Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 17 Mac 2012

APA YANG TERSIRAT DI SEBALIK BERITA





KOMENTAR TUKAR TIUB


polis ada road blok untuk pau
kastam ada dadah untuk pau
imigrisen ada visa untuk pau

yang ini untuk jakim
bayangkan berpuluh ribu pelajar dihantar ke jordan
di hantar ke negara arab
balik nak kerja apa?

nasib baik dapat jadi pegawai lampu picit
nasib baik dapat kerja pegawai sekodeng

jadi sijil halal haram ini
adalah peluang kerja
adalah lukah
untuk yang balik dari negara arab
ini peluang untuk pau

NOTA:
pelik mek dodal
kentuki fried fak
tak haram pulak
walau pun menjadikan obese
berat hodoh macam bik mama




INI KUEH PAU BUKAN KAKI PAU



DENDA , PENJARA JIKA GAGAL PAMER SIJIL HALAL JAKIM – berita hairan

KUALA LUMPUR: Mulai 1 Julai ini, pengusaha yang gagal mempamerkan sijil dan logo halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan berdepan hukuman denda dan penjara.

Pengarah Bahagian Hab Halal JAKIM, Hakimah Mohd Yusoff, berkata jabatan itu akan melakukan pemantauan di seluruh negara dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

"Kami akan membuat lawatan operasi di setiap premis mulai 31 Mac sebagai langkah pendidikan untuk pastikan setiap premis perniagaan mempunyai sijil halal dan tidak hanya mempamerlan logo halal sahaja," katanya ketika dihubungi.

Beliau berkata, hanya sijil dan logo halal yang sah dikeluarkan oleh JAKIM dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akan diiktiraf.

"Sijil halal yang dikeluarkan pihak swasta tidak diiktiraf dan akan dikenakan tindakan. Semua ini termaktub di bawah Seksyen 16 Akta Perdagangan Dalam Negeri 2011," katanya.

Hakimah berkata, sehingga Februari lalu, sebanyak 1,420 permohonan sijil halal diterima. - TIEWNAMA







13 ulasan:

Non-Governmental Individual berkata...

HARAM JADAH JAKIM DAN JAIS!

Tanpa Nama berkata...

ko sosialis kominis tak ada halal haram. boleh lantak apa saja.

Orang lain ada percaya ngan hari akhirat...takkan nak paksa jadi kominis juga kut.

kampong lad berkata...

1.perbuatan kaki lampu picit, kaki mengendap ada sijil & logo halal ka? habag mai surah mana ayat berapa yg mengHALALkan tindakan depa. ini adalah kemungkaran.
2. sijil & logo halal ialah kerja orang gila. semua ni allah swt suruh ka? kerja buta perut.

Hamidi Fizie Bin Ahmad berkata...

yang tak tahan tu,semua orang nak kena sijil halal,aku heran la orang melayu dah tentu islam kan kata mereka,tapi nak meniaga pun nak kena sijil halal,orang india muslim dah tentu muslim pun nak kena sijil halal,sijil halal ni menatang apa ya?apa benda pensijilan halal ni ya?halal untuk apa?kenapa orang islam perlukan sijil halal di premis mereka sedang tentulah makanan mereka ni halal,perlu ke sijil halal ni?majoriti buka perniagaan halal ni orang islam,perluke mende alah sijil halal ni?orang bukan islam mohon sijil halal aku rase perlu sebab dia bukan islam,tapi pada aku bukan halal sesuatu makanan tu terletak pada sijil jakim tu,pasal dalam islam dah terang2 cakap kalau nak makanan halal cari makanan yang dah tentu2 100% orang islam yang buat,dari barang2 yang halal,kalau barang halal tapi yang buatnya orang bukan islam dah tentulah diragui terutama makanan yang wajib disembelih,kalau orang bukan islam tu meniaga jual air teh rasenya tak perlu sijil halal,kita dah tau dah itu kategori syubhah,sebab yang menyediakannya orang bukan islam,kalau restoran high class milik cina tapi yang buatnya orang islam tak perlu sijil halal sebab dah jelas yang buat tu air tangan orang islam,tapi aku hairan hotel 5 bintang milik orang islam yang pekerjanya bercampur dan ada menghidangkan arak boleh dapat sijil halal,ini halal yang macam mana?dalam perniagaan mereka ada melibatkan makanan haram,tapi dapat sijil halal,orang bukan islam yang menyediakan makanan haram dan halal kategori haram boleh pula,jadi apa benda menatang sijil halal ni?kalau dah tau tu restoran cina pekerja bukan muslim nak bagi sijil halal buat apa,kalau dah tau owner dia tu mamak,tapi pekerja india hindu kepala bana apa nak bagi sijil halal,sijil halal ni mengarut la,x relevan,jangan jadi orang islam la kalau semua benda nak kena bersijil,sendiri beragama islam tapi tak tau hak sendiri dalam agama buat apa jadi muslim,sibuk nak berhalal haramkan benda yang orang islam boleh fikir,kalau begitu suruhlah kedai nombor apply sijil halal pasal ada premis,sebab orang islam pun ada beli walaupun x bersijil pasal mufti agama semua bangan hahahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Apek jual babi boleh apply ka ini sijil halal? Dia takut wo kena tangkap, sbb gerai babi dia tak pamer sijil halal...

Mamat berkata...

Aku nak tengok.. berapa ramai peniaga makan pasar malam yg akan kena saman dek JAKIM nanti..
Aku rasa 100% peniaga makan pasar malam tempat aku tak dak sijil HALAL... heheheh... hahahaha... kah..kah..kah...!

albert magic berkata...

kan awal awal dah dijelaskan sijil dan logo halal ini untuk mereka yang balik belajar ugama dari negara arab untuk mengepau bila berhidmat nanti, takkan polis, kastam, imigrsen dll yang sewaktu dengan nya saje yang dapat mengepau

scootster berkata...

Baik-baik TT, nanti ko pun kena pamer sijil halal jakim sebab SB kata ko tak semayang 20 tahun masa kat luar negara. KAH! KAH! KAH!

Tanpa Nama berkata...

Mak kata hantar adik, kita pun lekas lekas cari basikal ke, motor ke atau pakai usung adik kesekolah. Pasal sayang mak dan adik.

Pembuat kita kata nahi munkar amal maaruf, kita pun buatle,kalu boleh maksiat seks tu tak nak pakai lampu suluh , tapi nak pakai cawat besi bila lelaki sembuh sunat.

Meru

Tanpa Nama berkata...

Bangang nya Jakim nie a.k.a UMNGOK. patutnya buat sijil haram. Mana kedai yg bukan muslim periksa cara kerja dorg. Kalu tak suci bagi tanda haram. Kedai 4d, 3d dah tentu haram. Cop besaq2x kat kedai nie.
Mak aku pung dah pening, meniaga tak seberapa nak kena apply sijil pulak. Apa makanan yg mak aku buatnie tak halal ke?

Kalu bikin sijil haram aku boleh la msk tander printing sijil haram kat jakim.

abm5591 berkata...

kalau kedai makan orang bukan islam tak diberikan syarat tambahan. kita orang islam jadi kan kedai kita macam kedai mereka tapi tidak haram bagi orang islam makan dikedai kita. jangan jadikan kedai kita kedai halal.tapi menjual makanan halal.kalau macam ni dibenarkan .kita pakat2 ubah macamni . tak perlu sijil

Khun Pana aka johanssm berkata...

Tak nampak pon Bank Islam ada sijil Halal.

Beli amanah saham Buni tum halal ke?

Semua botol air mineral siap dengan chop Halal tapi air dari Syabas tak ada sijil halal.

**Terjumpa air cuci.bilas mulot ( mouthwash) yang dijauh dalam di Giant gergasi supermarket yang ada chop mohor halal dari jakim.
Isi kandungan dalam BI dan BM siap pamer kandungan alkohol 40 %
ha ha ha...
This product contains 40 % Alcohol ...Halal.

SHAH RIZAT REEZAL MYDIN berkata...

Tidak lama lagi kemungkinan besar JAKIM akan hanya mengiktiraf lembu yang dipelihara oleh suami Shahrizat sebagai HALAL.

Lembu lain tidak halal sebab pemeliharanya mungkin orang bukan Islam walaupun penyembelihnya Muslim. Jadi hanya lembu NFC sahaja yang halal.


KAH KAH KAH

JAKIM INI MEMANG NAK BUAT DUIT! Sekali minta kelulusan sijil halal berapa kita kena bagi?

Saya lebih suka style Tukar Tiub iaitu:

MAKAN SENDIRI TANGGUNG

Mengapa?

Kerana kita sebagai seorang Muslim boleh mempertimbangkan sendiri samada makanan itu halal atau tidak. Semua sijil halal ini tak pakai sebab ada kedai Mamak Nasi Kandar yang lebih kotor daripada babi tetapi diberi sijil Halal.

Kalau nak bagi sijil halal pun, pastikan kedai itu betul betul bersih. Jangan hanya kerana si Mamak mempamerkan ayat-ayat Quran dan gambar Kaabah, maka terus dikatakan halal.