Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 8 Februari 2010

HAJAK DAN TENDANG MALAOAN INI DARI KEDAH



INI JAWAPAN YANG PALING AFDAL




RAKYAT PERLU PERSOAL JANJI PEMBANGKANG : SHAFIE APDAL - melayau

Mohd Shafie Apdal berkata, rakyat perlu mempersoalkan janji-janji pakatan pembangkang pada pilihan raya umum lalu untuk membawa kemajuan di negeri-negeri yang mereka terajui.

Dengan berbuat demikian, katanya, rakyat boleh menilai dan melihat dengan jelas kegagalan pembangkang mentadbir sehingga menjejaskan kehidupan mereka.

Mohd. Shafie merujuk kepada krisis dan kepincangan yang kini melanda Pulau Pinang, Selangor dan Kedah termasuk dalam soal pembangunan negeri dan hal ehwal penduduk.

KAH KAH KAH....

woit... SELAMA LIMA PULUH TAHUN INI APA MUNKEE NI BUAT... kah kah kah...

woit...SELAMA LIMA PULUH TAHUN BERAPA BANYAK TANAH RAKYAT KENA REMBAT.... kah kah kah...

woit... SELAMA LIMA PULUH TAHUN INI BERAPA BILION SUDAH LESAP...kah kah kah...

nota:
malaon ini sudah nak kena tendang dari kedah
orang kedah selalu bertanya :
malaon ni tak sedaq sedaq
bini ilang dalam semaq
nak tunjuk pandai pada orang kedah
piraaaaah kah kah kah




5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini apa cerita...???

Pembangunan Kampung Baru, di tengah-tengah ibu kota Kuala lumpur terus diperkatakan lagi. Hampir setiap tahun kisah pembangunan dan nasib penduduk Kampung Melayu ini menjadi bahan berita dan analisis.

Sejak zaman lima perdana menteri terdahulu, isu bagaimana membangunkan tanah dan penduduk kawasan Melayu yang dibuka lebih 100 tahun itu telah dibincangkan.

Pelbagai pelan dan cadangan membangunkannya dibentangkan. Banyak juga badan atas nama jawatankuasa bertindak untuk membangunkan Kampung Baru ditubuhkan. Namun, masyarakat kampung Baru dan orang ramai belum nampak perubahan yang dikatakan itu bertukar menjadi kenyataan.

Kawasan orang Melayu yang dikepung oleh pembangunan bandar kosmopolitan itu kalau dilihat dari udara cukup menyedihkan. Masih terdapat rumah beratap zink, laluan yang sempit bagaikan kawasan setinggan.

Sebenarnya bukan penduduk Kampung Baru tidak mahu perubahan dan pembaharuan, tetapi mereka mohon tanah pusaka turun-temurun orang Melayu itu tidak tergadai ke tangan bangsa lain. Apatah lagi takut ada orang tengah yang cuba mengaut keuntungan untuk menjual tanah mereka pada harga yang rendah daripada nilai tanah kawasan berjiran dengannya seperti jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Tun Razak dan Jalan Ampang.

Sebab itu jika Perdana Menteri yang melakukan tinjauan mesra di beberapa kawasan Kampung Baru, Sabtu lalu menyampaikan hasrat kerajaan untuk membangunkan semula kawasan itu dengan memastikan penduduk serta pemilik tanah tidak perlu berpindah ke tempat lain, maka itu satu langkah bijak.

Masalah yang menghalang perancangan pembangunan dilakukan selama ini adalah kerana wujud rasa curiga pemilik tanah apabila projek pembangunan melibatkan swasta.

Idea Datuk Seri Najib Tun Razak hendak menubuhkan sebuah badan amanah kerajaan tanpa penyertaan swasta mungkin dapat meyakinkan penduduk Kampung Baru.

Kini terpulang kepada pemilik-pemilik tanah di Kampung Baru yang terdiri daripada beberapa peringkat pewarisnya untuk duduk berbincang.

Pada dasarnya, ini satu pendekatan yang baik apabila pembangunan dilakukan tanpa menolak penduduk asal keluar dari kawasan Kampung Baru.

Ini berbeza dengan pelan pembangunan sebelum ini yang mahu tidak mahu akan beransur-ansur menyingkirkan penduduk asal dari kawasan yang nilai hartanahnya sudah melambung tinggi.

Sebab itu kita menyeru kerajaan supaya mempertahankan kawasan tanah Melayu di bandar yang semakinberkurang dan tidak ternilai harganya ini.

Kita tidak mahu, Kampung Baru mengalami nasib seperti kawasan kejiranannya apabila pemilik tanah telah beralih tangan daripada orang Melayu kepada bukan Melayu.

Cuba selak sejarah penduduk asal misalnya kawasan Setapak, Jalan Ampang yang kini dipenuhi penduduk bukan Melayu.

Atas nama pembangunan, satu demi satu tanah orang Melayu jatuh ke tangan kaum lain.

Sebab itu, hal yang sama tidak patut terjadi kepada Kampung Baru yang menjadi nadi pencetus semangat Melayu menuntut kemerdekaan daripada penjajah.

Kita minta walau apa pun masalah dan strategi untuk merancang pembangunan Kampung Baru, pastikan hak milik hartanah terus kekal di tangan orang Melayu. Bukan semua harta Melayu patut digadai atas nama pembangunan. — Utusan Malaysia

Tanpa Nama berkata...

MALAUN NIE ORG MANA HAH?
MALAUN NIE ADA HAQ KA NAK CAKAP TTG KEDAH?
MALAUN NIE, MALAUN TAK SEDAQ DIQHI?
MALAUN NIE LEBIH BAIK TAKDAK DAQI ADA..


Anak KEDAH, MAI PAKAT PENERAJANG MALAUN TAK SEDAQ KEDIRI NIE....

kgpadangbalang berkata...

Criter kg Baru kemudian skit,

Ni nak citer Shafiee Afdal.

Mamat ni 'melayu' dari Sabah, apaciter nak masuk kg orang kat kedah pasti dengan cuntfident kata BN akan rampas kembali?

Mana boleh bah.....

tobinami berkata...

pembangkang apa benda ni? cakap mcm bangang la dia ni. kan di negeri2 tu semua BN-UMNO yg jd pembangkang? cakap kat diri sendiri kot? dah 53 tahun merdeka, duk bangang x sudah2 lagi! ya ampunnn.

Tanpa Nama berkata...

Kepada penduduk kg baru, apa kata sewakan saja tapak rumah anda semua, jangan di jual!