Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 13 September 2009

WOIT ! RAYA LAPAN HARI LAGI ! SELAMAT BERBUKA




PASAR RAMADAN


tahun ini dari apa yang diperhatikan pasar ramadan agak redup. ekonomi merundum.emak dan ayah berjaga jaga takut hilang kerja. membeli apa yang patut bukan mengumpul kan laut.

ada satu lagi - hujung minggu - sebelum hari raya. itu masa memborong apa yang ada..

petang ini kuala lumpur jam gila. hujan ribut petang menambahkan suasana tegang di jalan raya.
chow kit dan wilayah masjid india sibuk sibuk sibuk.
tok peraih kueh agak malap tahun ini.
seminggu dulu dah ada 10 ringgit untuk tiga kotak kueh kering.ini tanda tak sehat. ruang kosong masih banyak di batu road. depan sogo dan jalan tar tak ada peniaga haram.

kedai bundle banyak yang kosong
kerana barang ciplak dari cina datang melambak lambak
semua ada – semua ada - tak ada yang tak ada –
mercun pun ada kalau kenal dengan tokannya.
raya tak ada mercun macam makan tak ada ulam
raya tak ada mercun macam kahwin tak tidur sekali

sapa yang belum beli mercun sila cara cari cari


LAGI LAPAN HARI


maka ia pun sampai
bagitu cepat ramadan belalu
bagai tidak di rasakan
bagi cepat minggu beredar
bagai tidak di rasakan
bagitu cepat hari berlalu
bagai tidak di rasakan

tahun lepas
tidak akan datang tahun ini
bulan lepas telah berlalu
tidak ada yang akan berulang
masa bergerak

bila kau lintasi waktu ini
maka ianya berjalan pantas
mencuram jatuh
membuka liang

masa dan saat bergerak terus



14 ulasan:

irafiza berkata...

beria-ria nak raya sebab puasa penuh ye? ;)

Khun Pana aka johanssm berkata...

Banyak penyewa tapak ramadan bukit bintang dah cabut kuat kuat..munkee mana yang kata ekonomi No problem.
Sila baling kasut ke muka isteri rosmah sebagai hadiah raya.

*baling kasut adalah halal dan disokong penuh olih Dino entot-entot lari anak kepada rais.

zeqzeq berkata...

mercun tu kalu ayah dapat FREE, anak jiran atau sedara mara, pun tumpang semangkuk dapat barang FREE..

qih qih..qih

Keylee Daud berkata...

beli la mercun ular atau ayam..hahahahha....

benar semalam taukey kolam ikan cina datng beli ubat nyamuk cakap 100rm sama dengan 95 ringgit thailand...thailand lagi cun ekonomi rupanya hahaha sudah 1 tahun lebih kata dia..hahaha

Haji Kepala Lembu berkata...

kalau bik mama hayati sajak ini, pasti dia akan terus bertadarus sampai raya tahun depan..atau dia pasti tambah botox agar sentiasa muda remaja..

Johan berkata...

sekarang gua kat Kota Kinabalu..sini pun suram je kat pasar2 Ramadhan..bukan takde org,tp aura dan keseronokan menanti kedatangan Raya hambar je..

kat negeri kelahiran gua,Melaka pun makin hilang magik Raya..

kita sekarang seperi 'terpaksa' menyambut kedatangan Syawal..byk masalah kena hadapi seperti takde duit,barang2 makin mahal..ramai yg tak merasakan keseronokan beraya..

Tanpa Nama berkata...

Filem terbaru: How the Grinch stole Raya

Tanpa Nama berkata...

asyik cerita nak rayo aje, apa hel ni? ingat hari syawal pertama boleh menjadi the best time to have tension between husband and wife!
2. with cost of living getting expensive how to enjoy raya men?

Nik M Hafizul berkata...

bro syam, puisi bro syam kali ini sudah semakin jauh tersasar.. hambar la bro syam kalau macam nie. saya orang muda. saya maukan puisi yg berpaksikan perjuangan dan kehidupan serta kemasyarakatan. baru kena cara...


bro syam jgn mara yer.. selamat berbuka diucapkan utk bro. jgn byk putar belit macam si samy vellu. BN & Samy 2x5 saja

Tanpa Nama berkata...

graduan menganggor cmana nak bayar PTPTN.....? Our fundamentals are taik kucing!Kalok pembelit jadi PM semuanya di belit!

asyraf wahab berkata...

dah lame x main mercun. rindu tol..
maybe ekonomi malaysia belum pulih sepenuhnya.. dan dgn situasi di mana barang2 kawalan yg tidak mencukupi seperti gula (tokey dia sorok dlm almari), kenaikan harga bhn bakar petroleum diikuti dgn harga barang2.. mane la nk meriah.. bonus yg hanya ciput jer... aiyyaa.. bkn x nk bersyukur tapi skit sgt.. kalau masih bujang mungkin x mengapa.. tapi bagi yg sudah berkeluarga dan anak keliling pinggang camne eh jang??

Johan berkata...

Nik M Hafizul,

semua puisi bro Isham membawa satu tema yg sama:KEMANUSIAAN

kita semua kena sedar bhawa kemanusiaan makin tenat..
yg penting,
"Kita wajib merayakan kehidupan"..ayat ni Isham sering ulang dr dulu lagi..

siti noorhaliza berkata...

merayakan kehidupan itu sama macam berkahwin dan tidur sekali

ada pistol berkata...

tak ada mercun macam polis tak ada piston kah kah kah polis tak ada pistol