Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 26 November 2009

KESAH SAEKOR KETUANAN MELAYU



KERAJAAN SELANGOR HARAMKAN KAKI TANGAN NEGERI DAN PELAJAR HADIR KURSUS BTN


Kerajaan Negeri Selangor hari ini memutuskan bahawa semua penuntut di Institut Pengajian Tinggi (IPT), yang dimiliki oleh kerajaan negeri itu tidak dibenarkan mengikuti kursus Biro Tata Negara (BTN) yang dianjurkan oleh Kerajaan Persekutuan berkuat kuasa serta-merta.

Arahan tersebut turut melibatkan kakitangan jabatan Kerajaan Negeri dan pegawai dari anak-anak syarikat serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang terletak di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri. Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata, perkara tersebut telah diputuskan dalam mesyuarat exco di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini pada Rabu.

Dr Halimah berkata keputusan itu diambil selepas beberapa kajian mendapati kursus BTN yang dijalankan merupakan satu proses ‘indoktrinisasi’ Kerajaan Barisan Nasional.

Ini, kata beliau, boleh menimbulkan fenomena yang agak rasis, seolah-olah ingin memecahkan penduduk-penduduk pelbagai bangsa dan agama di negara ini.

KAH KAH KAH…

kah kah kah… INI LANGAH PALING TEPAT… kah kah kah…

kah kah kah…. INI LANGKAH BIJAK…. kah kah kah…

kah kah kah… HABIS DAN TAMATKAN RIWAYAT BTN YANG RASIS … kah kah kah..

woit… ADUH ! SEDIH NYA ! ANAK ANAK KECIL BERMAIN API… kah kah kah..

woit…. APA PUNYA TUUUR… APA MACAM PROFESOR KANG KONG DARI SINTOOOOK…. kah kah kah…

kah kah kah... BIAR KAN BTN TENGGELAM DENGAN MELAYU LAYU NYA.... kah kah kah..



21 ulasan:

نيك حافيظول berkata...

BTN hanyasanya sesuai digunakan untuk zaman Babylon, sekarang dah tak laku lagi, syuh syuh gi main jauh2.

tukar tiub, selamat hari raya.. lembu-lembu gerombolan dihalalkan ker untuk makan?

Tanpa Nama berkata...

1lagi langkah bijak & tepat untuk menjana reformasi pemikiran org2 melayu yg selama ini layu leweh longlai (akibat diperbangang dan dipinggir - apatah lagi nak didulukan, itu karut ganda seribu juta - oleh gerombolan UMNgOk-BoNgok)...

ayuh, org2 melayu zaman kini, bangkit dari kelayuan, dan berubah jadi cergas, tangkas & cerdas!
kaedahnya: perbanyakkan ilmu yg bermunafaat & perluaskan pandangan!
jgn berterusan layu bawah tempurung, lantaran lembik &lembab mudah disepak &diperkotak, dan terkadang pula tak sedar2 tetap syoq sendiri yg tidak membawa ke mana2...

-average joe-
klakka-la.blogspot

Suhaila berkata...

BTN gantikan dengan ESQ156. pasti lebih berganda kesannya.

Sudin berkata...

Wujudnya Biro ini untuk melaga-lagakan bangsa.
Mereka cipta sejarah dari sudut perkauman yang boleh memarakkan api perkauman demi menjaga kepentingan ketuanan melayu.

Apakah Biro ini relevan dari sudut perlembagaan persekutuan/negara ?

Kakitangan biro inilah yang sebenarnya pengkhianat pada bangsa malaysia.

Kalau benar bagai dikata ketuanan melayu sudah tentu tidak wujud chukong-chukong china MCA belaan Raja/Sultan dan Umno.

Kakitangan kerajaan terutama berbangsa melayu amat suka wujudnya chukong-chukong china MCA ini.Tak perlu belajar tinggi-tinggi untuk menchapai hajat hati diatas dunia ini.
Chukong-cukong china MCA boleh menyediakan apa sahaja.
Perempuan,rumah,kereta mewah,melanchong,duit poket hatta apa sahaja asalkan kehendak mereka untuk melanun,merompak,menjarah harta orang melayu tiada sekatan.

Raja/sultan,Umno/Bn,kakitangan kerajaan yang sembahan mereka adalah duit inilah pengkhianat pada bangsa Malaysia.

Agensi-agensi kerajaan terutamanya polis dan mahkamah hanyalah pelengkap sandiwara penipuan Umno/Bn.

Langkah permulaan kerajaan negeri selangor ini wajib disokong demi membenteras gejala yang tidak sihat.Penipuan Umno/Bn bermula dari bangku sekolah dan seterusnya melalui Biro ini.
Syabas kerajaan negeri selangor !

Tanpa Nama berkata...

SOKONG...SOKONG...
SAYA SOKONG 100% TINDAKAN KERAJAAN SELANGOR BOIKOT SEMUA PROGRAM BTN...
SAYA PUN PERNAH IKUT KURSUS BTN, 2 KALI SEBAGAI SYARAT PENGESAHAN JAWATAN...MEMANG BTN NI RASIS...KITA BOIKOT BIAR BTN BUNGKUS...BIAR AHLI GEROMBOLAN SAHAJA YANG MENYANYI LAGU "ANAK KECIL MAIN API", PIRAH.... ANAK KECILMAIN API KONON...KETUA GEROMBOLAN BALUN DUIT...

Johan berkata...

Tapi jangan pulak lepas ni PR gi buat program sendiri yg ala-BTN..

seliparjepun berkata...

SALAM...

BETUL + TEPAT PADA MASANYA + SOKONG + LAWAN RASIS = SAYA PUN X PERGI...

Tanpa Nama berkata...

Ooop anak kecil bermain api...nanti bakar punai.!!

Tanpa Nama berkata...

masa budak-budak batch aku kena btn dulu [aku berjaya menyelamatkan diri.. haha..], ada la sekor babi btn ni cakap...

"UiTM ni milik melayu..."

sekali bangun sorang budak sarawak nih... terus sound babi tu... jangan senang-senang nak cakap UiTM ni milik melayu... terus termalu la muka babi sekor tu...

AnakPaya berkata...

yaa betui tu, ni hasil dari pengalaman saya. mmg dalam BTN depa kempen soh sokong BN pastu cita bab kg. medan laa, 13 mei la. yg best ari ni wab sembab x faham bahasa. ulasan dia jgn libatkan kakitangan awam persekutuan. dia x baca paper kot Selangor haramkan kaitangan negeri jaa..tu pn nk jadik PM

Johan berkata...

sambungan:

But that isn't even the best part. The best part is, he showed a short film on the
dangers of Zionism and the illegal occupation of Palestine which was probably the only part of the speech I agreed with and I thought to myself this could be the only fact of the speech but surprise, surprise, at the end of the film, there was a montage of so-called Zionist supporters with the pictures of Anwar Ibrahim, Tian Chua, Teresa Kok, Hishamuddin Rais and Ezam Md. Nor. Then a question popped up in my head. Is Ezam still a Zionist supporter since he is in UMNO now? Does that mean the government has a Zionist supporter as well as the opposition? And expectedly, the speaker was being more anti-semitic than anti-zionist. He even explained how the Pakatan Rakyat ruled states are all going down the drain and he says, "this is what you get if you vote for the opposition!" He criticized Anwar Ibrahim and his colleagues so much along with Pakatan Rakyat while being completely oblivious towards Barisan Nasional's mistakes. As if they have perfect policies.

This was supposed to be a speech touching on education and look how it ended up. It did not even smell anything of education. It was a speech that was not meant for national unity at all. How could it be when you spread hate? I could only sit and ponder quietly while all this was happening. But the speech was not the saddest part. The saddest part was that the majority of students in the hall were cheering him on. I will type out part of the lyrics that were supplied to us, entitled, "Warisan".

Anak Kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat engketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman ini

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintih sendiri

Melayukan gagah di nusantara.


Who were those words referring to? Foreign powers or non-malays?

Perfect welcome to the new intake of University Students. Please spread this to others. People need to know.

I know you should.

written by A Worried Student,
06.07.2008

Johan berkata...

ni tulisan mengenai pengalaman sorg budak kat BTN yg tersebar "chain email":

Biro Tatanegara. Does it ring a bell? Government propaganda or honest student development programme? For those who aren't aware of it, Biro Tatanegara or BTN for short is under the Jabatan Perdana Menteri and it has several modules which all public university students have to attend in the name of "Student Development". On the 6th of July 2008 in UiTM Shah Alam, there were three separate talks being held under BTN with the first one being titled "Pendidikan", second one titled "Ancaman Keselamatan Negara" and the third one titled, "Patriotisma". Smell anything funny yet? No? Read on. You won't even have to smell it after you are done reading this. It'll be stuffed down your throat.

I would like to only focus on the first speaker, Dr. Idris bin Md. Noor. He was supposed to talk about education as that was the title of his speech, but the content was far different. He first went on with the usual introductions but in less than a few minutes, he suddenly touched on the forum on the discussion of social contract in Malaysia that the BAR council organized. He criticized it with all his heart, saying no one should discuss about it as it is unquestionable. Fair enough, I thought at first. Freedom of speech right? But what if he suddenly accuses the "Malay" speaker in the forum, which I'm guessing is Farish A. Noor, as a traitor to the Malay race as a whole? And while he was browsing through his files on the laptop which was projected on the big screen, it was no surprise for me that I saw files entitled "Ketuanan Melayu". He also then went on about the Malay's obsession with magic and ghosts, he said that it is all wrong beliefs through the perspective of Islam because if they really could use magic and other dark arts for fighting, then they should kill Karpal Singh with it.

There are so many quotable sentences, if only I could remember it all. He even said, "Kalau ular dengan India depan mata, ketuk India dulu." He then started to become more impassioned in his speech towards the end, like someone campaigning for a political seat yet failed, and resorted to a multi-purpose hall with bumiputra students. He said so many atrocious things that I will list them down in point form.

-Explained how the Malays aren't racist but others are racist towards us.
-Bangsa Malaysia does not exist, neither does Malaysian Chinese and Indians, only in the strict Malay, Chinese and Indians. (Interestingly, behind a booklet provided to us, one of the objectives of the programme is to produce a -"Bangsa Malaysia". Obviously, he was ignorant).
-Bahasa Malaysia does not exist, it is Bahasa Melayu.
-Nothing wrong with waving the Keris.
-Bumiputra hanya 55% di Malaysia, give birth more people!
-The University and Colleges Act was partly made to ensure a Malay Vice-Chancellor in Universities which should be the way.
-Blogs are "berdosa" or sinful.
-Christians will not like Muslims.

Tanpa Nama berkata...

Selamat Hari aidil adha pad TT dan keluarga. Semoga pengorbanan TT selama ini diblog dan di umum untuk anak bangsa negara tidak kira Melayu, Cina atau India sentiasa diredahi oleh Allah s.w.t.Amiin.

Sikap TT menentang rasism amat terpuji. Golongan yang amat beruntung dari rasis ini adalah golongan kapatalis, yang menggunakan rasim untuk mempecahbelahkan rakyat negara ini dan kelirukan orang Melayu dengan alasan ekonomi. Golongan rasist ini juga menggunakan "enviromental racism" cuna menghancurkan kaum minoriti di negara ini dengan menggunakan "keganasan berlesen" melalui kuasa polis untuk menekan dan menghancurkan sesuatu kaum minoriti seperti berlaku di negara ini. Mass media kerajaan yang rasis pula sekongkong dengan agenda pemerintah rasis dan sengaja akan memaparkan saban hari kejadian jenayah yang dilakukan oleh kaum minoriti itu untuk tatapan kaum majoriti. Maka dengan desepsi politik sebegini persepsi kaum majoriti akan menjadi negatif terhadap kaum minoriti yang menjadi mangsa rasis itu. Inilah berlaku kepada persepsi orang Melayu terhadap orang India di negara ini. Orang Melayu memandang kaum India suka bergaduh, menyamun, satu kaum yang ganas dan tidak boleh dipercayai. Begitu juga dengan Perpecahan yang telah berlaku di MIC dan MCA adalah punca dari perbuatan "pecah dan Memerintah UMNO". MCA dan MIC perlu memahami perkara ini. Pemimpin MCA dan MIC disogok dengan jawatan dalam jentera kerajaan saja yang menyokong UMNO. Kebanyakan ahlinya telah pun tidak memihak kepada parti. Merekalah yang dikatakan "silent majoriti" sekrang. Pilihan Raya Umum akan datang tidak boleh diramal dan akan menjadi titik tolak kepada keinginan rakyat. Dimensi baru pemikiran rakyat telah diubahkan oleh media cyber.

Raja Adil adalah Raja yang amat dihormati kerana mereka adalah payung kepada rakyat dan negara bukannya benteng terakhir seperti ramai Raja-Raja anggap.Benteng terakir ialah kebangkitan rakyat yang tidak boleh disekat seperti "Revolusi Perancis"!. Raja-raja Melayu perlu membaca sejarah dunia dan memahami apakah kesannya menyokong parti politik atau pegawai kerajaan tidak memikirkan risiko yang menanti "seperti api dalam sekam". Raja-Raja Melayu Bukan untuk orang Melayu saja tetapi untuk seluruh rakyat negara ini. Raja adalah sumber aspirasi untuk menyatu padukan semua parti politik dan pemimpin bukan Melayu dan Melayu dibawah payung kedaulatan sebagai Raja, bukan hanya menjadi payung kepada sebuah parti politik UMNO. Kadangkala Raja lupa yang memerintah negara ini adalah Raja dan mengikut Perlembagaan negara bukan perlembagaan parti UMNO!. UMNO adalah sebuah parti politk seperti PAS, DAP atau pun PKR. Raja perlu nuetral dalam politik dengan memberi keutamaan dan menentukan kehendak rakyat negara ini tercapai melalui kuasa yang ada pada Raja. Ini bukan bermakna Raja-Raja sentiasa tutup mulut dan Telingga pada Rakyat dan sentiasa membuka mata dan telingga untuk UMNO. Jangan jadikan diri sebagai UMNO adalah "pay master". Raja-raja melayu perlu ada perasaan korban demi kepentingan untuk Rakyat. Maka raja seperti ini sentiasa diingat dan disanjung dalam sejarah.

Tanpa Nama berkata...

Bro TT,

Realitinya....mengabihkan bogheh. Melayu tak sedar2!!! Melayu1 ckp melayu2 bodoh....melayu3 ckp melayu1 bodoh....melayu4 ckp melayu2 keparat!!!! Itulah dilema melayu sebenarnya!!! Selagi, melayu tak sedar diri....Inilah nasib melayu!!! Aku pon melayu!!! Bodohnya jadi melayu!!! ALLAH SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu...Sebenarya kaum itu sendiri yang kena mengubah nasib mereka!!! Betul tak bro TT.

~tut tut~

MahadeyBersiong berkata...

masa aku kena BTN ni dulu tak tau plak benda ni rasis ke propaganda bn ke..sebab program ni memang tak masuk dalam kepala otak..aku pun dah lupa apa benda yang diajar di btn tu..yang aku ingat aku pernah tanya penyelia kumpulan aku dalam btn tu, apa pasal btn ni suka kacau cuti pelajar pelajar hah? orang nak merehatkan minda pun tak boleh? itu time budak budak cop aku sengal sebab tanya soalan bodoh..hahaha tapi hari ini gua sangat yakin gua sangat bijak.

Tanpa Nama berkata...

BIRO TELUR NAJIB

ahpengitufikri berkata...

salammm....saya seorang kakitangan kerajaan...mmg best la kan klu BTN dihapuskan....mmg dia ade masukkan unsur2 politik....klu dulu dia akan buka topik 13 mei....tp yg skrg ni dia buka topik Anwar ibrahim....syukur saya masih xdpt gi BTN lagi...tp teringin gak nak pergi nk taw apa modul dia...tp kwn2 suma ckp dorg masukkan unsur2 poltik...yg taw hanya org kerajaan gerombolan hanya taw mengkritik org kerajaan...seperti bonus...dia ckp tak usah mengharapkan bonus tahun nie, itu najib kata..gerombolan plak ckp 'keje xbanyak nk bonus plak'....adoiii alo kwn lu dtg sini keje dgn kerajaan...mengata pandai...lu apa taw...membodek pandai la,....kitorang ni keje mcm anjing lu taw ka.....ckp kitorg ni xwat keje...yg korang tue wat ke kerja...aku benci gerombolan....

puteh berkata...

nangis madey tu....PPSMI dah padam, BTN pr s'ngor dah padam gak, dasar jadikan ghoto rakyat swata bilo nk dipadam???? kasian madey.....keh keh keh.

ct berkata...

Aku skip btn, mwahahahaha!!! Alhamdullilah, syukur rasanya tak payah kena brainwash. No wonder aku vote pun ke arah lain.

Master Yoda berkata...

Salam Tok.

Kat UIA, ini program "tak laku"...takde sambutan...

Jadi, depa wajikan sume student pi, tak pi, tak leh grad...Mcm mangkuk nye polisi....

Then,bila pi, sume student wat tak reti, dok sembang sesama sendiri, tidoq, speaker ckp sorg2....

Sape nk layan ucapan racist mcm tu....

Tada sorg nk layan...Pi gi da mampuih itu worang...

Kah kah kah

Tada sape nk layan sampai speaker naik agin, marah2 student UIA psl tak amik peduli.....

Kah kah kah

Sape peduli ketuanan2 ni....

kami peduli bile PTPTN nk jadi biasiswa

kami peduli bile nk hapuskan kos pentadbiran PTPTN yg tah pape tuh

kami peduli bile nk ade pilihanraya kampus yg telus

kami peduli org2 atasan mane2 U tak rasuh

kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Timakasih..
Ada sedikit jawapan telah terungkai pada misteri dlm hidup saya kebelakangan ini secara peribadi.

Moga terus maju jaya.
Selamat menyambut Aidiladha.

:)