Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 16 November 2011

BERAK KERING PENINGGALAN MAHATHIR MULA BERBAU





YANG INI KERJA GEROMBOLAN




SELANGOR TIKAM DARI BELAKANG – berita hairan

Pemilik rumah pangsa Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) Pusat Bandar Taman Keramat di Jalan Jelatek di sini kesal dengan tindakan Kerajaan Negeri Selangor menggunakan Akta Pengambilan Tanah untuk ‘merampas’ hak mereka.

Mengibaratkan tindakan itu seperti menikam dari belakang, mereka mendakwa tindakan itu diambil bagi menidakkan hak pemilik untuk mendapat pampasan yang sudah dipersetujui.

Wakil penduduk, Fadhilah Saharin, 38, berkata, 14 pemilik unit rumah dan kedai yang enggan menerima pampasan yang ditawarkan dahulu diarahkan keluar dari premis mereka pada Oktober lalu.

Katanya, apa yang mengecewakan adalah kerajaan Selangor memberikan pampasan yang tidak setimpal iaitu RM130,000 kepada rumah dua bilik dan RM155,000 bagi kedai satu bilik.

Pampasan yang ditawarkan oleh PKNS sebelum ini adalah antara RM250,000 dan RM500,000.

Kita sifatkan ini menikam dari belakang kerana enam bulan sebelum itu, perbincangan telah dibuat dan PKNS telah bersetuju untuk membayar pampasan sebanyak RM350,000 bagi rumah dan sedang berbincang mengenai jumlah pampasan untuk kedai.

“Tetapi pihak terbabit kemudiannya menggunakan kerajaan negeri dan kuasa di bawah Akta Pengambilan Tanah untuk mengambil premis kami secara paksa,” katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Fadhilah berkata, penduduk terpaksa akur dengan tindakan itu dan menerima pampasan tersebut tetapi dalam masa yang sama akan terus menuntut pampasan yang setimpal.
Ini kerana, katanya, sejak 2010, penyenggaraan flat itu tidak dijaga sehingga pemilik terpaksa hidup dalam keadaan rumah yang bocor serta sampah yang tidak dikutip walaupun membayar yuran penyenggaraan RM15 sebulan.

Kawasan tapak flat kos rendah seluas 2.4 hektar itu akan dibangunkan dengan projek Datum Jelatek yang bertujuan menukar kawasan hartanah itu menjadi lebih moden.
Projek bernilai RM1.2 bilion itu akan mengandungi kawasan kediaman mewah, bangunan pejabat, pusat beli-belah dan hotel.

NOTA:
padan muka baru sekrang sedar
mereka lupa AKTA PENGAMBILAN TANAH ini
di buat dan di lulus oleh madey

dulu di ajak berjuang menentang akta ini
semua buat deeeek
semua buat donnooo
sekarang dah kena batang hidung sendiri baru sedar

rakyat wajib sedar kerjaan mana pun
kakau amalkan sistem ekonomi kapitalis
perangainya sama

di kedah di bawah pas lagi hebat
runtuh madrasah yang lebih dari 100 tahun
untuk buat pusat membeli belah

orang ramai wajib sedar
selagi undang undang akta rampas tanah ini ada
tanah sesiapa pun tidak selamat

tanah boleh terus di rampas
dengan menggunkan AKTA PENGAMBILAN TANAH

secara berjangka panjang
akta ini wajib dilupus
ini yang wajib diperjuangkan!



LAKNAT INI PUNYA ANGKARA


15 ulasan:

magic in simplicity berkata...

kerajaan PR sendiri melakukan perkara yg selama ini mereka jadikn modal untuk mnghina UMNO..... tidakkah munafik ini namanya.... pergilah berdemo tukar tiub......

magic in simplicity berkata...

akhirnya... kerajaan PR sendiri pun melakukan perkara buruk yg selama ini mereka jadikan modal untuk menghina UMNO.... munafik yg melaungkn perubahan..... merompak dari sipencuri... menipu si penipu.... pergilah berdemo tukar tiub.....

Tanpa Nama berkata...

salute TT..

PAS ni otak kampung kadang2.. walaupun aku PALING sukakan PAS berbanding parti2 yang ada. kadang2 terlebih islam sampai nak melancap pun susah! pegang kote sendiri pun tak bagi, itu ini hukum dia bagitau.. batang pelir aku sudah lama tak kene urut, tu la pasal aku nak melancap.. aku perlukan lesen untuk melancap, aku duit takdak nak kawin, reti tak? dia soh aku puasa jer.. aku puasa pun, lepas bukak puasa, aku tetap terasa nak melancap.. susah la camni.. takkan aku nak potong kepala pelir aku supaya aku tak melancap? kamon la.. itu pasal melancap..

lain2 pasal bodoh2 pun dia layan, lepas tu buat derkkkk jer pun ada..

tapi dalam kes ambil tanah negeri kedah tu, aku ingat ader citer lain la TT.. lu kene check betul2.. kalo PAS buat gitu, memang aku marah la.. tapi PAS selalunya jarang buat begitu... entah2 taik mahathir jugak ke hapa..

Tanpa Nama berkata...

melayu bongsai ni cuma tak tdah jubo je. padan muka. bangsa pariah mengagungkan makhluk tapi beragama islam. tapi pandai pulak pilih bincat intan berlian. kalipah lontong disanjung-sanjung. jgn dok dengar citer ustaz je, dengar kuliah tt kah kah kah. kesian melayu ni ada tn guru pun kaput, ada raja lagi kaput. sbb apa? sbb sistem laknatullah jadi amalan! kiri kanan depan belakang kena terajang pun tak sedar-sedar!!! sampai kiamat la kena kelentong oleh geng apco berwajah melyu- islam kah kah

amnikhassim berkata...

PETALING JAYA: Madrasah Solihiah yang terletak di atas sebidang tanah wakaf di Kanchut didapati tidak lagi mempunyai qariah dan ia akan diganti dengan projek yang lebih bermanfaat kepada masyarakat sekitar kawasan terbabit.

Selain itu, penyelidikan kerajaan negeri juga mendapati madrasah tersebut ketika ini hanya digunakan oleh beberapa pekerja di syarikat berdekatan untuk bersembahyang Zohor dan Asar sahaja.

“Dia begini, surau ni kita pun dah kaji, dulu surau ni memanglah kawasan perkampungan, tetapi sekarang dah tak ada orang dah.

Surau itu dia dah tak ada qariahnya, kalau dulu-dulu adalah qariahnya, tetapi sekarang dah tak ada kampung sebab penduduk dah berhijrah.

“Sekarang orang yang bersembahyang di situ cuma pekerja di syarikat takaful yang pejabatnya dekat situ. Yang ada orang bersembahyang jemaah di situ hanyalah waktu Zohor dan Asar sahaja, itu pun dua orang sahaja.

“kita ada datang ambil gambar dan tengok Maghrib tak ada orang, Isyak tak ada, Subuh pun tak ada,” demikian menurut Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abd Razak.

Kompleks Aman Central

Beliau turut memberitahu, pembinaan Kompleks Aman Central di atas tapak madrasah berkenaan telah pun mendapat persetujuan daripada Majlis Agama Islam Kedah (Maik) dan Majlis Fatwa negeri itu dan pampasan bernilai RM1.48 juta telah pun dibayar kepada Maik.

“Jawatankuasa Majlis Fatwa sendiri yang meminta supaya surau ini dibina dalam kompleks berkenaan dengan imej surau yang boleh dilihat dari luar.

“Kalau kita salah, takkan Majlis Agama nak terima duit pampasan. Majlis Agama agensi yang bertanggungjawab atas semua tanah masjid, wakaf. Dia dah terima pampasan RM1.48 juta dan maknanya dia dah setuju, Majlis Fatwa kata okey.

“Majlis Fatwa dah bagi dia punya ‘consent’ tetapi tak tahu la pulak fatwa lain mana pula yang baru keluar dari tepi jalan ni,” kata beliau dipercayai menyentuh protes yang dilakukan oleh beberapa pihak dalam isu ini.

Azizan memberitahu wartawan dalam Majlis Pecah Tanah Aman Central di Kanchut, Kedah semalam, surau yang akan dibina itu boleh memuatkan seramai 400 jemaah dalam satu masa dan sembahyang Jumaat boleh diadakan di situ.

“Kita nampak ini akan menolong orang Islam lagi dengan bila datang beli barang, tak payah tergesa-gesa, boleh pergi sembahyang dengan keluarga dia.

“Surau baru ni luasnya 2,600 kaki persegi, boleh isi 400 jemaah, boleh buat sembahyang Jumaat kecuali kalau roboh tak buat apa, tak ada kemudahan apa,” katanya.

Surau yang akan dibina di kompleks membeli belah itu juga akan dibina bagi membolehkan orang ramai memasuki surau itu tanpa perlu memasuki bangunan utama kompleks berkenaan.

“Kalau ikut pelan asal dari pihak pemaju, surau ni dibina di tingkat tiga seperti juga kompleks beli belah yang lain.

“Tetapi atas permintaan Jawatankuasa Fatwa semasa kita buat penerangan, mereka minta supaya dibuat di bangunan yang sama tetapi di tingkat bawah dan dari luar nampak bentuk, imej sebagai surau.

“Jadi maknyanya kita tak perlu masuk membeli-belah untuk pergi sembahyang situ (kerana) sambil-sambil pergi jalan di luar tu, boleh nampak, boleh masuk walaupun daripada luar pun terus boleh masuk,” menurut beliau lagi.

Menurut Azizan, menggunakan tanah wakaf dan menggantikannya kepada sesuatu yang lebih bermanfaat bukanlah suatu perkara yang baru dan ianya dibolehkan.

“Konsep wakaf ni, kalau kita tukar ia kepada yang lebih baik, maka ia dibenarkan, tak tahulah saya kalau ada yang baca kitab yang lain.

“Banyak tempat termasuk di Arab Saudi, berapa jauh di Mekah ada tanah wakaf dibina surau dalam kompleks tetapi di Mekah tak jadi isu dan kalau salah tentu Majlis Fatwa tak benar,” ujar beliau lagi.

Tanpa Nama berkata...

TT,kadang2 lu ni pun siot jugak..
Gua minat tulisan lu..tapi lu pun
kadang2 terlepas pandang...Lu pn ada sikit perangai itu mcm UMNgOk jugak daa..Entah2,lu pun terpengaruh dengan media / blog pro UMNgOk jugak der??

Tanah di Kedah tu tanah wakaf..bukan milik persendirian & dirampas secara tidak adil mahupun secara paksa..tempoh geran dh mencukupi 99 tahun..kmdn pampasan pun dh diberi pd pihak MAIK sbyk rm1.48 juta utk gantikan tanah yg baru & berdekatan utk membuat ruang solat/madrasah yg baru..khabarnya boleh memuatkan lebih 400 org jamaah..ini permintaan dr majlis fatwa negeri kedah sendiri..Lu better check dulu bro TT..bab2 rembat tanah ni,perangai UMNgOk jer...Kah..Kah..Kah...

Tanpa Nama berkata...

TT lu serupa punya macam utusan malaysia dicampur pula dengan fikrah sosialis kominis tulis ikut sedap sahaja. Buatlah homework sikit macam Mat Sabu buat kerja. Kalau tidak bukan setakat umno, orang PR pun tergelak tengok engkau.

Anak Murid Ulama Dunia berkata...

Apa kuasa Majlis Fatwa Kedah boleh batalkan Wakaf Si Mati??? Guna akal konon. Lebih realistik konon. Lebih sesuai konon. Piiirrahhh....Majlis Fatwa tu cerdik sangat ke??? Maksum ke??? Kalau gila duit cakap je lah tak payah pusing pusing cakap macam Malbari kimak tu. Kalau takde jemaah pun biarlah itu Wakaf Si Mati.Apa yg disusahkan surau tu tak susahkan orang. Ini semua ikut kepala otak Umngok dan Malbari sial. Wakaf pun di musnahkan. Takdak akai. Cakap Parti Islam tapi runtuhkan Islam. Nak harapkan Pemuda Tantawi lagi merapu. Akal takdak sereban je lebih. Bikin malu Islam saja. Kalau Fadhil Nor hidup lagi tak berani kontot akai ni bermaharajalela.

Mariabean berkata...

Undang-undang Pengambilan Balik Tanah secara paksa ini wujud bukan sahaja di negara ini tetapi juga di negara lain yg mengamalkan sistem demokrasi spt Britain & USA tetapi asas pengambilan tanah kepunyaan orang lain oleh negara adalah berasaskan kepada kepentingan ramai mengatasi kepentingan individu yg mana tanah nya itu diambil, misalnya tanah TT tu diperlukan utk pembinaan sebuah hospital awam atau utk lebuh raya yg mana munafaat dr pengambilan itu bukan shj utk TT sorang tapi kepada ramai.tetapi undang2 Pengambilan Balik tanah di M'SIA dipinda pada tahun 1993 menjadikan pengambilan tanah utk tujuan2 apa2 saje, spt pembangunan ekonomi M'sia, akibatnya banyak tanah org ramai diambil dibawah akta ni dan kemudian nya diberikan kepada para kroni UMNO spt projek udang Kerpan di kedah dulu. Ini lah yg diperjuangkan oleh para pejuang hak asasi serta para akademik membantah pindaan yg diperkenalkan pd zaman mamak kutty itu...peruntukkan yg membenarkan tanah diambil utk apa2 tujuan yg pada fikiran pemerintah patut diambil.Peruntukan yg lari dr perkara asas akta ini diwujudkan wajib dihapuskan kerana ia adalah peruntukan zalim dan menindas. Pengambilan balik tanah hanya boleh dilakukan jika dah takda pilihan lain dan tujuan tanah tu diambil mestilah utk faedah ramai bukan utk diberikan kepada segelintir kroni bagi faedah keuntungan mrk. Satu lagi, pihak yg diambil tanah nya hendaklah diberi pampasan yg berdasarkan nilai pasaran semasa.

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah
sungguh TT pandai...kadang ada jugak bodoh...kah kah kah

jangan pandang tinggi sangat
sesekali check fakta yang dibawa TT takut auta je


kah kah kah

klau TT apapun tak boleh..kau masuk bertanding jadi ahli parlimen tak nak....kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Anak Murid Ulama Dunia berkata...
Apa kuasa Majlis Fatwa Kedah boleh batalkan Wakaf Si Mati??? Guna akal konon. Lebih realistik konon. Lebih sesuai konon. Piiirrahhh....Majlis Fatwa tu cerdik sangat ke??? Maksum ke??? Kalau gila duit cakap je lah tak payah pusing pusing cakap macam Malbari kimak tu. Kalau takde jemaah pun biarlah itu Wakaf Si Mati.Apa yg disusahkan surau tu tak susahkan orang. Ini semua ikut kepala otak Umngok dan Malbari sial. Wakaf pun di musnahkan. Takdak akai. Cakap Parti Islam tapi runtuhkan Islam.

Salam Anak Murid Ulama Dunia Yg BBangang...
Lu pegi belajar maslahat umum & fiqh aulawiyat dulu sblm komen bodoh & bangang kt sini...benda yg x produktif,ditambahbaik utk jd lebih produktif&selalu digunakan utk manfaat ramai,itu lebih aula dr dibiarkan tanpa sbrg hasil&manfaat ummat...sama la mcm kes tanah wakaf surau lama ni..tp tanah ni dbuat tmpt ummat bermuamalat & jugak surau Yg berkapasiti tinggi dr sblm ni..Lu pikir,brp ramai manusia yg akan dpt manfaat dr rebranding tanah wakaf ni?Lu pikir si mati dpt x pahala selagi org ramai masih gunakan tanah wakaf tu utk memudahkan urusan/menjalankan urusan harian??

Disebabkan lu bangang sgt,confirm lu x penah baca Hadis 3 perkara yg pahalanya akan berjalan sehingga kiamat sesudah kita mati- 1)Sedekah Jariah 2)Ilmu yg bermanfaat 3)Doa anak yg soleh..

TT agak bodoh,tp Lu lagi BODOH...
KAH...KAH...KAH...

Anak Murid Ulama Dunia berkata...

Alamak MB Kedah rujuk wakaf di Mekah la. Kalau salah tentu AJK Fatwa lulus. Hello MB Kedah tak tu ke makam Khadijah dah dibongkar dan dibina tndas awam? Rumah Khadijah dah diruntuh dan di bina perpustakan? Itu cara cara Islam ke MB?? Itu jawatankuasa fatwa ikut Arab Saudi yg bongkar kubur Khadijah dan buang rumah Khadijah tempat Nabi tidur ke MB??? Lain kali lantik la yg cerdik sikit dan yg banyak membaca sebagai AJK Fatwa bukan Ulama Songsang tak tau hujung pangkal.Wakaf si mati pun boleh dirobohkan. Masya Allah...

Tanpa Nama berkata...

Yg wakafnya ialah tanah,bukan surau..x disebut pula surau wakaf.mohon check balik

Anak Murid Ulama Dunia berkata...

kepada yg tak bernama dan sokong runtuhkan madrasah dan surau tu konon maslahat umum konon fiqh awla konon tu hang tak usah nak membelit macam malbari madey kimak la. kalau tanah tu nenek hang punya pastu nenek hang ada seorang je cucu iaitu hang yg masih hidup then hang boleh guna kaedah maslahat umum. kalau tanah wakaf tu bukan nenek hang yg wakafkan tak payah pandai pandai jual pada tauke cina ambik duit sejuta lebih. itu namanya KHIANAT!!! Lepas tu duit sejuta beli van pergi tangkap org khalwat orang tu takut terjun mati. Itu maslahat pungkok hang kan???

Tanpa Nama berkata...

Kepada Anak Murid Terbangang Di Dunia
Hang jangan buat lawak kt sini la dol...kimak2 x habih2...dgn ulamak mana yg hang p menuntut ni?dgn Zul Nodeng ka dgn ulamak amenuu??kah...Kah...Kah!!!!

Woitt Anak Murid Terbangang,kalau tanah tu nenek aku yg punya,nenek aku pn dh wakafkan,bermakna tanah tu bukan lagi hak milik aku dol...tp dh jd milik masyarakat..buat apa aku nk tuntut...kalau org jual pun,mmg dh bukan lagi jd hak milik aku..buat apa aku nk tuntut?tuntut benda yg bukan lagi menjadi hak milik hang,hang gila kot??awat la hang ni jadi terlalu bangang sangat??Kah...Kah...Kah!!!!

Dol...setau gua,majlis fatwa yg mtk kjaan ngri utk rebranding blk tnh wakaf tu..majlis mufti jugak yg terima pampasan rm1.48 juta,bukan kjaan ngri yg dpt bahlol....jd,pandai2 la majlis mufti gunakan duit tu mcm kebiasaan utk beli sejadah,quran&kelengkapan lain utk kegunaan dsurau baru dtempat yg sama nnt...Dol,kalau nenek aku yg wakafkan tanah tu,kmdn duit pampasan yg majlis fatwa terima dgunakan utk beli kelengkapan surau spt quran,sejadah dsbgainya,nenek aku x dpt habuan/saham dia skali ka di akhirat nnt wlpn bukan nenek aku yg buat semua benda tu??aku lagi suka...hang saja yg x suka..tolak pahala,cari dosa..merapu,meraban x tentu hala mcm budak bangang...tp memang hang terlebih bangang pon..Kah...Kah...Kah!!!!

Lagi 1,hang tau mana tanah wakaf tu juai kt cukong cina?hang ka cukong tu?hang ikut skali ka p meeting dgn majlis fatwa?tanah wakaf tu tanah hang yg empunya ka??silap haribulan,kot2 anak pinak hang pulak yg p shopping kt situ then p smyg kt situ pulak,hang x rasa malu ka guna benda yg hang object/bangkang sgt2 ni???woit...malu siottt!!!!kah...Kah...Kah!!!!

Anak Murid Terbangang,sebelum hang jd lebih bangang,study kes elok2 dulu..mulut tu zikir ayat 'kimak' pujaan hang byk2 skit supaya hati hang jd lebih hitam mcm muka hang...Kah!!!!Kah!!!!Kah!!!!