Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 11 Januari 2011

KESEDARAN DAN SENSIBILITI




YANG DI BACA DAN YANG DI BAKAR


Bila saya membaca berita tentang pembakaran buku Interlok saya tidak terperanjat. Novel Interlok garapan Abdullah Hussain ini telah menjadi berita kerana dikatakan ada unsur rasis dan penghinaan terhadap orang India.

Sebenarnya membakar buku di Malaysia ini bukan satu yang baru. Pertama kali - saya terbaca berita membakar buku ini ketika saya di sekolah menengah pada tahun 1970 dahulu. Buku: 13 Mei Sebelum dan Sesudah telah di bakar di Sudut Pidato di hadapan perpustakaan Universiti Malaya. Saya tidak pasti apakah ini kerja Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya atau pun kerja Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya.

Buku 13 Mei Sebelum dan Sesudah ini adalah garapan Tunku Abdual Rahman yang pada ketika itu menjawat Perdana Menteri Malaysia. Buku ini dibakar kerana ketika itu anak-anak mahasiswa amat marah terhadap Tunku. Tunku dibenci kerana dikatakan telah mengadaikan kepentingan Melayu dan menjual negara ini kepada towkay China.

Agak ironis, tidakan mahasiswa di Universiti Malaya ini kerana pada 10 Mei 1933 anak anak mahasiswa German juga telah membakar 25,000 buah buku. Angka 25,000 adalah judul buku yang dianggap tidak ‘bersemangat German’. Ini dizaman Hitler berkempen untuk membakar semangat Aryan yang berkulit putih, bermata biru dan berambut merah dan meluaskan pengaruh politik Nazi.

Interlok dikatakan ada menggunakan perkataan ‘pariah’ yang dianggap rasis oleh orang India. Ada juga ayat-ayat lain yang tidak disenangi oleh orang India. Apakah perkataan pariah dalam Interlok ini rasis atau tidak bukan ini yang ingin saya garap. Disini saya ingin membuka ke satu kain rentang yang lebih luas. Saya ingin membuka pensejarahan kata, makna dan tanda dalam pembudayaan negara bangsa.

Umum harus disedarkan bahawa bunyi kata-kata yang keluar dari mulut kita ini tidak memiliki apa-apa makna. Makna yang kita kahwinkan dengan bunyi itu didatangkan kemudian.

Misalnya bunyi - ke-la-pa – bunyi ini tidak memiliki apa-apa makna kepada orang Sweden. Tetapi ianya memiliki makna untuk orang Malaysia. Makna ini lahir dari alam persekitaran dalam sesuatu budaya bangsa bukan dari bunyi perkataan itu. Kewujudan pokok yang tinggi menjulai ini melahirkan perkatan ke-la-pa. Benda-benda yang wujud di dalam alam inilah yang melahirkan perkataan. Perkataan ini diberi oleh budaya persekitaran.

Mari kita lihat perkataan ‘keling’ yang pada satu ketika dahulu ada tuntutan di mahkamah agar perkataan ini dilupuskan dari Kamus Dewan. Untuk saya, Mamat yang menuntut penglupusan perkataan ini tidak memahami sejarah perkembangan tamadun manusia. Pasti Mamat ini tidak ada keupyaan untuk membaca 25,000 judul buku German, jauh sekali membaca kitab Salalatus Salatin – Sejarah Melayu.

Sila baca kitab Sejarah Melayu ini dan lihat bagaimana perkatan keling itu telah digunakan tanpa memiliki unsur-unsur prasangka, penghinaan atau sikap rasisma. Perkataan keling muncul apabila adanya mahkluk yang bukan Orang Melaka datang dari negara atas angin. Lalu makluk ini di beri nama Keling kerana mereka pendatang baru yang dikatakan rakyat Raja Kalinga.

Bunyi, makna dan tanda disini bukan ilmih yang berasakan ilmu alam. Ini tidak penting. Lihat bagaimana hingga sekarang manusia Melayu mengunakan perkataan Bengali sebagai kata nama untuk manusia dari wilayah Punjab walhal Bengali seharusnya kata nama untuk warga dari wilayah Bengal.

Lihat perkataan ini diterima masuk ke dalam budaya Melayu tanpa prasangka atau niat jahat. Malah ada beribu-ribu perkataan Sanskrit yang telah memperkayakan perbendaharan kata dan pengucapan manusia Melayu.

‘ Maka Baginda pun perkenan memberi persalinan sepasangan baju China dan sepasang baju Keling. Maka apabila Anakanda memakai baju China maka rupa Chinalah dianya. Apabila Anakanda memakai baju Keling maka rupa Kelinglah dianya…’

Diatas adalah ayat dalam buku Salalatus Salantin yang ditulis 600 tahun dahulu. Satu ketika yang bagitu lama dahulu dimana konsep prasangka, rasisma dan perkauman ini belum wujud dalam sensibiliti manusia Melayu. Enam ratus tahun dahulu belum wujud perebutan ekonomi yang meruncing. Enam ratus tahun dahulu belum wujud Hindraf atau saham Talikom untuk Maika. Enam ratus tahun dahulu Kugan dan Francis belum lagi ditemui mati dalam rumah pasong.

Malah sensibiliti terhadap perkataan keling atau pariah ini datang kemudian ke dalam budaya Melayu. Ianya datang bersama sikap rasisma yang dibawa oleh kolonial British ketika menjajah Tanah Melayu ini. Kolonialisma memerlukan satu idealogy untuk menghalalkan penghisapan tenaga buruh anak-anak tanah jajahan.

Justeru mereka yang dijajah wajib dilihat lebih rendah dari tuan penjajah. Yang perlu dijadikan kuli oleh British diladang getah di Tanah Melayu ialah warga pariah kerana mereka adalah warga dari kasta yang terendah dalam budaya Hindu. Yang menjadi mandor dari kasta yang lain. Yang menjadi manager juga dari kasta yang lain. Ini adalah cara penjajah menjajah.

Amat jelas perkatan tanda dan makna pariah ini bukan diwujudkan oleh manusia Melayu. Pariah ini lahir dari sistem kasta Hindu itu sendiri. Manusia Melayu tidak memilki nilai penghinaan apabila bertembung untuk kali pertama dengan perkatan ini. Malah yang membawa masuk ke Tanah Melayu nilai penghinan terhadap perkataan -pariah - ini ialah orang-orang dari India itu sendiri yang kini tinggal di Malaysia tetapi dengan bangganya masih lagi mengamal sistem kasta.

Jangan silap faham disini. Apa yang saya tulis ini bukan untuk menunjukkan bahawa manusia Melayu ini suci dan tidak memiliki prasangka atau sifat benci terhadap orang luar. Sikap benci terhadap ‘orang lain’ ini bukan hanya dimonopoli oleh Hitler atau kaum Zionis atau kuam penjajah. Ianya wujud dan dimiliki oleh semua budaya bangsa. Yang ingin saya paparkan ialah bagaimana perkataan melahirkan konsep, tanda dan makna. Dan bagaimana budaya membudayakan perkataan itu.

Justeru adalah tidak adil untuk menilai novel Interlok dengan sensibiliti hari ini. Ini samalah juga seperti tidak masuk akalnya untuk kita mengubah kitab Salalatus Salatin kerana ada menggunakan perkataan keling. Atau kita wajib menggantikan nama Tanjung Keling kerana adanya perkataaan keling pada Tanjung ini.

Biar saya bawa keluar, ke dunia sastera yang penulisan di Amerika Syarikat. Mark Twain (1835 – 1910) adalah penulis yang telah dinobatkan sebagai penulis agung untuk budaya negara bangsa Amerika. Buku Adventures of Huckleberry Finn adalah kitab wajib untuk seluruh warga Amerika.

Buku Adventures of Huckleberry Finn ini ditulis pada tahun 1885 - seratus enam puluh lima tahun dahulu. Didalam buku ini ada menggunakan perkataan ‘nigger’. Pada tahun-tahun 60’an lahirnya pejuangan Hak Asasi Manusia di Amerika Syarikat. Maka lahir satu kesedaran dan sensibiliti baru dimana warga berkulit hitam marah kalau dipanggil nigger. Perkatan ini dianggap rasis.

Ketika itu orang berkulit hitam di Amerika tidak marah kalau di panggil negro. Negro ini adalah hitam dalam bahasa Sepanyol seperti aswad dalam bahasa Arab. Kemudian lahir sensibiliti baru dimana perkataaan negro ini juga dilawan dan ditentang. Orang hitam di Amerika Syarikat hari ini mahu mereka dipanggil African America.

Lihat bagaimana berlaku perubahan dan sensibiliti. Ada juga Kepala-kepala Angin yang tidak faham tentang sastera dan budaya telah mengkritik buku Mark Twain. Kepala Angin di Amerika agak cerah sedikit kerana mereka tahu sadikit sebanyak tentang sejarah dan makna upacara bakar membakar buku ini. Mereka tidak ingin diasosiasi dengan cucu cicit Hitler. Hingga ke hari ini buku Mark Twain ini adalah buku wajib untuk sesiapa sahaja yang ingin mengetahui budaya dan sastera Amerika.

Biar saya bawa ke zaman Baitul Hikmah - di zaman pemerintahan Khalifah Harun Aminul Rasheed ( 763-809) dan dizaman anaknya Al-Makmum (813-833). Ini adalah zaman kegemilangan perkembangan ilmu pengetahun di negara Arab yang berpusat di Baghdad. Di zaman ini buku falsafah dari Greek telah diterjemah ke dalam bahasa Arab oleh para ilmuan Arab.

Al-Farabi dan Ibu Sina dua ahli falsafah Arab/Islam bukan sahaja menterjemahkan buku-buku Aristotle malah memberi makna dan pengertian baru. Dalam sejarah falafah kuno dan moden Al-farabi amat penting sekali sehinggakan dinamakan Aristotle Kedua. Tanpa ahli-ali falsafah di Baitul Hikamh ini tidak akan terbuka zaman Pencerahan di Eropah.

Ini tidak bermakna buku dan falsafah mereka yang mengajukan rasionalisma tidak ada yang menentang. Al-Ghazali (1058–1111) yang datang kemudian telah menentang pandangan dan falsafah Al-farabi dan Ibnu Sinna. Tetapi bukan dengan membakar buku-buku yang terawal. Apa yang dilakukkan oleh Al-Ghazali ialah menulis buku Tahafut-al-falasifa untuk menjawab buku-buku Al-Farabi dan Ibu Sinna. Dengan ini memperkayakan debat keilmuan hingga ke hari ini.

Membakar buku untuk menunjukan tentangkan adalah senang. Buku Salman Rushdi di bakar. Buku Tunku di bakar dan kini buku Andullah Hussain pula dibakar. Nyatalah sosok-sosk yang suka membakar buku-buku ini tidak memiliki nilai ilmu pengetahuan dan tidak tahu apa yang seharusnya dilakukan kepada buku. Justeru mereka membakar buku.

Tidak dapat dinafikan bahawa ramai orang India di Malaysia ini merasa diri mereka di tindas. Peratus orang India dalam penjara tinggi berbanding dengan jumlah penduduk. Ramai anak-anak muda India mati di bunuh mata-mata di pelbagai rumah pasong. Ramai orang India tidak memiliki kad pengenalan dan hidup merempat.

Penindasan terhadap orang India ini dilakukan oleh kerajaan yang berpandukan falsafah Ketuanan Melayu. Semua ini betul dan saheh. Tetapi jawapan untuk membebaskan diri dari penindasan ini bukan dengan melupuskan perkataan keling atau menghapuskan konsep pariah. Ianya memerlukan lebih dari itu.

Untuk membebaskan diri tangga awal wahid ialah membaca. Melalui pembacaan buku-buku berkemungkinan dapat digarap satu pemikiran yang akan membawa harapan dan pembebasan. Membakar buku tidak mendatangkan apa-apa faedah malah mencemarkan udara. Amat ironis, si pembakar buku tidak mungkin akan akan dilihat berkulit puteh, bermata biru dan berambut merah walau pun membakar Intelok sebagai satu kempen politik untuk membakar semangat kaumnya.(TT)

63 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

satu garapan ilmiah yang tidak prejudis kepada mana mana pihak. di sini perlunya akal untuk merialisasikan tindakan. cetek ilmu maka memujudkan dangkal akal dan pemikiran dan seterusnya membuahkan tindakan yang tidak rasional. syabas TT.

Tanpa Nama berkata...

Syabas TT..satu esei yang waras dan "enlightening"..tetapi apabila azmin ali panggil gobala pariah..itu adalah dalam konteks penghinaan

Tanpa Nama berkata...

Setuju dengan Tanpa Nama 13:36

Kadangkala kita terlampau bertolak ansur. Tidak ada satu bunyian dari mulut atau goresan atas kertas yang, melainkan ada persefahaman sesuatu golongan, menjadi perkataan yang diucap atau ditulis.

Rasis atau tidak, faktanya ialah tiada satu negara didalam dunia yang menaikkan taraf pendatang-pendatang kepada warganegara, memberikan hak pemilikan tanah bahkan hak politik total tanpa syarat melainkan Malaysia.

Kita bukannya mahu mengadu domba kerana keadilan sepatutnya tidak mengenal warna kulit, tapi terkadang atas nama keadilan ianya dijadikan tebusan puak-puak tertentu untuk kepentingan sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Ulasan yg sangat bagus saudara Hisyam ! Salut

MISAIMERAH berkata...

TT memang hebat ..ada ilmiah..

gabot berkata...

ulasan yg harus di sebar sebar kan

ATOK KAU GILA berkata...

Melayu umumnya golongan boleh membaca suka membaca tapi yang dibacanya URTV, Mastika, Mangga (tengok lurah dendam dan peha gebu). Baca tapi tak digest.

Juga pembohongan media mainstream gerombolan yang memang celaka.

P/S : TT bila Off The Edge nak sambung balik keluaran?

Tanpa Nama berkata...

Bagi sesetengah orang huruf 'Melayu','Cina', 'Serani' atau 'Orang Asli' itupun boleh menimbulkan perasaan hina kepada mereka kerana Melayu diasosiasikan dengan orang malas, suka mendapat subsidi dari UMNO, suka nak berjaya cara singkat, Cina pula kali tipu walaupun kuat bekerja apabila berniaga dan 'Keling' juga sebagai kaki auta dan Bengali sebagai kaki pengampu. Semua prejudis atau buruk sangka ini adalah adanya ketidak seimbangan dan tiadanya keadilan terhadap masing-masing, jadi pihak berkuasa pun boleh ambil kesempatan untuk membakar sentimen itu bagi meraih dukungan untuk mereka berkuasa alias mentadbir cara 'perintah dan pecah'. Ajaran agama yang syumul dan pendidikan rasional tidak lagi upaya mempengaruhi minda majoriti rakyat dan tugas TT dalam eseinya adalah sesuatu yang amat baik sekali kerana nak memecahkan segala tembok buruk sangka yang telah ditanam oleh regim yang bangan dan tonggong.

Tanpa Nama berkata...

-bab gobala di panggil pariah oleh azmin tu, cube g tanye gobala die tue keturunan kasta ape?..

-adakah die mrah sebab die sbenranya keturunan singh yg tentunye lebeh tggi kasta dr pariah, dan disebabkn itulah die mengamuk..

-ataupun die mnganggap pariah ini adalah satu perkatan mencarut spt pukimak, celaka, fuck dll?..

-dlm konteks novel interlok, apsal lak msyarakat india nk marah sgt ngan perkataan2 spt itu, dan mngapa plak kaum cina yg digambarkn sbg kuat menipu dlm perniaagaan, kaum melayu yg digmbarkan pemalas , tak plak nk melenting x tentu psal?..

-diorang prnah bace ke tak novel 'interlok' tu?..aku rase bdak2 skolah menengah lg pham dr diorang nie..

-zargus-

Hafiz Beckham berkata...

Tukar Tiub is wowzer!!! Keep up Hishamuddin Rais!!!

apersubd berkata...

ni la akibatnya kalau malas membaca.. habis buku dibakarnya..
(eh, betul ke komen aku ni? hentam saja la..)

kedai kopi lorong berkata...

Isham, it's me. u know who. You missed my big day! sesuatu yang saya ingin komen.

baru2 ni US sendiri nak print a new version of Huckleberry Finn, which I am totally against. It is how we teach the young mind and not how they can perceive things and then become racist, etc.. :)

http://www.nydailynews.com/opinions/2011/01/10/2011-01-10_huck_finn_and_hiphop_hucksters.html

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-12126700

Tanpa Nama berkata...

Yang bakar tu le sebenarnya otak pariah....kah..kah..kah...lain kali jangan letak dia jadi calon...sebab bodoh benor...

KelingPutih berkata...

Terbaeeek!!

Tanpa Nama berkata...

1. ulasan paling terbaik isu ini
2. mmg betui org kata isham ni genius
3. kalau india tak nak perkataan paria , aku sebagai melayu aku tak nak perkataan melayu sbb ME-LAYU yg menyebabkan aku asyik terus layu dan keturunan ku pun layu , kalau ada yang tulis MELAYU , aku anggap dia rasis .... wakaka wakaka

Tanpa Nama berkata...

excellent write-up!

too many times, things are taken out of context by people who think they know it all, or by people who intentionally do so as an exploitation to further their own hidden evil agenda

"you think you are clever, darling, but you are not" - joan rivers, celebrity apprentice

Tanpa Nama berkata...

T.T saya hormati pendapat T.T tentang karya satera memang mempunyai cabaran dan konflik dalam penulisan. Perkataan "pariah" yang digunakan oleh penulis adalah tidak tepat untuk pendatang dari India dan kita dapati penulis ini sebenarnya tidak mebuat kajian perinci yang betul. Perkataan "pariah" ini bukanlah perkataan yang menunjukkan sesuatu etnik sebenarnya. Perkataan "pariah " adalah perkataan yang digunakan secara luas sekarang di sudut antara bangsa. Misalnya ,"Pariah Dog", Presiden Bush pernah gelarkan Presiden Saddam ,"the Pariah Presiden" atau pun Azmin Ali pernah sebut "pariah Politician". Maka Perkataan "pariah" ini sebenarnya menunjukkan sifat orang; dan bukannya sesuatu bangsa.
Perkataan yang betul ialah "Parayans" atau pun "sambans". Parayans adalah sesuatu bangsa yang zaman silam berpuluh abad terkemudian dan tidak tahu asal usulnya yang terdapat majoritinya di Tamil Nadu di India yang paling dihormati pada masa silamya. Mereka adalah Dravidan. Apabila bangsa Aryan telah mencerobah dan menjajah mereka (Brahmin's), mereka sengaja di perkecilkan dan dihina. Setuju dgn T.T bangsa penjajah selalunya ingin dilihat sebagai superior. Setelah bertahun perjuangan kaum Parayan's, kini mereka telah menguasai negeri Tamil Nadu di India. Dravidan bukan beragama Hindu seperti Aryan. Aryan yang membawa agama untuk desepsi politik untuk menguasai dravidan. Mereka kini mnegelarkan diri mereka "Adi Dravida - the ancient Dravidian's. Perkataan Pariah digunakan memang beri penghinaan kapada bangsa Dravidian's ini. Bagi pendapat saya, penulis Interlok kurang mengkaji bila sentuh mengenai sesuatu bangsa atau kaum. Di negara ini orang India masih keliru dgn sejarah bangsa mereka sendiri kerana mereka ingin lupakan kisah silam dan menjadi warga Malaysia yang sejati. Mereka sebenarnya sentiasa ditipu kerajaan UMNO/Barisan nasional yang terbaru adalah 1 Malaysia. Saya harap T.T jangan membuat rumusan silap dengan mengatakan orang India menentang karya Interlok tersebut. Orang India tidak menentang karya Intrelok tetapi orang India menentang karya sejarah yang tidak betul dijadikan "Buku teks" di sekolah Menengah. Kalu di universiti ia boleh diterima.Apakah karya-karya yang TT sebutka jadi buku teks di High School di Amerika?.Apakah karya ini layak dijadikan buku teks untuk anak muda yang baru memasuki alam remeja yang dalam polisi kerajaan mewujudkan 1 Malaysia?. Fikirkan. Apakah T.T anggap Kementerian pendidikan tidak punyai pegawai-pegawai rasis dan bermatian kempen untuk UMNO dan ketuanan Melayu?...pendapat dari sudut sastera saya setuju. Harap maaaf bahasa melayu saya tak hebat..tapi saya cuba beri pendapat dari sudut pemikiran masyarakat India yang amat meminati penulisan TT. - Balannambiar.

Tanpa Nama berkata...

Tulisan yang baik. Syabas.

Tanpa Nama berkata...

APABILA TT MENULIS DARI PERSPEKTIF ILMIAH NAMPAK KETELUSAN DAN KEJUJURAN NAMUN APABILA MASUK JARUM POLITIK NAMPAK PARTISANNYA BERPIHAK.PUNCANYA KENAPA TIDAK FAHAM KATA 'KELING' DAN 'PARIAH' KERANA TIDAK DAN MALAS MEMBACA. TIDAK KETERLALUAN YANG MEMBAKAR BUKU ADALAH YANG BODOH,LEBIH CERDIK DARIPADA LEMBU.MEMALUKAN APABILA SEORANG SENATOR SEPERTI MURUGIAH.PALANIVIEL,SUBRAMANIAM DAN KONCO-KONCONYA BERSIFAT MACAM PARIAH ASLI...FOOL STUPID LIKE GENUINE PARIAH...GOBALAKRISNAN,SIVARASA, DR MARIAH JANGAN TERIKUT JADI BODOH....MALU PERKATAAN PARIAH TANDA KAUM ANDA MENGHADAPI KONFLIK PSIKOLOGI...ITU ADA DALAM AGAMA HINDU...BUKAN SALAH ORANG LAIN TAPI AGAMA ANDA YANG CIPTA KASTA-KASTA...ANDA MARAH..BAKARLAH KITAB-KITAB/BUKU-BUKU HINDU ITU...SEPATUTNYA ANDA JANGAN MALU KERANA MARUAH SESUATU BANGSA lNDIA HINDU TETAPI KERANA ILMU DAN MORALNYA.JIKA ANDA MACAM SAMSENG DARJAT ANDA SAMALAH MACAM BINATANG!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Saya seorang Melayu.Belajar sendiri tanpa biasiswa hingga berjaya peroleh PhD.Apabila saya berjaya sekarang saya tidak malu jika saya sendiri menggelar diri saya anak Melayu Sakai atau anak Melayu Jakun.Kenapa saya harus malu kerana gelaran itu melambangkan keaslian yang tiada tolok bandingnya.Bahkan kejayaan dalam ilmu itu yang menaikkan darjat seseorang.Tanyalah Ananda Krisnan atau Tony Fernandez,saya yakin mereka tidak malu jika dikatakan lndia atau Tamil Pariah..kerana ketokohan dan kejayaan merekalah yang menaikkan diri mereka bukan kerana brahmin atau pariah. setuju?
-DR.DARMA-

Tanpa Nama berkata...

en tt,

ringkasnya, masyarakat / manusia yg beragama hindu boleh dibahagikan kepada kelas:

Brahmin
Ksatriya
Vaisya
Sudra
Paria

kenapa ada isu dengan kasta yg terendah itu apabila digunakan dalam sesuatu bahan penulisan (ini bukan hanya dalam interlok).

ia adalah realiti. jika terasa terhina dengannya maka apa lagi yg boleh dikatakan. ia digunakan kerana ia wujud.

jika begini, setiap satu perkataan yg dirasakan merendahkan martabat sesuatu kaum, haruslah dilarang penggunaannya oleh pihak berwajib. hilangkan ia dari kamus. habis cerita.

dalam masa yg sama, kita pun faham isu penggunaan 'pariah' itu bukan masalah sebenarnya.

en.Balannambiar, boleh komen?

en frr.

Tanpa Nama berkata...

ananda krishnan tu bangsa apa?

kenapa dia boleh jadi org kedua terkaya di Malaysia?

tak kisah lah kedua ke ketiga ke sekarang.

adakah bangsa dia bangsa susah?

orang melayu pun bukan no satu terkaya di malaysia.

kaya mendefinisikan kesusahan dan kesenangan.

takda org kaya yg susah. kecuali susah hati.

Tanpa Nama berkata...

simple but solid...
truly genius...

Non-Governmental Individual berkata...

tanpa nama 16:22, you are the best!

hisyam aka Jalal.. you are the best..! analisis yg amat kritikal! salute...

Tanpa Nama berkata...

balannambiar racist kerana cuba merasionalkan pembakaran buku interlok

jgn divert isu interlok dgn karya sejarah yg kununnya di tulis dgn salah dan dijadikan buku teks di sekolah semata2 nk merasionalkn tindakan rendah akal dan racist mereka

Tanpa Nama berkata...

satu pandang yang jelas dan jerneh

Tanpa Nama berkata...

Balannambiar komen "T.T jangan membuat rumusan silap dengan mengatakan orang India menentang karya Interlok tersebut. Orang India tidak menentang karya Intrelok tetapi orang India menentang karya sejarah yang tidak betul dijadikan "Buku teks" di sekolah Menengah".

Pada waktu yang sama, mamat Balan ini menulis "Di negara ini orang India masih keliru dgn sejarah bangsa mereka sendiri kerana mereka ingin lupakan kisah silam dan menjadi warga Malaysia yang sejati".

Gabungan kenyataan ini sebenarnya AMAT menghina kaum India, walau di mana mereka berada.

Sejarah silam tidak perlu dilupakan kerana ia SEJARAH. Yang perlu dilakukan ialah MEMPELAJARI sesuatu daripada sejarah itu walaupun tidak suka kerana itulah realiti hidup.

Jika orang India di Malaysia KELIRU dan INGIN LUPAKAN SEJARAH SILAM mereka - bagaimana pula mereka kata penulis Interlok menulis SEJARAH YANG TIDAK BETUL???

... lalu membakar???

Dey Thambi, sendiri pening kepala jangan cakap orang lain punya pasal.

Pemimpin2 kaum India di Malaysia (sama ada BN atau PR) yang tidak laksana tanggungjawab - jangan hentam dan salahkan orang Melayu secara borong pasal tak puas hati.

Penulis Interlok ialah seorang Sasterawan yang diikhtiraf negara. Dia TIDAK KELIRU atau INGIN LUPAKAN SEJARAH tetapi mahu menceritakan sejarah NEGARANYA iaitu MALAYSIA berdasarkan PEMAHAMAN dan PENGALAMAN.

Dey Thambi, kau senang2 tulis dia kurang mengkaji dan menulis sejarah yang tidak betul tanpa satu sen bukti pun.

Amat jelas mamat Balan ni tembak di Sentul tapi mahu kena sasaran di Brickfield.

TT sudah tulis bagaimana satu-satu perkataan itu mendapat tanda dan makna yang berubah-ubah mengikut zaman, keadaan dan persekitarannya - lagi kau mahu hujah perkataan "pariah" yang sudah mengambil makna yang berbeza konteksnya dari asal. Betul perkataan itu sekarang boleh juga merujuk kepada "sifat" tapi awalnya merujuk kepada "orang". Ada faham.

Satu kali aku cakap serupa aku cakap 100 kali.

Boss Kepada Sivaji The Boss.

Wokay.

Tanpa Nama berkata...

"Kata demi kata mengantarkan fantasi
Habis sudah, habis sudah
Bait demi bait pemicu anestesi
Hangus sudah, hangus sudah"

-jangan bakar buku (efek rumah kaca)

abimh berkata...

Sastera adalah cerminan masyarakat pada ketika karya tersebut ditulis. Itulah keadaan masyarakat Malaysia pada masa karya/novel Interlok (Datuk Abdullah Hussain) itu ditulis. Pada masa itu kita boleh menerima karya tersebut. Masa tu semua masyarakat di Malaysia menerimanya dengan hati terbuka
Tidak pula timbul novel tersebut dibakar oleh mana-mana pihak ketika itu. Novel ini bukan baru ditulis oleh beliau.....
Kesian karyawan kita di akhir usia kita membalas jasanya yang cuba menegur bangsanya/masyarakat Malaysia dengan cara yang tidak beradap.

Tahniah TT; thumbs up for you.....

din kaki lutu dreba berkata...

Dalam hal ini, saya menulis sebagai seorang guru yang telahpuh membaca novel tersebut. Bukan sebagai pengkritik yang kulit buku itupun belum pernah melihatnya. Noktah

1. Bukan menolak sejarah sebenar kedatangan dan sifat-sifat asal kaum india, tetapi bayangkan bagaimana seorang guru berdepan murid yang masih muda dengan perkataan "pariah" atau "cina sebagai kaki perampas harta setelah memberi hutang"! Sedikit sebanyak, karya ini memberi kesan dalam hati sanubari murid-murid.

2. Tujuan asal pendidikan komsas di sekolah adalah untuk mengajar murid supaya menghargai kesusasteraan. Namun jika hasil kesusasteraan itu sendiri telah menghasilkan kontrovesi; ada yang menolak dan ada yang mengkritik, mampukah tujuan asalnya tercapai. Bagi saya, hal ini akan membuka pekung dan luka lama masyarakat kita.

3. Kenapakah dan tiadakah novel lain yang kandungannya lebih mulia serta diterima ramai. Adakah hanya penulisnya seorang Sasterawan Negara, maka semua hasil tulisannya bermutu dan tiada cacat celanya. Abdullah bukan Malaikat dan beliau juga mungkin tersilap langkah menulis novel itu.

4. Novel tersebut telah digunakan sebagai bahan kajian ilmiah kesusasteraan di universiti tempatan malah luar negara. Namun jangan lupa, pengkajinya ketika itu sudah pada peringkat usia dewasa yang boleh memikir dan menilai baik buruknya sesuatu karya. Bagaimana pula jika di sekolah nanti; dan selepas mengkaji novel ini, seorang pelajar Melayu menyapa rakan Indianya dengan panggilan "Hey Pariah!" atau seorang murid memanggil rakan Cinanya dengan panggilan "Cina Panjang!". Bukan kebaikan yang timbul, tapi sebaliknya!

5. Banyak lagi novel berkualiti biarpun penulisnya bukan seorang Sasterawan Negara. Pilihlah novel yang apabila kita membacanya, nilai murni jelas kelihatan, unsur penghinaan tidak dijelmakan. Ingatlah, remaja lebih gemar meniru perkara yang tidak baik berbanding dengan perkara yang baik. Jadi fikirkan.

6. Bukan dangkal ilmu jika masyarakat India menolak penggunaan novel tersebut. Panel penilai buku teks sekolah-sekolah bukanlah Nabi yang syumul dan tiada kesilapan. Kalau masyarakat India sendiri tidak suka perkataan Pariah itu digunakan, mengapa pula kita yang bukan India berkata sebaliknya?? Yang kena ialah batang hidung masyarakat India, bukan kita. Jadi, wajarlah kalau masyarakat India berasa kurang senang.

Tuan TT,
Soal membakar buku tidaklah sebesar mana kesannya kepada kita. tapi fikirkanlah kesan sampingan jangka panjang kepada remaja kita. Biarlah masyarakat India menutup penggunaan perkataan Pariah dalam diri mereka dan janganlah pula kita yang tidak berkaitan langsung dengan adat dan agama mereka hendak membuka semula pekung dan luka lama.

Untuk Timbalan menteri dan Kementerian Pelajaran, rugikah kita jika berundur setapak jika selepas itu kita boleh berlari jauh ke depan. Rugikah kita mengalah dan melayani kehendak sebahagian rakyat, jika selepas itu kita mampu keharmonian hidup bermasyarakat dapat ditegakpertahankan. Rugikah jika sesekali dalam kehidupan ini kita mengalah jika selepas itu mereka akan belajar memberi.

Sementara langkah masih boleh diganjak, bukankah lebih baik jika kita bertindak bijak.

Mampukah tuan terus melangkah onak, menyusur ombak jika ketentuannya sudah pasti ke arah kesengsaraan dan penentangan; seperti yang dilakukan oleh Pena dan gapena?

Hari ini mungkin buku yang dibakar, tapi esok lusa?? Mampukah Pena dan Gapena menanganinya?? Kedamaian dan keamanan hidup masyarakat bukan terletak di tangan Pena atau Gapena sebagai penentu dasar!

Dan untuk tuan-tuan penulis yang lain, tidak perlulah menyatakan itu ini selagi helaian "Interlok" pun belum pernah melihatnya. Baca dulu novel itu, dan selepas itu, nilaikanlah!

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa orang bodoh macam UMNO akan membakar tulisan mu ini TT...kah..kah..kah

Tanpa Nama berkata...

Encik Sham...

Insyaallah:
Jika yg selalu kita baca itu buku agama, biasanya kita akan jadi manusia yang beragama.

Jika yang selalu kita baca itu buku lucah, kita akan jadi perogol amah.

Jika yang selalu kita baca itu, akhbar melayau dan hairan, kita akan jadi umngooook tegar.

Begitulah, jika yang kita baca itu ada unsur perkauman, maka kita akan menjadi manusia yang hanya tahu menyokong perkauman.

Justeru, baca sendiri novel itu dan simpulkan di mana kedudukan novel tersebut. Jangan jadi bangang dan merapu sebelum membacanya! Nanti orang kata kita bodoh kerana kebodohan kita!

maaf encik Sham kerana kali ini saya kurang bersetuju dengan anda yang tidak menyokong pembakaran novel tersebut!

Tanpa Nama berkata...

Ini menunjukkan org India sudah sedar.
Dan bila org India sudah sedar, orang amco akan berasa susah hati.

L_J berkata...

Hish,

Facta sejarah tentang asal usul perkataan “keling” amat menarik dan saya tidak keraguan, seperti mana yang disebutkan oleh sdr, perkataan itu tidak menimbul pada asalnya sebagai istilah penghinaan. Tetapi soalan adakah perkataan itu diambil oleh masyarakat moden India Malaysia sebagai suatu istilah penghinaan, ialah suatu soalan yang berlainan. Walhal, kita sepatutnya bertanya mengapa perkataan itu dianggap istilah penghinaan oleh masyarakat moden India Malaysia. Sebenarnya, jika anda berjujur anda akan mengakui bahawa (tidak kira asal usul istilah tersebut) perkataan itu telah dan sedang digunakan oleh segelintir orang bukan India sebagai istilah penghinaan terhadap orang India Malaysia. Apakah punca dan asal usul pengunaan itu tidak begitu jelas pada saya. Mungkin sdr lebih tahu jawapannya.

Walaupun begitu, istilah tersebut memang digunakan oleh segelintar masyarakat bukan India sebagai suatu istilah penghinaan dan ia sememangnya diambil oleh masyarakat moden India Malaysia sebagai suatu istilah penghinaan. Dalam keadaan itu, patutkah seorang berterus mengunakan istilah tersebut atau patutkah seseorang itu mengelak mengunakan perkataan itu secara menghormati perasaan rakan2 sewarganegara. Di UK warga Yahudi digelar “Yids” (mungkin kerana bahasa Yiddish). Adakah anda fikir, orang British berterus mengunakan istilah itu terhadap warga Yahudi di UK? Tentu sekali tidak (melainkan orang2 jahil), kerana hasrat murni mengelakan menyakitkan perasaan rakan2 sewarganegara.

Ini tidak bermakna saya meyokong kebakaran buku2, baik buku Mei 13 mahapun buku Interlok, ataupun berhasrat melupuskan perkataan2 seperti “keling” dan “pariah” daripada kamus. Pada pandangan saya, buku Interlok cuma merakamkan ingatan bersejarah sistem kasta India pra-Malaya di Negeri2 Tanah Melayu dan Negeri2 Selat. Penghujahan MIC bahawa sistem kasta tidak lagi berwujud di Malaysia, jika hakikat, mesti bererti MIC seharusnya mengalu-alukan buku Interlok yang boleh digunapakai sebagai suatu kayu ukuran untuk mengukur dan bandingkan keadaan di Malaysia pra-Malaya dan selapasnya hingga masakini.

Walau bagaimanapun - kalaupun hakikatnya sistem kasta telah kian berkurangan di Malaysia - sistem kasta tidak lesap sama sekali, terutamanya dalam MIC di mana Samy Vellu secara ketara mempromosikan kaum kasta sendiri (kalau tidak tersilap, kasta “Kaunder”) dalam pertubuhan itu. Jadi saya menghayati sebab apa pemimpin2 MIC masakini sekasta Samy Vellu begitu minat untuk membakar dan mengharamkan buku Interlok.

Salam,

LJ

Jangan Bakar Buku berkata...

Jangan lupa, UMNO juga pernah membakar buku karangan Lee Kuan Yew! Sama-sama tidak bertamadunlah jawabnya!

Tanpa Nama berkata...

pariah mati pun kena bakar...apa nak heran dia nak bakar buku...memang jenis ni suka main API...!

Tanpa Nama berkata...

Salam Bro,

Dulu kita kata...dey paria..
jgn.. nanti kecik ati..
kita kena panggil ...Dey brahmin..

Ini kasta punya hal..banyak sensitip ooo..

L_J berkata...

Hello, Tanpa Nama 2011 Januari 11 14:07,

Sungguh pelik hujah mu kawan, kononnya “tiada satu negara didalam dunia yang menaikkan taraf pendatang-pendatang kepada warganegara, memberikan hak pemilikan tanah bahkan hak politik total tanpa syarat melainkan Malaysia.”

Ilmu pengetahuan anda amat ganjil dan sungguh terhad nampaknya. Tidak kah kamu mendengar tentang negara2 seperti UK, Australia, NZ, Singapura dan USA (seumpamanya) di mana pendatang2 diberi kewarganegaran, hak pemilikan tanah dan hak politik total tanpa syarat? Tambahan pula, warga negara baru di beri layanan sebagai warga sama taraf dalam segala hal dan perkara, termasuk pelajaran, perniagaan, perkerjaaan, kerumahan dsb tanpa discriminasi apapun. Itu lah makna dan erti benar “tanpa syarat”.

Bukan macam di Malaysia di mana warga negara bukan Melayu, walaupun telah berhidup dan wujud di Malaysia beberapa generasi, tidak diberi layanan seimbang dalam pelbagai bidang kehidupan dan menghadapi discriminasi dalam setiap ceruk dan sudut. Keadaan itukah yang anda panggil dan label “tanpa batas”?

Sedihnya, seperti mana yang saya menyatakan pada permulahan mesej saya, sungguh pelik hujah anda.

Salam,

LJ

Tanpa Nama berkata...

sdg mgumpul duit utk koleksi tulisan TT...tp tapai tu dlm bahasa melayu xde ker?

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulannya :

Kalau marah pun, jangan lah sampai bakar buku! Tak ke mana pun!

Tanpa Nama berkata...

emm memang tak dinafikan yang membakar dan bersemangat nak membakar adalah golongan paria, tu tak dapat dinafikan, kebanyakan mereka menreka diberi peluang dan ruang untuk bebas tanpa sekatan samada dlmpendidikan perniagaan dan segalanya, maka timbulah golongan pariah seperti HINDRAF untuk membela kononya golongan keliang pariah nie, sebenarnya dalam masyarakat depa sendiri golongan ini mmg terhina dan ternista, depa hanyalah alat dan hamba kpd MIC dan golongan kaya jer,,,

Tanpa Nama berkata...

cuba tgk kat jalanraya,golongan apa yg plg menyusahkan dan lembab..jwpnnya golongan itam
cuba tgk golongan apa yg kurang ajar bwk keta,xbg signal,main terjahhh je laju...jawapnnya golongan putih
cuba tgk golongan apa yg naik motor bising2,suruh blajar malas,jwpnnya golongan sawo matang...kahkahkah

abu shahid berkata...

Salam Pak Isham..

Satu kupasan bermutu tinggi dari mu,sebelum ini memang saya tunggu apa komen dari kekanda.

Perkataan hanyalah satu sebutan untuk difahamkan.

Tidak sesiapa pun dapat mengubah sesuatu makna perkataan itu melainkan perkataan itu akan mati dengan tidak disebut lagi pada masa akan datang.

Tetapi sebutan pariah itu sipenulis hanya mendedahkan tentang sejarah bukan bertujuan untuk merendahkan martabat sesuatu kaum.

Terima kasih banyak diatas komen kekanda TT.Saya akan cuba simpan untuk rujukan diwaktu akan datang dengan izin kekanda.

Wassalam

Tanpa Nama berkata...

SOKONG TT!! MARI BANYAK MEMBACA!!

"bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan" -> Wahyu pertama kepada Nabi Muhammad.

JGN JADI MALAS!!!

opisboi berkata...

baca laju2 KELING TAIK MERAH

Tanpa Nama berkata...

BALANNABIAR....poorahhh..stupid writing....

Jika kamu ada konflik rendah diri kerana kamu PARIAH...apa kata kamu peluk AGAMA ISLAM...habis cerita...kerana lslam tiada kasta!!!
CLOSED.

Tanpa Nama berkata...

saya amat berpuashati dengan tulisan TT informatif dan padat.pihak yang membakar buku interlok patut dibakar juga kerana tidak mencermin kamjmukan penduduk.Kasta memang ada dalam puak india/hindu/keling tengoklah temple/kuil yang bersepah merata tempat mereke buat ikut kasta.
ztz

wakmeli berkata...

Satu ulasan yg sgt berilmiah mengenai polemik yg diperkatakan skrg. Bila diperhalusi tulisan sdr Sham, banyak kebenaran yg kita dapat. Sikap prejudism dan rasism diwujudkan oleh pihak tertentu utk pecah dan perintah dimana mereka akan cuba menjadi 'pendamai' kononnya. Minta kebenaran utk me 'war2'kan ulasan saudara supaya dapat dikongsi bersama.tq.

Tanpa Nama berkata...

Macam orang Brunei panggil K--E itu Puchong. Takkan orang Malaysia nak marah? cuba bagi tahu orang Brunei, "Aku tinggal di Puchong...." mestidia orang ketawa takkan kita nak pukul depa pulak? habis-habis kita pun ketawa sama...betul ke aku komen dalam konteks interlok ni? tak kisah la...

Tanpa Nama berkata...

Brader TT,
Terima kasih, satu kupasan yang waras. ilmiah dan tiada prasangka. Semoga ramai yang membaca entri ini terutama golongan yang 'membakar buku' itu.

L_J berkata...

Hish,

Saya tertarik dengan rencana yang ilmiah ke atas soalan perkataan2 tertentu, latar belakang dan asal usulnya. Oleh kerana itu, saya bersetuju bahawa buku Interlok harusnya digunakan sebagai bahan bacaan sekolah and tidak patut dibakar.

Akan tetapi sesudah saya membaca beberapa pandangan2 pembahas2, saya bertukar fikiran dan berpendapat bahawa buku Interlok memang tidak sesuai untuk digunakan sebagai bahan utama di sekolah, namun ia boleh digunakan sebagai bahan rujukan. Sesungguhnya, saya tidak menyokong kebakaran buku2, baik buku Interlok mahupun buku2 lain. Ambil perhatian orang2 Islam yang sudah terkenal dalam dunia masakini dengan keminatan mereka untuk membakar buku2 yang ditanggapi menghina Islam, seperti garapan Salma Rashdie.


Sebab saya menukar fikiran ialah reaksi beberapa pembahas. Sungguh menghairankan begaimana cepat perasaan rasism yang terpendam dapat memuncul dengan begitu senang sahaja terhadap pengunaan istilah2 seperti “pariah” dan “keling” dan bagaimana senangnya orang2 Melayu bersorak pengunaaan perkertaan2 tesebut, bila istilah2 itu mencelakan orang2 bukan Melayu. Tidakkah kita mengetahi dan sedia maklum bertapa mudah tersinggung perasaan orang2 Melayu/Islam jikalau mereka menganggapkan sedikitpun yang menyakitkan hati mereka di Malaysia ini? Tambahan pula, saya memang bersetuju dengan Che Gu Din Kaki Lutu Dreba dan amaran beliau bahawa pengunaan istilah2 seperti “pariah” dan “Cina panjang” secara kasual dalam suasana pelajaran dan sekolah boleh membawa padah yang tidak dingini.

Izinkan saya mencuba membuat orang2 Melayu2, seperti sebahagian besar pembahas2 yang penuh semangat dalam blog ini, memahami perasaan yang dialami oleh orang2 India Malaysia bila istilah2 seperti “pariah” dan “keling” kerap kali digunakan, khususnya dalam suasana persekolahan. Bila saya membesar di Kuala Lumpur pada masa 1960’an (sebenarnya tidak begitu jauh dari Kampung Baru dan Kampung Dato’ Keramat) kata2 dan rujukan2 yang kita melemparkan ke atas budak2 Melayu sungguh dahsyat. Saya menyedari sekarang perkara macam itu sungguh teruk, tetapi pada masa itu kami semuanya kanak2 dan hanya bergurau senda. Dua atau tiga perkataan2 dan rujukan2 itu memang tidak boleh di menyebutkan, malahan sampai hari ini kerana begitu dasyatnya.

Tetapi biar saya, dengan segala hormat, sebutkan sesetengah daripadanya: “budak amok”, “konek (pelir) tiga suku”, “sunat” (“Itu sunat datang!”), “kaki malas”, “orang hutan (yakni “budak kampong”)” dan “belacan”. Tambahan pula, sesungguhnya kita selalu memperolok-olokkan bacaan azan dalam radio zaman itu dan menganggap kemalasan budak2 Melayu diakibatkan makan nasi lemak untuk serapan pagi.

Sekarang mengandaikan saya karya suatu novel yang berunsur kesusasteraan mengingati zaman kanak2 saya dan buat rujukan kepada perkataan2 dan istilah2 yang saya pernah mengunakaan terhadap budak2 Melayu kejiranan saya dan mengingati kelakuan2 saya dan kawan2 seperti memperolok-olokkan bacaan azan dan sebagainya, takkan orang Melayu/Islam terenjat dan takkan mereka menuntut dan mendesak supaya novel it diharamkan dan dibakar? Sebenarnya, saya percaya saya akan digantung tanpa perbicaraan (lynched)!

Jadi saya berharap pembahas2 Melayu yang begitu bersemangat dan menyorak kegunaaan perkataan2 yang berkenaan orang India Malaysia (walaupun asal usulnya munasabah) akan mempertimbangkang semula reasksi mereka secara tenang dan dengan matang. Dan harap juga pesanan Che Gu Din Kaki Lutu Dreba dan saya diterima dengan iklas. Tolong memikir dengan lebih luas. Pengetahuan esoteric kesejahrahan, etimologi dan ilmu linguistic sahaja tidaklah mencukupi. Hati yang bersimpati dan berempati semestinya mengawasi fikiran kita. Kesusteraan dalam negara majmuk dan berbagai agama mesti didasarkan atas princip mencuba, sedaya upaya, untuk (jika boleh) mengelak membawa kelukuan perasaan dan maruah semua insan, baik kaum kita mahupun kaum asing.

Salam,

LJ

L_J berkata...

Hish,

Saya tertarik dengan rencana yang ilmiah ke atas soalan perkataan2 tertentu, latar belakang dan asal usulnya. Oleh kerana itu, saya bersetuju bahawa buku Interlok harusnya digunakan sebagai bahan bacaan sekolah and tidak patut dibakar.

Akan tetapi sesudah saya membaca beberapa pandangan2 pembahas2, saya bertukar fikiran dan berpendapat bahawa buku Interlok memang tidak sesuai untuk digunakan sebagai bahan utama di sekolah, namun ia boleh digunakan sebagai bahan rujukan. Sesungguhnya, saya tidak menyokong kebakaran buku2, baik buku Interlok mahupun buku2 lain. Ambil perhatian orang2 Islam yang sudah terkenal dalam dunia masakini dengan keminatan mereka untuk membakar buku2 yang ditanggapi menghina Islam, seperti garapan Salma Rashdie.


Sebab saya menukar fikiran ialah reaksi beberapa pembahas. Sungguh menghairankan begaimana cepat perasaan rasism yang terpendam dapat memuncul dengan begitu senang sahaja terhadap pengunaan istilah2 seperti “pariah” dan “keling” dan bagaimana senangnya orang2 Melayu bersorak pengunaaan perkertaan2 tesebut, bila istilah2 itu mencelakan orang2 bukan Melayu. Tidakkah kita mengetahi dan sedia maklum bertapa mudah tersinggung perasaan orang2 Melayu/Islam jikalau mereka menganggapkan sedikitpun yang menyakitkan hati mereka di Malaysia ini? Tambahan pula, saya memang bersetuju dengan Che Gu Din Kaki Lutu Dreba dan amaran beliau bahawa pengunaan istilah2 seperti “pariah” dan “Cina panjang” secara kasual dalam suasana pelajaran dan sekolah boleh membawa padah yang tidak dingini.

Izinkan saya mencuba membuat orang2 Melayu2, seperti sebahagian besar pembahas2 yang penuh semangat dalam blog ini, memahami perasaan yang dialami oleh orang2 India Malaysia bila istilah2 seperti “pariah” dan “keling” kerap kali digunakan, khususnya dalam suasana persekolahan. Bila saya membesar di Kuala Lumpur pada masa 1960’an (sebenarnya tidak begitu jauh dari Kampung Baru dan Kampung Dato’ Keramat) kata2 dan rujukan2 yang kita melemparkan ke atas budak2 Melayu sungguh dahsyat. Saya menyedari sekarang perkara macam itu sungguh teruk, tetapi pada masa itu kami semuanya kanak2 dan hanya bergurau senda. Dua atau tiga perkataan2 dan rujukan2 itu memang tidak boleh di menyebutkan, malahan sampai hari ini kerana begitu dasyatnya.

Tetapi biar saya, dengan segala hormat, sebutkan sesetengah daripadanya: “budak amok”, “konek (pelir) tiga suku”, “sunat” (“Itu sunat datang!”), “kaki malas”, “orang hutan (yakni “budak kampong”)” dan “belacan”. Tambahan pula, sesungguhnya kita selalu memperolok-olokkan bacaan azan dalam radio zaman itu dan menganggap kemalasan budak2 Melayu diakibatkan makan nasi lemak untuk serapan pagi.

Sekarang mengandaikan saya karya suatu novel yang berunsur kesusasteraan mengingati zaman kanak2 saya dan buat rujukan kepada perkataan2 dan istilah2 yang saya pernah mengunakaan terhadap budak2 Melayu kejiranan saya dan mengingati kelakuan2 saya dan kawan2 seperti memperolok-olokkan bacaan azan dan sebagainya, takkan orang Melayu/Islam terenjat dan takkan mereka menuntut dan mendesak supaya novel it diharamkan dan dibakar? Sebenarnya, saya percaya saya akan digantung tanpa perbicaraan (lynched)!

Jadi saya berharap pembahas2 Melayu yang begitu bersemangat dan menyorak kegunaaan perkataan2 yang berkenaan orang India Malaysia (walaupun asal usulnya munasabah) akan mempertimbangkang semula reasksi mereka secara tenang dan dengan matang. Dan harap juga pesanan Che Gu Din Kaki Lutu Dreba dan saya diterima dengan iklas. Tolong memikir dengan lebih luas. Pengetahuan esoteric kesejahrahan, etimologi dan ilmu linguistic sahaja tidaklah mencukupi. Hati yang bersimpati dan berempati semestinya mengawasi fikiran kita. Kesusteraan dalam negara majmuk dan berbagai agama mesti didasarkan atas princip mencuba, sedaya upaya, untuk (jika boleh) mengelak membawa kelukuan perasaan dan maruah semua insan, baik kaum kita mahupun kaum asing.

Salam,

LJ

Tanpa Nama berkata...

saya amat bersetuju dengan pendapat cikgu 21:27
pandangan yang amat bernas dari seorang guru yg perlu menempuh sendiri krisis interlock dengan para pelajarnya

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah,oitttt,pariah pariah pariah,india pariah hindu pariah,melayu pariah,cina pariah,inggeris pariaH,arab pariah kahkahkahkah,oitttt bangang!

pariah,hanya perkataan,p.a.r.i.a.h
pariah,kahkahkahkah!
kalau perangai semua macam haram jadah pariah lah,hindu yang bina ayat pariah.pariah itu golongan kasta terendah di India,so yang masuk sini dulu India dari golongan brahamin ka?kesatria ka?kahkahkah....podacittt.

tarak benda lain nak isu kan.seni sastera pun jadi isu.sebab tuh bangsa melayu,india dan cina di msia susah nak naik,sebab bergaduh perkataan pariah kahkahkahkah.

oit hishamudin rasi pariah kahkahkah,aku pun pariah jugak kahkahkah.oittt aku pariah,ada aku kisah kalau aku pariah,aku emlayu pariah kahkahkahkah....

Tanpa Nama berkata...

perkataan menghina??

naaa...

apa jugak perkataan... tengok pada siapa yang mengata, dan tujuan dikata...

kata lah...

ko jumpa perempuan... lepas tu ko kata... come here BITCH!!
harus kena penampor..

tapi, katalah... Akon, p diddy, eminem yang kata.. come here BITCH!!!

perempuan-perempuan bersorakkkk riang ria...

Izham Busari berkata...

Rencana yang mengagumkan.
Well job TT!

hafszach berkata...

Nak dgn juga apa komen

" cikgu din kaki lutu dreba "

Tentang Kesah Interpertasi aku tentang Hikayat Hang Tuah...

Isham ko pun boleh komen jugak..!!
Nak bantai ker nak sokong ker aku tak kesah sbb kita duduk dalam negara demokrasi bukannya dok dalam hutan..!!

hafszach berkata...

Bila UMNGOK nak rombak Hikayat Hang Tuah yang ditulis oleh TUn Seri Lanang kepada Hikayat yang sebenarnya..?

TUAH BAHAGIAN – 1

Hayatilah Riwayat Hidup Tuah Yang Amat Disanjung Oleh Orang-Orang Melayu Dulu Kini Dan Selamanya.

Apakah Hebatnya Pemerintah Melaka Sehingga Tuah Tak Boleh Melanggar Segala Amanatnya ? Apakah Tuah Takut Dgn Daulat Pemerintah ? Adakah Daulat Itu Sama Kuasanya Dgn Mukjizat Seperti Yg Allah Pernah Anugerahkan Kpd Para Rasulnya ? Apa Mulianya Pemerintah Melaka Sehingga Allah Menganugerahkan Kehebatan Daulat Tersebut ?

Selaku Seorang Yg Mengaku Beragama Islam Tuah Sepatutnya Tahu Bhw Manusia Perlu Takut Serta Tunduk Hanyalah Kpd Allah S.W.T Adalah Menjadi Suatu Perbuatan Syirik Yg Besar Lagi Nyata Jika Pelakuan Melutut, Menyembah Serta Meratap Nasib Pd Mana2 Makhluk Allah termasuklah kepada Pemerintah Melaka.

Tuah Seorang Manusia Yang Penuh Dgn Segala Sifat Tercela.. Tidak Mempunyai Adab Serta Budaya Ke Majapahit Membuat Onar Di Taman Larangan Istana .. Mengoda Isteri Taming Sari Dgn Penuh Berahi.. Merampas Keris dari Pahlawan Majapahit Tersebut Dgn Segala Tipu Daya.

Gugurnya Taming Sari Di Tangan Tuah Penuh Bermaruah Demi Mempertahan Kesucian Isteri Tercinta.. Memperdaya Serta Melarikan Tun Teja Tunangan Megat Panji Alam Juga Dgn Segala Janji Manis, Tipu Muslihat Jahat Dan Ilmu Guna-Guna Yang Jelas Adalah Suatu Perbuatan Syirik Kepada Allah.. Atas Kehendak Nafsu Serakah Mengadai Tunangan Orang ( Tun Teja ) Kepada Sultan Yang Gila Berjimak demi Pangkat Serta Kuasa..








TUAH BAHAGIA – 2

Demikianlah Sifatnya Si Tuah Yang tidak Pernah Sekali Pun Mengenal Yang Mana Halal Dan Yang Mana Haram. Setelah Tunangannya Dilarikan Si Tuah Sayugia Megat Panji Alam Pun Tampil Menebus Maruah..


Dikesah Sekitar Empat Ribu Orang Pahlawan Sanggup Berasamanya.. Demi Merampas Kembali Tun Teja Serta Menjaga Aib Kerajaan Pahang Yang Sudah tercela.. Setiba Hampirnya Mereka Semua Di Melaka.. Maka Disekat Oleh Jebat Tingkah Serta Pergerakannya.. Dengan Penuh Takzim Jebat Marafak Sembah, Agar Megat Panji Alam Tidak Menyerang Melaka.. Sesama Muslim Diharamkan Bersengketa Adalah Lebih Baik Dihindarkan Segala Bencana.. Melihat keikhlasan Jebat Mempertahankan Ummah.. Nafsu Amarah Megat Panji Alam Kembali Beransur Kebah.. Redha Ia Dengan Ketentuan Allah.. Menitis Air Mata Keinsafan, Menyesal Ia Kerna Menurut Segala Hasutan Syaitan.


Mengapakah watak Megat Panji Alam Dihapuskan Dari Pusaka Bangsa..? - Tentu ada Muslihat Yang harus Kita Rungkai..!!

Tatkala Tuah Difitnah Oleh Segala Pembesar Yang Iri Hati Padanya Kerana Tindak-tanduk Tuah Yang Menjolok Mata Serta Pandai Bermuka-muka Di Hadapan Paduka Raja Guna Untuk Menguasai Seluruh Kekuasaan Melaka, Baginda Sultan Pun Menjatuhkan Hukuman Bunuh Ke Atas Tuah Tanpa Usul Periksa Kononnya Tuah Memanjat gudik Raja.

Sayugia Tampil Jebat Menuntut Bela Demi Menegakkan Keadilan, Tuah Wajib Dibicara Mengikut Perundangan Islam Sesuai Dengan Hukum Kanun Negeri Melaka ( Hukum Syariah ) Ketika Itu.

Maka Gegak Gempita Seluruh Istana Tika Jebat Mengatakan Saksi Yang Melihat Tuah Keluar Dari Kamar Gundik Raja Adalah Saksi-saksi Yang Fasik Dan Tidak mengikut Syarat yang Ditetapkan Oleh Agama.

hafszach berkata...

TUAH BAHAGIAN – 3

Sudah Menjadi Resminya Dunia.. Manusia Jahil Menilai Permata.. Jebat Penegak Keadilan Dituduh Durhaka... Si Tuah Tamak Haloba Disanjung Serta Dipuja.. Pemerintah Tertinggi Melaka Arahkan Usaha.. Dicari Pembesar Serata Melaka.. Disuap Dengan Pelbagai harta Supaya Dapat Mengadu Domba..

Keburukan Jebat Harus Diusaha Dengan Alasan Ia Durhaka... Keperibadian Tuah Wajib Dicerna Serta Dicakna Konon Terpuji Sebagai Laksamana. Tidak Ia Durhaka Kepada Raja, Bangsa Serta Agama.. Agar Nanti Rakyat Tidak Bangkit Menuntut Bicara... !!!
Maka Segala Pembesar Yang Arif Lagi Bijaksana Duduk Bermuafakat Mencari Jalan Mereka Cerita.. Dibuat Fitnah Kononnya Jebat Bermukah (Berzina ) Di Dalam Istana Raja.. Dang Baharu Dijadikan Mangsa Sedangkan Dang Baharu Telah Lama Berbadan Dua Sebelum Terjadi Segala Peristiwa Mereka Dinikahkan Oleh Datuk Paduka Disaksikan Tuah Kekanda Tercinta..


Kerana Pangkat dan Harta Tuah Melupakan Segala-galanya Tergamak Ia Membunuh Saudara Sendiri Agar Memperolehi Segala Yang Dihajati..

Di Usia Tuanya, Si Tuah Tetap Juga Haloba mengejar Pangkat Dan Darjat, Walaupun Nyawanya Sudah Teramat Singkat, Dikuatkan Kudrat Menjunjung Segala Amanat.. Nafsu Kebawah Duli Senantiasa Meningkat Dan Tidak Mampu Disekat-sekat, Puteri Gunung Ledang Tuanku Berhajat.. Diperintahkan Tuanku Akan Tuah Bersama Tun Mamat.. Agar Puteri Gunung Ledang Dapat Segera Dipikat, Bagi Melepaskan Segala Dendam Berahi Yang Teramat Sangat..





TUAH BAHAGIAN – 4

Di Kaki Gunung Ledang Tuah Kecundang.. Usia Tuanya Menjadi Penghalang.. Tenaga Serta Kudrat Semakin Menghilang.. Tiada Mampu Lagi Ia Menawan Puncak Ledang.. Rasa Sedih Bukan Kepalang Kerana Cita-Citanya Mengejar Apa Yang Dihajat Akan Terhalang.. Perasaan Takut Dan Bimbang Datang Berselang.. Mungkin Tun Mamat Akan Menyilang.. Adakah Tun Mamat Akan Berpeluang Dan Tun Mamat Setelah Pulang Akan Dijulang Kerana Berjaya Pergi Meminang..

Teringat Segala Pesan Hang Jebat Sebelum Ajalnya Menjelang Tiba Ketika Berusaha Membalut Luka " Bangsaku Harus Berani Menegakkan Keadilan. Peristiwa Ini kan Berulang Lagi Di Suatu Masa... Benang Tenunan sejarah Pastikan Terbuka... Janganlah Kita Alpa.. Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah.. Jadikan Perjuanganku Ini suatu Pengajaran Teringat Juga Kata-Kata Hang Tuah.. " Tak kanMelayu Hilang Di Dunia " " Pantang Melayu durhaka Kepada Rajanya ( Pemerintah ) "

" Tak Guna Berpencak Silat Jika Maruah Kita Duduknya Di Bawah Telapak Dan Kerja Kita Hanya Sebagai Penjilat.."

Salahkah Jebat Menuntut Bela ? Salahkah Jebat Menegakkan Hukum ? Yang Mana Lebih Tinggi ? Perundangan Islam ( Allah ) Atau Kuasa Raja ( Manusia ) ? Bukankah Merurut Perundangan Islam Hutang Darah Dibalas Dengan Darah..


Ke Mana Hilangnya Watak Lekir, Likiu Serta Kasturi..?? Tidak Adakah Di Antara Mereka Bertiga Yang Sanggup Membela Kematian Jebat..?? Orang Melayu Ini Mudah Dipikat Dan Dijerat... Dianugerahkan Emas Dan pangkat Maka Berpaling Tadahlah Ketiga2 Hulubalang Keparat... !! Ke Manakah Jua Hilangnya Suara2 Ulama Yang Gah Kononnya Melaka Pusat Perkembangan Islam Di Rantau Sebelah Sini... Sebenarnya Ulama2 Di Waktu Itu Juga Telah Dijamu Dgn Segala Kemewahan Duniawi..

hafszach berkata...

TUAH BAHAGIAN - 5

Setelah Kemangkatan Jebat Negeri Melaka Penuh Dgn Segala Kemungkaran..

Para Pembesar Melayu Begitu Rakus Melakukan Segala Rasuah Serta Pecah Amanah.. Kerajaan Melaka Bermewah2 Dan Melakukan Pembaziran, Mengutip Ufti Yang Tak Sudah-Sudah.. Hasil mahsul Negara Berlegar-legar Dikalangan Pembesar dan Pemerintah.. Rakyat Jelata Diumpamakan Sebagai Sampah..

Pemerintah Serta Pembesar Melaka Memuaskan Segala Nafsu Serakah Menindas Serta Memeras Ugut Rakyat Kejadian Penculikan Anak Dara Serta Merampas Isteri Orang Berleluasa Sehinggakan Rakyat Sentiasa Hidup Dalam Ketakutan.. Kerana Tiada Seorang Pun Rakyat Melaka Yang Berani Tampil Menentang Pemerintah.. Namun Nasi Telah Menjadi Bubur.. Jebat Tak Mungkin Bangkit Kembali Dari Kubur..
Barulah Rakyat Sedar Akan Kehilangan Jebat Yang Sanggup Membelakangkan Adat Demi Menegakkan Keadilan Dan Kesejahteraan Ummah..

Sejarah Sentiasa Berulang... !!! Bila Berlakunya Kerosakan Akhlak Serta Kemungkaran Di Peringkat Tertinggi Kerajaan Islam.. Maka Bala Allah Pun Sampai.. Sama seperti Runtuhnya Empayar2 Islam Yang Tedahulu.. Melaka Tewas Ke Tangan Portugis Dengan Penuh Kehinaan Pada 24 august 1511.. Di Kala Pemerintah Dan Pembesar2 Melaka Leka Dalam Segala Kenikmatan Dunia Yang Sementara.. Peristiwa Yang Paling Tragis Dan Menyayat Hati Dalam Sejarah Rantau Asia Tenggara.. Perairan Selat Melaka Umpama Lautan Yang Terbakar.. Serangan Bertalu-talu Dari Meriam Serta Soldadu Portugis Yang Meruntuhkan Keagungan Empayar Islam Melaka Dari Malam Hingga Ke Dinihari Sehingga Tidak Terdengar Laungan Azan Subuh Petanda Islam Dijajah Kuasa Kuffar..

TUAH BAHAGIAN - 6

Sebagai Mana Jatuhnya Empayar Abbasyiah Di Sepanyol Dahulu Begitulah Kerajaan Melayu Melaka Tersungkur Menyembah Kaki Portugis Dgn Penuh Kehinaan Kerana Maksiat Dan Kemungkaran Yang Bermaharajalela Di Kalangan Para Pemimpin Lalu Didiamkan Oleh Para Ulama Istana Kerana Takut Kehilangan Pangkat Dan Jawatan Mereka..

Semuanya Ini Angkara Rakyat Yang Sanggup Bersekongkol Dgn Kekejaman Pemerintah Dan Juga Ulama2 Kerajaan yang Menutup Mata Serta Membiarkan Segala kemungkaran Tersebut Berleluasa Kerana Taat Terhadap Pemerintah Bukannya Takut Kepada Allah..

Tentang Ilmu Yang Penuh Di Dada Tuah Tidaklah Aku Arif Tapi Jika Ilmu Agama Yang Tuah Amalkan Sudah Tentu Tuah Tidak Akan Berani Melutut Serta Menyembah Kpd Makhluk Allah Seperti Pemerintah Melaka Kerana Perbuatan Itu Bisa Merosakkan Akidahnya Selaku Umat Islam..

Memang Aku Bernafsu Demi Menegakkan Kebenaran Mcm Jebat Bukannya Bernafsu Duniawi Seperti Tuah Yg Mudah Tersilau Dgn Sirna Kemewahan Harta Dan Pangkat Serta Keselesaan Hidup..

hafszach berkata...

TUAH BAHAGIAN - 7

MELAYU HARUS MENUKAR WIRA BANGSANYA... !!!
Nampaknya Darah Serta Semangat Melayu Yang " Pantang Dicabar " Itu Cuma Omongan Kosong Penyedap Cerita.. Kerana Masyarakat Kita Telah Tersalah Mengangkat Tokoh Bangsa.. Hang Tuah Yang Taat Membabi Buta, Pendendam, Tamak Haloba, Bernafsu Terhadap pangkat Dan Kemewahan Duniawi, Bersikap Iri Hati, Bacul Serta Berjiwa Hamba Telah Diangkat Sebagai Wira Bangsa..!!! Natijah Yang Harus Kita Terima Sekarang Adalah Anak2 Bangsa Yang Lemah Tidak Bersemangat, Berjiwa Hamba Serta Taat Dan Tunduk Melulu Membabi Buta..

Selagi Tuah Diangkat Sebagai Wira Bangsa Selagi Itulah Bangsa Melayu Akan Menjadi Hamba... Sebagaimana Dayusnya Hang Tuah Begitulah Jugalah Dayusnya Melayu..!! Tidak Berani Menentang Pemerintah Yang Zalim.. Malah Tunduk Menyembah Serta Melutut Terhadap Pemerintah..

* Diharapkan Akan Lahir Cerdik Pandai Melayu Yang Akan Berani Membongkar Kembali Segala Riwayat Dan Kehebatan Megat Panji Alam Serta Ginius Melayu Iaitu Tun Perak Mereka2 Inilah Sepatutnya Dinobatkan Menjadi Wira Bangsa Melayu.. Bukannya Si Tuah Durjana..

Sekadar Renungan Bersama..!!

Belajar dari sejarah bagai mana taksubnya sultan melaka terhadap wanita yg bernama "Tun Teja" sehinggakan sanggup mendesak dan mengugut Tuah memikat Tun Teja untuk kepuasan nafsu serakah baginda..

Telusuri juga sejarah Nafsu2 besar sultan melayu dalam sejarah "Puteri Gunung Ledang" sehinggakan sanggup berusaha mengotakan syarat yang tak masuk dek akal yang telah ditetapkan oleh Jin Yang mengelarkan dirinya Puteri Gunung Ledang..

Ini bukannya fitnah tapi sila lihat bukankah syarat terakhir yang dipinta oleh jin tersebut berupakan darah anakanda sultan.. so, golongan makhluk Allah yg manakah yg terlalu teringin sangat dgn darah manusia..??

Demi nafsu serakah Bukan sahaja manusia, golongan Jin juga ingin digundikkan oleh sultan melaka wakaka...!!

hafszach berkata...

Nak dgn juga apa komen

" cikgu din kaki lutu dreba "

Tentang Kesah Interpertasi aku tentang Hikayat Hang Tuah...

Isham ko pun boleh komen jugak..!!
Nak bantai ker nak sokong ker aku tak kesah sbb kita duduk dalam negara demokrasi bukannya dok dalam hutan..!!

Ikhlas ni nak tanya ko Isham..

Bila nak terbitkan Filem Hang Tuah versi sebenar seperti apa yang aku pakarkan kat atas tu..

Versi yang ada dalam Hikayat Hang Tuah adalah rekaan Tun Seri Lanang belaiulah adalah Hamba kepada sultan..

Tanpa Nama berkata...

ada guru besar yang bakar stokin murid kerana tak 8cm panjang. ini lan mentality di malaysia.