Khamis, 21 Februari 2013

SITI POPIAH - KAYA LAGI



KAKAK GEMOK
ADIK MONTOK
MACAM BADAK DUA SERUPA

URUSNIAGA BOUSTEAD MEMBERI DURIAN RUNTUH KEPADA RAJA ROPIAAH

Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada kakitangan ibu pejabat di Menara Boustead yang memberikan sepenuh kerjasama kepada saya sebagai pemegang saham minoriti Boustead Holdings Berhad.
Saya berkesempatan meneliti dua perjanjian yang telah ditandatangani di antara Bakti Wira Sdn Bhd (BWSB), sebuah anak syarikat Boustead Holdings Berhad dan secara langsung dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan dua syarikat berikut:
1.     Astacanggih Sdn Bhd (ACSB) yang dimiliki dan dikuasai oleh Deepak Jaikishan
2.     Awan Megah Sdn Bhd (AMSB) yang dimiliki dan dikuasai oleh Raja Ropiaah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor
Dua perjanjian yang dipaparkan untuk semakan pemegang saham adalah:
1.     Perjanjian Membangunkan 3 Bidang Tanah di antara BWSB, ACSB dan AMSB (Perjanjian Pertama)
2.     Perjanjian Membeli Saham yang melibatkan BWSB dan pemegang saham ACSB (Perjanjian Kedua)

Saya menumpukan perhatian kepada bahagian-bahagian perjanjian yang memberi maklumat mengenai kepentingan kesemua individu yang terbabit serta peruntukan-peruntukan yang membolehkan perjanjian ini terbatal.

Ada beberapa klausa utama yang pada pandangan saya, telah membatalkan Perjanjian Pertama secara automatik kerana ketidakpatuhan syarat-syarat di pihak AMSB. Perkara ini akan dibawa ke perbincangan Biro Politik KEADILAN petang ini untuk mendapat pandangan pakar guaman parti dan Kerajaan Negeri Selangor. Dalam masa terdekat, saya akan mengumumkan tindakan selanjutnya sama ada dari segi undang-undang atau di bawah pentadbiran Kerajaan Negeri yang akan membatalkan Perjanjian Pertama serta-merta.

Ini matlamat utama KEADILAN agar urusniaga melibatkan RM130 juta dapat dihentikan dan menyelamatkan wang pencen angkatan tentera.

Namun, saya benar-benar terkejut dengan beberapa urusniaga yang sebelum ini disembunyikan dari pengetahuan umum dan pemegang saham yang lain kerana tidak difailkan kepada Bursa Malaysia. Urusniaga-urusniaga ini dirancang dan dimeterai dengan satu tujuan iaitu memberikan durian runtuh kepada Raja Ropiaah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor.

Saya boleh mendedahkan klausa-klausa berikut dalam Perjanjian Pertama yang memberi keuntungan beratus juta ringgit kepada Raja Ropiaah (selain dari pembayaran RM130 juta yang telah diumumkan sebelum ini):
§  Kementerian Pertahanan telah menganugerahkan kontrak tambahan sebanyak RM15,054,408.31 kepada AMSB melalui satu surat lantikan bertarikh 26 Jun 2012. Kontrak ini tidak diumumkan sebelum ini.
§  Walaupun sudah dibayar RM130 juta atas alasan mengembalikan tanah-tanah kepada anak syarikat LTAT, sebenarnya hanya 200 ekar dari keseluruhan 223.2 ekar yang akan dipindahkan kepada BWSB. Perjanjian Pertama secara jelas menegaskan bahawa sebanyak 23.2 ekar kekal dalam tangan Raja Ropiah, yang nilaiannya boleh mencecah puluhan juta ringgit.
§  Boustead Holdings Berhad juga mendahulukan wang sebanyak RM4 juta kepada Raja Ropiaah melalui proksinya yang bernama Putra Nazrain Abdul Jalil untuk membeli dan menguasai 20% pegangan di dalam ACSB. Melalui Perjanjian Pertama, ACSB akan menguasai tanah seluas 200 ekar yang akan dibangunkan menjadi projek berbilion ringgit. Secara langsung, urusniaga ini memberi pegangan 20% dari projek bernilai berbilion ringgit kepada Raja Ropiaah.
§  Perjanjian Pertama mensyaratkan agar BWSB menguruskan segala komitmen kewangan Raja Ropiaah dengan GuppyUnip Sdn Bhd, termasuk menjelaskan apa-apa hutang agar perjanjian usahasama di antara Raja Ropiaah dan GuppyUnip dapat dibatalkan. Komitmen kewangan sedia ada tidak dinyatakan dan akan diuruskan oleh BWSB.
§  Perjanjian Kedua secara jelas mensyaratkan agar Deepak Jaikishen tidak membuat sebarang kenyataan tanpa kebenaran Boustead Holdings Berhad, mengesahkan dakwaan saya sebelum ini bahawa perjanjian bertujuan menutup mulut Deepak.

Ini hanyalah sebahagian dari pelbagai perkara yang saya temui dari semakan perjanjian.

Saya akan berbincang dengan pakar guaman parti dan selepas mendapat pandangan profesional, akan mengambil tindakan selanjutnya untuk mendedahkan pelbagai urusniaga lain yang merugikan rakyat.

Buat masa sekarang, saya ingin menegaskan kembali bahawa Dato’ Seri Zahid Hamidi telah gagal dalam menjaga kepentingan dan kebajikan angkatan tentera. Saya juga masih menunggu saman beliau yang belum lagi dihantar kepada saya, agar perkara ini boleh didedahkan juga di mahkamah.

RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI
 
20 FEBRUARI 2013 



TAK KAN HILANG 
ALTANTUYA DI DUNIA
----------

2 ulasan:

ORIGINAL DIDI K.B berkata...

Oh....GITU RUPERNYER.....RAFIZI...TELANJANGI HABIS HABISAN......BIAR NAMPAK TELUR DENGAN KELENTITNYA....ITU PUN KALAU ADA TELUR DENGAN KELENTIT LAGI...JANGAN JANGAN DAH HABIS KENA TUTUP KULIT ....YOLAH KAN...TUO TUO TAK JUGA HABIS TAMAK.......DASAR PENYAMUN ........

Tanpa Nama berkata...

bravo rafizi, we need more people like u.