Isnin, 16 Jun 2014

KELING PENCERANGAN PEMBACA







  1. Kalinga (India) - Wikipedia, the free encyclopedia


    en.wikipedia.org/wiki/Kalinga_(India)

    Kalinga (Oriya: କଳିଙ୍ଗ, Devnagari: कलिङ्ग,Telugu: కళింగ) was an early republic in central-eastern India, which comprised most of the modern state of Odisha, ...


DARI MANA ASAL KELING
kah kah kah..korang yg dok maki tukar tiub pasal pe? Mesti korang juga keturunan keling ni dan korang tak dapat terima hakikat makna keeling kah kah kah...korang tak belajar ke maksud keling dalam bahasa melayu..cuba buku kamus dewan dan belajar sejarah bagaimana wujudnya perkataan keling dan apa maksud keling dalam bahasa melayu..

Perkataan keling berasal dari bahasa Sanskrit "Kalingga" yang merujuk kepada sebuah daerah di India selatan. Pada masa ini perkataan ini kebiasaannya merujuk kepada bangsa Dravidian. Dravidian terletak di selatan india (24% dari penduduk Negara India) sekarang ini dan bangsa dravidian ini termasuk kaum Tamil, Telugu, Karnatakan dan Malayalam.

 Bangsa Dravidian ini berbeza dgn bangsa Aryan yg terletak di utara india.. bangsa Aryan ini berkulit putih mcm shah rukh khan, amir khan,Mahmohan singh, Sonia Gandhi, narendra modi dan lain2. Manakala bangsa Dravidian ini berkulit hitam dan gelap seperti Samy Vellu, Iskandar Kutty, Jayalalithaa, jayakumar, Jayapaksa, on WHO THE FUCK IS HIS BOSS?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
at 5:34 PM





---------

7 ulasan:

Awanama berkata...

Keling dan eeeeeeeeeeeeeee sama saje, semuanya kaki auta. Yang paling jijik auta mereka ialah eeeeee... yang hitam legam macam negro mengaku melayu...wheeeekk..
Tengok muka Azeez MP Baling tu. Sah dia kelentong ketuanan melayu sampai bodek kuat mat monggol dapat jaga duit melayu billion2..Pukimak punya eeeeeeeeeeeeee...Jumpa EEEEE sial si Aziz dan ular ni pukul keling ni dulu...kah...kah...kah..

kampong lad berkata...

sonia gandhi italiano la!

Awanama berkata...

tp mahater tak hitam mcm keling,adakah krn dia dah tukar darah?

DIDI KOTA BELUD berkata...

Mahathir pun tak ngaku keling inikan keling davidian.......apa kelas jadi keling....melayulah kelas....boleh dapat diskaun......kakkakkkka.....keling pun nak diskaun juga...dapat free kira bonusssss.....kakakkkkaling........s

Awanama berkata...

mahathir ada darah keturunan keling tapi sudah dicampur dengan darah melayu sebelah ibunya, Wan Tempawan..manakala ayahnya mohamad bin Iskandar kutty berasal dari keling penang. jadi darah mahathir telah dicampur dgn keling dan melayu kedah..sebab tu kulit dia sawo matang dan tak berapa nak gelap dan hitam..cuma hidungnya saja macam hidung keling.... kah kah

Awanama berkata...

keling ialah india yang dah potong kotek dan masuk agama macai cadbury lah...banyak kat penang,,kata lain kelaing ialah untuk eee ..dan bukan untuk india sejati atau dravida,,Jayalalitha puti melepak lah bangang,,tengok dan siasat dulu sebelum tulis,,Mungkin puki dia hitam sebab ada hutan berbulu,,kah kah kah

Awanama berkata...

SAYA ingin memberi pendapat berikutan pertikaian perkataan `Keling' dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka yang dibangkitkan Pertubuhan India Muslim (APIM) baru-baru ini seperti `Keling Karam', `Keling Mabuk Todi' dan `Keling Pelikat'.

Pada hemat saya perkataan `Keling' menjadi sejarah kepada orang Melayu di negara ini. Saya pernah bertanya kepada nenek kenapa orang India pada zaman 1940-an dulu disebut orang `Keling'.

Berdasarkan cerita daripada mulut ke mulut, ramai orang India menjual `gula rambut', (ada yang menyebut `alus mintai') - gula diproses seperti rambut dan diwarnakan merah jambu dan dijaja oleh orang India dengan cara menggunakan loceng goncang yang berbunyi `kling, kling'.

Apabila kana-kanak meminta wang untuk membeli barang yang dijaja itu tanpa mengetahui nama barang itu, maka orang tua tadi berkata: "Oh itukah, kling kling tu". Maka sejak itu terjadilah sejarah perkataan `Keling' tadi, jadi panggilan orang Tanah Melayu kepada orang India tanpa mengira orang india itu agama apa.

Ia sama seperti perkataan Inggeris `Gohed Gostan' yang sepatutnya disebut `Go Ahead' dan `Go to Stand'.

Ada orang India pula yang nama asalnya Rajagopal Rajasoria. Selepas memeluk Islam, mereka kekalkan nama Raja. Contohnya jika nama Islamnya Mohamad. Mereka menggunakan Raja Mohamad bin Abdullah.

Orang Melayu tidak pula membangkitkan soal pemakaian raja pada hal ia boleh digunakan keturunan Raja saja.

Ternyata orang Melayu tidak pernah tersinggung apabila panggilan raja itu digunakan oleh orang yang bukan keturunan raja.

Oleh itu, tidak perlulah APIM membawa perkara ini ke mahkamah berhubung nama `Keling' yang digunakan DBP.

Mereka tidak harus marah kerana ia adalah sebahagian daripada sejarah kita.

DATUK RAHMAT ISMAIL,DBP
Kelana Jaya, Petaling Jaya.