Sabtu, 14 Februari 2009

7 TUJUH 7 TUJUH MARCH - GMP NEKAD ANJUR PERHIMPUNAN RAKSAKSA - Mkini


Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) nekad untuk mengadakan perhimpunan raksasa pada 7 Mac bulan berhubung isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) walau apa juga keadaannya.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Setiausaha GMP, Hasni Abas menjelaskan bahawa perhimpunan yang mensasarkan penyertaan 100,000 orang itu akan tetap diteruskan walaupun berkemungkinan pihak polis tidak mengeluarkan permit.

"Orang (pejuang) bahasa berani dan nekad menghadapi pelbagai kemungkinan demi perjuangan memartabatkan bahasa," kata beliau yang juga pengerusi kesatuan sekerja Dewan Bahasa dan Pustaka.



woit …. MADEY ! INI DEWAN BAHASA DAN BUDAYA YANG ANJUR ? …kah kah kah…

kah kah kah…. MASIH LAGI BUKAN BUDAYA KITA ?.... kah kah kah

kah kah kah.... JANGAN NAK LEBONG.... JANGAN NAK KELENTONG.... kah kah kah



8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Depa ni orang ulu ka orang cherokee to coon? (KA)

Tanpa Nama berkata...

fuyooh. ini sudah ikut perlembagaan yang sebenar. perjanjian 20 perkara Sabah dan sarawak memasuki Malaysia. Ada di sebut menghadkan kemasukan org2 dr SM utk elakkan rakyat sabah dan Swk jadi mcm singapura. Tapi sekarang siapa yang hormat dengan perjanjian itu? Tapi kes Swk ni mcm takot ngan bayang2 sendiri aje ni.

Tanpa Nama berkata...

Persoalan nya adakah kita mempunyai buku sain BM yang setara dengan buku English science yang bahasa nya memang dari bahasa English.

Jangan berdemo kerana emosi. Ingat lah apa yang berlaku kepada generasi muda kita apabila Anwar menjadi Menteri Pendidikan dulu.

Kebanyakan mereka tak reti tutur, baca dan tulis dalam bahasa English. Umum mengetahui bahawa kebanyakan buku buku rujukan berasal English.

Kita dulu sekolah English pun mahir dalam Bahasa Melayu. Saya tidak nampak mengunakan English dalam sain or maths boleh mengancam Bahasa Melayu. We stand to gain.

Tanpa Nama berkata...

Bagus3.. Barang baik jangan simpan lama2. Bagi ajar cukup2. Ketuanan MELAYU konon. Ini sume lobang duit, itu pasal susah nak kambus.

reverie berkata...

Ini semua bodoh. Bahasa Melayu akan gagal memajukan jika dibandingkan dengan bahasa Inggeris. In terms of resources untuk dirujuk sahaja pun bahasa Inggeris lebih banyak. Buat apa jadi bodoh? Bahasa Melayu sudah cukup meluas penggunaannya, usah diganggu PPSMI.

Tanpa Nama berkata...

Last last ambik perkataan Inggeris juga untuk digunapakai pada terma terma sains dan maths. Perkataan Inggeris di Melayukan ... terus ngaku itu perkataan Melayu.
Nak cari perkataan Melayu tulin ... sorry laaa ... jangan harap!

Bahasa Melayu banyak main cedok orang punya saja ....tengoklah apa dah jadi la ni ????
... BAHASA ROJAK bercampoq aduk bermacam2 CACA MERBA dok ada ...

siraniep berkata...

mr Solonti komen anda nampak telah dijajah oleh puak UMNO .. tak yakin keupayaan diri ker ?

Patut la hang takut ... takut nak berubah ... Apa nak heran kita nak ilmu Sains bukan Bahasa Penjajah.

Ngko pernah buat kajian ilmiah ker ? Cakap jangan main anggar jer ... Takat blown rambut keler kuning taik macam mak datin tapi cakap BM dan English tunggang langgang baik tak yah.

Bawa mai fakta dulu ... sebab keadaan sekarang menunjukan perlaksanaan PPSMI pelajar kita lagi teruk tak faham apa itu sains.

Ngko cikgu ker ... aku cakap sebab aku memang cikgu sains.

Unknown berkata...

Solonti, Revrie, Tongkat Karan adalah jenis manusia bodoh sombong. Tak dapat membezakan belajar BI dan belajar Maths/Sains dalam BI.

Kedua-duanya, dua benda berbeza BANGSAT! Jika nak pandai BI baiki kaedah pembelajaran BI bukannnya dengan PPSMI.

Kenapa perlu ikut contoh Filipina, Sri Lanka, Zimbabwe, Bangladesh mengajar Maths/Sains dalam BI. Mana bukti kejayaan negara laksana PPSMI?? Mana ??