Rabu, 23 Mei 2018

MERAKAM SEJARAH - FAKTOR MAHATHIR





MERAKAM SEJARAH 

 FAKTOR MAHATHIR

Anak semua bangsa - bangsa semua agama - warga Malaysia telah berjaya menghumbankan United Malays National Organisation ke dalam tong sampah sejarah. Ini satu kemenangan. Justeru saya wajib menulis untuk merakamkan detik-detik kemenangan ini.

Parti  United Malays National Organisation  yang ditubuh  pada 11 Mei  1946 dan  didokong oleh Inggeris  akhirnya telah dapat ditumpaskan dan dinyahkan dari kuasa oleh gerakan anak semua bangsa - bangsa semua agama. 

Saya amat gumbira apabila melihat Najib dan Rosmah gagal melarikan diri pada 12 Mei 2018. Pesawat jet pribadi yang dihantar dari Jakarta  telah  dikepong oleh anak anak muda di lapangan terbang Subang. 

Saya akan dituduh  munafik jika saya tidak mengakui betapa gumbiranya saya apabila melihat Razak Baginda , Arul Kandar, Habibul Rahman dan puluhan orang-orang jahat suku sakat Najib yang cuba menghilangkan diri. Atau mula menenggelamkan diri dari diketahui orang ramai.

Saya amat amat gumbira bila musuh saya dalam kesusahan. Saya gumbira bila musuh saya dalam kesakitan. Saya gumbira bila musuh saya masuk ke dalam penjara. Jangan salah baca -  pilihanraya  ialah perang tanpa senjata. Perang bersenjata berlaku apabila politik undi mengundi gagal.

Kegumbiraan dari saya ini  bukan dendam. Saya tidak memiliki sifat dendam. Gumbira melihat Najib masuk penjara bukan  bermakna berdendam.

Pada hemat saya hidup membawa dendam pasti satu hidup yang amat berat - mengheret dendam ke hulu ke hilir. Hishamuddin Rais tidak berdendam. Hishamuddin Rais hanya gumbira apabila Najib dan Rosmah masuk penjara. Amin.

Para pembaca akan menipu diri sendiri apabila tidak mengakui bahawa kita semuanya  bergumbira apabila Najib dan Rosmah ditangkap, didakwa dan akahirnya  masuk penjara.

Kegumbiraan yang lahir ini adalah  watak dan ciri-ciri gerakan politik. Dimana-mana pun dalam dunia ini apabila berlalu perubahan sosial ciri yang sama berlaku.   Apabila yang zalim dijatuhkan. Apabila yang jahat dapat ditewaskan. Apabila penyamun saperti Najib dapat ditangkap - maka kegumbiraan adalah jawapanya. 

Ketika Czar Nicholas dibunuh dalam Revolusi Bolshevik pada tahun 1917  warga kota Moscow gumbira. Ketika kepala Louise ke14 dipenggal kepalanya  di Paris pada 21 Januari 1793  - ramai warga kota Paris  menari, bertandak dan menyanyi  mabuk gumbira.

Saya amat yakin warga Indonesia pasti gumbira melihat  Suharto jatuh pada tahun 1998. Saya amat yakin warga Iran gumbira apablia melihat Shah Reza Pahlavi melarikan diri dari Tehran pada 16 Januari 1979.

Di Tanah Melayu semenjak Inggeris mengangkat United Malays National Organisation - semenjak gerombolan  Ketuanan Melayu ini  mengambil alih kuasa dari British - Tanah Melayu telah dilanggar malapetka.

Pada Rabu - 9 Mei 2108 - Malapetaka atau Nakba dalam bahasa Arab - telah dinyahkan. Menyahkan Najib dan Rosmah bermakna  warga Malaysia telah berjaya menyahkan malapetaka yang selama 60 tahun ini telah menghimpap berat kehidupan  anak semua bangsa di Tanah Melayu.

Rabu 9 Mei 2018  malapetak tercabut. Malaysia menjadi ringan. Udara menjadi nyaman. Hidup menjadi aman. Tanah Melayu membuka sejarah baru. Sabah dan Sarawak membuka sejarah baru. Maka kita - anak semau bangsa di Malaysia berhak untuk terus bergumbira.

Saya sering menulis bahawa detik sejarah itu juga memiliki sejarah dan latar. Saya juga pernah menulis untuk   menolak dan  mengenepikan  pandangan  yang sering mengatakan bahawa sejarah ditulis oleh orang yang menang.

Untuk saya sejarah ditulis oleh orang yang rajin menulis. Jika kita malas menulis walau pun menang ianya tidak memiliki makna. 

Saya telah merakamkan semua babak babak sebelum PRU14.  Menolak pelbagai bentuk pandangan bodoh yang tak masuk akal.  Dan mengajukan garis dan taktik untuk membawa pencerahan.
Dua bulan sebelum PRU14 saya membuat ramalan kemenangan.

Dalam masa yang sama saya juga ada menulis beberapa pandangan yang pada hari ini dilihat salah. Pandangan yang silap. Pandangan yang terbukti melanggar apa yang berlaku ada 9 Mei. 

Pada hemat saya ini lumrah. Kerana mustahil saya dapat melihat kesemua hasil politik  masa depan dengan jelas dan tuntas. 

Walau apa pun akhirnya kita semua dapat  melihat Najib dan Rosmah terkurung dalam rumah sendiri. Yang ini telah saya nujumkan berbulan bulan lebih awal.
Dalam suasana kegumbiraan - ketika melihat kembali apa yang pernah saya tulis - yang tepat dan yang salah. Maka ada beberapa pekara yang wajib saya tuntaskan. Pekara  yang wajib saya rakamkan untuk rujukan sejarah. Babak-babak yang wajib diumumkan secara hitam puteh untuk bahan sejarah.

Seratus tahun dari hari ini jika ada anak pelajar yang menggali sejarah  kejatuhan United Malays National Orgnisation  pada Rabu 9 Mei 2018 - maka apa yang saya tulis ini akan menjadi bahan.

PERTAMA: Kemenangan  PRU14 oleh Pakatan Harapan pada Rabu 9 Mei 2018 adalah kerana faktor Mahathir. Dalam BI -  The Mahathir factor.
Mahathir adalah penyebab utama yang telah berjaya - mengumpul semua tenaga anak semua bangsa - untuk  mengalahkan gerombolan Najib dan kuncu-kuncunya.

Jika di zaman REFORMASI dahulu faktor Anwar Ibrahim menjadi  juragan dan jurumudi. Anwar menjadi ikon  yang berjaya mengumpul gerakan jalan  raya untuk menjatuhkan Mahathir.

Dalam PRU14 juragan dan jurumudi ialah Mahathir. 

The Mahathir Factor ini - memerlukan kajian yang lebih rapi. Kenapa dan mengapa anak semua bangsa  mahu beralih memilih Pakatan apabila Mahathir meneraju pucuk pimpinan. 

Kajian ini penting untuk kita sesama kita terus bergumbira.

Tiga  bulan sebelum  hari mengundi kita terdengar bagaimana kemungkinan DAP disingkir dari pendaftaran.  Jabatan Pendaftaran telah memberi  pelbagai masaalah kepda DAP. Kemudian kita dengar pula Besatu menghadapi pekara yang sama.

Segala jentera kerajaan - SPR, SPRM, PDRM, Peguam Negara, Mahkamah dan dan dan…telah digunakan oleh Najib untuk memupuk kekuatan kuasa dirinya. 

Jabatan Pedaftaran Persatuan (ROS) juga tidak ada bezanya. Ketika ini Jabatan Pendaftaran menjadi  aparacik setia yang memperkukuh kuasa Najib dan Rosmah. Najib secara bijak  telah membatalkan pendaftaran Parti Bersatu.

Sekali imbas langkah Najib ini dilihat bijak. Tetapi sabenarnya ini adalah langkah membunuh diri. Kerana jawapan dari Mahathir  mengegarkan politik Malaysia.

Tup Tup - langkah paling radikal telah diambil oleh empat parti gabungan Pakatan.  Semua bersetuju untuk menggunakan satu logo.

Inilah   bukti  faktor Mahathir yang mungkin ramai terlepas pandang. Tetapi inilah  pecapaian politik  paling unggul dalam sejarah 60 tahun politik Malaysia. Fakta ini ialah : penggunan satu logo. 

Menggunakan satu logo ini - persetujuan menggunakan satu logo ini - hanya dapat dilakukan dibawah kepimpinan  Mahathir. Saya yakin Anwar Ibrahim pun tidak ada keupayaan untuk mentuntaskan pekara ini. Satu logo ini adalah  faktor Mahathir yang membawa pukulan  maut kepada Najib dan Rosmah.

KEDUA:  Mahathir Muhamad sebagai agen komunikasi yang cukup baik. Ucapan ceramah Mahathir tidak beretorik. Tidak menaikkan semangat  untuk turun ke jalan raya. Dalam ceramah si Mahathir tidak pernah bercerita yang dia kenal dengan Putin atau kenal Tony Blair. Atau pernah ke Universiti Havard. Atau pernah membaca  buku itu dan ini. 

Malah ceramah Mahathir agak mendatar. Tetapi Mahathir telah berjaya menyampaikan maklumat dengan cemerlang kepada orang ramai.

Mahathir TIDAK menggunakan  perkataan yang - besar besar- yang susah untuk disebut. Dan susah untuk dieja. Mahathir TIDAK menggunakan perkataan Inggeris atau Arab. Dalam ceramah Mahathir tidak berselindung dengan ayat Quran atau Hadis Nabi untuk memperkukuh hujah. 

Perkataan curi , samun , tipu senang  difahami maknanya oleh  Mak Cik dan Pak Cik Felda. Disinilah  kejayaan Mahathir menterjemahkan konsep politik yang komplek dengan penerangan  yang senang untuk difahami.

Kepada  Mahathir Najib ialah pencuri. Perkaatan pencuri ini difahami oleh Mak Cik Felda. Berbeza dengan menggunkan perkataan kleptokrasi. Satu habuk pun orang tak faham. Dalam ceramah Mahathir memilih pencuri, lanun atau penyangak untuk menerangkan  siapa Si Najib ini.

KETIGA:  Perubahan sosial akan berlaku apabila elit politik, elit ekonomi dan jentera daulah mula pecah. 

Sama ada cukong yang bernama  Robert Kouk memberi dana kepada pembangkang atau tidak satu persoalan lain. Apa yang tersirat dari berita Robert Kouk ialah gambaran tentang  elit ekonomi, para cukong telah mula  melarikan diri dari Najib. Ini adalah faktor Mahathir.

Kesampaian  Rafidah Aziz dan Rais  Yatim masuk ke dalam saf  Mahathir adalah salah satu tanda bahawa elit politik juga telah pecah. Apabila Rais dan Rafidah dibuang dari parti maka jelas elit politik sedang  beramok. 

Kemudian  saf Mahatir di masuki oleh Daim Zainudin dan Syed Hamid. Semua ini adalah faktor Mahathir yang berjaya memecahkan elit politik

Kemudian Mahathir menulis surat  surat terbuka kepada PDRM, Tentera Laut, Darat dan Udara. Hanya Mahathir yang memiliki wibawa sademikian. Hanya Mahathir yang berupaya  menulis surat ini.

Apabila Laksamana Angkatan Laut menjawab dan menerangakan kepada anak semua bangsa  bahawa angkatan tentera laut  tidak menyebelahi parti sesiapa pun. Jawapan ini tidak membolehkan Najib melakukn huru hara untuk mempertahan kuasa. Satu cabang tentera telah enggan jadi alat Najib.

Sebelum  Mahathir menulis surat - Ketua Tentera Darat - secara gatal telah menyatakan bahawa  soldadu menyokong kerajaan. Ini bermakna tentera darat akan mempertahankan Najib.

Perbuatan bangang dari Ketua Askar ini  telah ditibai oleh rakyat kiri dan kanan. Jeneral kaki bodek Najib ini terduduk dan  membuat kenyataan baru.

Semua ini petanda yang  jentera kerajaan tidak lagi menyebelahi Najib. Hanya PDRM yang tidak bersuara. Hingga  ke saat kemenangan  tercapai maka barulah ketua PDRM menerima hakikat bahawa  Pakatan Harapan ialah kerajaan baru.

Dalam kita merayakan kemenangan ini. Dalam kita bergumbira. Maka jangan lupa kita wajib terus berwaspada. Orang-orang jahat wajib terus diburu, ditangkap dan dimasukan ke dalam penjara. 

Kalau dizaman Kerajaan Melayu Melaka orang jahat saperti Razak Baginda, Habibul Rahman dan Arul Kandar akan disula.

Saya tidak mencadangkan mereka disula kerana ini akan mengotorkan buluh.  

Tetapi hkikatnya, meminta Razak Baginda wajib disula ini tidak mungkin saya tulis satu bulan dahulu. Kini saya boleh menulis dengan hati terbuka  kerana kemenangan yang telah dibawa oleh  faktor Mahathir. (tt)



NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa ingin melanggan 
akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-10-45






-----------------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TT kena cuci mulut TT pasal SPR jugak... penat depa tak tido, sbb terkujut-kujut... Sebelum masuk raya puasa nie TT kena mintak maap dgn SPR... mintak maap ke, ucap tahniah ke... lantak la, janji SPR kena ada kredit jugak dalam hal ini...

Nole berkata...

"Pilihanraya, kalau boleh ubah kerajaan, dah lama diharamkan mcm pilihanraya pbt". "Negara dunia ketiga takkan ubah pemerintahan melalui election." Skg gua nak tanya lu tt.
Negara kita dunia ke berapa?
Berikan contoh negara x berdunia?
Setuju tak kalau mental ko satu2nya kt Malaysia ini yg dunia kelas ke3?
Kau sudah yakin ke belum dgn qada qadar Allah?
Sekian, mohon dijawab sebelum tiba lailatul qadar.

zaharuddin ahmad berkata...

APA KHABAR. .SAIFUL. L...???????

Tanpa Nama berkata...

"Hanya PDRM yang tidak bersuara."...walaupon aku kurang minat dgn IGP tu tp kita kena berlaku adil la sbb IGP ada buat statement utk kebebasan mengundi bg anggota dan pegawai polis dan mengulangi bahawa undi anggota dan pegawai adalah rahsia...

Tanpa Nama berkata...

Apa hal main tapis- tapis pulak ni....????

Tanpa Nama berkata...

Tarak dendam..? Lu tipu....!!!!

Tanpa Nama berkata...

Kemenangan Pakatan adalah suatu evolusi politik, dari politik pekaumape ke politik kebangsaan tulin yang betdasberda kerjasama rakyat dari semua kaum dan juga segala lapisan di masyakat Malaysia Baru. Itulah suatu kemenangan yang membawa harapan, harapan yang telah di tunggu tunggukan selama 61tahun oleh rakyat jelata.