Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 25 Ogos 2009

HIDUP KETUANAN MELAYU !




JOHOR : PENDUDUK RAYU HAK MILIK KEKAL
– berita hairan

BATU PAHAT: Penduduk Kampung Nelayan Punggur, di sini, merayu kerajaan negeri supaya menganugerahkan hak milik tanah kekal bagi tanah pemilikan sementara (TOL) yang mereka duduki sejak lebih 30 tahun lalu.

Beberapa penduduk mendakwa, mereka membina penempatan di atas tanah simpanan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) itu selepas mendapat kebenaran pegawai kerajaan negeri dengan syarat mereka membayar TOL pada kadar RM75 hingga RM80 setahun.

Kini penduduk kampung itu mahukan hak milik kekal kerana mereka tidak mahu lagi ibarat menumpang di tanah yang mereka duduki sejak sekian lama.

Ketua Kampung Punggur Laut, Rahim Madeni, 64, berkata sejak dibuka hingga kini, ada 25 rumah penduduk di kampung itu dan merayu supaya permohonan untuk mendapatkan geran hak milik itu dipertimbangkan.

"Ketika mula membuka penempatan di sini, penduduk berjumpa dengan seorang pegawai kerajaan negeri ketika itu (Allahyarham Datuk Sukiman Sahlan) dan beliau memberi kebenaran penduduk membina rumah.

"Selepas itu penduduk mula meneroka dan diberi TOL yang mereka bayar setiap tahun sehingga kini. Selepas sekian lama membayar TOL, penduduk berasakan berhak mendapat geran hak milik kekal sebab itu kami merayu supaya kerajaan negeri dapat memberi pertimbangan sewajarnya," katanya.

KAH KAH KAH..


Kah kah kah…. … BILA ADA TOWKAY DARI SINGAPURA NAK BUAT HOTEL….kah kah kah

kah kah kah.... JAMIN ORANG KAMPONG INI KENA HALAU… kah kah kah…

Kah kah kah…. 30 TAHUN…. SAMA UMUR DENGAN NEGARA INI…. kah kah kah…

Kah kah kah…. TAK DAPAT GERAN…kah kah kah…

Woit… CAKAP KETUANAN MELAYU… kah kah kah…

Kah kah kah…. CAKAP HIDUP MELAYU…. JADI MELAYU NAK HIDUP PUN SUSAH… kah kah kah…

Woit… KAMPONG NELAYAN INI BUKAN DEKAT RUMAH MALIKUL KE?... kah kah kah…

kah kah kah...MALIKUL BUAT BUAT TAK DENGAR…kah kah kah…

Nota :
untuk anak anak muda yang tidak tahu wajib diberitahu.
bahawa batu ferinngi yang berselirat dengan hotel di pulau
pinang itu pada tahun 1970’an ialah kampong nelayan.
pada tahun 1972 semuanya dirobek untuk mendirikan hotel.
hotel pertama – hotel rasa sayang. pelajar dari uni pulau pinang
telah bagun bersama kaum nelayan. kaum nelayan telah dijual
oleh gerombolan. Ini fakta bukan mitos.




6 ulasan:

Lee Copper berkata...

Betoi tu TT, depa cerita, aruah pak mentua aku yang karat amnonya sampai mati(mati 5 hari lepas pru 13) pun menghambakan diri jadi mat kontrek bina hotel rasa sayang.

AnginSepoi berkata...

grombolan ni kalau dah berkuasa bukan setakat tanah jak dikebas, isteri pun dikebas..terbukti dah...jgn buat2 tak tahu..

Tok Uban berkata...

Tapikan, la ni....budak-budak U yang bangkang macam nak rock pada masa tu....kalau pi Penang...depa tentu tidoq hotel kat Batu feringgi tu...

Jebat Musibat berkata...

Mat sembab nak buat Sembab Bay la kat situ!.. haiyaa...

Kucing Parsi berkata...

jual suma tanah melayu

jual suma tanah tradisional

buat apa yang patut

buat sementara apa yang sempat

ha ha ha

nanti tak dapat

visit

http://www.melodymockers.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

ya tukarv tiub, betul amat kenyataan tuan bahawa batu feringgi telah dirampas dari orang melayu oleh kerajaan gerakan masa itu, dan terus disokong oleh BN. Percambahan pembangunan kondo dan hotel di batu feringgi telah mengubah wajah sebuah dan keindahan semula jadi pantai disitu kepada sebuah hutan konkrit yang menjadi punca kemusnahan keindahan ini akibat ancaman pencemaran dan hakisan pantai dan bukit.

sri hartamas (anak jati pulau pinang)