Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 23 Oktober 2009

BACA YANG INI PULAK



PAKAI KERETA INI BARU TAK BOCOR TAYAR




SEBENARNYA TIADA PENYELWWANGAN ISI MINYAK DAN TAYAR KENDERAAN – PEGAWAI KEEWANGAN PULAU PINANG - mStar

PULAU PINANG: Pegawai Kewangan Negeri Pulau Pinang Farizan Darus berkata, tidak berlaku penyelewengan dalam urusan penyelenggaraan tayar kenderaan milik kerajaan negeri itu mahupun dalam pembelian minyak seperti yang dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2008.

Beliau berkata kekerapan penggantian tayar seperti yang dinyatakan dalam laporan itu dilakukan disebabkan keperluan sebenar bagi kenderaan berkenaan.

Menurut laporan itu, sejumlah RM31,064 telah dibelanjakan bagi 17 kali penggantian tayar antara 12 Jan 2006 dan 11 Sept 2008 melibatkan lapan kenderaan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.

Dalam satu kenyataan hari ini, Farizan berkata bahawa tiga daripada 17 penggantian tayar kenderaan itu dibuat setelah melakukan perjalanan melebihi 40,000 km bagi kenderaan bernombor PAF 1 sebanyak dua kali dan kenderaan PFW 5151 sekali manakala penggantian tayar bagi perjalanan kurang daripada 40,000km dibuat berdasarkan alasan tertentu.

Menurutnya, antara alasan untuk membuat penggantian tayar kurang 40,000 km adalah keadaan bunga tayar yang haus atau tayar pecah, tayar haus sebelah, tayar tidak mencengkam, tayar keras dan tayar berbunyi bising apabila kenderaan bergerak.

"Atas alasan tersebut ia telah diperakukan oleh penyelia kenderaan setelah dimohon oleh pemandu kenderaan terlibat untuk pertukaran tayar," katanya.

Farizan berkata, Jabatan Kewangan Negeri telah menetapkan bahawa kelulusan pertukaran tayar dan pembaikan lain yang diperakukan oleh penyelia kenderaan perlu mendapat kelulusan Ketua Penolong Setiausaha Kewangan.

"Sekiranya kerosakan yang sama berlaku, ia hendaklah mendapat kelulusan Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pentadbiran) sebelum pertukaran atau pembaikkan dilakukan," tambah beliau. Menurutnya lagi, amat penting kenderaan rasmi kerajaan sentiasa berada dalam keadaan yang baik kerana selain daripada digunakan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan dan pegawai-pegawai tertentu, kenderaan itu juga digunakan untuk membawa tetamu negeri bagi urusan rasmi termasuk di luar Pulau Pinang.

Mengenai pembelian dan pengisian minyak dalam tempoh masa yang singkat, Farizan berkata, kenderaan yang mendapat teguran dari Ketua Audit Negara adalah PHK 42 (Proton Perdana), PGW 7744 (Bas) dan PCT 7777 (Bas).

"Sebenarnya pada masa itu, PGW 7744 dan PCT 7777 mengisi minyak melebihi RM200 kerana melakukan perjalanan yang jauh,"katanya.

Farizan berkata, semakan juga mendapati kad inden PHK 42 turut digunakan oleh kenderaan PDC 7722 pada tarikh 23 Jun lepas berikutan kerosakan kad inden kenderaan itu.

"Kerosakan kad inden PDC 7722 menyebabkan ia menggunakan kad inden PHK 42 dan ini mengakibatkan PHK 42 mendapat teguran kerana tidak mencatat bahawa kadnya telah digunakan oleh PDC 7722," jelas beliau. Tambahnya, teguran pembelian minyak dalam kuantiti yang tidak munasabah berpunca daripada kesilapan teknikal oleh pihak stesen minyak.

"Kedai berkenaan tidak meletakkan "unit price" di pam berkenaan setelah berlaku kenaikan harga minyak kepada RM2.70 seliter," katanya. - BERNAMA

KAH KAH KAH…


woit… BEROK INI BEROK EEEEE KE ? …. kah kah kah…

kah kah kah… CAKAP BERBELI BELIT… MACAM BERBANGSA EEEEE…. kah kah kah..

woit… NAK MENIPU LAGI… kah kah kah..

kah kah kah… CUKUP LAH…. RASUAH AMBIL… DUIT MINYAK SAPU…kah kah kah

kah kah kah… DUIT TAYAR PUN SAPU… kah kah kah…



11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

quote - RM31,064 telah dibelanjakan bagi 17 kali penggantian tayar antara 12 Jan 2006 dan 11 Sept 2008 melibatkan lapan kenderaan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri.

ikut logik, kire okie jer nih.. xlah melampau sgt smpai nk check giler babi.. byk lg kes yg maha besar yg patut di pantau.. senang citer, sprm ni mmg pukimak arr.. aku haramkan anak aku nnt keje dgn sprm, polis..
sorry to say arr, nampak hina arr diowang nih..

tujuh76satu berkata...

woit rm 31,064, banyak tu. belacan kurang kandungan protin pun kena.... begitulah telitinya ke gerombolan menjalankan tugas. gerombolan ni memang sensitif dengan belacan.lainkali pengusaha belacan kena la pastikan kandungan protin dan vitamin sama dengan apa yang terulis pada pelekat bungkusannya bahagian FAKTA NUTRISI termasuk jenis udang yang digunakan, saiz, umur,jantina,ditangkap menggunakan peralatan apa, nama penangkap, pangkat,lama kerja menangkap udang,ahli parti mana,pegi laut naik apa,semusnys kena detailkahkahkahka.......siot betul gerombolan ni!!!!!! pengedar dadah pun kena buat perkara yang sama gak, barula kalau kena tangkap boleh lepas. pastikan beratnya jangan kurang. tak ada poin 25kg la, .15kh la, .007kg la......

LembuKenyang berkata...

Huhahuha... Ini kene check daa, yang salah tetap salah. Kita ni negara Islam, mesti mengamalkan sikap HOLIER THAN THOU!!!! Diulang HOLIER THAN THOU. Tak kene, tak apa. Kena kaluuu, makan tak abis...

Makcik bungkus belashan pun, dia orang denda. Sepatutnya selepas Pejabat/Kementerian Kesihatan ambil tindakan, SPRM pula patut meneliti kenapa MakCik itu membungkus belashan yang protein tak sampai 25%. Hanya 23.75% jer. Selepas SPRM mendenda makcik tu, pihak Polis pula patut ambil tindakan, selepas Polis, Jabatan Peguam Negara, selepas itu, Jabatan2 lain dan Kementerian2 lain patut menyaman makcik pembungkus belashan tadi. Dan akhir sekali, beberapa negara kapitalis lain patut menyaman dan menghantar surat rasmi negara masing2 atas rasa kesal belashan makcik itu tidah mencapai tahap protein 25%. Obama pun suka belashan meh...akhir sekali setelah itu, makcik itu perlu digantung sampai mati dan dicarik2kan dagingnya beserta keluarganya di khalayak ramai. Begitu juga dengan ahli keluarganya. Semuanya perlu diC4kan. Bagi adik beradik makcik yang jauh, mereka tidak perlu diberikan rezeki selagi berada di Malaysia.

LembuKenyang berkata...

Belasah, jangan tak belasah...Inilah masanya nak belasah pun. Lepas ni susah la sikit nak rembat. Ada ruang nak rembat, wajib ko rembat sekarang. Jangan tunggu masa susah pulak ko nak rembat.

Napi berkata...

40 km tukar tayar, klu tayar low profile konporm dah nipis bunga ni. mmg patutu tukar pon. biarq pi la.

seliparjepun berkata...

salam..

kalau bukan EEE....die ni selalu makan kat kedai mamak kandar!!! terbelit lidah nak buat ayat..

Tanpa Nama berkata...

salam to all

aku nak tanya nie..gaji pekerja sprm ngan polis tu haram ke halal yer.dari segi keje diaorang orang memang sah2 rasuah yang banyak..sesape leh bagi komen tak.

Tanpa Nama berkata...

kereta kita pun tiap tahun tukar tayar. Apa isu besar tukar tayar ni pulak???
Kalau dah kena paku banyak kali sure kena ganti. tampal pun x guna.
Lagipun yang bawak kereta ni pun peduli apa.
Bukan kereta bapak dia.
menteri dan exco pulak nak cepat ajer.
Kalau boleh kereta tu boleh terbang sekali. tu yang minyak makan banyak.
Sepatutnya Audit kelaur kan perbandingan semua kenderaan mengikut kelas.
Boleh ktia bandingkan kereta PM dan semau kereta lain termasuk kereta di Istana Negara.

Tanpa Nama berkata...

mamat ni pun kantoi. ari tu audit-general buat laporan semua org patut ikut penang, dapat jimat dalam rm1billion, tapi lge tgk, mcm mana ada rm31k untuk tayar ni?

Inilah laporannye. Mesti kena tiau dgn lge lepas ni.

Sudin berkata...

Dey... Sheikh ! Ana jual minyak,bukan taik minyak....!!!!

kah,kah,kah.....ramai betul saudagar taik minyak sekarang ni..

back-dated pun boleh.....lu suka...

Tanpa Nama berkata...

Nampaknya habis bangkrap la M'sia camni. Duit peruntukan asyik bocor sana sini. Beli laptop harga 40k++.. kerajaan Ganu beli bas 20 lebih biji, tapi tersadai.. Oh Melayu..bila kamu nak sedar.. Kalu ikut gerombolan ni dgn org2 Melayu skali pun kalu bleh jual dia nak jual. Tinggal spender jer nnt.