Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 15 Ogos 2011

DARI PANDANGAN PEMBACA





SURAT DARI PEMBACA


Masih lagi hal bang. bayangkan pada era Nabi Muhammad dulu tiada pembesar suara lagi dan seorang pak bilal yang ada tak mungkin boleh mengeluarkan suar yang boleh menjangkau sekitar lokus satu kilometer, melainkan dia super pak bilal seperti manusia biasa tak mungkin berbuat begitu.

Pada zaman Nabi juga tiada suara bang yang sekuat volumenya seperti yang dikeluarkan oleh teknologi audio kini. Jadi tak logik sama sekali perlu mengguna suara yang amat kuat untuk memanggil ahli qariah sesuatu penempatan itu bersembahyang.

Kini dah ada jam 'alarm', digital, telefon pintar, radio, tv, surat khabar dan banyak pembantu komputer lain yang boleh membangkitkan ahli qariah yang mahu berjemaah. Itulah kalu minda umat Islam termakan dan terikat dengan hujah ulama yang tidak tahu akan mengaplikasi faedah sains yang memberi lebih banyak lagi keselesaan hidup dan beribadah tapi kena ikut cara jumud yang diperturunkan oleh ulama konservatih.

Yang lebih menyedihkan lagi cara lama itu duikaitkan pula sebagai asas atau elemen daripada konsep aqidah dan syariah Islam dan tak boleh dipersoalkan oleh akaliah rasional yang diberikan Tuhan. Maknanya mereka mahu mengawal minda dan undi kita untuk mereka terus berkuasa dan merembat harta negara.

By Anonymous on SATU PERANCANGAN JAHAT on 8/15/11

aku masih ingat suatu hari sekitar tahun 80an di daerah Tambunan Sabah...masa tu azan subuh selalu on time....entah apalah punya kantoi, pada subuh tu lepas azan tamat..berkumandang lagu 'John Gaisah' dari speaker!...rupa-rupanya azan dan di duplicate dalam kaset...dan mamat yang ditugaskan untuk bang dah tertidorr....kaset lupa padam...maklumlah!..zaman tu masih pakai radio minicompo jak..hehehehe

By Sayang Kinabalu on TAK SANGKUT PAUT DENGAN AGAMA on 8/14/11


rumah sewa aku 150 meter dari masjid. Tiap-tiap hari pasang bacaan quran..tapi kat masjid jemaah subuh ada 25 orang je. Rumah sewa aku, aku sorang je gi subuh..9 lagi tak bangun! Moral of the story: pasang kuat-kuat pun kalau tak dapat hidayah letak speaker kat tepi telinga pun tak pergi masjid..kah!kah!kah!

By Anonymous on TAK SANGKUT PAUT DENGAN AGAMA on 8/14/11

6 ulasan:

serenity9260 berkata...

tengok la mana2 budak umngok yg dapat hidayah,ape hujah die agaknya

Hidupan Paling Pantas Di Atas Bumi=10000 Kali Kelajuan Bunyi

Tanpa Nama berkata...

hello... isu sekarang tentang bacaan quran sebelum azab.... bukan pasal azan... byk hadis tentang pensyariatan azan... azan itu sendiri berkali ganda berkat drp jam loceng cap ayam kau tu :

”Apabila diserukan adzan untuk shalat,
syaitan pergi berlalu dalam keadaan ia
kentut hingga tidak mendengar adzan. Bila muadzin selesai mengumandangkan adzan, ia datang hingga ketika diserukan iqamat ia berlalu lagi…” (HR. Al-Bukhari no. 608 dan Muslim no. 1267)

bacaan quran kuat memang x pernah disyariatkan dan boleh jd haram sbb ganggu orang. maka akan ada munafiq2 yg menyoal: "azan kuat pun ganggu org". disebabkan azan mmg sudah jelas dlm hadis, serta merta logik akal tertolak jika bertembung dgn hadis.

kalau dh x suke dgr azan tu confirm le bangun subuh lg susah. bacaan quran kuat xperlu sbb azan sahaja dh memadai.

Tanpa Nama berkata...

masuk lagi jarum kominis tu...

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah
kah kah kah

Habis dah idea TT nak tulis apa pasal tarhim dan azan subuh...

Habis sudah semua penyokong dan pencacai yang memang sah tak bangun subuh nak menegakkan tiang internet yang nak roboh...

Habis sudah cerita kembara ke negara yang dijelajahi selepas cabut lari dari kelas mengaji..

Habighh camno.. kat sano mmg takdo donga orang ngaji dehhh.. balik ke sini apoko bondo nyo yang memokak pagi-pagi tu Janggg OOiii..


Woiii... TT... PoooRAHHHH

Tanpa Nama berkata...

korang semua sakit telinga ke dengar orang mengaji?. rasa terbakar?.
dengar orang mengaji gangu korang nk tidur ke?. hargai lah apa yang ada. kalau buang semua apa yang tinggal ?.
jangan sekat kebebasan untuk beragama. plss.

Tanpa Nama berkata...

Aku fikir bab agama ni personal lah. Kalau boleh kita bertoleransi dengan kepercayaan orang lain.

Macam aku, jiran aku buddha selalu memasang lagu keagamaan dia kuat kuat dalam pukul 9 pagi - 11 malam. Setahu aku, tiada masalah pun yang berlaku, dia komplen komplen. Ini kerana masing masing hormati kepercayaan masing-masing.