Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 17 November 2011

BANGGA MELAKU KAN TUGAS SUCI - RUNTUH MADRASAH KUNO




BANGGA DENGAN TUGAS SUCI





SURAT DARIPEMBACA


PETALING JAYA: Madrasah Solihiah yang terletak di atas sebidang tanah wakaf di Kanchut didapati tidak lagi mempunyai qariah dan ia akan diganti dengan projek yang lebih bermanfaat kepada masyarakat sekitar kawasan terbabit. Selain itu, penyelidikan kerajaan negeri juga mendapati madrasah tersebut ketika ini hanya digunakan oleh beberapa pekerja di syarikat berdekatan untuk bersembahyang Zohor dan Asar sahaja.

“Dia begini, surau ni kita pun dah kaji, dulu surau ni memanglah kawasan perkampungan, tetapi sekarang dah tak ada orang dah. Surau itu dia dah tak ada qariahnya, kalau dulu-dulu adalah qariahnya, tetapi sekarang dah tak ada kampung sebab penduduk dah berhijrah.

“Sekarang orang yang bersembahyang di situ cuma pekerja di syarikat takaful yang pejabatnya dekat situ. Yang ada orang bersembahyang jemaah di situ hanyalah waktu Zohor dan Asar sahaja, itu pun dua orang sahaja. “kita ada datang ambil gambar dan tengok Maghrib tak ada orang, Isyak tak ada, Subuh pun tak ada,” demikian menurut Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abd Razak. Kompleks Aman Central Beliau turut memberitahu, pembinaan Kompleks Aman Central di atas tapak madrasah berkenaan telah pun mendapat persetujuan daripada Majlis Agama Islam Kedah (Maik) dan Majlis Fatwa negeri itu dan pampasan bernilai RM1.48 juta telah pun dibayar kepada Maik.

“Jawatankuasa Majlis Fatwa sendiri yang meminta supaya surau ini dibina dalam kompleks berkenaan dengan imej surau yang boleh dilihat dari luar. “Kalau kita salah, takkan Majlis Agama nak terima duit pampasan. Majlis Agama agensi yang bertanggungjawab atas semua tanah masjid, wakaf. Dia dah terima pampasan RM1.48 juta dan maknanya dia dah setuju, Majlis Fatwa kata okey.



“Majlis Fatwa dah bagi dia punya ‘consent’ tetapi tak tahu la pulak fatwa lain mana pula yang baru keluar dari tepi jalan ni,” kata beliau dipercayai menyentuh protes yang dilakukan oleh beberapa pihak dalam isu ini. Azizan memberitahu wartawan dalam Majlis Pecah Tanah Aman Central di Kanchut, Kedah semalam, surau yang akan dibina itu boleh memuatkan seramai 400 jemaah dalam satu masa dan sembahyang Jumaat boleh diadakan di situ. “Kita nampak ini akan menolong orang Islam lagi dengan bila datang beli barang, tak payah tergesa-gesa, boleh pergi sembahyang dengan keluarga dia.

“Surau baru ni luasnya 2,600 kaki persegi, boleh isi 400 jemaah, boleh buat sembahyang Jumaat kecuali kalau roboh tak buat apa, tak ada kemudahan apa,” katanya. Surau yang akan dibina di kompleks membeli belah itu juga akan dibina bagi membolehkan orang ramai memasuki surau itu tanpa perlu memasuki bangunan utama kompleks berkenaan.

“Kalau ikut pelan asal dari pihak pemaju, surau ni dibina di tingkat tiga seperti juga kompleks beli belah yang lain. “Tetapi atas permintaan Jawatankuasa Fatwa semasa kita buat penerangan, mereka minta supaya dibuat di bangunan yang sama tetapi di tingkat bawah dan dari luar nampak bentuk, imej sebagai surau. “Jadi maknyanya kita tak perlu masuk membeli-belah untuk pergi sembahyang situ (kerana) sambil-sambil pergi jalan di luar tu, boleh nampak, boleh masuk walaupun daripada luar pun terus boleh masuk,” menurut beliau lagi.

Menurut Azizan, menggunakan tanah wakaf dan menggantikannya kepada sesuatu yang lebih bermanfaat bukanlah suatu perkara yang baru dan ianya dibolehkan. “Konsep wakaf ni, kalau kita tukar ia kepada yang lebih baik, maka ia dibenarkan, tak tahulah saya kalau ada yang baca kitab yang lain. “Banyak tempat termasuk di Arab Saudi, berapa jauh di Mekah ada tanah wakaf dibina surau dalam kompleks tetapi di Mekah tak jadi isu dan kalau salah tentu Majlis Fatwa tak benar,” ujar beliau lagi.

By amnikhassim on BERAK KERING PENINGGALAN MAHATHIR MULA BERBAU on 11/16/11
Publish | Spam | Delete




21 ulasan:

yes berkata...

Nak tanya MB, ada tempat parking khas kah nak pergi surau ni, kalau ada boleh lah saya park kat situ bila nak pergi beli belah. Yang nak ka surau boleh pergi tempat parking yg berbayar, kira siapa cepat dia dapatlah.

yes berkata...

1.Tolong siasat selepas pejabat berapa kerat yg datang berjemaah di Masjid Wilayah Persekutuan.

2.Seperkara lagi saya lihat banyak sungguh tokkong Hindu yg terpencil, patutkah kita syorkan agar di roboh juga? Ada berani?

2.Kenapa orang Melayu yg jadi pemerentah hanya berani dg orang Melayu sahaja, dg yg lain dia tak berani usik.

mahyuddinm berkata...

Meroboh tempat ibadat yang tidak digunakan oleh masyarakat setempat dan diganti dengan tempat ibadat yang lebih selesa dan harap2 diguna oleh masyarakat yang pergi ke kompleks itu lebih baik.

Orang yang dok protest kat tepi jalan tu, pi tanya depa kariah surat tu ka dan dah berapa kali pi solat kat situ? kalau tidak, biak pi kat depa la nak protest sampai bila2 pun, sebab depa nie tak tau juan depa protest pun.

MB Kedah teruskan niat membina surau dalam kompleks, insyallah kerja tuan akan di berkati Allah swt.

Ahli Kariah berkata...

Yang heran bin ajaib.. Hat dok pakat demo2 tuh.. Takda nampak batang idung pun masa waktu zohor, asar, maghrib, isyak.. apatah lagi subuh. Kira OK la nak wat surau yg lebih baik.

Tanpa Nama berkata...

pusat beli belah ni bukan lah jenis gah cam pavilion ke kllc.

ni lebih sikit dari arked mara je pun. orang sewa meniaga songkok baju melayu, tukang jahit, kedai makan. jenis gitu la.

ST berkata...

@ encik YES yang kurang pengetahuan...

lu tanya kenapa org melayu pemerintah hanya berani dgn org melayu saja? itu maybe umno laa.

kerajaan Pas/PR takda semua tu. pernah kah lu dengar satu masa dulu, tanah perkuburan org hindu diambil untuk tujuan pembangunan insaniah kuala ketil? mau tak mengamuk org hindu.. tp kerajaan pas/PR kedah ambil juga. dgn hujah dan toleransi, org2 hindu terima tindakan kerajaan negeri.

sama laa juga dgn isu surau ni. melayu-umno meloncat laa sbb nak raih laba politik, tanpa kaji dulu. jgn ingat kerajaan pas/PR bodo sangat ka nak pejahanam org melayu? semua dah diambil kira, bukan semberono.

mamat TT pulak duk bantai sapa wa tak tau. lu pegi smayang kat surau tu ke x TT? kah kah kah

kuil2 hindu yg berterabur merata2 tu, x boleh buat apa, sbb sami2 kata tak boleh kacau. so apa boleh buat, kita takmo cari pasal. sama laa kes surau. kalau ada nas kata tak boleh roboh, ustad azizan takkan kacau. kalau fatwa kata tak boleh roboh, MB takkan ambil tanah tu utk shopping complex.

jgn laa duk tunjuk sengal sangat. isu ni bising sbb pemuda umno kedah suka tunjok bangang. so, lu org jgn turut meloncat sama dgn pemuda umno kedah. kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Madrasah Kuno adalah untuk org2 islam UMKUNO sahaja..oleh itu madrasah yg canggih dan selesa dengan ada nya kompleks membeli belah adalah untuk org islam yg moden dan canggih seperti kami ni (PAS/PR)..so..tolong buang pemikiran KUNO (UMKUNO) tu dari kepala hotak anda ye...timakasih.

Jebat_Musibat berkata...

aku tgk mamat songkok tinggi yang berdemo tuh pun dah tau pukimak balaci mana.... nesti kene bayar punyalah!

Tanpa Nama berkata...

tgk la sama apa kaedah islam dlm pengurusan tanah ni. tanah ni mmg boleh dimiliki. tp kalau tak digunakan. duk dlm keadaan dhaif. lebih baik dibuat pembaikan. roboh pun bukan buat padang golf. ada juga surau yg lebih elok.
mb kedah ni ngaji shariah jgak. jgn ikut kompang puak2 hameno jaa

dukun melayu berkata...

sian tengok umlayu,baju hijau ke,merah ke

carpet bombing TT gagal.org suruh tengok fikiran revolusioner,dibelakang tindakan meroboh itu.

apa menyalak berhabuk boleh jadi apa-apakah?bukan tgk surau tu.lagi satu umlayu x suka buat homework,sebarang je masuk rumah x bagi salam

di kedah...musolla,surau dipanggil madrasah.bukan madrasah(sekolah agama plus surau) selangor

sila baca madrasah sebagai tempat sejarah bukan tempat sembahyang!

Anak murid Ulama Dunia berkata...

Apa MB Kedah ngaji Syariah jugak? Ooooo.... Syariah yg dia ngaji tu halalkan roboh madrasah dan surau ye???? Syariah datuk nenek moyang dia macam tu ye? Alasan utk dirikan surau yg lebih selesa konon. Auta Keling boleh la camtu. Esok lusa MB dgn AJK Fatwa padam tauke tu pun convert surau jadi Disco. Apa MB dlm kubur boleh buat??? Bahalol punya MB. Maklumlah dulu kerja makan gaji dgn BN terbawak2 perangai BN sama. Kepala Bapak dia boleh jual tanah madrasah dgn surau ambik duit lepas tu auta nak buat surau lebih selesa. Sial MB. Ingat surau dlm shopping complex tu wakaf jugak ke? Bodoh??? Kalau surau tu wakaf juga kenapa ambik duit lebih sejuta pampasan tanah wakaf tu??? Ingat MB dgn AJK Fatwa boleh hidup lg 500 tahun ke utk jaga surau dlm shopping complex tuh??? Sekrg tanah wakaf dah lesap. duit dah ambik.esok lusa MB padam. Esok lusa Cukong jual bangunan tu. Apa simati pemilik tanah wakaf dapat??? Tak usah auta macam keling malbari madey kimak MB no???? Geng Perpaduang ni memang karut.

MB takdak akai geng perpaduang berkata...

Walah dhaif walau buruk itu wakaf simati. Apa MB dgn Ajk Fatwa ingat tanah tu nenek dia yg wakafkan ke???? Kalau atuk nenek dia yg wakafkan ok aku setuju dia nak robohkan. Ini tetiba je jadi hero konon ulama jual tanah tu ambik duit. Konon nak bina lebih selesa. Hang nak bina 100 surau lebih selesa pun org tak nak tanya. Isu disini kenapa hang buat tanah tu mcm Tok hang Punya???? Aku pun ngaji Syariah jugak malah lebih lama dari MB tu. Tapi aku tak nampak nas atau srbab utk robohkan madrasah tu kecuali oleh org jahil yg kejar laba. Penat lelah simati yg wakafkan harta dia tetiba ada Ulama separuh masak kata musnahkan wakaf tu ambik duit bina complex supaya tauke boleh jual buat disco. Hoi MB hang ingat kuasa hang tu boleh halang tanah tu tak dibuat disco atau pub sehingga 1000 tahun lagi ke???

anakdayaksarawak berkata...

gila babi punya geng UMNO songkok tinggi, roboh surau bina masjid kerja orang gila ke?
Kalau jual tanah TUDM kepada cukong bermodal RM2, itu baru kerja puak lembu gila?.

Anak murid Ulama Dunia berkata...

I could see Ulama Qadi Mufti all supported demolishment of the Waqaf to build a bigger surau. The issue here is regarding the title of the plot of that particular land as well as the material of the madrasah building itself. If materialised the new surau will be built in that particular complex occupying certain space or floor in that particular property and involved strata title. No property developer or property owner ready to build a property if it has no right over its property including the right to sell the property as they like. That was why they paid more than RM1.5 Million to JAIK so they could get right over the said particular land to build the property. In other words the property is now transferable. If not transferable then it is not a property and no bank will fund the development because bank could not charge the particular said property. None could guarantee the surau will be there forever because the property owner has right over the whole complex. As we know developer will promise everything like the moon and the stars to get the right over the land. Later they will sell the whole complex to a buyer and then the buyer will sell it to new buyer and in 20 years the title of the complex may be transferred for 10 times or more. After 20 years MB and Fatwa AJK not around anymore while property owner may propose to demolish it to build higher building which include pubs and discos on that particular plot of land. As we know with small kickbacks Local Council and Land Office will approve the plan, in addition they do not know about the Fatwa and Fatwa can not be registered on the title of the property also. If Fatwa can be registered or caveat by JAIK can be registered then again no bank willing to fund the development because the title is not free from any encumbrences. No property developer willing to invest in the land because of the restriction. Again that was why they paid more than RM1.5 Million. Under Land Law they owned already while building bigger surau only to please MB and JAIK for a while until MB and AJK die. AJK may argue that we get bigger and better surau now. Yes but the surau is in the "Complex" and by right owned by the Compex Owner. Does JAIK owned the complex? Of course not unless JAIK pay for to own it. MB can say we could put restriction on it then what kind of restriction can MB do? Will the restriction enforceable for another 100 years? Unless MB do not want to abide by rule of law then it is yes. Secondly, regarding material to build the old madrasah which was donated by those who made the Waqaf. How JAIK make sure the material like sand cement stone wood asbestos iron glass etc still give benefit to people for another 1000 years like what was intended by the donor? We know it is impossible once the madraah is demolished....MB argued that around Mekah many waqaf were abolished for Maslahah and bigger benefit for the people. For your information, more than 7 mosques built by Sahabah around Mekah were demolished under instruction of Yahudi to destroy everything which could show us traces of Rasulullah. As i said before even tomb of Khadijah is now converted to a public toilet there. If MB do not know who the Saud Family is then no use he studied Syariah and claiming he is well versed in Islam is misleading. In Islam, Waqaf should not be administered by the State ie MB JAIK AJK FATWA etc because State would just sell the Waqaf and will never protect it for various reasons. We could see how Waqaf was administered during Uthmaniah or Abbasiah times in many books and journals. As such, please do not sell any Waqaf property for Maslahah or Fiqh Aulawiyah as argued by Ajk Fatwa because it is clearly Forbidden, Never practiced during the time of Rasulullah Sahabah or during the time of other Muslim Daulah. Selling it is clear Betrayal or Khianat.

Tanpa Nama berkata...

Dlm isu ni, saya anak jati kedah berdiri menyokong teguh DS Azizan, hgpa xtau mcm mna 'cool' ustaz ni mentadbir kedah, better shut-up!

TT, hang punyai hak utk bersuara, tp aku juga berhak utk x bersetuju dgn pendapat hang dlm hal ni...

-zam KOKDIANG-

Tanpa Nama berkata...

aha..aku nak menambahsket..

sebenarnya apa yang berlaku ni sebab kelemahan kerajaan negeri kedah


azizan dalam ucapan beliau..
kata 'saya belum baca syarat syarat fatwa pun...

nampak sangat dia dah nyanyok..

dia bekas pensyarah uiam gombak

takkan tak reti bercakap mcm tu ilmuan apa rahhhhhhhhhh

susahlah dapat mb macam ni...

ajaklah dia pi solat ke madrsah tu

buat solat hajat ..untuk pertahankan tanah wakaf khas

dan surau daripda di roboh..

dia ingat surau tu rumah azizan ka

SURAU ADALAH RUMAH ALLAH...!!

DIA LUPA ..

NANTI DIA KALAH PILIHANRAYA..

SAPA NAK TANGGUNG KESILAPAN DIA..!!!

AZIZAN KAMU TELAH BERSALAH..

TANYALAH AMIRUDIN DAN JAH SATHIK..@!

MEREKA NILAH TALI BARUT
SEBENAR..SIASATLAH SPRM

Wassini berkata...

TT nih jenis bodoh tak berjenis juga rupanya... Tengok tajuk yang dibuat macam nak perli MB Kedah jer tapi tetapi tak tahulah kalo niat dia lain.

Aku sokong 110% roboh surau lama nih dan gantikan dengan yang lebih bermunafaat sebab;
1) Surau tu bukan buang terus tetapi diganti dengan yang baru. Surau lama kemudahaan mesti kurang baik tetapi dengan surau baru mestilah kemudahan lebih baik... Misalnya ada air-cond... Yang tak solat nih memang tak tahu rasanya kalo solat kat surau lama, berpeluh2 sebab panas walopun ada kipas.
2) Bila buat tempat menjual mesti ada orang yang menyewa. Bila ada sewa mesti dapat duit... Duit tu masuk ke kantong jabatan agama juga. Boleh juga duit tu wat kegunaan keagamaan/kebajikan untuk rakyat Kedah yang lain.
3) Bila ada kedai mesti ada pembeli... Sudah tentu ramai yang akan solat di surau itu. Tak de la 2 orang jer yang solat seperti seblum nie.

Kesimpulannya... Bab mempertahankan surau/masjid nie yang lebih sudu dari kuah ada terdiri dari orang yang tak solat pun. Hahahaha.... Nie memang realiti sebab aku selalu perhatikan dari dulu lagi. Harap TT dapat menggunakan otaknya...

Tanpa Nama berkata...

pada aku, bukan sebab roboh kan surau ke apa. bagi aku, nape taknak conserve warisan negara! bangunan berumur 100tahun kenapa nak roboh! baik jaga, upgrade lah! nilai dia takkan same dgn bangunan baru. jgn jadi bangang!

Anak murid Ulama Dunia berkata...

MB Kedah terpaksa guna hujah oleh Anak Jati Kedah atau Anak Kariah atau Penduduk Setempat. Hoi! Wakaf adalah milik Pewakaf bukan milik Anak Kariah. Wakaf utk manfaat manusia sejagat hingga kiamat bukan utk Anak Kariah pada hari ini sahaja. Wakaf maknanya Berhenti dari dipindahmilik atau dijualbeli tapi MB cakap dari segi konsep Wakaf makna boleh Jual?????? Pelik betul MB ni dgn Ajaran Sesat dia. Hai pi sambung ngaji semula la MB Azizan kalau konsep Wakaf pun hang boleh pusing 180 degree. Jgn ikut perangai Malbari Madey Kutty la na. Azizan ngajar UKM bukan UIA. Kalau di UIA dulu dulu dia dah kena ketawa dgn idea bongok dan sesat ni. Tapi sekrg UIA pun dah ikut bongok sama sebab Ulama tak berkualiti dan kaki ampu yg tinggal.

Tanpa Nama berkata...

Anak Merid Ulamak Dunia Paling Bangang pun komen kt sini jugak rupanya...proses nk menegakkan benang yg basah...Kah...Kah...Kah!!!

Beb,Study kes dulu beb...jangan duk komen mcm org bodoh...x tau isu,berlagak komen seolah2 tau segala2nya...mantoppp!!!aku cadangkan,hang sajalah yg jd MB..tu pun kalau ada org yg sokong hang & baling bunga kt hang..kalau x sokong,tunggu org baling taik kt hang tau!!Kah...Kah...Kah!!!

Uik,ada lg 1 spesis geng Anak Murid paling Bingai jugak...ada MB takdak akai geng perpaduang pn bg komen...sama senada..2 x 5 bahlol mcm hang..Kah...Kah...Kah!!!!Bangang & Bahlol x sudah2...belajar syariah lagi lama dr MB bukan jd lagi pandai,tp jd lg bangang murakkab!!!Nakempru la lu ni...Kah...kah...Kah!!!!

Tanpa Nama berkata...

Bro...lu jangan le banntai Ank murid lu kaw2 sangat.kesian gua tengok die..tune die dh slow dh tu.gua baca komen die,takde dh zikir yg 'kimak' mcm lu kater..