Selasa, 17 Julai 2012

ORANG KAYA SUDAH LARI DENGAN DUIT BILA TAHU PAKATAN AKAN MENANG PRU13






SENATOR SYED HUSIN ALI




TEKS BERIKUT DIEMBARGO SEHINGGA 5:30 PTG 17HB JULAI 2012







UCAPAN PENANGGUHAN SENATOR DR SYED HUSIN ALI
DEWAN NEGARA 17 JULAI 2012
ALIRAN KELUAR KEWANGAN HARAM


tukar tiub siarkan pada jam 15:31

Izinkan saa membangkitkan dalam ucapan penangunguhan ini soal aliran kewangan haram, walaupun soal ini pernah ditimbulkan dalam Dewan Rakyat dan juga di luar Dewan. Sebabnya ialah jawapan yang telah diberikan kepada soalan ini masih belum memuaskan.

Pada umumnya aliran keluar wang haram melibatkan modal yang diperolehi dan dipindahkan atau digunakan secara haram dan tanpa rekod. Modal atau wang itu biasanya diperolehi melalui aktiviti-aktiviti haram seperti korupsi, penyembunyian kekayaan dari cukai, untung dari perdagangan tidak halal dan kegiatan jenayah.

Mengikut laporan global Financial Integrity dengan tajuk Financial Flows from Developing Countries: 2000-2009, Malaysia terletak pada kedudukan kelima mengikut jumlah wang haram yang mengalir keluar, iaitu di belakang China, Russia, Mexico dan Saudi. Dalam tempoh tahun 2000 hingga 2008 jumlah wang haram yang keluar dari Malaysia adalah sebanyak $291 billion, manakala sehingga 2009 jumlahnya ialah $337 atau lebih RM1 trilion (iaitu RM1000 bilion). Jikalau pihak Kerajaan tidak bersetuju dengan angka-angka ini, saya harap Menteri Kewangan membuat bantahan secara rasmi dan terbuka.

Di Malaysia pengaliran wang haram ini melonjak lebih tiga kali ganda dari $22.2 billion (RM67.7 billion) pada tahun 2000 kepada $68.2 billion (RM208 bilion) pada tahun 2008. Ini merupakan kadar lonjakan paling besar dibandingkan dengan negara-negara lain. Pada tahun 2009 jumlahnya kurang sedikit, iaitu kira-kira $47 bilion (RM145 bilion). Mengikut laporan tadi, kadar lonjakan yang besar ini berlaku mungkin berkaitan dengan isu-isu tatakelola pentadbiran (governance) yang menjejaskan sektor-sektor awam dan swasta.

Kebetulan, lonjakan besar yang berlaku ini ialah dalam tempoh dua tahun berikutan pilihanraya umum pada bulan Mac 2008, manakala UMNO-BN telah kehilangan majority dua-pertiga dalam Parlimen. Adakah perkara ini berlaku akibat takutnya sesetengah golongan kaya dengan keputusan pilihanraya itu? Saya harap jumlah aliran keluar bagi tahun-tahun tersebut tidak terus melonjak oleh kerana ada ketakutan sesetengah pemimpin besar politik dan ekonomi yang takut akan prospek buruk UMNO-BN dalam pilihanraya akan datang.

Jelas bahawa jumlah sebanyak lebih daripada RM1000 bilion wang haram yang mengalir keluar dalam tempoh tahun 2000 hingga 2009 itu bukan sahaja besar bahkan serius. Ia berjumlah lebih daripada lima kali ganda Anggaran Belanjawan 2012 yang lebih kurang RM182 bilion itu. Fikirkan betapa berfaedahnya jika wang atau modal sebanyak ini boleh digunakan sebagai pelaburan dalam negara.

Dari segi hutang pula, jumlah wang haram ini adalah lebih daripada dua kali ganda jumlah hutang negara, yang pada 2012 adalah sebanyak RM456 bilion. Ertinya dengan cukai yang boleh dikutip daripada wang haram yang mengalir keluar sepanjang satu dekad antara tahun 2000 sehingga 2009, kita sebenarnya boleh melunaskan sebahagian besar daripada hutang negara tersebut.

Seperti yang disebut tadi, dari segi ekonomi, dan bahkan juga politik, soal aliran keluar kewangan haram ini adalah besar dan serius. Kita perlu mempunyai maklumat yang terperinci mengenainya. Seterusnya, perlu ada dasar yang tegas serta berkesan untuk membendungnya. Memang tidak mungkin kita menghapuskanya sama sekali. Akan tetapi sekurang-kurangnya kita harus mengambil langkah-langkah yang rapi untuk mengawalnya. Jikalau perkara tersebut boleh dikawal, kita mungkin tidak perlu berhutang ataupun terlalu mengharapkan pelaburan asing untuk pembangunan negara dan kemajuan rakyat.

Sehubungan ini saya ingin mengemukakan beberapa soalanyang sya harap akan dijawab oleh Menteri Kewangan dengan memuaskan.

1. Berapakah jumlah pengaliran keluar wang haram bagi tahun 2010, 2011 dan 2012?

2. Setakat yang diketahui, apakah golongan atau golongan-golongan yang paling banyak sekali mengalirkan keluar kewangan haram dari negara ini?

3. Setakat yang diketahui juga, ke negara atau negara-negara manakah wang haram itu paling banyak mengalir?

4. Apakah dasar kerajaan terhadap aliran keluar wang haram ini dan seterusnya apakah tindakan atau tindakan-tindakan yang telah dan boleh diambil untuk mengawal atau mengurangkannya?

5. Adakah wujud undang-undang untuk menghukum mereka yang didapati bersalah kerana terlibat dengan pengaliran keluar wang haram itu? Apa hukumanya?

Terima kasih.
Dr Syed Husin Ali


JANGAN LUPA MALAM INI





JAM 10:30 SANDIAWARA RADIO
bik mama bomoh puaka
sila layari radio punk rock
sila layari radio counter culture
sila layari radio menghasut
sila layari radi bangsar utama



10 ulasan:

Unknown berkata...

umno dah tahu nak kalah....bawak lari harta wang ringgit semua keluar.

Salam dari
http://malaysiacrisis.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

kita buat matawang baru... mana2 duit yg kat luar tu kalau tak nak balek kira dah tak laku lagi dah...

Tanpa Nama berkata...

Banyaknya Duit keluar? ada lagi ke duit negara ke nanti itnggal utang je.. Hmm

Tanpa Nama berkata...

http://www.malaysiapropertynews.com/2011/10/more-malaysians-buy-properties-in.html

KUALA LUMPUR: There has been an influx of Malaysian buyers for properties in central London in the last two years, driven by the favourable exchange rate and long-term investment appeal, says Savills Inc director James Talbot.

Talbot said more Malaysians are buying properties in London to spread their investment risk.

Tanpa Nama berkata...

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/Malaysian-wealth-finds-growing-home-in-London/
KUALA LUMPUR, April 20 — Wealthy Malaysians are one of the leading buyers of central London properties and, with their counterparts from China, Hong Kong and Singapore, snapped up one out of every two new homes in one of the world’s priciest real estate markets, reported Bloomberg today.

Tanpa Nama berkata...

Wowww..1trillion!!! 1000 konteba kot!! Syabas sbb kebas duit rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Ya ALLAH, selamatkanlah Malaysiaku dari tangan manusia2 durjana.
Ayuh sahabat, jangan lupa doakan untuk Malaysia Baru selepas pilihanraya ini.

“Mereka membuat tipu daya, Allah membalas tipu daya mereka. Dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya.”

munkee rakus berkata...

sememangnya itu yang berlaku. munkee sudah siap rumah dan harta di luar negara. masing berpakat keluar ramai-ramai. sekarang nie rakyat sudah cerdik. rakyat sudah bosan dengan gelagat pemimpin yang bergelar jiwa rakyat tetapi berjiwa rakus merompak harta rakyat. masalah utama ialah kakitangan kerajaan yang semakin diajak bersikap perkauman dimana golongan ini diajar untuk menentang PR kerana melayu akan hilang kuasa politik. apa yang berlaku golongan ini amat selesa dengan kedudukan sekarang yang mengamalkan korupsi dan salah guna kuasa sehingga peringkat tertinggi. berhati-hatilah dengan golongan ini.

kebanyakannya kerabat raja yang lupa diri berkata...

Promosi: bawalah lari ke dhubai.

Tanpa Nama berkata...

biarkan. biarkan.
bila pr menang pru13.
kalau pengkhianat2 tu
lari ke luar negara.
ekstradisi. ekstradisi.
mana mau lari oooiii...
sungai buloh, kemunting
dan kajang sedia menanti.