Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 23 November 2009

SASGERAWAN MELAYAU



KEDAI BUKU PALING SEDIH DALAM DUNIA





KEWANGAN DPB MEMBIMBANGKAN - malaysiakini

Peruntukan kewangan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kini agak membimbangkan setelah kerajaan memotong bantuan kepada DBP sebanyak RM30 juta, kata ketua pengarahnya, Termuzi Abdul Aziz.

Bagaimanapun, Termuzi berjanji, DBP sebagai badan utama untuk mengembangkan sastera dan kebudayaan di negara ini, akan terus mendokong usaha membantu persatuan-persatuan lain yang berkongsi misi yang sama.

"Walaupun dalam situasi kewangan yang agak membimbangkan, dipotong RM30 juta, DBP akan terus menyokong semua usaha dan program-program yang melertarikan warisan bangsa," katanya.

Beliau merungut mengenai perkara itu ketika merasmikan Pertemuan Penyair Nusantara ke-3 yang menghimpunkan puluhan penyair dari Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei malam tadi.

KAH KAH KAH…

kah kah kah…. DEWAN BAHASA DAN PETAKA INI DAH LAMA LESU…kah kah kah..

kah kah kah… DAH LAMA JADI AKED MARA…. kah kah kah…

kah kah kah….SEBABNYA : IANYA JADI LUBUK MELAYU BUAT DUIT…kah kah kah..

kah kah kah… MAJALAH YANG POPULAR … DISWASTAKAN PADA KRONI…kah kah kah..

kah kah kah… YANG TAK LAKU… TINGGAL UNTUK BUAT HUTANG…kah kah kah….

kah kah kah… PRODUK SASTERA… GENRE MENGAMPU DAN BODEK… kah kah kah..

kah kah kah… ITU PASAL TAK ADA PEMINAT…kah kah kah…

kah kah kah… KALAU NAK MATI PENGSAN …SILA PERGI KEDAI BUKU DEWAN BAHASA DAN PETAKA…. kah kah kah..

kah kah kah… BETUL ..BETUL… MACAM AKED MARA….kah kah kah..

kah kah kah... KEDAI BUKU PALING SEDIH DALAM DUNIA...kah kah kah..

kah kah kah… NAMPAK MEMPERBODOKAN KEILMUAN MELAYU... HANYA DENGAN MELIHAT KEDAI BUKU DEWAN BAHASA DAN PETAKA… kah kah kah..

woit... POTONG 30 JUTA ...kah kah kah...

kah kah kah... SEWAKAN BANGUNAN YANG KOSONG JADIKAN TEMPAT CHINA DOLL.. MESTI LAKU...kah kah kah....

kah kah kah.. TEMPAT TAK JAUH DARI BUKIT BINTANG... kah kah kah...

nota:
tahukan satu malaysia apa yang terjadi kepada bangunan lama
disebelah banguhnan baru?
ianya jadi gudang sampah.

tahukah satu malaysia kenapa bangunan baru didirikan?
kerana nak bagi projek pada kroni.

tahukah satu malaysia siapa ketua pengarang dewan sastera?
mek ngoook lebai lebong

tahukan satu malaysia apa projek dewan bahasa dan petaka sekarang?
sedang berusaha untuk melahirkan pemenang sastera hadiah nobel.

tahukan satu malaysia apakah nama nobel yang sedang dicadangkan ke sweden?
nama novel ini : hikayat teksdeslima terjah syahdu mat kelentong kah kah kah




11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bila dah takde duit... ubah ejaan beberapa perkataan, keluar kamus baru... buleh jual lagi...
bukan nak tambah perkataan-perkataan baru yang mula digunapakai oleh masyarakat...

Johan berkata...

kahkahkah betul tu Tanpa Nama..

tambah lg..buku2 msti dari 3 jenis genre:bodek,jiwang karat dan buku2 yg ada tajuk mcm "cara2 jadi kaya","cara2 mengambil hati majikan anda" kahkahkah yg ni tak tahu genre apa..

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan lagi dewan bahasa & pustaka, tapi:

DEWAN BAHANA & PETAKA.

Kah kah kah!

[Xh]

noora berkata...

Akal kaum penulis bergerak jauh tapi tangan mereka diikatdan mulut mereka ditutup, hatta yang keluar dari mereka hanyalah genre bodek. Kalau ini tidak ditangani, jangankan harap nak dapat nobel prize, mimpi pun tak sampai.....

noora berkata...

Johan...kamu tertinggal genre popular...."cara-cara bercakap dengan jin bukit siguntang", "pelesit bukit rawa minta darah"...

Tanpa Nama berkata...

apa lah yang korang tak puas hati ini kah kah kah

pegila tanya direct terus pada tuan punya badan dekat facebook kah kah kah

dinpaka berkata...

elok tutup je DBP tu kalu dah tak boleh nak berfungsi sebagai penjuang bahasa kebangsaan.. mangabiskan duit rakyat bayar kepada perkara2 yang lagsung tak berfaedah...

Guna je lah bahasa inggeris sepenuhnya.. tak payah susah nak implemen perkataan2 baru, cedok terus dari bahasa inggeris..

Menteri2 sekarang pun tak berminat dengan bahasa melaysia.. bila berucap mesti nak cuba juga bahasa inggeris sampai meleleh leleh air liur nak ucap slang inggeris.. memang dasar haramjadah..

pergilah kemana-mana di malangsial ni.. hotel2?..restoren?..Mall..? semua bercakap bahasa inggeris.. takde mereka ni nak berbahasa malaysia kecuali terdesak.. jadi siapa yang perlu di salahkan kalau menteri sendiri tak nak berbahasa malaysia.. nasib baik kita masih ada mi no spik inglis...

Contohi lah bangsa indon wahai mat monggol dan kuncu-kuncu.. mereka tidak teruja nak guna inglis bila berucap.. mereka akan cuba berbahasa indon kecuali bila tiada perkataan lain kecuali inglis.. Indon yang berada di Malaysia pun tak teringin nak ubah bahasa mereka kepada bahasa malaysia sedangkan ada yang berbelas2 tahun menetap di Malaysia.. betapa kuatnya jiwa mereka untuk mempertahankan bahasa mereka.. bahkan kita sendiri bila pergi indon terbawa2 dan akan cuba bercakap bahasa dan style indon secara tak langsung..mengapa???

sebab kita cuba bak menghormati bahasa mereka, tapi bahasa kita apa jadi, kita sendiri yang tak nak menghormati bahasa kita, menteri kita sendiri tak nak menghormati bahasa kita. semua nak bagi meleleh air liur nak bercakap inglis..

Macam wak sembab tu..ya allah..tergagap2 nak bercakap inglis.... tak payaaahh laahh.. cakap je bahasa malaysia, biar semua makcik kat kampong tu fahammm... baru kesampaian semua maklumat, baru makcik2 tak terasa di perbodohkan... bodoooohhh...

Tanpa Nama berkata...

sdra,

khabarnya semasa apabila bahagian perniagaan DBP diswastakan kpd DAWAMA, keputusan itu tidak boleh dicabar.

Sebarang keputusan untuk membatalklan persetujuan mesti mendapat persetujuan DAWAMA.

Masakan dia setuju melepaskan buku DBP, sedangkan mereka jadi kaya raya dengan skim buku teks terbitab DBP itu setiap tahun.

Kabar kedua...sebaik-baik diserahkan kepada DAWAMA, saat itu jugalah pengarah2nya telah berstatus jutawan.
Siapakah pengarah2nya itu ?

Adnan M

Tanpa Nama berkata...

sham ko patut buat review untuk perpustakaan negara.. sedih nengok bila aku anta anak aku pi sana aritu.

Tanpa Nama berkata...

TT,

Kamus Dewan berapa rege sekrg??? Itulah produk yg paling champion kat DBP. Lain....no idea!!!!

~tut tut~

checkmate berkata...

hahahah...aku tau gambar ni di pkns shah alam...hahahah