Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 5 Julai 2010

APA DIA ZIONISMA




BUKAN MENENTANG YAHUDI TETAPI MENENTANG ZIONIS





APA ITU ZIONISMA

Kita sering mendengar perkataan zionis. Kita juga sering mendengar perkataan anti-semitik. Kita juga selalu menggunakan perkataan Yahudi. Dalam pengunaan perkataan ini telah lahir kecelaruan. Semua ini besabit dengan negara yang dipanggil negara Israel.

Disini saya akan cuba menerangkan sejelas mungkin – sepintas lalu - agar kita mendapat mencerahkan pandangan kita dalam hal ini.

Zionisma ialah idealoji politik yang muncul sebelum kelahiran negara yang dipanggil Israel. Zionisma bercita-cita untuk mengumpulkan orang-orang Yahudi yang hidup terpencar-pencar di pelbagai pelusuk dunia terutama di Eropah untuk datang mendiami Palestine.

Seawal 1896 lagi pemimpin Yahudi yang bernama Theodor Herzl telah mencadangkan agar sebuah wilayah dipilih untuk di jadikan penempatan untuk orang-orang Yahudi yang terpencar-pencar.

Pandangan para rabbi dan para pemimpim Yahudi ini berasaskan sikap anti-semitik yang menzalimi warga Yahudi di Eropah.

Apa itu dan dimana punca sikap anti-semitik ini?

Untuk memahami ini kita wajib kembali melihat sejarah 2000 tahun dahulu. Ini bersangkutan dengan wafatnya Nabi Isa. Nabi Isa ialah seoarang Yahudi telah mati disalib oleh tentera Rom. Kerajaan Rom kuno telah menjajah wilayah disekeliling Laut Tengah : Syria, Turkey, Libanon , Mesir termasuk Palestine.

Mengikut tradisi teoloji agama Kristian , Nabi Isa telah bangun untuk menentang kezaliman kerajaan Rom. Nabi Isa dianggap musuh Rom. Justeru Isa dari Nazareth ini wajib ditangkap.

Judah salah seorang dari sahabat Nabi Isa telah belot. Judah telah memberitahu soldadu Rom dimana Isa dari Nazareth boleh ditemui. Akhirnya Nabi Isa dapat ditangkap dan disalib. Disinilah permulaan sikap anti-semitik. Penganut agama Kristian yang muncul sesudah wafatnya Nabi Isa merasa amat marah terhadap Judah seorang Yahudi yang belot hinggakan Nabi Isa di salib.

Judah seorang Yahudi belot. Maka penganut agama Kristian benci kepada Yahudi. Sikap anti Yahudi ini dpanggil anti-semitic. Dari babak sejarah inilah asal usul sikap anti-simitik yang rasis.

Eropah 1000 tahun daluhu bukan Eropah hari ini. Perasaan anti-semitik – benci terhadap orang Yahudi - ini hidup menjalar dan berkembang. Ini ditambah pula dengan propaganda agama yang dijalankan oleh para paderi yang ingin memperkuat dan memperkokoh pengaruh agama Kristian.

Apakah dia semitik atau semite atau siapa dia semite?

Semitik ialah semite satu cabang bangsa. Ini sama seperti Melayu yang dimasukkan ke dalam rumpun bangsa mongoloids dan austronesian. Arab berbangsa semitik. Rakyat Palestin adalah semitik. Yahudi dan Palestin adalah dari rumpun bangsa yang sama.

Justeru anti-semitik adalah sikap perkauman – sikap rasis tehadap warga berbangsa semite - Yahudi.

Gerakan Zionis pula adalah gerakan politik yang ingin mencari wilayah. Awalnya Zionisma tidak ada sangkut paut dengan agama. Carlifornia, Afrika Selatan, Argentina malah Uganda juga telah dicadangkan sebagai wilayah dimana orang Yahudi boleh mendirikan negara bangsa.

Akhirnya Palestin telah dipilih kerana ada pertalian sejarah antara Yahudi dengan Palestine. Orang Yahudi memang telah menduduki wilayah Palestine dari zaman berzaman. Malah bangsa Yahudi terdapat dipelbagai pelusuk negara Arab.

Pada 2 November 1917 muncul Pengistiharan Balfour - The Balfour Declaration. Ini adalah satu pengistiharan resmi kerajaan British terhadap Palestine. Kerana pada ketika ini Palestine dibawah jagaan British.

"His Majesty's government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country."

Ini adalah sebahagian dari Pengistiharan Balfour. Lord Arthur James Balfour ialah Setiausaha Luar Negara untuk kerajaan British. Dia telah menulis pengistiharan ini kepada Baron Rothschild seorang pemimpin Yahudi British.

Harus disedari bahawa tidak semua Yahudi menyokong Balfour Declaration. Ramai pemikir dan para intelektual Yahudi merasakan sebuah negara khusus untuk Yahudi ada berbau sifat perkauman. Ini pandangan puluhan tahun dahalu sebelum tertubuhnya Israel.

Ramai orang-orang Yahudi yang menetap di Eropah telah sebati, selesa dan menjadi warga negara dimana sahaja mereka menetap. Yahudi hanya agama dan pembudayaan mereka tetapi mereka adalah warga Itali, German, Begium atau Russia.

Perdebatan terus berlaku – mendirikan negara atau terus bermastautin di negara baru. Debat ini terus berlaku hingga ke era pecahnya perang dunia ke dua.

Sebelum perang dunia kedua para cukong di Eropah adalah orang Yahudi. Mereka tidak dibenarkan memiliki tanah. Justeru mereka berniaga. Perniagaan Yahudi ini mendominasi Eropah terutama di German. Apabila ekonomi German merosot maka dengan senang sahaja Hitler telah menyalahkan Yahudi sebagai pembawa malapetaka ekonomi.

Sikap anti-semitik yang sedia wujud amat senang dibakar. Suasana ini diyakinkan lagi dengan keadaan ekonomi yang meleset. Gerakan Nazi berkembang. Musuh utama Nazi ialah orang Yahudi.

Suasana perang ini memberi nafas baru kepada gerakan Zionis. Pemimpin zionis secara senyap amat gembira apabila Hitler menyerang orang Yahudi di Eropah. Kini warga Yahudi di Eropah boleh diyakinkan untuk berpindah ke Palestine.

Secara rahsia pemimpin zionis telah bersekongkol dengan Hitler. Perundingan dijalankan agar projek Palestine berjaya. Dokumen-dokumen baru semakin banyak muncul untuk membuktikan kerjasama zionisma dengan Hitler.

Apabila Hitler mula menzalami Yahudi maka semakin ramai Yahudi meninggalkan German. Ada yang menuju ke Palestine tetapi tidak seramai yang lari menuju ke Amerika Syarikat.

Selesai perang dunia kedua para pemimpin politik di Eropah merasa bersalah kerana bagitu ramai Yahudi menjadi mangsa Hitler. Gerakan Zionis dengan licik telah memainkan jarum mempengaruhi kuasa Anglo-Amerika untuk mendirikan negara Israel.

Pada 14 mei 1948 berlakau Nakba - malapetka – kepada warga Arab Palestine kerana terdirinya Israel. Justeru amat jelas negara Isreal ini adalah negara penjajah. Menjajah dan mengambil tanah yang bukan milik mereka.

Saya selalu ingin menerangkan bahawa ada perbezaan ayang amat sangat diantara zionisma dan Yahudi. Yahudi iaah satu kumpulan yang berkongsi, beragama dan berbudaya sama. Manakala zionisma ialah gerakan politik untuk mencari tanah jajahan.

Zionisma ialah anak syarikat kepada kapitalisma dan kuasa imperial Anglo-Amerika.

Kita wajib melakukan pencerahan fikrah untuk melihat dengan jelas apa dia sikap anti-semitik, sikap rasisma, sikap perkauman dan dimana puncanya. Saya sering membaca dan mendengar perkataan Yahudi sering digunakan untuk mengecam Israel. Ini salah. Bukan semua orang Yahudi menyokong Israel. Malah warga Yahudi asli yang telah menetap beribu tahun di Palestine menentang kemasukan Yahudi baru dari Eropah. Untuk mereka yang baru sampai ini adalah penjajah.

Perjuangan rakyat Palestine bukan tentang agama. Perjuangan mereka ialah menentang penjajah yang datang mengambil tanah air mereka. Betul mereka beragama Islam tetapi ramai juga warga Palestine yang beragama Kristian.

Kita akan berlaku tidak jujur jika kita menerangkan kepada umum bahawa Palestine ialah pejuangan agama. Malah pandangan sebagini akan memudaratkan dan menyusahkan lagi para pemimpin Palestine untuk menerangkan kepada dunia bahawa mereka bukan menentang Yahudi tetapi menentang zionisma.(TT)

nota:
sila cari dan baca fakta
yang lebih mendalam. tulisan
ini hanya pengenalan sahaja.

55 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku hari ni balik rumah,

Security guard borak meriah

Apa dia cakap aku tak petah

Orang luar yang jaga rumah



Aku ingat nak pegi makan

Singgah kedai makanan Melayu

Apasal lauk nampak tak sakan?

KONONNYA kedai makanan Melayu



Berapa ringgit semua ni kak?

6 ringgit semuanya bah!

Gadis muda berpangkat kakak,

Nak tersasul tersebut rupiah.



Jalan-jalan kat kawasan pembinaan,

Mana tau jumpa harta tertanam,

Dulu ni tempat kerja si Leman,

Sekarang ni penuh orang Vietnam



Gadis Melayu inginkan kawan,

Jadikan boifren tempat berteman,

Penat mencari orang tempatan,

Bangladesh jugak macam Shah Rukh Khan



Habis mana lelaki Melayu?

Apa mereka buat di siang hari?

Bawah jambatan mata pun kuyu

Dapat dadah sengih berseri



Perempuan pulak senang nak jumpa

Silalah ke Dataran Merdeka

Naik motor punyalah gembira

Punggung nampak satu Malaysia



Orang Cina jual DVD,

Orang India tercabut sendi,

Orang Melayu apa peduli,

Lapar?Pegi pau kat Pasar Seni



Oi kerajaan ku sayang,

Bangunan tinggi pandai kau pacak,

Lampu Putrajaya bertiang-tiang

Tapi Melayu jugak yang haprak



Agama aje Islam,

Perangai macam haram.

Sanggup tak tidur malam,

Kau bom buat apa jahanam?

Ez Puella Sapiens berkata...

My mom is Turkish-Irish-Jew.Therefore I have Jewish descendant in my bloodline.

I hate Zionism and in the same time I hate the way Jew has been portrayed as bloodthirst warmonger.Jew as I know,like Albert Einstein,Leonard Cohen or Karl Marx - is a peacelover.

And if those Malay supremacy fuckers in their media told the public to hate Jew,means they're same as Zionist did to the Jew,to hate others.

Malay supremacy is as same as Zionist.

umar al khattab berkata...

"sila cari dan baca fakta
yang lebih mendalam. tulisan
ini hanya pengenalan sahaja"

dont mind bro isyam. atleast bro dah bagi sedikit pencerahan.

orang yg bodoh adalah orang yang taknak membaca dan mencari kebenaran.

Ahmades berkata...

Saya ingin berjumpa dengan TT pada hujung minggu ini. Bolehkah? hubungi saya di ahmades(at)gmail.com.

Pemikiran TT mempengaruhi saya untuk berkongsi sesuatu dengan TT. Mungkin kita boleh berjumpa.

draracle berkata...

tak ramai yang tahu pasal yahudi dan zionisma ni sebab malas baca dan malas ambil tahu. itu lah sifat melayu..pemalas (maaf!) tapi itulah realiti. mungkin sebab cuaca panas kot sepanjang tahun dan hujan sekali sekala..otak jadi lembap!

Tanpa Nama berkata...

mesti ada orang melayu yang slow punya... confirm masih ramai yang melayu2 nie tak pandai beza antara yahudi dengan zionis..

melayu la bangsa paling rasis kat malaysia...susah nak faham benda nie

Tanpa Nama berkata...

Sebab tu rakyat malaysia PERLU atau MESTI BODOH. supaya mudah mereka menipu siang malam, pagi petang. ni lah akibatnya kalau tak suka baca buku. Zionism dengan yahudi pun tak boleh nak beza.

stupid arabs berkata...

selagi pak arab dari negara2 arab tu semua tak bersatu, susah skit nak nampak apa2 perubahan. pak arab yg jaga kepentingan n kuasa..kita boleh cakap sampai kiamat, yang nak menyatukan atau membuat sesuatu, semuanya terletak di tangan mereka!

alfaberlian berkata...

salam Tuan TT

mintak izin untuk dicetak dan photostat untuk di sebarkan di kedai kopi,masjid2 dan kampung

Tanpa Nama berkata...

Nasib baik lu ada nota, klau tidak kena kena tuduh 'ibrahim ali' punya fakta!

Tanpa Nama berkata...

Bukan semua yahudi itu zionis. Ada yahudi di palestin yang menentang pengusiran rakyat palestin malangnya perkara ini jarang dihebohkan.

Zionisma ialah rasisma. Zionisma lah anti-semitik yang sebenarnya. Zionisma lah yang membangsatkan kaum yahudi dan menjadikan yahudi sebagai pariah. Mari kita tentang zionisma dan segala bentuk rasisma.

Guru Bacaan berkata...

Episod pengenalan pun depa maleh nak baca, apatah lagi TT nak suruh mereka mencari maklumat dari sumber lain...

Yang depa tau, pasang telinga dengaq apa yg org cakap yang dah tentu terbelit fakta.


KAH KAH KAH!!!...

Tanpa Nama berkata...

ezam yang telah hilang maruah diridan kini menjadi sesumpah. . Dulu kau juga sokong DSAI. Maka menggunakan hujah kau sendiri, kau juga jenis yang DAYUS.

Kini, kau jilat pula jubur najis, yang terang-terang banyak melakukan KESALAHAN BERAT terhadap negara, rakyat.Malaysia dan rakyat Mangolia. Ingat apa yang kau tak kata tentang najis semasa kau dengan PKR dulu. ??? Tak ingatkah kau tentang sumpah keramat kau dulu ??? Sekali lagi kau DAYUS.

Maka dah DUA kali DAYUS yand BERTERUSAN dari dulu sehingga sekarang. Memeng kau ni mempunyai kulit muka setebal kulit gajah yang tak tahu malu. !!!!

Tanpa Nama berkata...

Ezam dengan gagahnya juga telah berkata “Bagi saya Raja Perta merupakan lelaki yang penakut dan bacul kerana tidak bertanggungjawab terhadap setiap tindakan dan kenyataan yang dibuatnya,” ketika diminta mengulas pertemuan Penyelaras Pakatan Rakyat, Dato Zaid Ibrahim dengan Raja Perta di London baru-baru ini

komen:
Bodoh punya ezam enam kotak, siapa yg tak berani keLondon sekarang?

ko nie sebenarnya Bacul, Bodoh, Bangang, Baruah dan Bahlol. (5B)

I nearly puke when i saw his face....pengkhianat Agama, Bangsa dan Negara !!!

rattlehead berkata...

ooooo rupanya hitler (German) bersekongkol dgn zionis....aku pasni taubat taknak sokong pasukan German sbgai pasukan pilihan ke-2 aku...memang sakit hati baca artikel nie....rupa-rupanya ada hati zionis merancang nak ambil tanah Argentina utk dijadikan negara bangsa diorg...nasib baik Argentina pasukan pilihan pertama aku....dah pun kena blasah dgn German 2 hari lepas 4-0 hahaha....Aku akan remove German sbg pasukan pilihan ke-2 dan menggantikan Belanda sbg pilihan ke-2 bermula hari ini....ini sbg tanda protes aku yg pertama terhadap German.....patutlah German Musuh tradisi Argentina dalam world cup....rupa-rupanya ada sejarah disebaliknya...Go Argentina (for the next world cup) n Go Belanda!!!!!hahahaha sempat lagi kempen world cup....janji ada kaitan juga dgn artikel ini.....

Tanpa Nama berkata...

Bang Isham,
Nabi Isa tak mati disalib oleh tentera Rom.

rattehead berkata...

i'm 100% agree with Ez Puella Sapiens.....for your info Malay supremacy is UMNO not PKR or PAS...Malay supremacy fuckers (UMNO) in their media told the public to hate Jew and this will not happen if Pakatan Rakyat win next election!!!

Pemin berkata...

I agreed with Ez Puella, i just want to say something. Human has gifted with mind and can use it to think, then why should we hate all of a the Jews if only some are jerk.

Sivakumar berkata...

Brother Tukar Tiub,

Thank you kerana tulis this pengenalan to Zionisma for us.

I understand better now and will keep my mind open and read more.

Also by the way, tahniah sebab Tukar Tiub dah mencecah 8 juta pelawat!

Tanpa Nama berkata...

Macam mana ni...
Elok singkap semula apa ada dalam Kitab terakhir... macam banyak yang mengelirukan kalau tak bersandar kepada kebenaran.

Tanpa Nama berkata...

Isham, gua raser artikel ini bagus. Hanya orang malas baca saja takkan membaca ilmu2 yang ada dalam cerita ini.

Bagi yang memahami Al-Quran, sampai mati dia akan ikut cerita Yahudi versi Al-Quran. Tiada tokok tambah lagi yang mereka inginkan. Apatah lagi mengkaji berkenaan Yahudi dan Zionis dari pandangan dan perspektif 73% UMAT KAPIR yang MAKAN BABI, MINUM ARAK DAN SEGALA2 DOSA DILAKUKAN. Mereka akan seolah2 tidak mahu ambil pot umat majoriti punyer kepala macam orang yang sedang menghisap candu.

Bagi yang tak percaya Al-Quran, mereka masih mencari dan terus mencari dan akhirnya akan menjumpai apa yang diterangkan Al-Quran adalah benar, bukan mencari jalan singkat secara membuta tuli mengatakan yang mereka amat memahami Al-Quran.

Brader, gua minat tambah ilmu sebegini, at least gua mau dengar version selain Al-quran dan kita boleh buat perbandingan.

PS: Jangan bagitau UMNO yer pasal artikel ini. UMNO pun paham pasal Yahudi Zionis. Tapi gua tak paham camana UMNO paham Yahudi dan Zionis ni. Kalo dia orang baca pasal tulisan lu ni, gua ingat dia orang akan marah2 dan bantai abis. Apatah lagi mamat Jemapoh budak kampung lu yang masih pakai cawat lagik. Dia mesti tunggu lu kat pintu gerbang kampung, lu balik jemapoh jer, mesti dia marah2 sbb lu tak kasi jemapoh maju, lu asyik2 cakap pasal masalah negara, sbb tu masalah jemapoh tak maju dia cukup marah woo..

eszol berkata...

si jerman mmg dr dulu tali barut jew
sbb tu dorg pon pandai2
sumenye dr dulu asyik bersekongkol je
mana pernah ade holocaust
tu sume propaganda
fabricated history
jew ni mmg pandai
sgt pandai
kita semua kne hati2
when it comes to jew,tkpe kalau kita nak bersangka buruk
x kesahla its abt racism or zionism,jew will still become jew
sama mcm melayau ttp melayau

Tanpa Nama berkata...

..jgn lupa tanya sama lebai google hahaha

Tanpa Nama berkata...

Sama tak kalau dikatakan....
BUKAN MENENTANG ISLAM TAPI MENENTANG PAS....

Jangan Islam Hanya Pada Nama. berkata...

Salam, untuk Tanpa Nama 17:10, harap anda dapat tambah pengetahuan dari internet. Komen anda lebih mengelirukan. "Elok singkap semula apa ada dalam Kitab terakhir... macam banyak yang mengelirukan kalau tak bersandar kepada kebenaran." Anda boleh cari kisah hidup/sejarah Nabi dan zaman peradaban Islam. Penganut Islam zaman itu terdiri dari perlbagai bangsa seperti Arab, Afrika, Parsi, India dan kaum Yahudi yang memeluk Islan.

Tanpa Nama berkata...

Cuba baca buku ni... ada maklumat yg bagus ttg Zionisme...

Holocaust Hoax

http://www.mediafire.com/?zixgmgmjzzk

Did berkata...

alamak TT...tq!
saya berbulan cuba mencipta satu rencana untok perbezaan zionism dan yahudi. skarang sudah bertambah satu lagi info rujukan. TQ!

Penanggah berkata...

trimakasih bro atas artikel ni...

Lang berkata...

tambah sikit... nama israel pon sebenarnya bukan nama negara... ia lebih merujuk kepada kaum (bani dalam bahasa arab)... yahudi lebih kepada agama... dan bangsa israel semasa zaman nabi isa menggunakan bahasa aramic dan hebrew (ibrani)... iaitu bahasa kaum nabi ibrahim...

Lang berkata...

sedikit tambahan kepada maklumat tt..

"Pada 1917, Britain mengisytiharkan Deklarasi Balfour, iaitu perjanjian antara kerajaan Britain dengan ketua persatuan Yahudi Britain ketika itu, yang mana antaranya menjanjikan tanah Palestin kepada Yahudi. Penempatan Yahudi di Palestin meningkat, dari 50,000 sebelum itu kepada mencecah setengah juta, manakalan penduduk Islam Palestin ketika itu hampir mencecah 1.4 juta.
Wakil dari Yahudi ketika deklarasi tersebut, merupakan seorang Yahudi bernama Chaim Weizzmann. Weizzman juga merupakan seorang saintis, malahan saintis pertama yang menghasilkan bahan kimia acetone, seterusnya acetone digunakan sebagai cordite, iaitu sejenis bahan letupan yang menyumbang besar kepada kejayaan Britain dalam perang tersebut. Weizzman mendesak setiausaha luar Britain ketika itu, Arthur Balfour, supaya diadakan Deklarasi tersebut. Kerana terhutang budi ke atas sumbangan Weizzman, kerajaan Britain bersetuju. Pada mulanya, Britain menawarkan tanah di Uganda kepada Weizmann, namun Weizmann menolak dan mahukan Palestin. Dikatakan, Weizmann bertanya kepada Balfour,
“Encik Balfour, katakanlah saya menawarkan Paris dan London kepada encik, yang mana satukah yang encik mahukan?”
“Tetapi, kami sememangnya sudah memiliki London!”
“Betul itu, tetapi ketika London masih lagi sebuah kawasan paya, kami telahpun memiliki tanah Palestin!”
Akhirnya, British membenarkan kaum Yahudi berhijrah ke tanah Palestin.
Pada tahun 1919, Emir Faisal I ketika itu pula menandatangani perjanjian antara beliau dengan Chaim Weizzmann, menyatakan sokongan sepenuhnya beliau dan kerajaan Arab kepada Deklarasi Balfour."

untuk tatapan penuh sila klik disini!

Tanpa Nama berkata...

untuk ulasan yang lebih detail, saya sarankan anda semua baca buku "Pawns in the Game" by William Guy Carr (http://www.gnosticliberationfront.com/pawns_in_the_game.htm)

kalo jenis liat nak baca yang omputih, cari je terjemahannya (yang versi islamic, terjemahan dari KUSZA) bertajuk "Bidak-bidak di Papan Catur Iblis". segala konspirasi anntarabangsa seperti sebahagian diterangkan oleh tuan TT de dalam buku tu. baca la. bermanfaat untuk tammbah ilmu.

-Budak Tanjung Manis-

A.B>U berkata...

kupasan t.t memang tepat..
pada asalnya manusia itu satu dan dijadikan berpasangan..dan dikembang biakan oleh Allah S.W.T dimuka bumi ini..serta dianugerah akal fikiran sebagai tanda ketinggian anugerah daripada tuhan... dari satu,berpasang.. berkeluarga..hinggalah..berbangsa..bangsa..tapi dari segi fitrahnya kita semua adalah manusia.. Nabi2 dan Rasul2 diturunkan kepada manusia sebagai penunjuk jalan yang benar dan tatacara kehidupan yang teratur... tetapi sikap tamak,angkuh,ego yang membuatkan kita terputus dari hubungan kekeluargaan hanya islamlah satu tatacara hidup yang mendekatkan kita kepada kekeluargaan manusia (tidak kira bangsa dan geografi)tanpa mezalimi yang bukan islam...dari Alquran telah mengigatkan kita betapa sikap,nafsu itu menghancurkan nilai nilai kekeluargaan kemanusiaan, dan segala itu berpunca dari hati.Kita dinilai pada hati yang islami.Yang tidak dinilai dari luaran,pakaian,bangsa,pangkat,kekayaan,fizikal. Dan kita juga diingatkan dengan musuh kita yang nyata..dan diterangkan akan ciri cirinya..terpulang kepada akal yang sihat untuk menilainya..bukankah kita diberi pilihan masa hidup ini...bukankah kita diingatkan suruh mengkaji...bukankah kita disuruh berpesan-pesan..

Tanpa Nama berkata...

rothchild dan rockefeller lah yg memberi 'loan' utk kerajaan hitler menjayakan kempen memerangi yahudi utk kepentingan negara zionis. lihatlah betapa ramai org yahudi sendiri menjadi mangsa zionis.

nota: hanya pandangan berasakan pemerhatian. buatlah pembacaan utk mendapat fakta yg lebih tepat.

Tanpa Nama berkata...

The Invention of the jewih people SHLOMO SAND
Translated by YAEL LOTAN

Bestselling new analysis of Jewish history by a leading Israeli historian

All modern nation states have a story of their origins, passed down through both official and popular culture, and yet few of these accounts have proved as divisive and influential as the Israeli national myth. The well-known tale of Jewish exile at the hands of the Romans during the first century AD, and the assertion of both cultural and racial continuity through to the Jewish people of the present day, resonates far beyond Israel’s borders. Despite its use as a justification for Jewish settlement in Palestine and the project of a Greater Israel, there have been few scholarly investigations into the historical accuracy of the story as a whole.

In this bold and ambitious new book, Shlomo Sand shows that the Israeli national myth has its origins in the nineteenth century, rather than in biblical times — when Jewish historians, like scholars in many other cultures, reconstituted an imagined people in order to model a future nation. Sand forensically dissects the official story — and demonstrates the construction of a nationalist myth and the collective mystification that this requires.

A bestseller in Israel and France, Shlomo Sand’s book has sparked a widespread and lively debate. Should the Jewish people regard themselves as genetically distinct and identifiable across the millennia — or should that doctrine now be left behind and if the myth of the “Jewish state” is dismantled, could this open a path toward a more inclusive Israeli state, content within its borders?

Praise for The Invention of the Jewish People

“Shlomo Sand has written a remarkable book. In cool, scholarly prose he has, quite simply, normalized Jewish history. Anyone interested in understanding the contemporary Middle East should read this book.” — Tony Judt

“The Invention of the Jewish People is an indispensible challenge and a very complex intellectual exercise … a more secure society [than Israel] would include the book in the core curriculum of its school system…” — Avraham Burg, former Chairman of the Jewish Agency for Israel, Yedioth Ahronoth

“The reader will have understood the message: what this well-documented and fearless book explodes is the myth of a unique Jewish people, miraculously preserved, in contrast to all the other peoples, from external contamination … [Sand’s] conclusions, which are prudently formulated, nonetheless lead one towards a sole solution: the construction of a secular and democratic Israel.” — Jacques Julliard, Le Nouvel Observateur

Shlomo Sand studied history at the University of Tel Aviv and at the École des Hautes Études en Sciences Sociales, in Paris. He currently teaches contemporary history at the University of Tel Aviv. His other books include L’Illusion du politique: Georges Sorel et le débat intellectuel 1900, Georges Sorel en son temps, Le XXe siècle à l'écran and Les Mots et la Terre: Les Intellectuels en Israël.

phoolan berkata...

unkle hisyam
beberapa tahun yang lepas, semasa saya menyulam semula rambut dread lock saya yang kusam & kusut masai di tepi jalan daerah khaosan road, bangkok.. saya berkenalan dengan seorang "minah cun" dari israel yang baru pulang dari negara matahari terbit kerana bekerja sebagai penari di sana. dalam perbualan, kami banyak bertukar pandangan.. dan kami mempunyai pendapat yang sama iaitu "agama islam, yahudi atau nasrani" bukan satu faktor untuk kami bermusuh atau menolak untuk memahami diantara satu dengan yang lain..

hail to "waltz with bashir"

PKR Negeri Sembilan berkata...

Inilah pencerahan yg baik utk minda2 yg sempit...

Bro Isham, aku telah copy-paste dlm blog utk ditatap oleh lain2 manusia supaya menilai sesuatu dgn fakta bukan dgn emosi...

thanks bro, see u at Hi-Tea AMK NS

lawan tetap lawan...fight the gerombolan!!!

Klose berkata...

encik rattlehead, germany sekarang adalah entiti yg berbeza dgn germany di bwh third reich (hitler). Ramai rakyat jerman sekarang menolak fahaman nazisme yg diutarakan oleh Hitler. Nazisme sendiri adalah manifestasi zionisme iaitu fahaman perkauman! harap encik rattlehead faham walaupun komen saudara bernada sarkastik dan sinikal

sheikhalfarisi berkata...

salam utk semua,selagi yahudi tu tak islam ia akan dilaknat ALLAH kerana mereka tidak menerima NABI MUHAMMAD SAW + ISLAM yg di bawa oleh nabi saw.hati2 ada yahudi + penyokong yahudi yg cuba masuk jarum kedlm minda para pembaca spt apco dlm umno. dlm AL QURAN,ALLAH SWT tak melaknat bangsa lain kecuali bangsa yahudi + nasara kerana mereka ni ahlul kitab yg tak mengaku NABI MUHAMMAD SAW sbg rasul terakhir dan mereka juga mengubahsuai suhuf2 yg d bawa oleh nabi musa dan nabi isa.jd tak hairan mereka boleh menulis berbagai2 artikel. kalau hendak tahu cerita lebih lanjut mengenai yahudi + nasara laknatullah ini sila baca surah AL BAQARAH, AL MAIDAH ,AL IMRAN, SURAH MARYAM DLL + SIRAH2 NABI. INI ALLAH yg berfirman kalau tak caya boleh jd kafir.*** ALLAH SWT tak pernah sebut zionis tetapi dgn terang sebut yahudi + nasara.jd selagi mereka tak islam mereka ini dilaknati ALLAH SWT. kalau kita nak bersahabat pun banyak lg bangsa lain yg ALLAH SWT jadikan kat atas dunia ni.

rattlehead berkata...

takpe klose.....itu pendapat ko.....yg penting pakatan Hitler dan zionis la menjadi titik tolak kesengsaraan org2 di palestin....Ko nak sokong German itu ko punya pasal....patutlah German selalu condong kepada keputusan atau dasar2 yg dibuat oleh U.S dan Britain...byk juga cukong2 Zionis rupanya kat German...Aku akan boikot apa sahaja ada kaitan dgn cukung2 zionis...hampeh punya German!!!!

sheikhalfarisi berkata...

melayu ni jgnlah lembik sangat, yahudi laknatullah tu baru puji sikit DSAI dah nak keluarkan berbagai2 artikel tentang kebaikan yahudi laknatullah dan sampai nak bandingkan dgn AL QURAN yg mulia ni. mana pergi jati diri melayu yg di katakan islam?

*** di sini sy nak ulang lagi spt ulasan sy di atas, jika ALLAH SWT melaknati yahudi dan nasara kafir ini kenapa kita nak bersekongkol dgn yahudi laknatullah yg telah terbukti menyembelih berjuta umat islam di palestine, iraq, afghanistan dan d negara umat islam lain d dunia ni.

nak tau kisah yahudi + nasara laknatullah ni lebih lanjut rajinkan diri pergi masjid surau + baca AL QURAN + AL HADIS serta terjemahan sekali.

** kalau X tau baca QURAN sila hantuk kepala kat dinding.

Tanpa Nama berkata...

ha ha ha...

Saya ada satu saolan..mungkin boleh membuka minda kita..

Masa Zaman Rasulullah, Khalifah Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali dan para sahabat..adakah mereka berkawan dengan Yahudi??? atau mereka ini langsung tidak berkawan dengan yahudi dan nasrani dan hanya berniaga dengan mereka..Saya harap ada pihak alim ulamak (bukanya Ular Semak) boleh mengulas tentang hubungan orang Islam dengan Bukan Islam terutamanya YAHUDI..

Sebabnya, jika kita hendak menaksir Al-quran, seeloknya hendah berguru denag mereka yang ahli (mahir) ilmu Al-Quran..buka main baca tafsir dari buku ..kerana berguru agama dengan buku mudah membawa kita sesat..

Wassalammmmm.

rattlehead berkata...

sinikal dan sarkastik itu perlu kepada yg ada kaitan dgn zionis...German dulu hitler kuasai....German skrg Cukong Zionis Kuasai....memang mereka tidak terang2 sokong zionis...tapi itu taktik dan kerjasama yg dipersetujui dari dulu hingga skrg...

Tanpa Nama berkata...

woi sheikh al farisi..hang fahamkah islam?hang pikiaq islam satu ideologi sempitkah?apasai islam ada mazhab?bukan kah ini bertengtangan dgn prinsip allah one in all,all in one?sudahlah auta unta kopiah..malaysia mengamalkan ajaran islam ug sesat!!islam hadahri,islam ni,islam tu,yg sesat sesat belaka..

Tanpa Nama berkata...

rattlehaed ini memang ada insect buzzing dlm kepla hotak dia..what a moron!..yg bersetubuh dgn zionis isreal ialan Amerika lah,moron!!Lihat foreign policy Aamerika!Siapa yg membunuh lebih sejuat warga Iraq?siapa yg sedang membunuh di Afghansitan?Siapa yg nak menyekat dan menyrang Iran?Man,rattlehead and the sheikh shit head farsi have thier heads filled with shit!!

Tanpa Nama berkata...

[Yusufali 77:30] "Depart ye to a Shadow (of smoke ascending) in three columns,

yoohoo sheik al dunggu fasi..tolong terjemahkan surah ini..

rattlehead berkata...

rattlehaed ini memang ada insect buzzing dlm kepla hotak dia..what a moron!..yg bersetubuh dgn zionis isreal ialan Amerika lah,moron!!Lihat foreign policy Aamerika!Siapa yg membunuh lebih sejuat warga Iraq?siapa yg sedang membunuh di Afghansitan?Siapa yg nak menyekat dan menyrang Iran?Man,rattlehead and the sheikh shit head farsi have thier heads filled with shit!!

2010 Julai 6 12:05

pehhh...siapa org bodoh tak letak nickname yg bagi komen di atas...

lain kali baca komen aku dan artikel TT betul2.....knp ko marah sgt sampai ckp org moron....mak bapak ko org German ke???ko tu lagi bloody2 moron...memanglah german tak terlibat secara langsung bersekongkol dgn zionis...apa punya bangang la mamat ni...dulu ko sekolah kat mane erkk???

aku dah ckp taknak sokong German aku punya suka la....itu pendirian aku la bodoh...itu berlandaskan apa yg aku komen bahawa apa saja yg ada kaitan samada secara langsung atau tidak dgn zioinis pasti aku boikot...US ada kaitan secara langsung itu semua rakyat dunia tahu...German seperti yg artikel TT dedahkan...bermakna German pun terlibat bersekongkol dgn zionis la cuma secara tidak langsung....entah2 senjata atau duit pembiyaan pun german ada bekalkan juga apa la punya bangang mamat ni....yg ko nampak cuma foreign policy Amerika je....foreign policy negara kafir laknat yg lain yg bersekongkol dgn Zionis ko bleh nampak ke???dasyat tuhhh....maknanya ko boleh berkawan dgn sotong yg ada kuasa psikik kat German tu hahahaha....

dah la komen tak letak nickname...serupa mcm org yg suka tembak belakang org je...p la komen kat facebook mat monggol lagi bagus hahahaha...takde TeloQQQQQ punya budak!!!!!

rattlehead berkata...

hahhaa at last your head suppose to be filled with khinzir shit!!

Tanpa Nama berkata...

sheikalfarisi; u need to bang your head to the wall first laa...
Quran is never wrong but many people make wrong translation to suit to their own interest(power,isme and so on)..
be careful!

rattlehead berkata...

ke mana menghilangkan diri....aku sedang menunggu counter attack dari ko ni!!!!!yg layak bagi komen kat sini ialah org yang tak pernah pangkah BN masa pilihanraya sahaja....yg pernah pangkah BN boleh tapi kena sopan skit bahasa tu...kalo tidak aku "smash" memang tak bleh angkat punya....

bertanpa nama berkata...

Berapa ringgit semua ni kak?

6 ringgit semuanya bah!

Gadis muda berpangkat kakak,

Nak tersasul tersebut rupiah.

--helo. penggunaan perkataan 'bah' anda sgt ofensif bagi saya. terasa seperti gadis muda itu berasal dari sabah,indonesia. bukan sabah,malaysia. sila ambil perhatian. belajar berfikir secara sopan ya.

froggy turn south berkata...

Sorry eh...bile aku bace artikel uncle isyam ni satu persoalan timbul....
Kite xbleh kawan dgn semua org yahudi yg xterime Islam...adakah statement ni betul?
Or....kite xbleh kawan dgn org2 yahudi yg menukar isi kandungan kitab injil...klu org2 yahudi yg lepak2 tepi jln ke yg satu kelas ngan kite...yg x terlibat dlm penyelewengan kitab injil tu xbleh jd member ke...
Kate lah name aku azman aku org Islam...aku ade member Ah Chong...(buddhist) Sunil...(Hindu) ngan lg sorang name die Harold wallowitz (Jewish)....adakah aku bleh member ngan sume org ni or yg Jewish ni xbleh...blur sket la bab bab ni....

Tanpa Nama berkata...

Lebih puas hati bila boleh sebut YAHUDI!!...(walaupun ditujukan kpd zionis)
macam sebut BABI jugak.
Feeling tu lebih terasa, macam sewaktu BUSH dlm keadaan marah tuduh ISLAM itu PENGGANAS, dlm kes 11/9..
Tapi tetap kena hati2, kerana bijaksana mereka berselindung di balik tabir konkrit yg tebal.Nampak yg salah itu benar. yg benar itu salah.
Ntah2 teknologi yg mereka cipta, mereka sendiri pun tak berani guna, sapa yg guna? tikus makmal.Hahahaaa..
Kita puji ilmu mereka melambung. Melainkan ilmu itu mereka dpt pun dari kaji Al-Quran juga. Terutama dari tingkahlaku Rasulullah SAW.

sheikhalfarisi berkata...

kepada tanpa nama 2010 6 julai 11:59
moron tanpa nama 2010 6 julai 12:05
and tanpa nama 2010 6 julai 12:06,13:52 don't put pigshit in yourhead
I am not talking islam in umnongok or any other party I'm talking islam in Quran and sirah nabi. baca betul2 ana punya statement

rattlehead berkata...

tak semua org yahudi jahat dan tak semua org islam baik...kalau boleh boikot je barangan yahudi zionis nie...itu je....simple calculation la....yg nak ribut2 kat sini apa pasal....negara tercinta kita Malaysia dah nak dilingkupkan oleh BN perlu diberi perhatian....

Tanpa Nama berkata...

Sir,next time, can you please label your article about Zionism in one category, it is easier for user to search for it. Now you label it as "ALTANTUYA GADIS CUN MONGOLIA BIK MAMA", which is harder to search as there are so many article.