Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 8 Oktober 2008

SATU PENGORBAN BESAR – SYED HAMID

JOHOR BAHRU 8 Okt. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar hari ini menyifatkan langkah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO sebagai satu pengorbanan pemimpin berjiwa besar yang perlu diberikan pujian.

kah kah kah….. baru ni nak puji…. apa punya tuuuuur….kah kah kah… dulu tibai dolah sampai tak bernafas ….. dolah jatuh tersembab tiba-tiba nak puji…..kah kah kah…

berjiwa besar?..... kah kah kah….. kelmarin tak cakap pun dolah ni berjiwa besar…. semua cakap dia kaki zzzzzzz….. kah kah kah…. hairan munkeee jilbab ni….
pengorbanan besar ?.....kah kah kah…. dia bukan berkorban…. dolah kena korban sebelum raya korban…. kah kah kah.



10 ulasan:

yb4all berkata...

Saudara Isham,

Di antara sekarang dan Mac 2009, macam-macam boleh berlaku.

Si dolah dah banyak sangat tabur janji tapi, semuanya flip flop.

Boleh pegangkah cakapnya kali ini?

Saya tak nampak pengorbanan yang disebut si syed tu

Kalau si Dolah gulung tikar hari ini, barulah dinamakan pengorbanan besar.

Kita lihat sajalah.

amanlegend berkata...

Salam..

Dalam Umno dan Barisan siapa pun yang dipilih menjadi taiko tak akan banyak perubahan akan belaku.

Kerana dah 50 tahun mengunakan pakai dasar yang sama.
Macam Amerika.. siapa pun menjadi pesiden akan meneruskan dasar oder baru dunia, kapitalis dan paksi Yahudi.

Tidak banyak mengubah apa-apa.

Selamat..takbir!!

Nur Aflah berkata...

Salam Uncle..

Ulasan Syed Hamid tu adalah ulasan 'streotype' yang akan selalu didengar seperti yang biasa berlaku lepas pembentangan belanjawan ataupun persidangan UMNO.

Tanpa Nama berkata...

pooh bersuara bodo lg..
tak malu ke anak bini..
lepas ni jd rakyat biasa..
baru rasa susah sengsara..

keramat lrg kiri16
myskytime.blogspot.com

cucupakkasim berkata...

no..no..no..,whatever it is our Anwar must work more harder and find other solution to take over the government...

pemikir lapuk berkata...

itulah cara ahli2 persatuan kari-kari me layu sdn bhd nak cari makn

suarasaktii berkata...

Abg isham tolong ulas teks ni...rasa macam lucu bila saya baca...

Berikut teks lengkap pengumuman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di bangunan PWTC selepas mesyuarat khas Dewan Tertinggi BN berhubung peletakan jawatannya sebagai presiden Umno dan perdana menteri.


1. Saya telah berkhidmat kepada negara lebih dari 45 tahun. Saya telah berkhidmat sebagai penjawat awam dan juga sebagai seorang wakil rakyat.

Saya telah bertugas sebagai ahli pentadbiran sehingga, alhamdulillah, saya berpeluang untuk memegang jawatan yang tertinggi di dalam kerajaan.

Saya telah melihat Malaysia melangkah maju dari sebuah negara yang miskin kepada sebuah negara yang moden dan disegani.

2. Walaupun prestasi pencapaian negara adalah membanggakan, saya percaya bahawa negara kita berada di sebuah persimpangan. Kita perlu berani membuat perubahan, kita perlu mempercepatkan evolusi dan proses pematangan.

Sekiranya kita gagal membuat perubahan tersebut, segala pencapaian kita selama lebih 50 tahun mungkin tergadai. Dalam menghadapi perubahan dan transformasi ini, rakyat perlu berdiri teguh dan bersatu hati.

3. Sepanjang tempoh perkhidmatan saya, saya sentiasa mengutamakan kepentingan negara dan rakyat. Oleh itu, saya tidak akan mempertahankan jawatan presiden Umno dalam Perhimpunan Agung yang akan datang.

Saya tidak mahu melihat Umno dan Barisan Nasional berpecah belah. Umno dan Barisan Nasional perlu bersatu dan kukuh bagi menangani cabaran-cabaran global, agar kita berjaya menjadi sebuah negara yang maju – sebuah negara yang menjamin kesejahteraan dan keadilan untuk semua.

4. Tempoh saya sebagai presiden Umno akan tamat pada bulan Mac 2009. Namun, ada beberapa inisiatif yang saya ingin laksanakan sebelum saya menyerahkan tugas dan tanggungjawab kepada bakal pengganti saya.

Inisiatif-inisiatif ini adalah penting untuk membolehkan negara kita terus melangkah maju. Inisiatif-inisiatif ini akan memperbaiki daya saing negara dan membolehkan Malaysia mengharungi cabaran-cabaran luaran yang pasti mendatang.

Saya menyeru seluruh rakyat agar bersatu bersama saya untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih baik.

5. Pertama, institusi negara perlu diperkukuhkan:

bullet buttonBadan kehakiman perlu memperkukuhkan kedudukan dan kredibilitinya di mata rakyat.

Saya akan membawa rang undang-undang ke Parlimen bagi menubuhkan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman. Suruhanjaya ini akan diberi mandat untuk mencadangkan pelantikan para hakim dengan cara yang telus.

bullet buttonNegara juga memerlukan sebuah institusi yang dapat memerangi gejala rasuah dengan efektif.

Oleh itu, saya juga akan membawa rang undang-undang ke parlimen untuk menubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, yang akan mempunyai kuasa penyelidikan dan penguatkuasaan yang lebih besar berbanding kuasa yang sedia ada pada Badan Pencegah Rasuah.

bullet buttonSaya juga akan menubuhkan sebuah Suruhanjaya Aduan Khas bagi memperkukuhkan integriti dan keberkesanan agensi penguatkuasaan.

6. Kedua, saya telah begitu kerap dan sering menegaskan bahawa kekayaan dan hasil kemakmuran Negara perlu diagihkan secara lebih adil ke serata Negara.

Ketika membentangkan Bajet 2009 yang lalu, saya telah menjelaskan tentang komitmen Kerajaan untuk memperkukuh dan memperluaskan Jaringan Keselamatan Sosial.

Kita akan meningkatkan usaha bagi memastikan perlaksanaan inisiatif ini dapat disegerakan bagi membantu rakyat Malaysia yang miskin dan memerlukan, tanpa mengira latar belakang, kaum atau agama.

Saya juga akan bekerja keras untuk memastikan manfaat yang jelas akan dapat mula dinikmati di Iskandar, dan juga koridor-koridor pembangunan yang lain di serata Negara.

7. Ketiga, saya ingin melihat kerajaan dan Barisan Nasional memperbaharui komitmen mereka terhadap usaha mewujudkan sebuah negara yang bersatu dan harmoni.

Hakikatnya, kita telah sama-sama melihat bahawa keharmonian hubungan antara kaum dan agama semakin merosot dan terhakis. Pelbagai isu telah dibangkitkan yang berupaya meretak dan menghancurkan perpaduan yang telah kita jalin sekian lama, yang kita banggakan selama ini.

Isu-isu ini perlu kita depani dengan bijak dan matang, melalui dialog; tangani isu-isu ini secara konstruktif dan adil; bagi memastikan rakyat dapat memahami isu-isu ini dengan jelas, tanpa sebarang keraguan; dan berikan fokus kepada aspek-aspek yang menyatukan kita dan bukannya aspek-aspek yang makin memecah-belahkan kita semua.

Bagi tujuan ini, saya akan mengadakan Konvensyen Barisan Nasional pada awal tahun depan.

Ini sememangnya satu usaha jangka panjang yang saya harap dapat saya mulakan dan akan terus saya berikan sumbangan bagi memastikan kejayaannya.

8. Saya serius dan komited untuk mencapai segala misi yang saya gagaskan, dan saya yakin bakal pengganti saya akan meneruskan usaha-usaha ini.

Saya ingin menyerahkan kepada bakal pengganti saya, Malaysia sebagai sebuah negara yang mampu untuk berhadapan dengan sebarang cabaran ekonomi global; Malaysia yang tidak mengira atau memandang miskin atau kaya, tua atau muda, di bandar atau di desa, utara atau selatan, apatah lagi kaum atau agama; melainkan peraduan dan keharmonian.

Ini bukan masanya untuk kita berbalah sesama sendiri atau untuk kita berpolitik secara sempit.

Ini adalah masa untuk memperkukuhkan peraduan dan kerjasama antara kita Ini adalah masa untuk kita meletakkan kepentingan negara di hadapan, mengatasi segalanya.-malaysiakini-

http://suarasaktii.wordpress.com/

FatimahIbrahim berkata...

Ini la sikap orang-orang kita ni. Sekarang Pak Lah dah umum nak berhenti baru berduyun-duyun yang nak puji kata Pak Lah ambik langkah yang betul...Betul ikut perkiraan siapa? Orang-orang yang kaki mengutuk ni la, siapa lagi.
Kalau Pak Lah tak turun ada ke yang nak puji Pak Lah adalah seorang yang cekal? Tiada.
Nak bagi pujian pun mamat-mamat pengampu ni bagi tak ikhlas.
Ingat kita ni bodoh ke?

Tanpa Nama berkata...

Salam.

Memang gitulah resam dan adat dunia. Mereka kekadang tak dapat menilai antara intan dan kaca.

Mereka yang pandai berkata-kata di sanjung walaupun tiada bendanya. Cakap tak serupa bikin.

Banyak yang bermimpi. Jangan Mimpi Mat Jenin sudahlah. Kekadang muka begitu tebal tersengeh kesana kemari. Menabur kebohongan pun tak rasa malu.

Menuding jari kesana kemari. Itu salah, ini salah , semua tak betul dalam perkiraan mereka. Seperti cerita Lukman Nul Hakim di dalam Al-Quran, apa yang di buat semua tak kena.

Para pemimpin , bukalah minda. Satukan Malaysia. Majulah Malaysia supaya di m ertabatkan di Arena antara bangsa.

Samsudin berkata...

Salam...
Saya agak sedikit kecewa Pak Lah mengumumkan pendirian beliau untuk tidak bertanding dan bersara pada Mac 2009. Sebelum ini saya memberi sokongan pada beliau agar bertahan tapi itulah keputusannya. Walau bagaimanapun saya hormati pendirian beliau itu..

Mungkin beliau dah fikir sedalam-dalamnya kesan jika beliau terus mempertahankan jawatan beliau. Mungkin juga beliau berbuat demikian untuk menyelamatkan UMNO.. Pak Lah ada jawapannya..