Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 22 Januari 2010

118.77 HEKTAR TANAH KUALA LUMPUR DI REMBAT CUKONG



SATU GUNUNG CUKONG PUNYA - MELAYU BANGGA DAPAT JADI PAK GARD





AKU JANJI PEMAJU DI TAGIH
- melayau

Pemaju projek Sentul Raya, Sentul Raya Sdn. Bhd. diminta menyediakan surat aku janji sebagai jaminan bahawa syarikat itu akan turut membina rumah kos rendah di dalam projek itu.

Surat itu juga sebagai jaminan kepada penduduk Kampung Railway, yang termasuk dalam tapak projek itu, bahawa masalah perumahan mereka akan selesai.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, M. Saravanan berkata, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan berbincang dengan pemaju projek itu supaya membina rumah kos rendah selain kondominium serta pusat komersial.

"Pembinaan rumah kos rendah perlu bagi membolehkan golongan berpendapatan rendah termasuk yang mendiami rumah setinggan untuk memiliki rumah dan tinggal di kawasan itu apabila ia dibangunkan nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat tapak bagi perumahan kos rendah dalam projek Sentul Raya di sini semalam.

Saravanan berkata, walaupun masih tidak ada kata putus, namun melalui perbincangan, pemaju itu memahami Perintah Pembangunan DBKL iaitu tidak boleh membangunkan projek komersial di kawasan yang telah diperuntukkan untuk rumah kos rendah.

"Bagi menentukan projek rumah kos rendah dilaksanakan oleh pemaju, DBKL akan meminda syarat pembangunan kawasan itu dengan memasukkan syarat membina rumah kos rendah," katanya.

Dianggarkan kira-kira 2,400 unit rumah kos rendah akan dibina di situ.

Justeru, beliau berharap penduduk yang terlibat dengan projek Sentul Raya supaya bersabar dan tidak melakukan sesuatu yang melanggar undang-undang.

Dalam sesi lawatan selama hampir dua jam itu, Saravanan turut mengingatkan pemaju agar segera membersihkan kawasan terlibat kerana ia kini dipenuhi semak-samun dan sisa rumah yang sudah roboh.

"Suasana sebegini tidak seharusnya ada di tengah-tengah bandar raya dan sebagai pihak yang telah mengambil alih kawasan ini, mereka perlu bertanggungjawab,'' ujarnya.

Projek perumahan bercampur serta pusat komersial Sentul Raya yang bernilai RM7 bilion dibangunkan dalam kawasan seluas 118.77 hektar di Sentul.

Masalah mula timbul selepas penduduk Kampung Railway mendakwa pemaju telah tidak dibenarkan oleh DBKL untuk membina rumah kos rendah di tapak berkenaan tetapi dinafikan oleh DBKL sehingga memaksa pihak kementerian campur tangan.

Disember lalu, Persatuan Penduduk Kampung Railway dan sekitar Sentul menghantar memorandum bagi menuntut syarikat pemaju berkenaan membina rumah kos rendah dan sederhana di kawasan projek itu.

Perkampungan berkenaan asalnya adalah penempatan untuk kakitangan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang kebanyakannya sudah menetapkan sejak enam dekad lalu dengan membayar sewa dan mereka bukan setinggan.

Sentul Raya Sdn. Bhd., anak syarikat YTL, didakwa telah berjanji pada 1994 untuk membina 3,000 unit rumah kos rendah dan sederhana, dua buah dewan serbaguna serta sebuah padang bola di satu kawasan di Sentul.

Perjanjian itu, kata mereka, termaktub dalam surat dan pelan projek bertarikh 6 Oktober 1994 yang ditandatangani oleh Pengarah Eksekutif Sentul Raya ketika itu, K. Tharmalingam.

Sehingga kini, masih terdapat 200 keluarga belum berpindah manakala 10 keluarga telah berpindah sejak tahun 1992 dan empat lagi telah berpindah ke Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Puchong.

Sementara itu, seorang penduduk, Letchumi Atlit, 60, berharap jalan penyelesaian dapat dicari demi kepentingan penduduk yang rata-rata berpendapatan rendah dan bekerja di kawasan berhampiran.

Dia yang merupakan generasi keenam menetap di kampung berkenaan mengakui sudah terbayangkan kesukaran yang bakal dihadapi sekiranya terpaksa berpindah ke PPR Puchong.

Bagi R. Nadharajan, 51, yang pernah menetap di kawasan tersebut dan kini berpindah sementara di PPR Puchong mengakui merasa terbeban kerana terpaksa berulang alik ke tempat kerjanya di Sentul.

Katanya, sejak tiga bulan berpindah ke PPR Puchong, pelbagai kesulitan dihadapinya terutama beban kewangan.

KAH KAH KAH

nota:

bacalah berita ini dengan betul betul.
lihat dan fahami bagaimana tanah di kuala lumpur ini jatuh ke tangan cukong.
ini aslanya tanah keretaapi tanah melayu.
cukong buat janji di zaman firaun.
tanah telah diambil
sekarang perjanjian tidak di endahkan

kenapa tak ada bulldozer pergi runtuhkan bangunan
kalau rumah orang kampong di berembang atau di kampong chu badak
bukan main cepat datang polis dan bulldozer.

apalah melayu tak sedar sedar
apalah melayu ini jadi bangang
apalah melayu tak faham faham
hari hari kena tipu
balik kampong jual getah buku kah kah kah




16 ulasan:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

kos rendah je
jiwa kita makin miskin

kos rendah je
tak percaya cuba bandingkan

kos rendah je
tak pecaya ron 97 - ron95

kos rendah je
tengok tengok gula masih nak di seludup

* pinjam jamban boleh *

Harris berkata...

Hoi!Melayu!Udah2 la tu dok ternganga..Dok dengar mat monggol melebong ari2 kt dlm tibi 3 suku..Ckp bdegar2 ketuanan melayu.Tapi hampeh!!Cukong jgk yg melebest!Pegi mampos same ketuanan melayu!Republic COOL!!

Tanpa Nama berkata...

melayu pnkh umno makan semut .semua bodo bodoooooo banganggggggggggggggg2

Tanpa Nama berkata...

pk mentri2 umno kayo rayo..rakyat makan semuttttttttttttttt api..baral bin samdul..

Tanpa Nama berkata...

umno bodooo2

Tanpa Nama berkata...

ada tak parti mana2 cenderung ke arah penubuhan Republik Malaysia? Tak sabar rasanya aku nak jadikan Sultan seperti Rakyat Biasa. Meluat tengok depa la ni koi dok besaq kepala sekongkol pulak dengan cukong2 ni...

Apa depa jaga orang2 Melayu? Dapat elaun bulanan, bagi perut anak cucu kasi buncit saja. Kata nak jaga Islam... anak cucu pun tak der yang semayang dan asyik tonggang arak memanjang jer..

Hoi anak2 cucu lanun Indon, jangan dok berlagak jadi penyangak kampung kat Republik Malayu lagi dah. Kami dah meluat dah tengok Sultan2 dan Kerabat2 pukimak hidup dimuliakan macam pelaq oleh melayu yang semakin bangang. Bila la Melayu ni nak sedor-sedor...

Tanpa Nama berkata...

DASAR PENIPU

Tanpa Nama berkata...

wow!!! 118 hektar tanah bagi kat cukong nak majukan, pemaju um-NGOK Putra takde ke? Macamana nak penuhkan kuota 30% ekuiti Bumiputera kalau semua bagi kat cukong?

118 hektar tu hampir sama dengan keluasan 118 padang bola sepak, Makin bersorak la um-NGOK untuk perjuangkan MELAYU?

Rakyayt Marhain yang asal dok atas tanah dah kena halau dok atas angin 20 tingkat. Itulah hasil pengorbanan um-NGOK.

BERBANGGALAH WAHAI SEKALIAN PARA TOTOK DAN PENCACAI um-NGOK!

-madir-

Tanpa Nama berkata...

bagus222 la bagi kat cukong2 tuuu
bagi depa kaya raya, rakyat bagi miskin papa kedana.. sultan tak ada fungsi langsung hari2 perabis duit rakyat.hari2 enjoy judi, arak, seks....
islam pd nama aja....

Tanpa Nama berkata...

hoi....jual getah beku pon lagi untung!

getah buku tengah naik rega!

tapi...byk motong getah sekrg pemotongnya warga luar!

budak kampung dah tak nak motong lagi pasal bau bacin....!

batang getah dah tak byk lagi...dah buat kerusi meja....hahahah!

gotah oh gotah!

makcik felda tersenyum simpul dapat duit gotah!

harga brg naik tak dihiraukan! sudah nasib badan yg terjejas org di bandar!

majoriti undi dari kampung...hahahahah! Asyik2 terkena!

pukiwak betul!

Tanpa Nama berkata...

INI TANAH KERETAPI TANAH MELAYU.
Keretapi dan Tanah Melayu kena jual dgn Mamak Maddey.
Dia yg bela semus Cukong dan Cikong.
Ini mamak kena hantar balik India lagi bagus.

Nallarkuthima berkata...

Wah wah Wah!

Dengan terbinanya rumah kos rendah itu nanti, warga tua yang berpendapatan rendah akan dapat duduk di "tempat yang tinggggiii"

Lepas tu timbul pula masalah lift, masalah bayaran pengurusan sampah, masalah air, masalah flat bocor, masalah flat retak dan sebagainya.

Tak apa!!! janji seronok dapat lihat bangunan besar milik cukong berhampiran yang berdiri megah.

Itulah melayu! Megah walaupun hanya dengan melihat bangunan milik orang lain. Megah walaupun yang ada harta berjuta ialah cukong.

Melayu hanya mampu bermegah-megah walaupun harta tinggal 4 sen di poket!!

Itulah "Ketuanan melayu"! Semoga kekal ke anak cucu!

Tanpa Nama berkata...

inilah salah satu contoh "PEMBANGUNAN" mengikut tafsiran yg tak berhormat katak ali, ketika menghentam kerajaan Kelantan pimpinan Tok Guru Nik Aziz...

bangkit lah wahai org2 meLAYU!!!!!

Tanpa Nama berkata...

teringat lgu tradisi puak gerombolan..
' inilah barisan kita, yg IKHLAS berjuang... ' kah kah kahakkk tuiii!!! sapa yg undi umno lg pasni mmglah bodoh seumur hidup.. !!

melayu patut dah tinggalkan rumah kos rendah dan pprt berkata...

dah 53 tahun merdeka, masih lagi duduk rendah kos rendah, pemimpin melayu nak ka? tidok dalam rumah kos rendah, rakyat tak apa la, duduk rumah sarang merpati nak tanam cabai pun payah. 26 juta tu rumah melayau mana bro?

Tanpa Nama berkata...

madey ni bapak segala lanun..dia th komisen 20% je,mane ada pk pasal rakyat..doakan dia masuk nerake jahanam..ati busuukkkk