Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 3 Ogos 2010

LAPORAN DARI DEWAN NEGARA




JANGAN BONGSAIKAN FIKRAH ANAK MUDA





AUKU DAN PENGLIBATAN POLITIK MAHASISWA


Semasa Pilihanraya Kecil Hulu Selangor baru-baru ini, empat orang mahasiswa UKM telah ditahan oleh kerana mempunyai risalah sebuah Parti dalam kenderaan mereka. Mereka Hilman Idham, Woon King Chai, Azlin Shafina Adzha dan Muhammad Ismai. Mereka dari Jurusan Sains Politik dan merupakan antara yang terbaik dalam pelajaran.

Selepas disiasat mereka dilepaskan oleh pihak polis tanpa apa-apa tuduhan. Akan tetapi, selepas itu mereka didakwa oleh UKM dan mungkin dihukum. Mereka didakwa di bawahSeksyen 15(5)(a) Akta Universiti & Kolej Universiti 1971 (AUKU), yang melarang mahasiswa menyatakan sokongan kepada atau simpati dengan atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik sama ada di dalam atau di luar Malaysia.

Keempat-empat pelajar ini pergi ke Hulu Selangor untuk memerhati proses perjalanan Pilihan Raya Kecil yang lalu. Yang menarik berkenaan kes ini ialah ketika pilihanraya kecil Hulu Selangor berlangsung mereka sedang menduduki kursus ‘Analisa Pilihanraya’ di Jabatan Sains Politik, UKM. Tujuan mereka turun padang adalah untuk meninjau keadaan bagaimana kempen pilihanraya di negara ini dijalankan. Malangnya, apa yang sepatutnya dipuji sebagai inisiatif yang baik dijadikan jerat untuk memerangkap mereka.

Apa yang menghairankan adalah golongan mahasiswa mempunyai kebebasan yang terbatas berbanding rakan-rakan sebaya mereka yang gagal melanjutkan pelajaran. Kenapa kerana kebolehan mereka untuk menuntut ilmu di Universiti mereka dinafikan kebebasan untuk menyertai kegiatan politik? Bukankah ini mencabul hak asasi mereka?

Mahasiswa sudah lama berjuang menentang AUKU, akan tetapi buat sekian lama perjuangan ini agak sunyi, kerana tiada mahasiswa yang didakwa di bawah akta ini. Kali terakhir adalah kes di Universiti Malaya; seramai 9 orang mahasiswa daripada Persatuan Mahasiswa Islam (PMIUM) dan Kelab Debat Bahasa Cina yang membawa masuk “ahli politik” ke dalam kampus.

AUKU hari ini adalah salah satu warisan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Pada tahun 1975, selaku Menteri Pelajaran ketika itu beliau mengemukakan pindaan kepada akta ini selepas berlakunya demonstrasi besar-besar ajuran gerakan mahasiswa pada tahun 1974. Demonstrasi tersebut dianjurkan bagi membela nasib petani-petani miskin di Baling, Kedah.

Mengikut akta ini, mahasiswa berhak mengundi, tetapi tidak boleh melahirkan sokongan mahupun bangkangan terhadap mana-mana parti politik. Mereka tidak boleh menjadi sukarelawan parti politik, tidak boleh hadir ceramah politik dan tidak boleh meyimpan risalah politik. Ini tidak masuk akal sama sekali. Bukankah perbuatan mengundi itu sendiri satu bentuk sokongan dan bangkangan?

Hak berpolitik wujud bersama hak mengundi. Kedua-dua hak ini adalah saling berkait, Tidaklah wajar untuk kita menghalang pelajar-pelajar yang layak mengundi daripada menyokong atau membangkang mana-mana parti, bahkan bertanding dalam pilihanraya. Jika pelajar-pelajar kita mahu menerajui negara, jika mereka mampu meyakinkan rakyat bahawa mereka boleh menyumbang kepada pembangunan negara, maka mengapa harus kita menghalangnya?

Anehnya pelajar-pelajar kita di luar negara – di Britain, Australia, Mesir dan lain-lain - bebas untuk melibatkan diri dalam politik negara kita. Mereka boleh menganggotai kelab penyokong Umno dan menghadiri Perhimpunan Agung Umno. Kenapakah pelajar dalam negara tidak boleh diberikan hak serta kebebasan yang sama? Apa perbezaan pelajar luar negara dengan di dalam negara? Mengapa rakyat kita di tanahair sendiri dirampas kebebasan mereka? Hakikat bahawa AUKU tidak boleh berkuatkuasa di luar negara tidak harus menjadi alasan. Soalnya: kenapa perlu akta ini?

Undang-undang menurut akta ini dilihat bertentangan sama sekali dengan amalan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan kita melindungi hak dan kebebasan warganegara untuk rakyat berpersatuan, bersuara dan mengundi.

Masa depan sesebuah negara sebahagiannya tergantung kepada anak muda khususnya mahasiswa sebagai masyarakat terpelajar. Tidakkah kita semua bersetuju golongan mempunyai peranan besar untuk menentukan masa depan negara dan bangsa kita? Negara sebenarnya memerlukan tokoh-tokoh yang mempunyai idealisme, sifat yang baik dan matang dalam membuat sebarang keputusan. Malangnya akibat AUKU keadaan dan budaya dalam kampus pada hari ini tidak akan melahirkan pemimpin yang kita kehendaki.

Apabila mahasiswa tidak diberi peluang untuk membuat keputusan, maka mereka hanya akan belajar membuat keputusan ketika mereka diperlukan memimpin negara kelak. Universiti hari ini harus berubah dan berperanan sepertimana yang seharusnya. Peranan dan falsafah universiti itu harus dikembalikan dengan perubahan.

Kata Tun Razak pada Ogos 1970, “… universiti mempunyai tugas mengajarkan kebijaksanaan dan bukan sekadar kemahiran, membentuk sahsiah dan bukan sekadar mengajarkan pengetahuan teknikal.”. Sebagaimana kita mahu mengembalikan kegemilangan Dewan Negara yang mulia ini kita perlu kembalikan juga kegemilangan mahasiswa.

Pihak Kerajaan tentu sedar jua bahawa masa depan negara adalah di tangan pelajar-pelajar kita. Kita tidak harus mengongkong perkembangan minda dan syahsiah mereka. Hak dan kebebasan mereka yang asasi tidak harus dikekang.. Justeru itu adalah wajar jika AUKU dimansuhkan.

Ucapan S. Husin Ali di Dewan Negara
03 Ogos 2010


10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

syabas kepada org2 seperti syed husin & bro tt yg berterusan bersuara lantang terhadap apa2 dirasa pincang bagi rakyat

teruskan lagi usaha memprotes
dalam pelbagai kaedah dan bentuk
yang jelas kelihatan (visible) & lantang
tetapi terancang
dan aman

cthnya: demo aman, surat terbuka, usul parlimen/dewan, debat, petisyen, kenyataan media, temuramah, penulisan secara fakta, penulisan secara fiksyen, deklamasi sajak, kartun sinis, dll

LALU DIULANG DIULANG & DIULANG
cekalkan jiwa bahawa perubahan memakan masa
LAWAN TETAP LAWAN!

-average joe-
klakka-la.blogspot
klickdefella(klakka-la)
twitter: averagejoeMY

deadbeat berkata...

dan kelmarin sembab rasmikan kelab puteri amno uitm. hahaha....

Tanpa Nama berkata...

Ehh apa punya bodoh la UKM ni. Kalau tak kasi budak-budak terlibat politik, jgn la adakan kursus Sains Plotik, mansuh terus Sains Politik tu. Buat la kursus yang baru tak berkaitan dengan politik, macam kursus penanaman kang kong ke, contoh la

Tanpa Nama berkata...

kami dari uni swasta ni pun tak pasal2 kena ikut AUKU... ada ke patut...??

mosabit berkata...

aku setuju kalau UKM ni u paling poyo .....

ada kursus sains politik....tapi takleh cakap politik.....

buang masa jer study....esok dapat sijil nak buat apa?....buat bungkus pau kaya ker?..

kah kah kah kah kah kah ...

Tanpa Nama berkata...

Pemuda UMNO cadangkan kepada Kerajaan supaya menggubal undang-undang membolehkan guru-guru dam penuntut pengajian tinggi melibatkan diri dalam politik. Nah belum pun penuntut libatkan diri dalam politik sudah disaman. Kalo mereka mirip kepada pati politik UMNO MCA MIC sudah tentu mereka tidak disaman. Double Standard betul betul. Malaisia Bouluei!

Tanpa Nama berkata...

tukarkan jurusan "Sains Politik" kepada
"Sains UMNO"

Tanpa Nama berkata...

AUKU akta sial..lu ingat lu nak perintah malaysia sampai kiamat ke..kalau pekong,nanah,tokak dah meletup dan bau hanyir tu meloyakan tekak orang melayu..mesti ada ubat untuk merawat...SINGKIRKAN DALAM PRU13

Tanpa Nama berkata...

AUKU ialah akta gampang hasil warisan si Mahadey gampang.

Tanpa Nama berkata...

we are the future!!!!! bagos idea mereke....esok generasi muda yg skang akan bpkiran spt mereke,kendian sistem yg same dgn pkiran politik kolot mereka pom meresap dlm pkiran generasi skang ni...sokong umno xpe juin politik..xmarah..xpandang pon...sokong pembangkang...nah kau aku dakwa korang..kehkeh..idea bodo...ini kebebasan ye...hado..mahasiswa ank pak toreh getah sekorap akan grad tp balik kampung tetap toreh getah kah!