Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 22 Oktober 2009

SILA BACA DENGAN TELITI



BELACAN DIKUKU TERBAU - ANAK BADAK BERDENGKOR SEBELAH BANTAL TAK NAMPAK




WANITA DITUDUH MENJUAL TIDAK CUKUP PROTEIN
– berita hairan

DUNGUN: Seorang pembungkus belacan dijatuhkan hukuman denda RM600 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam selepas mengaku bersalah menjual belacan yang tidak cukup kandungan protein seperti yang tertera pada label produk itu, April lalu.

Rahani Ali, 56, dari Kampung Kuala Setiu Fikri, Bandar Permaisuri yang membungkus belacan menggunakan label Belacan Cap Udang dituduh menjual tiga bungkus belacan di premis perniagaan Kedai Runcit Aminah Mamat beralamat 780, Jalan UiTM, Kampung Sura Hujung, di sini, jam 11.25 pagi pada 7 April lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 13B (2) (e) Akta Makanan 1983, yang boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dilakukan Pegawai Pendakwa, Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Pejabat Kesihatan Dungun, Mohd Yusoff Othman manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Selepas rayuan meringankan hukuman, Majistret Mohd Yusoff Yunus menjatuhkan hukuman denda ke atas Rohani RM600. Denda dibayar oleh suaminya Dzurudin Abdullah, 62.

Mengikut fakta kes yang dikemukakan di mahkamah, pada jam 11.25 pagi pada 7 April lalu, Pegawai Pejabat Kesihatan Daerah Dungun, Rani Mohd Yatim melalui Badrulhisham Abidin, 31, membeli tiga bungkus belacan berharga RM2.50 setiap satu.

Pegawai berkenaan kemudian menghantar sampel belacan itu ke Jabatan Kimia di Jalan Cherong Lanjut, Kuala Terengganu untuk dianalisis dan mendapati belacan berkenaan hanya mengandungi 23.75 peratus sumber protein, sekali gus melanggar Peraturan-Peraturan Makanan 1985 yang mensyaratkan belacan perlu mengandungi tidak kurang 25 peratus protein.

Rahani ketika ditemui di luar mahkamah berkata, belacan itu dibekalkan seorang pemborong yang berniaga di Pasar Besar Kedai Payang di Kuala Terengganu, yang menghantar bekalan belacan ke rumahnya di Kampung Gong Batu, Setiu untuk dibungkus, sebelum diambil semula pemborong itu untuk diedar dan dijual ke seluruh negeri ini.

"Saya sudah hampir lima tahun menjalankan perniagaan ini dan kebiasaannya membeli kira-kira 20 guni belacan seberat 50 kilogram setiap satu. Kemudian saya membungkusnya untuk dijual dengan harga RM2.50. Saya tidak pernah tahu pula mengenai kandungan protein belacan ini dan tidak tahu menjadi satu kesalahan jika protein kurang, " katanya.

nota:

sila baca berita ini sepenuhnya
perhatikan betapa prihatinnya pegawai ini menjalankan tugas.
lihat bagaimana detailnya siasatan dijalankan
hingga boleh ditemui perberzaan protein – dari 25% yang diwajibkan
yang dibungkus dan di jual 23.75 % - tidak sampai 2% bezanya.

kalau belacan boleh disiasat dengan rapi kenapa bagaimana teoh mati tidak ditemui?
kalau belacan boleh disiasat dengan rapi kenapa kes pelabuhan klang tidak boleh?
kalau belacan boleh disiasat dengan rapi kenapa kes tiket disneyland tidak boleh?
kalau belacan boleh disiasat dengan rapi kenapa kes stadium runtuh tidak boleh?

kenapa belacan disiasat
mana lebih penting belacan atau komisen kapal selam?
mana lebih penting belacan atau balak hutan belum yang kena rembat.

cukuplah sudah banyak projek membodohkan melayu
tak kan nak membelachankan melayu pulak kah kah kah




42 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Eh..Belacan punya pasal pun nak memancung-mancung..kah...kah...kah. malaysia boleh

Tanpa Nama berkata...

Sian kat makcik tuh. Patutnya pengeluar belacan tu la yg kena saman...

Ni mesti pengeluar tu kroni... mana boleh diambil tindakan. Makcik tu plak pemangkah bulan... tu yg kena saman.

Johan berkata...

woit gua tak pernah tahu pun belacan wajib ada 25% kandungan protein..tak tahu nak cakap apa kahkahkah..kalau mcm ni gua kena balik melaka dan warning pembuat2 belacan dan cincalok kat klebang,tanjung kling n kampung portugis pasal ni kahkahkah..

nanti kejap,sejak bila orang mkn belacan risau atau fikir pasal kandungan protein atau zat-zat lain dlm belacan?..

benda2 remeh bin banal mcm ni bukan main cekap disiasat & amik tindakan..rumah2 setinggan yg "tiba2 terbakar" tak siasat pun?..MRR2 yg retak tunggu masa nak runtuh ape citer?..

Tanpa Nama berkata...

Itu den cakap tadi kerajan UBN ni boleh buat dan talk 'NONSENSE'! dalam banyak hal sampai den naik FED-UP! Banyak cerita yang ' babi itu dah boleh terbang'! Karut sana, karut sini, satu Malaysia sana, satu Malaysia sini, nonsense demi nonsense!

Sepukal berkata...

belacan produk kampong la, mana la makcik tu nak tau kandungan protein.

kandungan bahan kurang dari yg tertera dalam label produk tu biasa la. cth; aspirin 500mg tak akan cukup 500mg dalam sebiji pil. yg selebihnya serbuk ubi kayu je sebagai campuran utk ikatan aspirin tu. pengurangan terjadi ketika dalam proses pembuatan sebab tersangkut kat sana sini. ralat 1-2% itu biasa la.

kalau berani pegawai tu pegi la kacau syarikat2 besar milik asing

Sukj berkata...

PAK LONG TT,

kah kah kah kah...SEBAB APA MAKCIK NI TAK APLY LESEN KONTRAKTOR KELAS F...kah kah kah kah

ATAU MAK CIK NI TAK JADI AHLI PARTI POLITIK WANITA PELINGKUP...kah kah kah kah



M

seliparjepun berkata...

salam...

...kesianla kat makcik tu...nak hadapkan ke mahkamah pun biarla berhati perut sikit, dah la dia hanya membungkus sahaja...kenapa pembekal tidak pula dikenakan tindakan...x pasal pasal saman RM600...memang x patut...kesian tengok makcik dalam tv malam tadi...sedih pun ada...

alahai bangsa melayu..,siapa lagi yang nak tikam melayu...kalau bukan MELAYU...

Tanpa Nama berkata...

1 FUCK UNTOK POLIS

Tanpa Nama berkata...

"Bukankah kau tau kesukaan aku belachan... Mengapa kau masak asam tak taruk BELACHAN ??!!!"

Mesti ramai yg kena pancung sbb belachan tak cukup protein nih!

kukurkelapa berkata...

betul2 pye bangang laaa berita nie.berita yg sepatutnye x perlu diberitakan..mmg BERITA HAIRAN.Makcik tu mana tau pasal kandungan protein.dia bukannya ada R&D dept kat belakang rumah.yg melaporkannye pun..mmg bodoh kepala lembu section23.mmg tahap turrrr!!

Tanpa Nama berkata...

undang2 tetap undang2.
sama ada ianya 2% atau 100%, ianya tetap kesalahan.
kredit kpd pegawai yg berkaitan
namun, jika perkara sekecil ini mampu diselesaikan, kenapa kes2 besar tidak boleh diselesaikan? kita perlu berubah!

cucu kwantung berkata...

Ini macam kes tak dapat belacan free.
Makcik tu tak sanggup bagi rasuah walaupun sekeping belacan.

Kat Dungun rasuah belacan pun boleh?
Atau ada orang ketagih belacan

Sikit punya singkek!!

tajudin berkata...

memang kesian kat makcik tu. yang tukang dakwa tu pun satu, bab belacan pun nak besar-besarkan...

Tanpa Nama berkata...

berita paling lawak abad ini... dah takde kerje laen ke pasal protein pon nak disiasat.. kalau dah rajin sangat... check le semua produk makanan buatan malaysia... konpom lagi ramai yang kena... hari-hari masuk berita hairan... lalalala...

Tanpa Nama berkata...

Cite belacang ( loghat tganu) sangat lawak campor gelihati...tak de kes -kes yang bagus skit..nak bawa ke mahkamah pastu nak saman org melayu kat kampong. Nape penjual2 DVD..VCD tak ditangkap lak..yg terang2 menjaja ...
Lepas nie taukeh keropok lekor pon bungkos kerana dalam keropok lekor tak cukup vitamin atau protein ikan...

Tanpa Nama berkata...

Bukannya tak cukop Protein,

sebenarnya tak cukop Potent -

Impotent.

Tanpa Nama berkata...

Teliti hapah! haram jadah punya orang gomen jenis sial. Kalau teliti dia bukan hantam makcik tu tapi pembekal! Bodoh kayu punya musibat.....pastikah malaun tu takde bisnis belacan juga? Jangan jangan belukang ni pun jual belacan juga! Inilah kes bodoh ket mesia kurang 3% dari piawaian dah kena tapi beli kapal selam kondem harga baru, boleh! siut punya sistem!

Tanpa Nama berkata...

woit tadi aku mkn nasi kat restoren harga tak sepadan dgn karbohidrat yang dibekalkan..mcmana ni??nak lapor kat sapa..please mana-mana loyar buruk baca ni tolong bawak kes aku.
ada ke patut dah belasah nasi sampai rm5 lebih tup tup lapar lagi..

Jebat Musibat berkata...

anak makcik tuh taknak kat pegawai tuh,
pegawai paksa makcik tuh kawenkan anak ngan dia la tuh


pegawai tuh pulak ketua pemuda umno kat situ,
mestilah kene ikut cakap dia.

tuh pun tak paham korang nih..

hahahaha..

Rakyat didahulukan? kepala hotak dia!.

yang miskin makin susah..

Hanuman Kera Putih berkata...

Ni kes Naya ni Tuan TT..
X Pasal2 nak kena jual 240 bungkus belacan nak cover bayar denda.

Dekat2 sebulan tuu...

Ya Ampooooonnn.

Tanpa Nama berkata...

cover assignment beb!!

beritahu menghairankan ini nak penuhkan muka paper. sebab, byk berita yg kontra gerombolan.... jadinye, sumbatkan minda melayu ngan berita sensasi ni...
tu sebab, wartawan banyak yg muka "menghairankan"...

pegawai penyiasat ataupun inspektor kesihatan ni pun dah tak der kojer..... dakwa belacang lagi senang nak dakwa "lobster"!!!...... tak sedar bos pun dah membusung makan belacang banyak kurang protin, kolesterol lebih...

LembuKenyang berkata...

Ini betul2 cerita P.Ramlee. Jual ganja takper, jangan jual belasyan!!!

Nanti taik kita berak pun nak kene kira kandungan urea dan kalori. Jika tak cukup baja, tak leh berak hinggalah baja cukup untuk si polan memberakkan taiknya.

Tanpa Nama berkata...

Belacan di buat secara kecil-kecilan ,kekadang hanya produk orang kampong sahaja.Nak sediakan makmal untuk uji protein bukannya kilang F&N atau Nestles kekadang pembuat tu pun tak tau ape itu protein.Penguatkuasa tu pun tak guna otak bodoh macam UmnoGok.

Sudin berkata...

Belacan...?
Jangan cakap kuat-kuat, ana smuggle dari Malaya...

Majistret Mohd Yusoff Yunus menjatuhkan hukuman denda ke atas Rohani RM600.

eh,eh,pasal belacan pun kau nak jatuh hukum....???kah,kah,kah....lebih baik majistret berhenti kerja.....kah,kah,kah....tak malu ke ?kerjaya majistret hanya menjatuhkan hukum pasal belacan....kah,kah,kah......
Jatuhlah hukum pasal perwaja ka,plus ka,teoh b h ka,mahathir telan harta rakyat ka......ini tidak apasal pasal belacan kau nak jatuh hukum............

Sah majistret ni banyak makan belacan yang cukup protein.....ketagih belacan...kah,kah,kah.........

woit....gerombolan lanun Umno/Bn/kasim baba!!!!
kenapa tak tangkap Ali Baba...???
Barua punya melayu !!!!

Ini mesti kes dengki ni.....!!!!

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah BoNgok!
inilah yg dibagitau oleh orgtua2 bijakpandai dulu2: bapak kencing berdiri, anak tambah 1takuk lagi kencing berlari
kalau bapak2 BoNgok dia siasat lembu2 korban hari raya cukup kandungan lemak ke tak, siasat bendera2 mini hari kebangsaan cukup millimeter ke tak,
maka tak hairanlah seperti yg telah diberi amaran nenekmoyang kita bila anak2 UMNgOk dia pegi 1takuk lagi pegi siasat belacan home-made cukup kandungan protin ke tak!
tapi yg jelas terang tanpa bersuluh kebangangan puak depa ni ialah bila yg disiasat. dicekup & didenda ialah pembungkus, bukan pembuat, seolah2 bungkusan plastik atau suratkhabar lama tu lah yg takde value-added feature utk menambahkan kandungan protin asal sebanyak 2-3% lagi, ataupun bungkusan plastik atau suratkhabar lama tu lah yg bertindak sebagai parasit menyedut keluar 2-3% kandungan asal protin!
kalau macam tu konsep yg puak BoNgok ni pakai, siasat cekup dan denda lah kesemua org2 yg simpan atau beli utk makan belacan2 jenama tu - walaupun pemilik2 dan pemakan2 ni jugak bukan pembuat, tapi belacan2 yg masing2 miliki tetap 2-3% tidak cukup kandungan protin!
(macam kes mercun laaa - pembuat pun salah, pembungkus salah, penjual salah, pembeli dan pengguna pun salah)
sah2lah konsep tololbangang yg tersembur dari kepala2 BoNgok!
klakka-la!

Tanpa Nama berkata...

sangap betui............

Tanpa Nama berkata...

semakin byk cerita2 kes2 pelik mcm ni.. malu aku nk ngaku org M'sia.. sial punya umno bangsat..
pegawai penyiasat dgn majistret pun sama buduh makan taik!!

Tanpa Nama berkata...

pasal belacan pun bikin huru-hara? hebat sungguh tanahairku ini..

apityan berkata...

kira ok arrr, makcik tu dah kena hukum kat dunia sbb x cukupkan protien 2%.... akhirat sure selamat ;)

irsesse berkata...

Lepas nie aku nak hantar burger McDogal ke Jabatan Kimia nak tgk cukup x protein, karbohidrat, lemak sume..

Berani x tuan majistret ni denda McDogal..

Keliwontron berkata...

Fuyoooo ...padan muko makcik tu lain kali jangan jual belachan susah makcik ...lain kali makcik berniaga kapal selam pulak tender tertutup khas utk kerajaan Malaysia ... kalau mak cik tak letak cukup kandungan torpedo pun org UMNO tak tau , makcik letak sistem komputer Lotus123 pun dia org tak amik pot ...padan muka hang sekali lagi ... !kah kah kah

ALIFLY berkata...

kesian. pengeluar rokok taknak lak saman, kandungan racun yg tinggi gerenti memudaratkan kesihatan. double standard.

wakmeli berkata...

tahap kebodohan melayu(tatau la geng 'kiri' ke 'kanan'-rasa2nya puak amno la ni hehe) dah terselah. Klao melayu meniaga tepi jalan atau tmpat2 yg mmg xleh nak niaga, cpat je majlis daerah halau dorang...cepat je keja tapi klau bangsa lain( cina khususnya -cam tmpat aku), majlis daerah wat derk je sampai skrg leh niaga dan premis halal yg mjlis daerah sediakan, dorang xnak gunakan...dan majlis pun dok 'saje' je...tu bezanya yahudi ngn melayu. jahat2 yahudi, dorang sayang bangsa dorang dan jahat gile kat bangsa lain...tapi bangsa kite...? cam bangsat kat satu sama lain.kes makcik ni satu contoh terbaik...!

paloi bin mulau berkata...

korang jangan le marah. ini baru le dipanggil ketuanan melayau

Tanpa Nama berkata...

Nie lagi cite pasal persampelan makanan@ belacan,,,nape tak suruh pegawai kesihatan ke,,inspektor kesihatan ke,,pi check kilang2 makanan bosar2 multinasional mcm NESTLE,F&N..yang supply air jus /soda...nape tak check & dakwa pembekal sotong kering yang confirm ada pencemaran LEAD..yg lagi bahaya dari kekurang protein belacan..??

Sengel ponye penguatkuasa undang2..mesia no.1...nie..sila jalankan tugas anda lebih BCA..BERSIH,,CEKAP..AMANAH..

Tanpa Nama berkata...

Sibodoh penguatkuasa tu dgn majistrate bengong. Sebenarnya depa gila kat anak makcik tu. Pi pinang makcik tolak....geram punya pasai-charge. Malu orang terengganu kalau tak sumbat dua ekor bewak ni dalam longkang biar mampos terus!!!

Tanpa Nama berkata...

Mmmm makcik tu lupa nak hulur.. tu pasal la kena dakwa. Takpa... pi mahkamah pun tak pa, asal jgn terlibat dgn rasuah.

Tanpa Nama berkata...

Tolong arr polis... sini ada satu kedai arrr.. Jual nasi ayam, dia punya sup arr banyak tawar ooo. Kurang garam. Aku banyak marah. Kurang garam!!!.. kasi naik court ar..

Tanpa Nama berkata...

Makanan yg terlebih kandungan lemak pun kena siasat jugak arr. Punca obesiti. Itu...mahadey dah bimbang dgn obesiti rakyat malaysia. Bahaya nih!!!

Hang Kebun berkata...

TAHNIAH MAKCIK....

ANDA TETAP MENANG MORAL. ANDA AKUR PADA UNDANG-UNDANG TANPA CUBA MERASUAH PEGAWAI TERSEBUT.

HEBAT PEGAWAI TU...ANAK SAPA LA NOH?

BELACAN PUNYA HAL PUN MU BUAT KECOH..

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha....tanahairku....

agaknya dah takder keja. Apa la KPI gomen ni ye. Gaji naik. Bonus dapat. Tapi apa ukurannya untuk semua faedah yg melambak depa dapat tu.

Asyik2 kasi malu malaysia je. malu la. kes gini yang depa kejar.

Tanpa Nama berkata...

Rasa KPI gomen tangkap belacan ..dapat rating 99%..pegawai tu mesti dapat naik pangkat/gred & bonus 2 bulan...kesian makcik melayu nie...tak de sorang lawyer melayu.. nak defend.free..walhal kes tu boleh dicabar..dimahkamah.....nasib melayu dibumi melayu..darul iman...