.

Rabu, 17 Ogos 2016

DUIT PENCEN TAK SAMPAI





JHO LOW

AMBIL DUIT

PENCEN JUGA?

SAJE TANYA

JANGAN MARAH


ISU KELEWATAN PEMBAYARAN PAMPASAN PENCEN OLEH LTAT BERTERUSAN, MENTERI PERLU CAMPUR TANGAN

Sejak saya mula menyuarakan mengenai kelewatan pembayaran pampasan pencen kepada pesara tentera oleh LTAT seawall Mac 2016, LTAT begitu pantas mengambil tindakan setiap kali saya mengeluarkan kenyataan. Lazimnya LTAT membalas kenyataan saya dalam tempoh 24 jam dan diteruskan dengan tindakan undang-undang. LTAT juga begitu gah mencabar saya menghantar senarai pesara tentera yang belum mendapat bayaran pampasan walaupun itu sebenarnya tugas mereka.

Walaupun sebenarnya saya kurang selesa dengan sikap bongkak yang dipamerkan oleh kepimpinan dan pengurusan LTAT (apatah lagi mereka ini adalah bekas-bekas jeneral yang sepatutnya prihatin dengan kebajikan dan kesusahan pesara tentera), saya tetap membawa isu ini tanpa mengira karenah LTAT yang mengambil tindakan saman dan lain-lain.

Saya berkeras menyuarakan perkara ini kerana sehingga kini tidak ada tanda-tanda bahawa masalah kelewatan pembayaran pampasan pencen oleh LTAT kepada pesara tentera telah diselesaikan. Saya terus menerima aduan terutamanya melalui laman media sosial oleh pesara-pesara tentera bahawa mereka masih belum menerima pampasan walaupun ada yang telah bersara/berhenti lebih 6 bulan. Saya juga telah menyemak sendiri beberapa laman berkaitan Jabatanarah Urusan Gaji Angkatan Tentera (UGAT) yang sering dijadikan alasan sebagai punca kelewatan pembayaran pampasan pencen kepada pesara.

Saya sertakan beberapa petikan aduan kepada saya dan komen-komen di laman Facebook UGAT (https://www.facebook.com/pages/Jabatan-Urusan-Gaji-Angkatan-Tentera-UGAT/278003592283252) seperti berikut:

Saya juga pada mulanya ingin menulis surat kepada Pengarah UGAT untuk memohon satu temujanji agar saya mendapat penerangan dari UGAT mengenai punca berlaku kelewatan bayaran pampasan pencen kepada pesara.

Malangnya, saya tidak dapat mencari sebarang maklumat mengenai UGAT yang membolehkan orang awam atau pesara menghubungi mereka di laman-laman utama Angkatan Tentera seperti Direktori Kementerian Pertahanan (http://www.mod.gov.my/ms/hubungi-kami/direktori.html) atau Direktori Markas Angkatan Tentera (http://www.mafhq.mil.my/index.php/my/mengenai-kami/direktori?view=employee&id=65)

Setiap kali saya menimbulkan isu kelewatan pembayaran pampasan kepada pesara, LTAT berkeras bahawa tidak berlaku kelewatan kerana LTAT telah membayar mengikut masa piawai setelah LTAT menerima dokumen dari UGAT. Apabila pesara menghubungi UGAT untuk mendapat jawapan, mereka menghadapi kesukaran untuk berhubung kerana telefon tidak diangkat. Jika pun mereka hadir sendiri ke Kuala Lumpur untuk bertemu dengan pegawai UGAT, kosnya terlalu mahal dan menambahkan beban mereka sedangkan pampasan pencen itu adalah wang mereka yang mereka carum selama ini.

Akhirnya pesara tentera tidak ubah diperlakukan seperti bola apabila disepak dari LTAT ke UGAT balik ke LTAT dan berpusing ke UGAT. Bayaran pampasan pencen mereka masih terlewat dan kalau dibayar pun ia berlaku berbulan-bulan selepas mereka tamat perkhidmatan.

Ini satu penganiayaan kepada pesara tentera dan sepatutnya sebarang masalah komunikasi dan pentadbiran di antara UGAT dan LTAT diselesaikan dengan secepat mungkin agar pesara tentera mendapat pampasan pencen dalam tempoh yang segera selepas mereka tamat perkhidmatan. Lebih teruk lagi, sepanjang penganiayaan ini berlaku saya tidak dengar Menteri Pertahanan, Hishamuddin Hussein campur tangan untuk menyelesaikan masalah ini. Beliau cepat ambil kesempatan menggunakan isu LTAT untuk mengkritik saya tetapi tidak dapat menyelesaikan masalah pentadbiran dalaman LTAT dan Angkatan Tentera sehingga kelewatan bayaran pampasan berterusan.

Oleh yang demikian, saya membuat permohonan terbuka untuk berjumpa dengan Pengarah UGAT agar saya dapat mendengar sendiri masalah yang dihadapi UGAT sehingga menyebabkan kelewatan ini (seperti yang dipersembahkan oleh LTAT). Saya boleh dihubungi di email rafizi.ramli@gmail.com sekiranya UGAT sudi duduk berbincang dengan saya; memandangkan saya tidak ada maklumat bagaimana berhubung dengan UGAT.

Saya juga mendesak supaya Hishamuddin  Hussein memberi kenyataan segera dan mengambil tanggungjawab untuk menyelesaikan perkara ini dengan berjanji bahawa segala proses dan prosedur akan diperkemaskan secepat mungkin dan semua pesara yang belum menerima pampasan dibayar dalam tempoh seminggu.

Jika ini tidak berlaku saya akan mula menjelajah ke kem-kem tentera di seluruh negara untuk “menghasut” angkatan tentera dan pesara tentera mengenai kegagalan  Hishamuddin Hussein dan Umno (Baru) menjaga kebajikan mereka.
  
RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN





-----------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bukan setakat duit pencen...semua duit dalam malaysia atau luar negara akan disapu oleh anak beranak... masih juga golongan makan dedak cium tangan pahlawan bugis....kalau bugis lanun bertopeng badut... badut dengan bergincu... nampak saja macam ular sawa tapi lebih berbisa dari king cobra...kah kah kah... lemah kita memikir...main lagu sama sejak berzaman...masih anggap cina musuh...yang puak makan babi ini lebih baik dari puak halal...kumut kamit tapi masyuk tetap masyuk kah kah kah... sekurang kurangnya mereka menipu membohong kah kah semua tau kalau tak tipu bukan cina...tapi yang melayu apa cerita... kalau tak rasuah bukan melayu kah...ooops sorry...bugia kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

T hanya untuk yang thorbaekkk seperti tt, sepertimana juga t adalah letaknya kekuatan hang tuah, maka saya cadangkan diubah t mereka kepada w serta-merta maka ltat jadi lwat iaitu lembaga yang lewat.
Ugat pula tak boleh digugat sebab itu kroni-kroni jeneral dan menteri termasuk bekas-bekas jeneral, kalau cuba gugat sarang mereka nanti ugat ugut lenyek kamu macam ulat, atau c4 kamu alat-tuya!

Tanpa Nama berkata...

Org keje gomen ni rata2 mmg sombong. Yg sdg berkhidmat lagilah hidung tinggi. Tambah2 kalo kita masuk ofis depa. Sesama derang, mmg baik. Tapi kalo dgn org ramai.. cam harem ja.. walhal makan gaji hasil kutipan duit org ramai.

Jaga2 je.. takut lps appointment, kene simen dlm tong drum.

DIDI KOTA BELUD berkata...

Hehhee.. Alahai.. Semua bekas askar ni mcm ayam mati je.... Tak reti melawan musuh sebenar ke... Aduiiii... Lawan ler mcm mana ko lawan musuh kat hutan... Amboi.. Aku Direct hasut ni.... Salah keeerrrr... Kimaksss punya lidah kuntut.... ...kakakakakaka.