Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 25 Disember 2011

SILA GUNAKAN KONDOM UNTUK KESEHATAN KITA BERSAMA




PELBAGAI WARNA UNTUK PILIHAN






SUAMI BERISIKO HIV PATUT GUNAKAN KONDOM –meloya

KOTA BHARU 24 Dis. - Para suami yang mengetahui diri mereka terdedah kepada risiko jangkitan HIV akibat seks dengan pelacur di sempadan ataupun berkongsi jarum suntikan dadah diminta memakai kondom semasa membuat hubungan kelamin dengan isteri.

Presiden Majlis Aids Malaysia, Mohd. Zaman Khan berkata, adalah penting untuk mereka berbuat demikian demi mengelak risiko jangkitan HIV kepada isteri dan anak yang mungkin dikandung.

Menurutnya, statistik terkini menunjukkan wanita menjadi kumpulan sasar utama yang terdedah kepada jangkitan HIV apabila ia meningkat daripada 1.2 peratus pada 1990, 9.4 peratus (2000) kepada 18.3 peratus pada 2010.

Katanya, Kelantan yang diketahui umum sebagai negeri 'johan' dalam penularan virus itu pula menyaksikan lebih 90 peratus daripada wanitanya yang dijangkiti HIV mendapat virus tersebut melalui hubungan seksual.


"Sehingga bulan Disember 2009, Kelantan mempunyai 9,891 pesakit HIV positif yang didaftarkan, manakala 462 kes baru pula telah dicatat sepanjang tahun lalu.

"Daripada 462 kes baru HIV di negeri ini tahun lalu, 75 kes adalah wanita dengan 90 peratus mendapat HIV akibat hubungan seksual sama ada dengan pasangan yang sah atau tidak.

"Majoriti daripada mereka adalah ibu dan suri rumah yang taat kepada suami walaupun pasangan mereka mengamalkan aktiviti berisiko seperti seks bebas dan berkongsi jarum suntikan dadah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Memperkasakan Wanita Menangani HIV dan AIDS peringkat negeri di sebuah hotel di sini kelmarin.
Mohd. Zaman berkata, seorang lelaki yang mengamalkan gaya hidup berisiko perlu memakai kondom kerana jika menjalani pemeriksaan kesihatan sekalipun, dia tidak mungkin mendapat keputusan segera sama ada dijangkiti atau tidak disebabkan virus HIV mengambil masa sebelum menampakkan kehadirannya dalam sistem badan manusia.

"Pakailah kondom dan jangan buat aniaya kepada isteri, lebih-lebih lagi jika anda sah mendapat HIV. Bersikaplah jujur dan beritahu isteri kerana jika mengandung, dia dapat mencari rawatan segera untuk mengelak jangkitan kepada bayi dalam kandungan," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, pada tahun lalu jumlah kematian akibat HIV dan AIDS mencatat bilangan 904 orang di seluruh negara dengan angka tertinggi di Kelantan sebanyak 156 kes, Selangor 144 kes dan Pahang 96 kes.

Menurutnya, dari tahun 1986 hingga 2010 sebanyak 91,362 kes HIV positif telah dilaporkan di seluruh negara dan daripada jumlah ini, sebanyak 14,298 nyawa sudah terkorban

NOTA:
ini satu lagi ingatan untuk mengunakan kondom
ini satu lagi saranan untuk kebaikan sesama kita
ini satu lagi khasiat kondom


NOTA:
jumlah terbanyak jangkitan hiv ialah kelantan
walau pun negeri kelantan di bawah kerajaan pas
yang mengajukan ajaran islam
jelas keberahian seksual mengatasi agama dan kepercayaan





9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tt boleh x tak yah tulis lagi pasal kondom ni...

kalau x sampai hidayah mcm org zaman batu.. Allah maha mengetahui

tapi kalau zaman yg dah x sesuai nk kata x dapat hidayah ni...ada org nk buat mungkar juga........
sendiri nk mampus

utk penzina..
"sila potong k*** anda untuk kesihatan bersama"

Mufarwa berkata...

Kenapa Kelantan Lebih Ramai Penghidap HIV Berbanding Selangor dan KL?



sori bro isham.bukan nak kata apa la. kita guna hukum akal dan rasional dulu ok?

1) antara selangor dan kelantan, berapa banyak pusat pelacuran, disko, karoke, cinema, dan penjualan arak?

2) antara KL dan kelantan, berapa banyak pusat pelacuran, disko, karoke, cinema, dan penjualan arak?


siapa yang kata kelantan jugak,sahlah dia orang United National Malay Organisation.

Apa hubungan antara pusat pelacuran, disko, karoke, cinema dan penjualan arak di KL dan Selangor dengan HIV?

jawapannya,kesemuanya adalah IBU SEGALA HIV.

Di kelantan takde IBU-IBU itu. Malah, Bik Mama pun tak hendak pergi ke Kelantan.

Maka secara logiknya,bagaimana HIV itu terlalu banyak di kelantan berbanding KL dan Selangor?

Malah,kalau kita tanya orang2 kelantan dan terengganu, umur 20 tahun mereka dah ada 3 orang anak,menunjukkan bertapa subur dan meriahnya industri seks halal(perkahwinan) yang mereka praktikkan. Mereka kebanyakannya kahwin awal. Majoriti. hampir keseluruhan.

kaum2 di kelantan adalah kaum yang paling ramai bertebaran di muka bumi Malaysia ini kerana sifat 'berkelana' yang amat unik. Ia satu sifat yang bagus. Lalu kita bertanyalah kepada mereka, siapa yang belum kahwin lagi(tanyalah yang berumur dalam lingkungan 18-24 tahun). Maka jawapannya sukar kata tidak.

Maka berapa orang kelantan yang menhidap HIV sekiranya rakyatnya tak terdedah dengan IBU SEGALA HIV dan RAKYATNYA RAMAI KAHWIN AWAL dibandingkan SELANGOR DAN KL?

Jawapannya kerana: hanya pusat-pusat kesihatan di Kelantan sahajalah yang begitu telus dan tidak menipu jumlah sebenar rakyat yang menghidapi HIV. Kalau ada 1000 orang yang menghidap,maka 1000 oranglah yang dilaporkan kepada kementerian kesehatan.

dibandingkan dengan KL dan Selangor. Jika ada 1000 orang yang menghidapi HIV,maka hanya 200 orang atau kurang daripada itu sahaja yang dilaporkan kepada kementerian kesehatan.

kita berbalik balik tentang logik dan hukum akal kenapa Kelantan. Bukannya selangor dan KL.

konsklusinya. Kelantan di bawah pemerintahan Islam sangat telus apabila memberi laporan. jika ada 9891 orang kelantan yang terkena virus HIV,aku sebenarnya terkejut negeri-negeri lain tidak lebih banyak daripada itu terutamanya KL dan Selangor.

aku sangat yakin dan berani bertaruh dengan segala duit yang ada di bank aku bahawa KL dan Selangor mempunyai jumlah penghidap HIV 3 kali ganda daripada kelantan. Mungkin di negeri lain juga lebih berkali kali ganda daripada kelantan. ini semua disebabkan laporan HIV kelantan yang mana satu satunya negeri yang memberikan laporan tepat berbanding agensi atau pusat kesihatan di negeri2 lain yang menipu dan memutar belitkan fakta tentang jumlah rakyat yang terkena HIV.


wahai rakyat sekalian. sedarlah. dunia ini suka menipu. maka berbaliklah akhirat yang benar.

kampong lad berkata...

presiden aids kalau nak score point tu biarlah patut2. pengundi2 dikelantan bukan 100% sokong pas. cuba buat survey tengok dikalangan pengidap hiv tu berapa % yg pangkah pas & berapa % pulak yg sokong bn. orang2 banyak duit la yg mampu naik parahu pi seberang. agak2 sapa depa ni yg banyak pitih?. bila blogger ni syorkan pakai kondom, banyak yg hentam dia atau salah mengerti. isu ini tak sangkut paut langsung dgn ugama. bila kote ngang, poen berayaq bukan saja terlupa pakai kondom, juga terlupa mak pak, anak bini & lain2 lagi. sebab itulah ada hukum islam kerana bukan semua penganutnya baik2.

Tanpa Nama berkata...

bro, camna bro boleh percaya meloya punya report lak kali nih?
hadeiiii? report ni lebih nak hentam kelantan je bro....

Tanpa Nama berkata...

Woi! Di Pahang, pompuan2 yang pakai tudung tu bukan semuanya rajin sembahyang. Pi lah baca blog mamasita. dia yang tulis kat blog dia.

Sebabtulah...di Pahang...banyak pompuan2 yang tutup ketat2 di atas, tapi buka luas di bawah. Banyaklah kes anak muda pompuan yang mengandung di luar nikah dan lepas tu pi gugur lah.

Banyak kes2 cam tu. Gugurlah ..kalo tak...malu kan?

Misi2 di hospital banyak yang gosip dan beritau kita.

Bila naik hot dan stim, mana ingat agama lagi. nama sendiri pun lupa.

Tanpa Nama berkata...

Condom advocate & solicitor?! Still persisting with symptom problem resolving.

makan kuih sedap berkata...

ore kelate bnyk kne hiv sbb g golok. negeri lain takde golok. kjaan siam mmg nak punahkan melayu kelantan dgn hiv sebab tak tahan dgn bom tepi jln yg dipasang org melayu. jgn tkejut org kedah perlis pun banyak kena sebab dekat betong dan bukit kayu hitam. pelacur siam lebih murah dari mangga siam.semua ada hiv dibawa dari bangkok.sebab tu islam suruh kawin 4 tak perlu g golok kat rumah pun ada kuih sedap muahaha....

Tanpa Nama berkata...

"jelas keberahian seksual mengatasi agama dan kepercayaan"

INI SAMA MACAM CAKAP:
"AGAMA TIDAK BOLEH MENGAWAL MORAL"

INI SAMA CAKAP DENGAN PUAK ATHEIS.
HALO BRO ADA AGENDA TERSEMBUNYI KA?

Tanpa Nama berkata...

woi mufarwa...ko tk yah nk back up sgt lah kelatan budu ko tuh.... tk semesti nya under PAS...tk berlaku jangkitan HIV kt sana...??? mana ko tau KL and selangor tipu fakta...??? nmpk sgt ko tk leh nk terima yg kelantam tu negeri paling byk kene HIV..org kelantan kuat main pelacur kt thailand...!!! sbb kt negeri diorng tk ada hiburan so pegi ke negeri lain jd culture shock and bawa blk HIV kt kelantan tuh...kah kah kah....