Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 26 Januari 2010

SEMBAB BUKA MULUT LAGI



SUDAHLAH DIRI MISKIN NAK BELAJAR DI SEKOLAH MISKIN





SBT ANGAT KUALITI SEKOLAH TERBAIK KE TARAF DUNIA – TPM - melayau

Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan 20 buah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) dalam usaha mengangkat kualiti sekolah-sekolah terbaik ke taraf dunia.

Sekolah tersebut melibatkan 10 buah sekolah berasrama penuh, empat sekolah harian biasa dan enam sekolah kebangsaan.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, sekolah yang memenuhi kriteria SBT diberikan kuasa autonomi tambahan untuk mewujudkan inovasi pentadbiran sekolah dan meningkatkan keberhasilan murid.

“Antara lainnya membenarkan pelajar menamatkan persekolahan setahun lebih awal melalui kaedah lompat kelas,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

KAH KAH KAH

woit… BENDA APA SEMBAB NI CAKAP… kah kah kah..

woit… BANGANG… ADA PILIH PILIH SEKOLAH… kah kah kah..

woit… APA AKAN JADI BERIBU RIBU SEKOLAH YANG TAK TERPILIH… kah kah kah..

woit… MESTI YANG DITINGGAL SEKOLAH DI KAMPONG DAN DI FELDA…kah kah kah..

kah kah kah… NGOOOK PUNYA MALAON… kah kah kah..

woit… TARAF DUNIA INI APA?... kah kah kah..

woit… MANA PATUKAN DAN APA RUJUKAN… kah kah kah….

nota:
macam macam projek nak tipu orang kampong
macam macam dibuat nak tipu mak cik felda
tapi anak sendiri hantar ke luara negara kah kah kah




26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

macam menteri kurang pelajaran je.. mat sembab nih..

Tanpa Nama berkata...

Aduiii....tolongla jangan buat camnie...aku dulu sekolah takder pun benda2 gini...tu projek sekolah kluster aper cer?

Tanpa Nama berkata...

Rakyat di negara ini dianggap paling bodoh diantara negara yang amalkan demokrasi. Kenapa?.Rakyat negara ini telah memberikan terlalu banyak kuasa untuk pemerintah tanpa memikirkan bagaimana kalau kuasa yang diberikan oleh rakyat itu disalah digunakan pemerintah terhadap rakyat kembali.Bagaimana anda sebagai rakyat boleh mempertahankan hak rakyat iaitu "civil rights" anda?. Isu politik yang asas adalah kuasa (power).Politik tanpa kuasa tidak ada gunanya.Cakaplah berguni-guni...tidak ada guna.
Contohnya: Sekiranya anda mempunyai kuasa ke atas saya dan anda ingin menyalah-gunakan kuasa anda ke atas saya apa yang perlu saya buat?. Saya perlu menentang anda habis-habisan dari apa sudut sekali pun. Mungkin dari segi ekonomi, sosial, politik atau apa saja boleh menyelamatkan diri saya. Sekiranya saya tidak dapat mempertahankan diri saya anda akan merosakan seluruh hidup saya. Maka Pakatan Rakyat perlu lawan habis-habisan. Biar penjara di negara ini penuh dengan orang Pakatan rakyat. Ini pemerintah gertak sikit sudah mula gelabah mengambarkan anak, Isteri dan elaun Wakil Rakyat. Pejuang apa ini?. Reput?

Kita sebagai rakyat yang memberi kuasa kepada pemerintah baik UMNO ke Pakatan Rakyat perlu menentukan kuasa yang kita beri kepada ahli politik boleh dikawal. Sekiranya kuasa ahli politik yang bentuk kerajaan ini tidak boleh dikawal apabila diberi dan tentukanlah kita janganlah beri kuasa itu kembali dalam PilihanRaya akan datang...senangkan?. Apakah kuasa itu ada pada kita?. Kuasa yang maksudkan itu adalah "HAK MENGUNDI" . Ramai anak muda benci pemerintah pada pemerintah yang ada sekarang tetapi mereka ini tak tahu kuasa undilah menentukan kuasa bakal pemerintah yang akan datang.Kenapa tak mahu gunakan kesempatan hak undi itu?. Masih belum daftar kira 5 juta muda-mudi yang layak mengundi di PR13 nanti...kerana bencikan pemerintah?. Alangkah bodohnya anda!. Kalau kita mengundi tak secara langsung kita memberi kuasa kembali kepada pemerintah sekarang yang anda semua mengamuk pasal ISA, AKU, E-Undi, sistem pelajaran, sistem ekonomi, Royalti Minyak,Penyalah-gunaan kuasa oleh Polis, SPRM, Menteri yang curang dan korup...Sekiranya Anda beri kuasa pada Pakatan Rakyat pun biar kuasa itu boleh dikawal. Ini Mahkamah pun tak kawal kuasa orang politik Malaysia. Polis jauh sekali lah...siapa nak jaga hak Rakyat (citizen Rights) di negara ini? Anwar?, LKS, atau Hadi?...fikir sejenak. Mereka ini semua tidak ada kuasa!. Anwar sendiri terkial-kial untuk mempertahankan diri dia dari kes mahkamah. Siapa nak bantu dia?.Sedih bukan dia dianiyai oleh kuasa yang tak terkawal itu. Kita sebagai pengundi sepatutnya bantu dia..kerana kuasa sebenar ada pada kita. MakA DAFTARLAH SEGERA UNTUK LAYAK MENGUNDI DI PR13. KITA BUAT PERUBAHAN SEDIKIT SAJA IA ITU KAWAL POWER ABUSE OLEH ORANG POLITIK DI NEGARA INI. YANG LAIN KITA KEKALKAN.KITA MAHU SISTEM YANG ADA BERJALAN DENGAN BAIK. BUKAN TUKAR SISTEM. KITA BILA TAYAR BOCOR KITA "TUKAR TIUB" SAJA...KERANA TAYAR TUIBLESS MAHAL HARGANYA.TAK MAMPU KITA GAMBLE!!!!

menti asap berkata...

Taraf dunia apa? International?....System pelajaran di Malaysia mampu membuka mata warga dunia untuk mencontohi Malaysia.....contohi PPSMI.

Tanpa Nama berkata...

Nape TPM Malaysia sejak dari Gaffar Baba suka cakap macam orang koplo bangang?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

lompat kelas dah ada dulu seksa di buatnya
ingat rakan sekelas yang tua tu okke
makan bulan baru boleh ok dan boleh belajar ngan tenang

mudz berkata...

MAt sembab...dulu hansome tak sembab...bila kena penampor sembab sampai sekarang..

Tanpa Nama berkata...

Tak ada ka cara lain nak jatuhkan kuasa pemerintah selain daripada menunggu pilihanraya?

Tolong listkan option yang rakyat ada selain pilihanraya. Berdemo, tak larat dah wey...

Aku takut dan tak kuat semangat nak bangun, memberontak! Angkat senjata! Berperang! Ini gomen sudah melampau2 buduh dan bangan tahap gaban.

Ada satu filem mat saleh aku tengok ala ngok hindi punyer style: ZORRO! hahahaha.... kalu mat saleh tengok la kan, mesti dia rasa diperbodohkan even Banderas dan Zeta Jone berlakon... Pengarah dia ni orang India ka?

Tanpa Nama berkata...

Sekolah lain macamane? Nampak tak berpelajaran betul Menteri Pelajaran ni ...

Tanpa Nama berkata...

taraf dunia konon tapi anak sendiri hantar belajar luar negara

memang hampeh

Tanpa Nama berkata...

TT, sekolah lu pun ada dlm list brader.. mckk ..amacam?

mat clifford kk

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama pukul 3:46,

jangan jadi negara malaysia negara despotism !!!!!

kuasa sepatutnya ditangan rakyat bukan pemerintah !!!!!

Tanpa Nama berkata...

Kekadang aku tak faham ngan TT ni...

Apa masalah dgn SBT ni?

Kena study pro dan kontra bro!

Pronya:
1. Menggalakkan dan menaikkan semangat pada tenaga pengajar utk mendidik anak bangsa dgn lebih tekun dan ikhlas.

2. Sekolah mempunyai kuasa autonomi utk mentadbir sekolah seperti universiti. Salah ke?

Kontranya:
1. Kalau pentadbir tak bagus...projek sekolah akan kroni sahaja yg kontrol.

Masalahnya di negara kita cuma tidak dapat melahirkan pelajar2 cemerlang yang digilap kemahiran mereka semenjak di bangku sekolah hingga peringkat dalam kerjaya!

Itu pasal, tamat sahaja dari pembelajaran masih terkial2 hendak mencari pekerjaan tangkap muat.

Cuba kau tanya sebahagian doktor perubatan...adakah mereka berminat dgn kerja mereka?

Cuba kau tanya sebahagian jurutera...adakah mereka minat dgn profesion mereka?

Jadi, jangan cuba menghukum pihak sekolah sahaja kalau pelajar2 tak cemerlang!

Tugas kita sebagai ibu bapa, tengok dan perhatikan kemahiran, minat anak3 mereka utk diasah bakat utk mereka menempuh alam pekerjaan.

TT sendiri berjaya kerana minat drp kecil telah diasah hingga sekarang. Tak gitu TT!

Tanpa Nama berkata...

woit!!........

kamik dari persatuan chekgu-chekgi sikulah memandu ingin menuntut kesaksamaan dalam skim SBT nih!
sikulah2 memandu pun nak jugak jadi sikulah coaster supaya kami boley bagi lesen memandu cepat2 pada anak murik kamik!!!!!!!!
kamik pun nak bagi murid kamik tamat memandu awal supaya dpt duit pinuh & cepat, ....dgn jam belajar "cut short".

Tanpa Nama berkata...

byk betul idea si sembab ni rupanya.. patut ler jd menteri pelajaran.. maka makin banyak arr guru2 ke belakang pasni.. pelajar yg pandai tetap pandai.. kesian kat guru2 yg pandai tp tak berapa cerdik.. yg dh rasa selesa hidup dgn apa yg ada.. huhuh..
jgn ada yg jatuh tersembabab suaa..

Tanpa Nama berkata...

Langkah yang paling bodoh diambil oleh KP dan paling tak bermoral.Saya harap komuniti guru dan kesatuan guru akan bincangkan hal ini dengan KP atau jadilah TPM paling tidak dihargai di dalam waktu-waktu akan datang sebab memperlekehkan guru-guru dan sekolah-sekolah yang sentiasa bertungkus lumus memajukan anak-anak didik mereka.

Kita mahu bagaiamana sekolah-sekolah ini dipilih secara terperinci kerana satu kawasan-kawasan berpengaruh, dua kawasan-kawasan Melayu.

Kita tidak mahu projek ini menipu diri sendiri..sekolah-sekolah yang tidak top 20 mengeluarkan graduan-graduan yang terus ke ivy league tetapi graduan-graduan top 20 ini jadi kaki bodek ahli politik

pisau belati berkata...

Sekolah-sekolah tu memang le budak-budak dia dah teror. Semua dapat 5A UPSR baru boleh masuk. Kutip dari seluruh corok kampong. Bukan prestasi Pengetua, GB dan cikgu-cikgunya yang teror! Ajar sambil lewa pun budak-budak tu boleh dapat 12A SPM.

Yang ngajar budak-budak tu dapat 5A di sekolah rendah tu yang teror!!!

Cuba hantar Pengetua dan cikgu-cikgu tu gi ngajar sekolah-sekolah Felda Jengka misalnya, boleh jadikan sekolah-sekolah Felda tu jadi teror? Jangan harap le!!!

ha ha ha berkata...

Ha ha ha ha..

Pokcik aku cakap..Menteri Pelajaran bukan Pendidikan...sebab kalau Pelajaran, hanya tahu ajar aje ..tapi kalau Pendidikan tu maksudnya mendidik..lebih lembut dan baik...Jadi Menteri yang ade sekarang ni tahu Ajar Orang aje bukan Didik Orang ..ha ha ha ha..

Standad apa pulak...dulu kalau 1119 English..ambik saolan direct from London..sekarang hanya buat kat LPM aje ...makin tenat ada lah..tu pasal 10A melambak..tak macam dulu-dulu nak dapat A pun susah...ha ha ha ha ha...Lagi satu UM MBBS tak di iktiraf oleh UK masa sapa jadi Menteri Pelajaran??? Bro Isham tolong selidik ..ha ha ha ha ha..Bodo punya Menteri ..ha ha ha..

Superman berkata...

Cayalah bro 'tanpa nama' 3:46...
Anda punya explanation lg bernas dr yg dok merapu x habis2 dlm TT ni..kutuk,kutuk gak...aku pn buat..tp,biar kutukan yg berilmiah sket...jgn jd mcm zul nordin yg tong kosong tu...
Cayalah Bro!!! Salute U!!!

Johan 23.01.84 berkata...

lancau laa.. woit amik contoh Add Maths SPM,60 markah da leh dpt A..ape yg taraf dunia ni weh..

Tanpa Nama berkata...

Ini Hantu apa cerita???
Budak Melayu nak ambik 20 subjek SPM ko halang.
Ko kta Ko pejuang Melayu, tapi budak melayu ak bagi pulak ambik 20 subjek SPM dan jadi pelajar terbaik SPM?
Mana dia cakap tentang ketuanan Melayu?
Ni projek apa lak lagi mat ni cerita?

Cikgi terima pencen bulanan berkata...

Sebelum buat keputusan berhujah, lihat dulu apa kriteria SBT:

i. Peratus kelulusan peperiksaan awam mestilah meningkat dan menepati sasaran dikehendaki kementerian.
(Masalahnya, bagi sekolah berasrama penuh, pelajar mereka pilihan dan terbaik. Cikgu ajar sambil menonggeng pun budak lulus cemerlang. Cuba sekolah harian biasa, jin yang ajar pun belum tentu lulus!)

ii) Mesti ada alumnai / persatuan pelajar lama yang ada kualiti.
(Masalahnya, bagaimana dengan sekolah yang baru dibuka? Sekolah baru yang dibuka antara 5 hingga 10 tahun, mana ada alumnai yang ahlinya jadi menteri, doktor ke? jadi sekolah baru akan terkeluar dari pilihan ini! Ini menganiaya sekolah baru)

iii. Lihat senarai pemilihan. 10 sekolah berasrama penuh dan bakinya sebahagian besar terletak di kawasan bandar yang banyak kemudahan pembelajaran termasuk ibu bapa yang mampu mendapatkan perkhidmatan tuisyen.
(Masalahnya bagaimana sekolah luar bandar, sekolah orang asli, sekolah atap dan sebagainya. letrik dan air pon tak ada. nak maju macamana? macamana sekolah orang asli yang pelajarnya susah nak ajak pergi sekolah? Sekolah jenis ini, maaflah kerana mereka juga terkeluar awal dari senarai)

iv)Pengetua akan mendapat imbuhan yang setimpal.
(Masalahnya, pengetua ada ajar ke? Yang dia tahu menyembur guru kalau peratus jatuh. Kalau naik pulak dialah yang membangga diri kat pengarah. Seminggu berapa masa ajar? Berapa waktu pula ponteng kerana sibuk mesyuarat? Kalau ajarpun subjek yang tiada peperiksaan awam. Tup-tup pengetua yang dapat imbuhan. Guru biasa yang ajar bagai nak rak, apa mereka dapat? Ini trend lembu punya susu sapi punya nama. Kementerian kena turun padang, tanya murid, siapa yang betul-betul banyak berbakti. Pengetua ke? Guru besar ke?)

Banyak lagi kelemahan SBT ni.Keputusan sekolah mana yang bakal mendapat keuntungan sudah dapat diteka. Sudah dapat dibaca. Sekolah bandar ada harapan. Sekolah kampung, mintak maaf. Sekolah berasrama penuh, peluang cukup tinggi. sekolah harian biasa terutamanya di kawasan penduduk berpendapatan rendah/ miskin, janganlah hendak bermimpi.

Pihak kementerian. rasional lah.
Bawalah dulu peringkat sekolah kemudian bawa peringkat negeri dan baru ke peringkat kementerian. Janganlah buat pandai2 terus buat keputusan. Anda yang duduk di kementerian dalam bilik beraircond tak tahu keadaan sebenar yang berlaku di sebuah sekolah.

Keputusan kena dibuat dari peringkat akar umbi (bawahan) ke peringkat pucuk pimpinan (atasan). Ini baru betul. Bukan dari pucuk turun ke akar umbi.

Orang kementerian, fikirlah!! Sementara masih boleh berfikir!!!

Saiful berkata...

sekolah ni utk org2 yg pandai2..yg bangang nya rakyat msia ..dok simpan apa lagi melayu cam ni..
sampai habih minyak depa dok joli..
yg bodonya rakyat malaysia yg mengundi bn..

apaapaaja berkata...

bertukar menteri bertukarlah slogan untuk sekolah. Dulu sekolah bestari (zaman najib). Sekolah kluster zaman sepupu najib dan sekarang sekolah berprestasi tinggi zaman sembab.

Tapi sebenarnya habuk pun tarak...sekolah yang dapat, sekolah yang sama dari dulu sampai sekarang,...maksudnya Kementerian pelajaran GAGAL, kerana sekolah-sekolah lain tak meningkat naik...
Apa pandangan anda?

Tanpa Nama berkata...

NOTHING IS NEW MAT SEMBAB.....
GO FLY KITE

Tanpa Nama berkata...

sistem pendidikan kena adil.. kalau betul pengetua dan guru2 SBT ni cemerlang.. patutnya tempatkn mereka di sekolah2 luar bandar.. tingkatkn prestasi pelajar2 di luar bandar yg kurang kemudahan.. dengar crite skim baucer tusyen utk pelajar miskin dh ditarik balik.. nampaknya pelajar2 miskin dan lemah di luar2 bandar akan terus ketinggalan.. :-(