB. AJAIB.
TIDAK PERNAH.
Sekali lagi saya ulang.
TIDAK PERNAH dalam sejarah kesultanan MELAYU.
Apatah lagi pasca Merdeka 1957.
DAN pasce Mamak Bendahara keturunan India, Seorang Raja perlu menanti begitu lama untuk masuk ke dalam dewan Rakyat.
Yang kerap berlaku rakyat menunggu berjam-jam.
Yang selalu berlaku, rakyat berpeluh-peluh menanti di luar mentari membakar.
Dan juga pernah berlaku rakyat menanti program yang kemudiannya terbatal atau ditangguh kerana raja tidak dapat hadir atas keuzuran yang datang tak diduga.
Pelik juga raja tidak pulak murka kena tunggu sampai 6 jam.
Lebih pelik raja tidak membatalkan program belaiu dan sanggup tunggu dalam bilik berhawa dingin.
Mungkin raja ini bukan raja Melayu atau darah bercampur dari segala ceruk dunia. Dan Melayunya sendiri pun tidak nampak????
Dengan kenapa kena tunggu sehingga Speaker diseret dan dihalau macam anjing kurap.
ramai sungguh gurkha dan pecacai-pecacai yang menghina Dewan Undangan Negeri yang dipilih oleh rakyat.
Maka berapa lama rakyat boleh tengok pilihan rakyat dlayan macam anjing kurap?
Pelik tapi benar... Kalau tak ada pilihan rrrrrrakyat masih boleh wujud ke golongan yang mengaku raja Melayu ini?
bagaimana jika raja Melayu sendiri berkelakuan seumpama menghina Nabi dan ajaran baginda?
layakkan seorang mengaku raja Melayu tapi menghina Nabi?

adie berkata...

ungku aziz ada tulis buku apa? buku 555 kt kedai makcik jual nasi lemak kat dpn umah dia? hahahahhaa.. buku gak tuhhhhhhh

Tanpa Nama berkata...

MENUNGGU PU KE-13 bagi memastikan UBN bungkus. Najis benggang yang UBN akan menunggu sehingga PU ketiga belas sebelum malaikat maut ambil nyawa mereka. Satu pukulan KO menunggu UBN!

Tanpa Nama berkata...

Terima Kaseh Bro kerana memberi penawar kepada sakit mata dan hati diatas apa yang terjadi didalam DUN Perak.
Tak lama lagi Blogger yang dapat balik jawatan lamanya akan dikurniakan pingat latuk dari istana Parak.

Khun Pana aka johanssm berkata...

Raja Muda BerSiong sangup jadi Penunggu dan di jadikan Tunggul Kayu selama 6 jam.
6 jam merlanchap -lanchap olih bn.
Memang tak ada kelas , tak ada standard , tak ada Kualiti dan tak ada moral ponya anak raja.
Memang betul mesti masok Museum.

Apa ponya raja ni?
"SiapaRaja" yang rajin kuat berlumba tak akan tunggu, bila Gate di buka...dia terus pecut dan dapat tempat pertama di Ampang Race, Ipoh Race .Ini lah ada kelas.