Sabtu, 4 November 2017

ROBOH JANGAN TAK ROBOH








HUKUM  DAN

SYARAT  DALAM

SISTEM KAPITALIS

SAMA SAJE

ISLAM KE

SERAMBI 

MEKAH KE

SEMBAHYANG KE

SEMUA SAMA

SEMUA CARI

UNTUNG MAKSIMA




Peniaga kecoh MDPP roboh pagar Pasar Besar Pasir Puteh

Lebih 200 peniaga Pasar Besar Pasir Puteh, kecoh apabila pihak Majlis Daerah Pasir Puteh (MDPP) bertindak meroboh pagar pasar lama itu pagi ini.

Usaha oleh pihak MDPP bersama beberapa anggota Unit Penguatkuasa bermula jam 9.00 pagi ini dan berakhir jam 9.30 pagi kira-kira setengah jam.

Timbalan Pengurusi Persatuan Peniaga Pasar Besar Pasir Puteh, Mohd Badrul Yaacob, berkata usaha MDPP untuk meroboh pagar pasar lama terbantut apabila lebih 200 peniaga keluar menghalang usaha itu.

Bagaimanapun kekcohan dapat dikawal oleh pihak polis dalam masa 30 minit sebelum kerja perobohan diteruskan MDPP.

Katanya dalam usaha menghalang usaha pihak MDPP meroboh pagar oleh peniaga hampir berlaku pergaduhan antara kami yang mana pihak penguatkuasa MDPP tidak menghirau rayuan kami.

“Kami peniaga terpaksa bertindak dengan apa cara sekali pun untuk menghalang usaha mereka.

“Kerana kes rayuan kami di mahkamah rayuan belum selesai lagi, dan ianya akan bermula sebut kes pada 11 Dec 2017 nanti.

“Jadi saya sangat mengharapkan agar pihak MDPP dapat menangguhkan usaha meroboh pasar lama ini sehingga kea selesai di mahkamah, katanya ketika ditemui Malaysia Dateline di pasar besar hari ini.

Mohd Badrul Yaacob berkata, pihaknya kecewa dengan sikap kerajaan negeri yang tidak menunaikan janji mereka yang mana mereka akan menyediakan tempat yang lebih selesa kepada kami.

“Nak suruh kami pindah tapi mengapa mereka menggunakan kekerasan tanpa menunggu keputusan mahkamah.

Sabarlah dulu dan saya memohon pihak MDPP menghormati mahkamah,” katanya.

Beberapa peniaga bertindak melarang pegawai MDPP untuk merobohkan kawasan pasar berkenaan.

Katanya, sebelum ini kerajaan negeri berjanji akan membina gerai yang sama luas seperti ukuran di pasar lam namun sebaliknya saiz gerai yang dibina di pasar Siti Hajar amat kecil saiznya.

Mohd Badrul berkata, jika mereka terus berdiam diri kami peniaga tidak akan berganjak untuk tidak berpindah ke pasar baru Siti Hajar.

“Kenapa daripada keluasan saiz daripada besar menjadi lebih kecil, jika demikian bagaimana kami semua mahu menjalankan perniagaan.

“Saya memohon agar pihak berkaitan turun padang tengok dan nilai sendiri apa yang ada dan berlaku kepada kami di sini,” katanya.

Mohd Badrul berkata, sepatutnya kerajaan negeri lebih prihatin dengan nasib yang dihadapi oleh peniaga di situ memandangkan mereka seratus peratus orang Melayu yang berpendapatan cukup makan sahaja.



PECAH

RUNTUH

JUAL


---------------------

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kenapa daripada keluasan saiz daripada besar menjadi lebih kecil, jika demikian bagaimana kami semua mahu menjalankan perniagaan.
-Melayu macam badrul ni memang tak reti ekonomi dan hukum perniagaan. Luang masa baca buku ekonomi, barulah jadi pengguna bijak sebab paham hukum asas, semakin lama berniaga produk yang sama maka semakin mengecil pasaran dan permintaan. Contoh, dia jual barang x dan barang y di pekan yang ada 4 orang, a, b, c, dan d. Pada mulanya, pasaran x ada 4 orang dan pasaran y juga ada 4 orang prospek pembeli. Kemudian a beli barang y. Maka ketika itu pasaran barang x kekal 4 orang prospek sementara pasaran barang y sudah mengecil tinggal 3 orang saja, b, c dan d, kerana a sudah tak perlu beli lagi. Begitu lah seterusnya hingga kesemua a, b, c dan d telah pun masing2 membeli kedua2 x dan y maka ketika itu telah tertutup pasaran barang x dan y di pekan itu, dan dia samada perlu bungkus balik bersara ataupun boleh diversify mula berniaga barangan lain pula yang ada di antara 4 orang tadi masih belum memilikinya. Simple macam ni pun mat badrul ni tak tau, camne boleh jadi ketua peniaga melayu, dah tu marah kat penguasa nak bantu dia tukar ke kawasan pasaran baru!

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah padan muka! Kerja2 meroboh tempat org cari rezeki ni akhlak islam ke? Nampaknya Islam dah ke laut.. yg penting ada masyukkkk! Buat kedai ganti tapi ruang niaga lagi kecik dari bilik pelacur. Kah kah kah padan muka.

Tanpa Nama berkata...

Satu lg sebab knp kerajaan pas akan tumbang di kelantan

Tanpa Nama berkata...

Kikiki last2 TMB kelantan pass masalah ni kat arwah nik aziz. Kikiki pandai betul MB dan TMB main silap mata. Ni contoh ajaran islam, tak pecah lubang menipu mula la pakat2 tuding jari, org yg mati pun dipaksa terlibat. Apasal peniaga2 tu tak report sprm? Oh ya lupa.. kp sprm pun tengah berserabut.

Tanpa Nama berkata...

Cilakak punya lebai. Lot pasar sebesar jalang meniaga lendir dinamakan dengan pasar siti hajar. Siti hajar tu isteri nabi ibrahim, ahli keluarga nabi ibrahim.
Sepatut nya dinamakan saja dengan nama pasar hasmoney....nama bini lebai yg ada 10 biji kereta.

Anak kota belud berkata...

Aik.. Beza inchi je pun... Bini dua pulak tu.. Apalah.. Sesenyap sikit panjang tu... Kui kui kui... Itukan rahsia perniagaan...kakakakakakkaa