Ahad, 27 Mei 2012

TIDAK ADA API LETERIK RUPANYA DI MYANMAR



CAP DI HALAU DALAM PASPOT






KENAPA RAHMAT HARON DITENDANG DARI MYANMAR

ini latar belakang politik semasa, seiringan dengan acara performance art exchange Myanmar-Malaysia. terdapat tuntutan ruang demokrasi dan hak kemudahan asasi tenaga elektirk, sila baca:
http://www.dvb.no/news/massive-protest-shines-a-light-on-power-cuts/22081

pada hari kami tiba di Mandalay, demonstrasi cahaya ini berlaku di sana.
hari kedua kami di mandalay, protes itu mula merebak:
http://asiancorrespondent.com/83042/power-cut-protests-continue-in-burma/

hari ketiga, adalah hari pertunjukan kami. kali pertama dilakukan pertunjukan seni performance art di tempat awam di myanmar, dan kali pertama ditahan serta kemudiannya ditendang keluar dari Myanmar.

keterasingan menjadikan kami dilihat sebagai yg lain, makhluk asing, dengan setiap imajan dirasakan sebagai sindiran yang menggugat kekuasaan. kesemua pertunjukan dirasakan mengejek kekuasaan Myanmar. cukup mengejutkan, sambutan kehadiran khalayak yang ramai dan interaktif.



kami 5 orang seniman seni pertunjukan Malaysia kemudiannya dihantar pulang, termasuk seorang ibu dan anaknya yang berusia dibawah 2 tahun. Di pegang passport sejak ditahan di Mandalay, di hantar ke lapangan terbang Yangon, kemudiannya passport kami terus dipegang oleh krew kabin MAS, sehingga kami terpaksa menunggu sangat lama di kaunter MAS, sebelum gate imigresen. persoalannya kenapa bukan pegawai imigresen yang menguruskan hal pegangan passport ini. bolehkah kakitangan MAS memegang passport penumpangnya???

pertunjukan aku di Jalan Sultan, KL berjudul performance dedication to the four master of umbrella Maung Ni Oo, Suu Myint Thein, Chumpon Apisuk, El Topo.from appropriation, derivation, detournment and copycat series. aku cuba memegang payung di tangan kanan dan di tangan kiri lampu pelita, sepanjang acara pertunjukan, sebuah pertunjukan berjangka panjang (durational).untukku ia cerita cahaya. dalam terang cahaya mentari siang dan malam kerlap kerlipan cahaya neon elektrik, cahaya lampu pelita tidak bermakna apa2.




maka kukatakan aku telah bersara, tapi menurut kata teman penganjur di Myanmar, RED retired is dangerous! kahkahkah

rupa2nyam apabila tiba di Mandalay, baru disedari ia kota gelap tanpa bekalan elektrik yang baik. maka imajan yang tadinya di jalan sultan kurang dipedulikan atau tidak bermakna apa2 tiba2 menjadi ancaman.


tunggu dan nanti temu bual rabu dengan rahmat haron:






1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

padan muka....nasib baik tak kena tendang "menonggeng".....kah...kah..kah..