Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 25 Disember 2011

WARGA FELDA - AWAS BERJAGA JAGA




SANTA DATANG BAWA SANTAU








BONUS BUKAN GULA GULA
– berita hairan

KOTA BHARU: Pemberian bonus dan insentif produktiviti sebanyak RM102.58 juta kepada 95,949 peneroka FELDA di seluruh negara bukan 'gula-gula' oleh kerajaan untuk memancing undi peneroka, kata Pengerusinya, Isa Samad.

Beliau berkata, pemberian bonus dan insentif yang diumum Najib Razak, kelmarin adalah bagi meringankan bebanan peneroka, terutama membuat persediaan menghadapi musim persekolahan minggu depan.

“Kalau ikutkan pembangkang, mereka sentiasa berusaha mempengaruhi peneroka dengan pelbagai perkara negatif.

“Tahun lalu, kerajaan turut memberikan bonus kepada peneroka FELDA dan ini adalah usaha berterusan kita menyediakan segala kebaikan kepada peneroka, bukannya sebagai ‘gula-gula’.

“Perdana Menteri sudah banyak melakukan transformasi terhadap FELDA sehingga menyaksikan ramai anak peneroka berjaya dalam pengajian serta bidang yang mereka ceburi.

“Kalau pembangkang kata ini (bonus) adalah ‘gula-gula’ dari kerajaan... itu tidak betul kerana ia memberi banyak faedah kepada peneroka, terutama menghadapi musim persekolahan baru yang sudah tentu memerlukan sumber kewangan bagi membeli pelbagai keperluan persekolahan anak,” katanya kepada selepas memberi penerangan kepada peneroka rancangan kemajuan tanah itu di sini, semalam.

Beliau mengulas insentif diumumkan Najib, kelmarin, yang akan menyaksikan 60,584 peneroka menanam semula getah bersama FELDA menerima bonus maksimum RM1,200 seorang, manakala 2,500 peneroka yang tanaman mereka diserang penyakit menerima RM400 seorang.

Isa berkata, pembangkang sejak 1970-an cuba menanam sikap tidak berterima kasih kepada kerajaan di kalangan peneroka sehingga ada antara mereka terpengaruh.

“Sejak zaman Abdul Razak, kerajaan sudah berusaha untuk meningkatkan pendapatan rakyat dan sekiranya tidak ada pemimpin seperti Allahyarham, sudah tentu tidak ada tanah rancangan FELDA seperti sekarang. Oleh itu, tiada sebab mengapa peneroka FELDA harus menolak kerajaan,” katanya.

Ditanya mengenai serangan pembangkang terhadapnya, Isa berkata, beliau sudah terbabit politik lebih 35 tahun dan arif dengan sikap pembangkang serta sudah lali dengan serangan peribadi mereka.

NOTA:
tanah felda akan dijadikan harta untuk bursa saham
tujuannya ialah untuk memungut dana untuk pru13
gerombolan perlu 2 atau 3 bilion ringgit untuk pru`13
towkay china semua sudah lari
taib mahmud tak bagi lagi duit
maka tidak ada jalan lain gadaikan harta orang kampong

bonus 1000 ringgit ini adalah rasuah untuk beli undi
ini bukan undim pilihanraya
ini undi mesyuarat tergempar felda
ramai ahli felda tak setuju harta mereka di masukkan ke bursa saham

kalau tanah felda ini diamsukkan ke bursa saham
maka sesiapa saja boleh beli saham
dan akhirnya memiliki takanh ini

NOTA:
bulan febuarari
kaum keluaarga dan kerabat felda akan turun berdemo
anak anak muda bersedia tunggu bila dan dimana
pada ketika in
i ANAK sedang pergi merayau ke felda felda
memberi penerangan akan mengingatkan warga felda agar jangan kena tipu

NOTA:
inilah contoh melayu jual melayu
ini lah contoh ketuanan melayu
india tak jual melayu
china tak jual melayu
kadazan tak jual melayu
yang jual melayu ialah melayu sendiri
yang jual melayu ialah gerombolan!



7 ulasan:

kampong lad berkata...

duit yg dibagi tu adalah hak mutlak peneroka2 felda. merekalah yg bertungkus lumus & membanting tulang bagi manafaatkan tanah2 yg sebelumnya tidak bernilai. wajibkah mereka berterimakasih & terus menyokong pemerintahan sekarang? merekalah yg 'menghidupkan' felda dan tidak dinafikan bahawa idea ini dari tun razak tetapi harus diingat, kerajaan yg dipimpinnya adalah jauh berbeza dari anaknya najib al-hajex. jadi apa hak dia nak mengawal felda? ini bukan harta pak dia. tuanpunya felda adalah peneroka2. period.

Tanpa Nama berkata...

patot la tak dapat bonus...mana company yg bersangkut paut ngn umngok LAnun ni, mmg kena pow la.. GLC, swasta, suma keuntungan syarikat UMNGOK anjing ni POW.. tak caya tanya PETRONAS.. kahkahkah haakkk tuuih..!
-`ptrjya~

Tanpa Nama berkata...

...si jibon nak bagi bonus ke, gula2 ke ... KEBAS JE LAH LABU ... yang penting sampai PRU nanti ... ABU !!!!

Tanpa Nama berkata...

Dia nak ungkit Felda semasa zaman Tun Razak ni tak betul. Peneroka masuk felda bukannya percuma tp berbayar melalui potongan paysheet gaji dan hutang tu dah selesai. Period kedua selepas tebang dan ditanam semula, peneroka dikenakan hutang semula sehingga menjangkau RM90K seorang. Penyata x pernah diberi. Selepas tahun keempat ladang telah pun mengeluarkan hasil. Sepatutnya dinyatakan berapa pendapatan dan berapa nilai sara hidup yang diberi. Jadi peneroka akan jelas berapa pendapatan sebenar. Sekarang kalau diikutkan kiraan kasar, sepatutnya bukan peneroka yang berhutang tetapi felda yang berhutang kepada penroka

nazak berkata...

Kesian dgn warga felda yg tak dpt geran tanah individu. Mereka dipilih dari warga susah, hidup susah dlm felda.. bertahun2 dduk dlm gelap sebelum TNB sediakan elektrik. Malangnya mereka masih terus susah & kini kena tipu.
PALING MALANG... MEREKA MELAYU DAN PENYOKONG UMNGOK.

mat cerah berkata...

isa samad ni tak puas lagi bunuh rakyat selepas ramai dia bunuh guna virus babi di bukit pelanduk.seluruh dunia tau berapa ramai mati dan siapa punya babi babi tu yg di eksport ke singapura.isa bela babi rakyat yg merana. aku ingat lagi waktu tu bila jam 2 pagi lebih 10 lori warna merah angkut babi lalu depan rumah bapak aku setiap hari urk ke singapura. udara nyaman akan bertukar hancing busuk sampai siang.sial betul isa ni. harap harap dua mati bertukar jadi haiwan tu. tubuh dan muka dah ada iras iras dah.

Tanpa Nama berkata...

tranformasi terhebat felda adalah dari tidak berhutang kepada berhutang..tranform juga tu..dari ramai yang menyokong BN kini mula berfikir-fikir untuk beralih arah, peneroka perlu lebih berhati dengan permainan wang yang bakal dihujankan kepada mereka, 50 parlimen boleh menjadi penentu kepada kerajaan, bantu dan selamatkan Felda agar semua peneroka yang merasa tertipu, yang rasa tak tertipu dan yang tak tau apa-apa masih mempunyai "masa depan" di dalam Felda. Warga Felda bukan warga pengikut warga felda adalah warga penentu masa depan negara.