Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 5 Julai 2010

MALIKUL MULA BUKA PIPI




INI BARU BETUL !




MUHYIDDIN SELAR SEGELINTIR MELAYU PERTIKAI DASAR KERAJAAN
– b.hairan

Muhyiddin Yassin menyelar sikap segelintir orang Melayu yang sanggup mempertikai dasar kerajaan termasuk kedudukan Raja-Raja Melayu, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan usaha meningkatkan penguasaan orang Melayu dalam bidang ekonomi.
"Orang Melayu sepatutnya bersatu di bawah satu payung untuk menentukan agenda membangunkan bangsa Melayu tercapai.

"Matlamat ini tidak akan tercapai jika kita terus berpecah belah," katanya ketika merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Parit Sulong di sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno berkata, golongan Melayu tersebut menyokong pembangkang khususnya DAP pimpinan Lim Kit Siang.

KAH KAH KAH…

nota:
tentang raja berperlembagaan dalam demokrasi berparlimen
tidak ada yang menentang. ini struktur negara yang kita
dirikan bersama. lembaga lembaga ini akan terus wujud.

guru akan terus wujud walau pun satu dua orang guru buat perangai.

mari kita bezakan lembaga dengan susuk individu.

tentang bahasa :

ini masaalah besar. adalah bohong jika mengatakan
kerajaan pakatan rakyat atau ada orang yang menentang
pengunaan bahasa melayu. ini bohong besar. gerombolan yang bekuasa
selama ni tidak ambil pot dalam hal bahasa.

kl sentral – precint – klia, lrt:
ada contih contoh dari beribu-ribu
pekataan asing yang mengenepikan perkataan
melayu – perbuatan ini ini bukan hasil
tindakan pakatan atau individu
ini dasar yang di raencana oleh gerombolan sendiri.

malikul sembab – sila jangan bercakap melalui pipi
nanti susah pipi bergoyang goyang kah kah kah


9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak habih-habih dengan perangai buruk assabiyah mangkuk-mangkuk ayun ni. What's so great about being a Malay? Rasulullah tak pernah ajar la benda-benda ni!!!

Tanpa Nama berkata...

Al Malikut Mat Sembab..muka banyak daging. Tukar nama jalan Precint Satu; LRT; United Malaya National Organisation;KL Central!! Ape ni Al Malikut..daging tebal meliputi telinga-pipi...LOL!
Ini semua dasar AMNO! AMNO yang tidak majukan bahasa Melayu..Madey telah hakis kan Kuasa Raja Raja Melayu. Ini semu AMNO puny dasar! AL Malikut bangun la dari zzzZZZzzz..daging muka!

mosabit berkata...

ni satu lagi kebangangan....

dah 52 tahun bagi peluang perintah..masih nak salahkan orang melayu....

baik gi repair pipi.....ada jugak pekdahnyer......

kah kah kah kah kah kah ...

BUNGA BANGSA berkata...

Tuan, ada perkataan yang digunakan salah ejaannya. Mungkin dalam keadaan tergesa-gesa membuat ulasan tentang penggunaan Bahasa Melayu oleh TSM, tuan telah tersalah tekan papan kekunci (betul ke papan kekunci merujuk kepada keyboard)....I wonder when they will change those names to Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia) since Malaysia is a country. Ulas sikit Isham.

TEKONG DARAT berkata...

nak jadi hero konon...
pigi dah mabuk...
anak pun dedah cipap...
ada hati nak jadi hero melayu...

woit muhyidin, pakaian melayu bukan macam anak hang punya pakaian...kalau munafiq tetap munafiq

kingkonglee69@gmail.com berkata...

hai hicyam,
“Adalah wajar bahawa sebagai satu negara membangun memerlukan satu bahasa kepunyaan sendiri. Jika bahasa kebangsaan tidak diadakan, negara kita akan ketiadaan nyawa”.(YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj – Perdana Menteri Malaysia Pertama)

tanya sama mohiden & dia punya gomen. sapa kasi hantam itu bahasa kebangsaan ?.. united malay national organization - ini bahasa imperialist lahanat.

sumer rakyat malaya telah jadi terorist bahasa meh,..
sapa jual bahasa melayu ? sapa jadi pelelong bahasa melayu? sapa jadi penggodam bahasa melayu? sapa gadai itu tulisan jawi?
ada orang melayu tak mau guna bahasa melayu, malu guna bahasa melayu, cakap bahasa melayu 'kapcai'.
ini soal tanya sama itu Berahim tongkat Ali Perkosa.

bahasa jiwa bangsa

Tanpa Nama berkata...

mana depa kata nak agungkan bahasa melayu...tak caya pergila mid valley...90% iklan dan sign board semuanya bahasa cina....bro, tolong ketengahkan perkara ni bro...

Mykad, My kid, My bla bla apa kes??

AYAH D berkata...

sebuah sajak:

DUDUK BAHASAKU

duduk bahasaku semakin tenat
usaha meminggirkannya sengaja, tidak sengaja
heran berterusan oleh lidah sendiri

hingga kini, demi mengangkat bahasa penjajah
menggesa guna pelbagai bahasa luar
ikut mengurus pentadbiran kerajaan
malangkah negara majmuk ini

ikhtiarkan maklum balas segera
salahkah sistem pendidikan mendepani masalah
bahasa penjajah lebih dimesraikah
tidak mampu baik berbahasa kebangsaan

harus difikirkan bagaimana
meningkatkan guna bahasa di kalangan warga
sekapal dengannya – tidak fasih berbahasa Melayu –

berkomunikasi, banyakkan membaca bahasa
sentiasa bergaul dengan orang berbahasa
segi bacaan, tatapilah lenggok dan nada

mungkin elok diuji penguasaan bahasa
sesiapa jua boleh benar menguasai bahasa
manis dan lemaknya menjadi sarapan harian
di kantin parlimen.


19 Rabiul-akhir 1430
jalan JPJ,panji.

Lang berkata...

ni yang payah ni... kekiri ke kekanan... bahasa melayu ke... bahasa inggeris... nak martabatkan ke... nak murtabakkan...

org dah bagi tau... cakap biar jelas... jangan kejap sana.. kejap sini... asyik belum muktamad.... suruh buat kajian.. bukan kira fulus upah buat kajian...