Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 27 September 2011

MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK




ADAKAH BEREBUT KERUSI MACAM INI ?











ISLAM DIPERALATA UNTUK DAPATKAN KUASA : RAJA NAZRIN - meloya

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah hari ini bertitah Islam telah mula dijadikan instrumen bertujuan meraih pengaruh dan mendapatkan kuasa sehingga ke peringkat sedia berkompromi kepada prinsip-prinsip menyentuh akidah.

Pada masa sama baginda dalam titah ucapannya turut mengingatkan bahawa kemusnahan ummah bukan lagi menghadapi pencerobohan daripada Alfonso de Alburque atau Stamford Raffles atau Francis Light mahu pun Yamashita tetapi ia datang daripada pencerobohan baru melalui manipulasi fakta sejarah, mempersendakan lagu kebangsaan dan menghina bendera negara.

Baginda bertitah pencerobohan baru itu turut berlaku melalui perlanggaran penggunaan kalimah suci Allah yang telah sekalian lama menjadi hak eksklusif umat Islam tanpa menghiraukan sensiviti serta terhirisnya perasaan mereka.

''Nama suci Allah yang termaktub di dalam al-Quran diambil dan dijadikan terjemahan kepada perkataan God. Allah yang merupakan kalimah yang amat suci di kalangan umat Islam kini turut dinamakan kepada simbol pujaan agama lain.

''Kalimah suci Allah bukan sekadar nama am yang bermaksud Tuhan walau apa bentuknya. Kesucian kalimah Allah amat tinggi di sisi Islam. Kalimah tersebut apabila dicetak pada kertas, tidak boleh dipijak, tidak boleh dijadikan bahan bungkusan, tidak boleh dibawa ke dalam tandas. Allah adalah nama khas-Tuhan Maha Suci-Tuhan Maha Agong. Allah adalah satu-satunya," titah baginda.



NOTA:
di perak adat istidatnya ada pusingan untuk menjadi sultan
ada raja di hilir
ada raja kecil besar
sultan mengikut giliran
apakah islam telah digunakan untuk menghapuskan sistem pusing ini?
kah kah kah


NOTA:
rakyat pun ingin tahu
bagaimana adat istiadat pelantikan sultan
perak ini berubah
ada yang telah diguna pakai beratus tahun

apakah ini rancangan zionis
atau rancangan obama
kah kah kah


31 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini rancangan grombolan umno laknatullah...

Tanpa Nama berkata...

in Islam where got royal blood nor dymm? the only king for all creatures is Allah. we'd have a caliph by ulama standing who champion Islam without any compromise. ps. they who lead to bidaah are worst of than a kuffar. now where are we to put up our faith as moslems? a mere rajagopal no problem la but tt....... if tt cannot accept by socialism nor is by Islam. we hold by the uli amri which we cannot understand. so better keep quiet la kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

sultan ni baik diam jer, lagi bnyk ckp lagi bodo..

Tanpa Nama berkata...

woit, mujurla jugak idup dapat jadi anak raja.. sudahla bapak pun potong line abang jadi sultan, skrg anak pulak potong line orang lain..

adakah islam suruh umatnya memilih raja, dan raja pulak kene wariskan kedudukannya kepada anak beranak dia? untung sungguh.. makan tanggung berak cangkung jer..

untung jadi anak raja.. ada elaun bulanan kerajaan bangang bagi dekat dia.. kalo tak, entah2 kita boleh jumpa bawah jambatan yang makan siput babi dulu ker hapa pun aku tatau..

tu la pasal.. menoreh pun tak reti.. mujur idup jadi anak raja.. entot2 pun free.. sumer rakyat tanggung.. bodoh sungguh orang melayu ni.. gah ada raja saja.. apa raja tu bagi duit seposen sehari ka nak jaga jawatan raja kehulu kehilir siang malam? apakah raja menjaga kepentingan rakyatnya dengan merembat projek2 rakyat hinggakan rakyat nak mentekendarah pun susah..

Tanpa Nama berkata...

Ini semua perancangan Azlan Shahhhhh....alasan kerabat raja Perak yang lain tak boleh pakai. Yang boleh pakai hanya seorang ni saja...kahkahkah.

Tanpa Nama berkata...

daulat tunku

adapun amat betul lagi benar titah YANG MAHA MULIA TUANKU itu,

seperti cetakan ALLAH dan MUHAMMAD pada LENCANA POLIS DIRAJA MALAYSIA.

Tanpa Nama berkata...

Alamamak!

"Allah" dalam Surah pertama ("Al Fatihah"), ayat pertama ("Alhamdulillah Hi Rabbil Alamin") yg dibaca setiap rakaat tiap2 hari adalah 'Rabb' kepada sekelian alam termasuk & tidak terhad kepada mineral, tumbuhan, haiwan (termasuk babi & anjing), manusia (termasuk yg. bukan Islam) dan juga makhluk lain2 termasuk jin & setan.

"Allah" bukannya nama 'khas' seperti Nazrin atau Hisham dimana ianya terhad kepada sempadan fizikal sesuatu objek tertentu termasuk kertas yg ditulis dgn kalimahNya seperti diatas.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar." (Surah An-Nisaa' 4:48)

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua), dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya ia telah sesat dengan
kesesatan yang amat jauh. (Surah An-Nisaa' 4:116)

~ Malangnya "Allah" telah dijadikan 'objek' untuk membersihkan diri (seperti tuala atau sabun atau tempat kesat kaki) sepertimana mereka yg. pergi ke Mekah mencuci dosa tiap2 tahun atau yg. lepas sembahyang makan rasuah, memfitnah & menindas orang lain ataupun menyokong pemerintah yg. zalim ('Nahi Maaruf, Amal Mungkar). ~

Amin, Ya Rabbil Alamin.

Beruk Ketawa...kahkahkah berkata...

Ini Fax yang dihantar keluar,

From: Beruk Ketawa
To : Burger King

" Kalau nak jadi Burger Muda, kena jadi Burger di Hilir dulu. Macam mana boleh jadi Burger Muda kalau tak pernah jadi Burger di Hilir?...kah kah kah kah kah "

Tanpa Nama berkata...

biar betik raja kapur? 99 nama tuhan xde pun kalimah Allah?

Tanpa Nama berkata...

nazrin takut tak sempat jadi raja.. kalau tak jadi raja nanti kena kerja. ko boleh bayangkan tak mamat tu menoreh getah?? mesti comel :)

Tanpa Nama berkata...

Halo Bro.mana ada pusingan lagi Sultan dan anak nya sekarang melompat dan yang berhak putih mata serta melijis air lior.
Tak heran bila Tuanku perkenan empat katak yang melompat maka kerajaan PR tumbang.

jahil berkata...

tak bersabit ngan tajuk tapi nak kongsi..arap2 TT dapat la bg pencerahan kat budak ni..akaun fb.. :

Helmi Syamsuri : Tun Dr Mahathir Mohammad adalah Umara..Khalifah yg hanya muncul setiap seratus tahun sekali..ini diakui sendiri oleh beberapa cendiakawan Islam dari beberapa institusi Islam seperti dari Al Azhar dan beberapa pusat pengajian Islam di timur tengah..alhamdulillah..semoga akan muncul pengganti beliau dari kalangan umat melayu selepas ini..insyallah..

mace-mace....

Tanpa Nama berkata...

So...Nazrin, mulai sekarang perkataan Duli Yang Maha Mulia dah tak boleh pakailah....sebab...Allah Yang Maha Mulia....kau orang...yang ada...Maha Judi....Maha Arak...Nak cakap pasal Islam konon....bini sendiri pun tak pakai tudong....kahkahkah

Lagi satu TT....kenapa kerajaan nak naikkan umur persaraan kakitangan swasta dari 55tahun ke 60tahun...sebab EPF lah....duit EPF dah habis dijoli tak?...mampus macam ni...biol punya kerajaan...

Tanpa Nama berkata...

Suruh Sultan tu pi main jauh-jauh.
Sultan Perek yg sebenar adalah Baginda Sultan Abdullah yg dibuang oleh pak tiri depa ka pulau Sicilis.

Rajamenikam s/o rajamenepis berkata...

raja dihilir raja dihulu raja kiri raja kanan raja tepi raja tengah...

poraahhhh......

BUANG KARAN

ImNeO berkata...

What are you talking about?Pening..Kalau Allah bukan God Almighty then who is Allah then.
Pls do not confuse us the Rakyats as Rakyat is not kindergarden kids.

Tanpa Nama berkata...

kadang tu aku terpikir, dalam ajaran Islam ada ke kene ada sultan? Rasulullah yg jadi kekasih Allah tu pun tak jadi sultan/raja. negeri aku mmg sultan dah lama lari, takut. Nabi dulu pun xhidup mewah. yg jaga Islam kat tanah melayu nie je yg bermewah melampau. wahai bani melayu, ketahuilah bahawasanya tanpa sultan pun kita tetap hidup. yg penting pewaris Nabi ada iaitu para ulamak yg benar2 mengikuti jejak langkah dan sirah nabi. ikut dan taati pewaris Nabi kerana mereka nie la pemimpin yg Nabi suruh taati. bukannye pemimpin atau raja yg goyang kaki. kembali semula kepada perjuangan aqidah. sultan biarkan dia cari kerja kat mana2 kilang, cuba jadi operator pulak.

Tanpa Nama berkata...

sultan ada amik spm tak? senang2 je dapat duit harta kekayaan bagai eh..pasal ada 'darah raja' la eh..darah raja ni warna kuning beza ngan manusia ke?berak dorang warna kuning wangi ke.tak adil betul la..kalo nak bagi nasihat ke titah ke, background asal usul sejarah tu biarlah yg boleh buat org sanjung.kalo lahir2 dah kena sembah, toksah nak belagak laaa..

Tanpa Nama berkata...

Makna pada lencana PDRM:

Kalimah Allah dan Muhammad melambangkan unsur keimanan sabagai wadah kedaulatan Islam. Mahkota mencerminkan bahawa pasukan PDRM sentiasa menjunjung tinggi kesucian Islam dan kebesaran Allah.

Lencana ini ada di baju, di topi dan di tali pinggang. Rasanya dibawa ke mana saja.

Tanpa Nama berkata...

Pengemis terhormat dah mula berkokok apabila hampir PRU13. Kalau setakat nak minta sedekah kat UMNO, tak payahlah nak tunjuk intelektual yang tahap budak belum baliq tu. Istilah yang lebih sesuai diguna pakai ialah hanya "Altantunya yang mengenal Gamuda", atau hanya "Tok Uban yang mengenal Mamak Bendahara". Kalau masih tak faham, maknanya kamu masih tak banyak membaca dan karat UMNO dah melekat di kepala otak.....

Tanpa Nama berkata...

Rakyat juga ingin mengetahui adat istiadat perlantikan sultan kelantan yg baru yg disokong oleh Tn guru. Apa telah jadi kpd sultan ismail.rakyat ingin tahu kesihatan sultan Ismail krn tiada satu photo dipaparkan sultan baru bersama bapa

Tanpa Nama berkata...

woit...bangsa Yahudi sebut nama Tuhan 'Ellah' dalam bahasa ibunda mereka Hebrew...yang bunyi sebutan sama dengan sebutan arab 'Allah'...tak buat laporan polis ka??? kah kah kah

woit...adakah dalam koran perkataan 'Allah' hak eksklusif mana-mana bangsa?!...

Tanpa Nama berkata...

inilah satu-satunya anak raja paling bongok......

Tanpa Nama berkata...

Raja tak berpolitik. Baginda cuma bagi nasihat. Patut kita semua buka hati dan buka minda. Terima nasihat kalau tak nak terima diam2 sudah jangan nak heret raja ke dunia politik murahan.

Tanpa Nama berkata...

28 September 2011 2:40 PM

ko xrasa geli ke bila kerbat2 sebut pasal Islam? atau ko nie nama nazrin gak?

rosebiwu~ berkata...

woit Nazrin!!
meh bitaw aku sape ATAN BIN HASHIM???
KAHKAHKAHKAH!!

jangan hina raja; berdosa besar! berkata...

astaghfirullah al azim.. kau rasa raja ni saje dia-adekan ke? kalau raja tu tak penting, lama dulu dah Rasullulah s.a.w menghapuskan raja-raja yang bernaung di bawah kerajaan baginda, lama dah umar menghapuskan raja-raja di bawah naungan baginda...

kita harus ingat, jarak masa kita dan rasul adalah satu ribu empat ratus tahun, dalam sati ribu empat ratus tahun tu pelbagai benda telah berlaku, bidaah dah menjadi ibadah, ibadah dah menjadi bidaah, kita tak tau..

kalau kita taat kepada raja dan negara selaku pemimpian, senang-senang je kita dapat pahala, tapi bila kita mencerca pemimpin, senang-senang juga kita menempah tempat di neraka.. kita jangan ingat semua benda yang berlau ni takde sebab., semuanya bersebab..

turun naik islam, semua bersebab.. empat ratus tahun penjajah di tanah melayu, tetapi islam masih menjadi agama rasmi, bukan agama hindu walau sebelum kedatangan islam hindu alah agama rasmi, dan bukan pula raja tetiba jadi islam dan tetibe pandai tentang islam, melainkan telah datang islam melalui pedagang pedagang islam ke tanah melayu, dan raja-raja tu tidak dibiarkan terkontang kanting sendiri melaksana islam, ia dipantau oleh ulama islam masa kerajaan islam tanah melayu
takkanlah ulama islam tu membiarkan adat yang bertentangan dengan islam menjadi cara hidup masyarakat melayu tersebut..

pendek kate, raja-raja melayu adalah mengikut adat-adat lama yan telah diperbaharui mengikut tatacara islam dan meninggalakan tatacara agama hindu..

wallahualam..

Tanpa Nama berkata...

hahaha apa punya makhluk la korg kat sini? nak kata xpnh skula kata pnh masuk tadiaka lak nt.. aku tgk kat sini org yg komen just xsampai 5 org pun hahaha. sume komen just isu yg sama.. mcm mana la si bapak anjiang n mama babi ni ajar anak mcm korg ni haaa? ke mmg babi negeri korg ni jenis yg mcm tu? hahaha.. komen aku ni sure xlepas sbb korg akan sorok komen aku ni sebab takut xdapat gaji dr babi n anjing kan? if brani sgt open la komen aku ni kat blog ni.. hahaha

Tanpa Nama berkata...

Ini la melayu zaman sekarang..sultan melayu sendiri nak dihina..klo Melayu xhormatkan sultan melayu, hbs sape lagi nk hormatkn sultan?

MasyaAllah ape nk jadi ng org melayu sekarang..bodoh tahap beruk..

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah.... apsal korang nak marah Sultan plak, dulu tok nenek Sultan powerful, kepala perang, bijak, alim ulamak, sebab tu depa dapat jadi Sultan, tok nenek korang tu sekadar rakyat biasa jer.. bodohpiang, kena kerah jer.. sebab tu anak cucu macam korang jadi rakyat biasa jer.. salahkan tok nenek korang dulu sebab malas, bodoh, penakut, lembab menyebabkan korang xleh jadi keturunan raja... kah kah kah... xpn korang pindah jelah indon, bole dok negara republik.. wakakakakakka

Tanpa Nama berkata...

lanciau punya raja