Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 31 Mac 2011

CHINA PULAK BENGANG




PADAN MUKA!



nota:
adu domba melay india china
ini akhirnya akan memakan diri
sendiri!

inilah contoh dimana gerombolan
terperangkap dalak politik
perkauaman kah kah kah



KRISIS INTERLOK BERTERUSAN ,KAUM CINA PULA DAKWA RASIS -minsider

Novel kontroversi Interlok kini berdepan kemelut baru ekoran tindakan pertubuhan Cina secara terbuka mengkritik karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain itu sambil menyifatkannya bersifat rasis.

Beberapa wakil masyarakat Cina menggambarkan watak orang Cina dalam novel itu sebagai tamak, “tahi candu” dan kaki perempuan semata-mata untuk memberikan kelebihan kepada orang Melayu.

Sebelum ini, novel kontroversi yang kini dijadikan buku teks Tingkatan Lima berdepan dengan bantahan daripada masyarakat India kerana menggunakan perkataan “paria” dan kini Kementerian Pelajaran berdepan dengan desakan dari masyarakat Cina pula yang menyifatkan ia rasis.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, pertubuhan Cina itu berkata, novel Interlok bukan sahaja sensitif kepada masyarakat India, tetapi masyarakat Cina juga apabila menggambarkan watak Kim Lok sebagai tahi candu dan kaki perempuan dan anak lelaki Cing Huat pula disifatkan sebagai “licik, tamak, jahat dan akan gembira jika menjual anak perempuannya.”

“Interlok secara keseluruhan dibuat untuk mengembangkan ideologi Ketuanan Melayu. Pada pandangan kami, novel ini bukan sahaja tidak sihat tetapi racun yang bahaya.
“Malah Interlok lebih kurang sama dengan Biro Tata Negara (BTN) yang bersifat perkauman dan (mahu membawa) perpecahan,” kata kenyataan itu.

Interlok menyampaikan mesej utama bahawa Cina, India dan kumpulan minoriti sebagai rakyat kelas kedua sebagai tambahan kepada idea pengasingan antara masyarakat asal (Melayu) dan bangsa asing (Cina dan India),” tambah kenyataan itu.

Kumpulan itu juga mengkritik “penggunaan plot” dalam novel itu yang mana menggambarkan orang Cina sebagai “penipu dan penindas” orang Melayu atau “jahat dan tidak bermoral” seperti gerila komunis.

Kenyataan itu yang ditandatangani Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor, Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG, Pertubuhan Malaysia-China, Gabungan Pertubuhan Cina Persekutuan Johor dan Dewan Perhimpunan Cina Pulau Pinang dan 40 pertubuhan lain termasuk Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM) serta Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao.

Antara perkara dalam novel itu yang disifatkan sebagai rasis adalah:

* Kita makan apa yang dapat. Akar-akar kayu kalau ada. Kita minta sedekah. Kita curi. Kita tak punya anak perempuan. Kalau ada anak perempuan kita boleh jual, (Kim Lok, ms 119-120).

* Kim Lok membawa Mei Hwa untuk menghisap candu dan mengadakan hubungan seks dengan dia setiap kali bertemu begitu (ms 200).

* Dalam kota besar dan asing serupa ini orang tidak boleh kasihan, kalau kasihan kita tidak boleh kaya. Di sini wang yang menjadi ukuran. Dalam dunia ini wang itu Tuhan nombor dua (ms 155-156).

* “Cina Panjang kata tanah-tanah itu semuanya haknya belaka. Lembu yang kami bela itu pun hartanya juga. Bapa saya telah gadai kepadanya” (ms 88).

* Kata Seman tanah itu semua sudah digadai pada Cina Panjang tu, dan orang Cina tu pun dah suruh Seman ini keluar dari kampung tersebut (ms 92).

Pertubuhan-pertubuhan itu bagaimanapun tidak mahu novel itu disunting seperti mana yang dituntut masyarakat India yang tidak gembira dengan perkataan “paria” – tetapi juga mahu digugurkan daripada digunakan di sekolah.

Mereka mendesak Kementerian Pelajaran agak tidak membenarkan “penghinaan” yang menyentuh perasaan kaum lain dan meminta agar ia digantikan dengan bahan bacaan yang lebih sesuai.

“Kami menyokong kesusasteraan sepatutnya mengggalakkan nilai-nilai progresif seperti demokrasi, kebebasan, persamaan dan hak-hak manusia. Hidup di Malaysia pada abad ke-21 sepatutnya ia bersifat ketuanan rakyat daripada sesuatu yang bersifat sempit,” kata kenyataan itu lagi.

Novel Intelok yang ditulis pada 1971 menggambarkan perjuangan orang Melayu, Cina dan India dalam era prakemerdekaan.

Muhyiddin Yassin berkata Interlok akan tetap digunakan di sekolah dan telah mengarahkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk menyunting semula novel itu.
Muhyiddin juga berkata kementeriannya juga akan menyediakan glosari bagi menjelaskan frasa-frasa dan konsep-konsep kepada pelajar.

Dalam pada itu, Badan Bertindak Interlok Kebangsaan (NIAT) yang sepatutnya mengadakan pertemuan dengan Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BBCBN) hari ini telah dibatalkan atas sebab yang tidak pasti.

Kumpulan yang menuntut agar novel Interlok ditarik balik daripada digunakan di sekolah akan mengadakan pertemuan dengan BBCBN semula pada 6 April.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit…PADAN MUKA GEROMBOLAN….. kah kah kah…

kah kah kah…. MULA MULA NAK BODEK INDIA…. kah kah kah…

kah kah kah…. NAK JAGA HATI INDIA…. kah kah kah…

kah kah kah… MELAYU PULAK MARAH…. kah kah kah…

kah kah kah… UNDI MELAYU LARI…. LAGI SUSAH…. kah kah kah…

kah kah kah…. SEKARANG CHINA PULAK NAIK BENGANG….. kah kah kah…

kah kah kah….PADAN MUKA…. DULU BUKAN MAIN SOMBONG…. kah kah kah…

kah kah kah…PADAN MUKA…. DULU BUKAN MAIN BONGKAK…. kah kah kah…

woit… CAKAP PADA MELAYU LAIN… PADA CHINA LAIN…PADA INDIA LAIN….kah kah kah…

kah kah kah…PUTAR SINI…PUSING SANA….TRIK INI TAK BOLEH PAKAI LAGI….. kah kah kah….

kah kah kah… RONALD REAGAN SUDAH BAGI INTERNET….. kah kah kah…

kah kah kah…. GEROMBOLAN SEDANG SANGKUT…. kah kah kah….

kah kah kah…. PAKAI INTERLOK…. HILANG UNDI INDIA…. kah kah kah…

kah kah kah…GUNAKAN INTERLOK …HILANG UNDI CHINA…. kah kah kah…

kah kah kah…. BATAL INTERLOK HILANG UNDI MELAYU…. kah kah kah…

kah kah kah…. PADAN MUKA….. kah kah kah…

kah kah kah…. HANYA SATU JALAN KELUAR…. kah kah kah…

kah kah kah…. BUAT VIDEO HITAM PUTIH…. kah kah kah…

kah kah kah…. NAMAKAN VIDEO INI INTERKOK…kah kah kah...

kah kah kah... CHINA ADA… MELAYU ADA…INDIA PUN ADA… kah kah kah…

11 ulasan:

FARISZ@AZ.Com berkata...

isu perkauman memakan diri sendiri.
entah ke mana 1malaysia yang dicanang2 kan tu.

Golongan Pemuda Zaman Nabi
Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita
Hakiyat dan hakikat si telur

Tanpa Nama berkata...

fulamak...3some nampak gaya. Cina kat depan(buat kerja), Melayu kat belakang(dapat kontrek), India??? satu lubang je yang tinggal...aiyoh!! BJ pun boleh jalan lah.
H.R. WTF is happening to our country?

Ash

Tanpa Nama berkata...

Tukar INTERLOK tu kepada INTERNET baru line clear - sebab fikiran gerombolan ni 40 tahun kebelakang

Stupid University berkata...

Kesian gerombolan! Kah! Kah! Kah! Kah! Dah terkena batang hidung sendiri! Kah! Kah! Kah! Kah!

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah.. novel nih karya saja bukan buku pendidikan moral pon :) dan novel bedasarkan pengalaman penulis memang dulu india cina situasi dia camtu semua pendatang takan tak baca sejarah kot.. kaum jawa dari indon pon pendatang gak..

takyah la buang masa nak marah pasal novel nih buang karan baik la kita selidik balik duit penyelewengan berjuta-juta kalau leh dapat balik recover mungkin boleh gak perbaiki mutu hidup rakyat atau dapat bagi bonus huhuhu

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah…. HANYA SATU JALAN KELUAR…. kah kah kah…
kah kah kah…. BUAT VIDEO HITAM PUTIH…. kah kah kah…
kah kah kah…. NAMAKAN VIDEO INI INTERKOK…kah kah kah...

hehehehe "interkok" tu yg tak boleh blah tu bro haha!

kat melayu ckp lain
kat cina ckp lain
kat india ckp lain
kat melayu felda ckp padu2
kat melayu pas ckp lain
kahkahkah

cicit ngah layor berkata...

Esok ader Melayu buat bantahan pulak.....Melayu kaki gadai..Habih tanah,lembu,ayam itik digadai dader Ciner.Ader hanpon,gadai pader Along,ader laptop gtadai pader Along,ader kemera gadai pader Along,ader emaih....jangan cakap ler.....leboh kener gadai.Tak percayer? Pagi2 acer pergi mengendap depan kedai Along dimaner2 pon,ha,jumper ler bender yg teman cakap ni.Ghoper2nyer penyakit yg dibawak setengah abad dulu.

Tanpa Nama berkata...

bila jumpa cina gua bilang
'lu..gua
adik lu bini gua'
untuk bro TT cuba sebut ayat ni tanpa tersekat2 sekali baca...
'kelaper jatuh kapala punya kepaler...
kapala punya kepaler picah'
kahkahkah...

Tanpa Nama berkata...

patut letak interCOCK...CSL punya..kahkah

Tanpa Nama berkata...

klu dah ramai tak stuju
tukar aje laaa
knapa keras kepala sangat
nak tegakkan apa?

macam dah tak ada novel lain kat malaysia nih
budak2 sekolah pun bukan suka sangat kat novel tur
nak mengajor pun susah bila ada unsur2 resist mcm nih
takut tersasul
buruk padahnya kat cikgu2

Hang Li Po berkata...

Terbitkanlah buku yang menyatu-padukan semua kaum bukannye nak menyakitkan hati mereka...