Jumaat, 9 Januari 2015

SATU LAGI PROJEK TIPU







RAKYAT TANGGUNG RM997 JUTA KOS TAMBAHAN JIKA 1MDB LEWAT MENYIAPKAN STESEN JANAKUASA JIMAH TIMUR

Saya telah dibekalkan dengan maklumat terperinci mengenai rundingan yang berlaku di antara Suruhanjaya Tenaga dan 1MDB susulan permohonan 1MDB menangguhkan tarikh kontrak dan tarikh operasi stesen janakuasa bebas Jimah Timur yang dianugerahkan kepada 1MDB sebelum ini.

1MDB telah menulis secara rasmi kepada Suruhanjaya Tenaga pada 13 November 2014 untuk mendapat tempoh lanjutan dan satu mesyuarat telah diadakan di antara pihak-pihak terbabit pada 4 Disember 2014.

1MDB sebelum ini telah dianugerahkan kontrak untuk menyiapkan stesen janakuasa dengan kapasiti janaan 2,000 MW untuk dibekalkan kepada Tenaga Nasional Berhad. Perjanjian Jual Beli Tenaga (PPA) yang ditandatangani menetapkan bahawa unit 1 stesen janakuasa itu perlu beroperasi pada 15 November 2018, diikuti dengan operasi unit 2 pada 15 Mei 2019.

Dokumen-dokumen yang dibekalkan kepada saya menunjukkan bahawa 1MDB telah memohon supaya tarikh-tarikh operasi ini dianjak 6 bulan kepada 15 Mei 2019 (unit 1) dan 15 November 2019 (unit 2).

Jika Suruhanjaya Tenaga membenarkan permohonan 1MDB ini, rakyat akan menanggung kos tambahan kerana Tenaga Nasional (sebagai pembekal elektrik tunggal negara) terpaksa meningkatkan operasi stesen janakuasa lain di luar kapasiti biasa untuk menampung bekalan elektrik yang telah gagal disediakan mengikut jadual oleh 1MDB.

Apabila stesen-stesen janakuasa lain terpaksa beroperasi melepasi kapasiti biasa, Tenaga Nasional terpaksa pula membeli bahan bakar melebihi dari kontrak bekalan bahan api bagi operasi biasa yang selalunya melibatkan premium. Selain itu, stesen-stesen janakuasa lain yang terpaksa menampung kegagalan 1MDB ini juga terdedah kepada risiko kerosakan sekiranya terus beroperasi di luar kapasiti biasa.

Saya telah melihat dan mengesahkan dokumen-dokumen yang menganggarkan kos tambahan yang perlu ditanggung oleh rakyat akibat kelewatan 1MDB ini adalah di antara RM370 juta (jika kelewatan minima 6 bulan) sehingga RM997 juta (jika kelewatan mencecah 1 tahun).

Kos ini akan ditanggung oleh rakyat dalam bentuk tariff elektrik yang lebih tinggi apabila Tenaga Nasional (sebagai pembekal elektrik tunggal) terpaksa menampung keperluan elektrik yang dijana pada kos yang lebih mahal akibat kegagalan 1MDB menyiapkan stesen janakuasa mengikut perjanjian.

Oleh yang demikian, saya menyeru supaya Suruhanjaya Tenaga membuat pendirian yang jelas dengan tidak memberi ruang kepada 1MDB melewatkan projek stesen janakuasa Jimah Timur yang dianugerahkan ini kerana kos yang ditanggung rakyat adalah terlalu tinggi.

Jika ia tidak tetap tidak boleh menyiapkan stesen janakuasa itu mengikut tarikh yang telah dipersetujui, saya mendesak supaya kontrak yang menganugerahkan stesen janakuasa ini kepada 1MDB dibatalkan (kerana telah melanggar perjanjian) dan satu proses tender terbuka dimulakan untuk melantik syarikat baru membina dan mengendalikan stesen janakuasa Jimah Timur.


RAFIZI RAMLI
Naib Presiden/Setiausaha Agung KEADILAN




---------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semua tipu
pilihanraya tipu
projek tipu manyak tipu
kedai 1 malaysia lagi tipu
imigresen tipu masuk bangla
kastam tipu masuk rokok seludup
pm tipu masuk lan chow
kah kah kah
dulu dulu dulu
orang kata kalau tak tipu bukan cina
melayu sudah belajar dari cina
kah kah kah
sekarang kalau tak.tipu.bukan melayu
mesti tipu eeee
kah kah kah
gwa mampus
malapetaka sampai tanah air
sebab berkopiah tipu
guru agama tipu
tipu rakyat macam.on.line
kah kah kah
tapi jangan risau
ada satu benar.ada satu benar
gst sampai pantai.malaysia 1.mei 2015
kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

satu lagi projek tipu melayu!padan muka.kah...kah..kah..
melayu semua macam lembu.Brahim ali bila nak bawa keris kontot?puki lu la!kah..kah..kah..

Tanpa Nama berkata...

Melayu kalau jual air di neraka,jual pelampung di titanic,jual api diantartika pun mesti rugi.