Isnin, 15 September 2014

KESEDARAN 50 TAHUN KEMUDIAN




KOMENTAR

apa maknanya berita ini?

maknanya 50 tahun dahulu
warga sabah 
warga sarawak
belum memiliki kesedaran
belum ramai ilmuan
belum tahu apa
malapetaka yang akan sampai

kini kesedaran datang
kini ilmuan banyak
kini sedang melihat
malapetaka dalam rumah sendiri







Aktivis mahu RCI Malaysia



 | September 14, 2014
RCI akan menjadi seperti Suruhanjaya Kebenaran dan Pemulihan selepas 50 lebih tahun sejarah yang bermasalah.
sabah-sarawak-flagKOTA KINABALU: Aktivis NGO hak asasi manusia Borneo’s Plight in Malaysia Foundation (BoPiM) yang berpangkalan di UK melihat penubuhan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) tentang Malaysia sebagai cara yang terbaik untuk maju ke hadapan di Borneo selepas 50 lebih tahun Sabah dan Sarawak berada dalam persekutuan dengan semenanjung.
“Kita perlu menginstitusikan perbahasan itu melalui satu mekanisme dan RCI adalah pendekatan yang sesuai,” kata Presiden BoPiM Daniel John Jambun melalui satu panggilan telefon. “RCI akan menjadi seperti Suruhanjaya Kebenaran dan Pemulihan selepas 50 lebih tahun sejarah yang bermasalah.”
Beliau mengulas laporan media bahawa pihak berkuasa sedang memburu Doris Jones, anak Sabah misteri kelahiran Labuan yang berpangkalan di UK yang telah menarik sambutan hangat sejak kebelakangan ini melalui pergerakan beliau Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) di ruang siber.

RCI, tegas Daniel, akan membantu menyembuhkan jurang antara Borneo dan semenanjung.
“Jurang ini telah diutarakan lagi oleh degenerasi Persekutuan kepada sebuah negara kesatuan, perbahasan tahunan pada Ogos /September tentang umur sebenar Malaysia, dan kekecohan yang berterusan bahawa Kerajaan Persekutuan tidak mematuhi Perjanjian Malaysia 1963 ,” kata Daniel. “Kemudian ada ketakutan bahawa Kerajaan sedang menulis semula Perlembagaan melalui Mahkamah untuk memudahkan desekularisasi dan Islamisasi menjalar .”
Beliau mencadangkan bahawa RCI juga memeriksa dokumen-dokumen penjajah mendedahkan laporan yang boleh memberi penerangan tentang sifat sebenar dan perlepasan Borneo dari British.
BoPiM, dedah Daniel, telah menjalankan penyelidikan sejarah kolonial dan telah mencapai kesimpulan bahawa Projek Malaysia 1963 adalah bukan tentang orang Borneo, Singapura dan Tanah Melayu, tetapi lebih mengenai kebimbangan British dan pengakhiran empayar mereka di bahagian dunia ini.
“Kami ingin tahu sama ada kerajaan Malaya dan British bersekongkol di Borneo,” kata Daniel. “RCI harus memeriksa tempoh 1963 sehingga kini selepas Rejimen Askar Melayu Diraja berarak ke Borneo.”
Pendirian British mengenai pemergian mereka di Borneo, adalah suatu kontradiksi apabila dibandingkan dengan sejarahnya di India, kata Daniel dalam memetik contoh yang paling relevan mengenai penjajahan berbelah dan bermuka dua.
“Di Borneo, ia adalah sebaliknya, dua orang yang sangat berbeza dan dipisahkan oleh lautan beribu-ribu kilometer terpaksa wujud bersama-sama dalam hubungan yang sukar yang menjadi semakin lama semakin teruk.”

KAH KAH KAH


semangat
nasionalisma
iban dan dayak
semakin membakar

KAH KAH KAH


------------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Iban, dayak, kadazan, melayu, india, cina x sedar2 mereka adalah paria bagi golongan bangsawan brahmin UMNO dan raja2.

Segala undang2 dihempukkan keatas golongan paria. Manakala golongan brahmin bangsawan hidup senang lenang makan free berak cangkung jer.

Punyer susah, golongan paria ni sayang akan agama. Lalu raja melantik diri mereka untuk menjaga agama. Kepala bana apa ini? Sedangkan mereka adalah pemilik segala apa yg dilarang agama. Kilang arak, pusat judi dan lendir.. masih tak sedar2 lagi melayu paria ni.

Tanpa Nama berkata...

Ini berbau pengkhianatan. Kalo lah ISA masih ada cepat dapat doi selesaikan. Sekarang ni ta tau lah. Mereka yang berjiwa khianat bertambah khianat lah.

Tanpa Nama berkata...

Orang yang bodoh macam lembu anom 1201 yang masih jadi barua umnongok.