Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 16 Oktober 2008

HORMATI PENDUDUK NUSANTARA – U.malayau

SEJARAH tidak dapat diubah sewenang-wenangnya. Oleh sebab itu, asalusul setiap kaum di negara ini mesti sentiasa jelas difahami oleh segenap lapisan masyarakat tidak terkecuali kalangan ahli politik.

Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Apa sahaja berkaitan orang Melayu termasuklah kedudukan mereka sebagai penduduk asal negara ini pun kerap benar dicabar dan dipersoalkan.

Malahan menurut sarjana Guillermo Q. Roman dalam kertas kerjanya yang dibentangkan di Seminar Dunia Melayu Ketiga pada 1988 menyifatkan rakyat Filipina bukan sahaja mempunyai hubungan dengan dunia Melayu bahkan sebahagian daripada dunia Melayu itu sendiri. Tokoh kebanggaan Filipina iaitu Jose Rizal itu sendiri pun merupakan orang Melayu.

kah kah kah….. padan muka … masa ni mula nak cakap orang pulau bali orang melayu…orang batak orang melayu…. orang meluku orang melayu… sampai jose rizal dari filipina pun jadi orang melayu….. kah kah kah …. memanglah depa semua ini orang melayu ….. itu membuktikan bahawa melayu ini tak sangkut paut dengan islam… ada melayu hindu di bali…. ada kristian di meluku …. ada melayu kristian di filipina…… ini baru betul…. jangan cakap melayu tu islam dan islam tu melayu…. jangan kelintau kelintau…. kah kah kah

kah kah kah.... memang sejarah tak leh ubah-ubah.... melayu ini macam macam....kah kah kah... apak jadi dengan perpaduan melayu....kah kah kah



20 ulasan:

Ezreen Emira berkata...

kalau dah macam tu...kenapa halau pekerja indon xde permit balik indon?

kan nusantara...

Aqil Fithri berkata...

isham, aku setuju dgn ko.

kita kunun hanya berbangga dengan ilmu yang ada pasca kedatangan islam. tapi sebenarnya kita telah melupuskan khazanah ilmu kita yang beribu2 tahun sebelum itu. sebab, kononnya tidak islamik!

islam jenis inilah yang terperangkap pada rupa!

Tanpa Nama berkata...

Itulah kita telah dibungkuskan dengan konsep 'insular' bahawa Melayu itu sinonim dengan Islam atau sebaliknya. Pakej sempit ini tidak lain tidak bukan diinisiatifkan oleh kelompok yang berkiblatkan 'ketuanan Melayu'. Mereka yang pakai guna ketuanan Melayu sentiasa rasa tidak selamat, tiada keyakinan diri dan pendek pandangan mengenai sejarah dan pembangunan negara.Contoh terbaik kesilapan besar penganut ketuanan Melayu ialah para pejuang kemerdekaan Malaysia adalah terdiri daripada orang UMNO, sedangkan kajian sejarah menunjukkan ada ramai pejuang tulen lain yang tidak mahu mereka iktirafkan. Pemimpin ketuanan Melayu sendiri adalah terdiri daripada bukan Melayu tulen melainkan Melayu Jawi dan campuran lain. Hai bila kita nak matang? Warga Malaysia yang sudah termakan dengan ajaran ketuanan Melayu begitu sulit nak mengalami proses 'unlearnt', seperti sulitnya nak membuang pegangan hadis yang tidak sahih dan kembali kepada ajaran sebenar al-Quran.

Siberkop berkata...

Bro check luahan hati bebudak ni:

http://www.kapasitor.net/community/post/1815

aku berkata...

tanpa nama tulis:seperti sulitnya nak membuang pegangan hadis yang tidak sahih dan kembali kepada ajaran sebenar al-Quran. - apa maksud sebenar lu?

pencinta kebenaran berkata...

"Itulah kita telah dibungkuskan dengan konsep 'insular' bahawa Melayu itu sinonim dengan Islam atau sebaliknya"

ini konsep utk malaysia lah...bukan utk seluruh kepulauan melayu..gi baca balik buku undang2 malaysia...

"kalau dah macam tu...kenapa halau pekerja indon xde permit balik indon?

kan nusantara..."

ha ni satu lagi...skrg ni apa yg melayu kita sentuh adalah...melayu kat malaysia..jgn nak putar belit fakta pulak...

zaman dolu2 mmg lah kita semua ni satu...satu kepulauan melayu..pentadbiran pun sentiasa bertukar2..tapi sejak kedatangan penjajah laknat contohnya belanda..yg telah menyebabkan kita dibahagi ikut negara..

dah kerana skrg ikut negara..bila kita cakap pasal melayu..kita merujuk melayu kat m'sia lah..n melayu kat m'sia ni takkan ada konsep pendatang sbb ni lah tempat asal usul kita..lain lah klau melayu tu dtg dr jerman ke..israel ke a.k.a luar dr kepulauan melayu..leh la nak kata gitu

Jinggo berkata...

Setuju dengan saudara Aqil Fithri dan pengkomen yang lain.

Janganlah sampai kita lupa atau sengaja memadamkan sumbangan dan ilmu tanah Malaysia yang beribu tahun dahulu semata-mata ianya bukan Islam.

Konsep ni diterbitkan kelompok yang ingin berpaut kuasa menggunakan propaganda yang agak 'fascist' iaitu 'Ketuanan Melayu'. Ketuanan Melayu dalam bahasa Inggeris ialah 'Malay Supremacy'.

Di Australia pada awal dan pertengahan abad 20an, ada konsep 'Ketuanan Orang Putih' ('White Supremacy'). Ianya kemudian disingkirkan dari polisi Australia untuk selama-lamanya bermula 1970s.

Tapi di Malaysia, benda yang tak rasional dan fascist seperti ini diteruskan lagi.

Bilalah rakyat Malaysia nak bersatu dan sama-sama majukan negara?

Ezreen Emira berkata...

pencinta kebenaran,
kalau camtu?
yang datang dari arab,india,
pun melayu gak ke?

macam syed hamid albar,mahathir,zainuddin maidin..

..tu melayu gak ke?

anchestor dorang bukan dari kepulauan nusantara.

zaman dolu2 mmg lah kita semua ni satu...satu kepulauan melayu..pentadbiran pun sentiasa bertukar2..tapi sejak kedatangan penjajah laknat contohnya belanda..yg telah menyebabkan kita dibahagi ikut negara..

dah kerana skrg ikut negara..bila kita cakap pasal melayu..kita merujuk melayu kat m'sia lah..n melayu kat m'sia ni takkan ada konsep pendatang sbb ni lah tempat asal usul kita..lain lah klau melayu tu dtg dr jerman ke..israel ke a.k.a luar dr kepulauan melayu..leh la nak kata gitu


kalau macam tu,kita ni dijajah lagi la pencinta kebenaran?

ke cintakan kepalsuan?

Ngah berkata...

British telah memporak-perandakan Nusantara.
British(UMNO)telah merosakkan tanah melayu baik dari segi ekonomi,pendidikan dan politik.
Paling teruk sekali dibawah pemerintahan mamak Madey.

Abang isham tolong bongkarkan dendam Madey pada orang melayu.
Artikel yang pernah diterbitkan era reformasi dulu.
Tolong terbitkan semula.

Ngah berkata...

Apa yang tersirat bila isu ini dibangkitkan oleh U.malayau ?
Terdesak ?
Nak bunuh orang ?
Melaga-lagakan orang melayu dan bangsa lain ?
Kesedaran ?
Wayang ?
Sudahlah utusan !
Naluri asli itu telah mengenal asal-usul orang melayu.
Mengaku sajalah bahawa Madey tu mamak.
Wak sembab tu memang wak.
Toyol tu memang toyol.
Pergi jahanam kau Madey!Mampus lebih baik dari kau terus-terusan merosakkan minda orang melayu.
Kalau kau faham resam orang melayu dengan kopi,gula dan tembakau,dah lama kau mampus.

NAMO AMTB berkata...

ini semua angkara BN,semua ini hanya akan berakhir dgn mampuihnya BN di dunia ini.Doa jgn x doa,doakan BN akan mampuih dlm masa terdekat

indraputra80 berkata...

"doakan BN akan mampuih dlm masa terdekat"


AAAmmiiinnnnnnnnnn!!!!!

Tukar Tiub berkata...

konsep bangsa juga lahir dari konstruk sosial - di malaysia melayu di katakan yang bercakap melayu, pakai budaya adat melayu dan agama islam -

apa adat melayu?
betul ke cakap melayu ?
betulke islamnya?

ini contoh konstruk sosial yang paling jelas yang tertulis dalam perlembagaan.

kalau macam ni jose rizal bukan melayu - orang batak bukan melayu - orang filipina bukan melayu - cam mana ni?

Tanpa Nama berkata...

to Ezreen Emira ..im deniel
its nice if i kita dpt bersmbng abt certain issue..bcz i lihat u ada pesepsi yg agak unik di sisi. u blh add YM i - deniel_roslan@yahoo.com
my blog : www.constantine30.co.cc

im waiting u. Tq

master berkata...

Err bab ni saya tak setuju dengan Tukar Tiub. Seolah-olah Tukar Tiub nak menghilangkan identiti Bangsa Melayu di Malaysia.

Cina di Malaysia jelas, India di Malaysia juga jelas. Bangsa Melayu tak jelas?

Yang penting, kita tidak perlu berbalah mengenai maksud Melayu, 'kau melayu', 'dia bukan melayu', 'aku bumiputra' dan sebagainya.

Ini semua salah UMNO/BN yang membahagikan Malaysia mengikut tradisi penjajah. Sekarang rakyat Malaysia melihat mengikut kacamata 'kaum' pertama, dan 'rakyat Malaysia' kedua. Ini yang silap.

Sebagai contoh, di Australia, Chinese amat berbangga menjadi rakyat Austalia. Kalau di tanya asal usulnya, dia akan kata dengan bangga, 'I am Aussie'. Dia tak kata 'saya Cina'.

Tapi UMNO yang nak kaut dan tutuh harta negara, maka sistem perkauman paling efficient. Sentimen kaum di Malaysia terlampau tebal.

jawa peranakan berkata...

hati2..

mungkin Yang Berbahagia Dato' Shah Rukh Khan itu juga MELAYU dan punya pertalian dengan Ketuanan Melayu Di Melaka satu waktu dahulu.. itu sebabnya beliau tiba2 diDATO'kan oleh sebuah Kerajaan Melayu yang pernah agung satu waktu dahulu..

master berkata...

sambungan..

Apa yang saya faham, Tukar Tiub mahu sampaikan ialah, definisi Bangsa ini adalah mengikut construct sosial yang tiada hujung pangkal serta subjective mengikut adat setempat.

Orang cina yang tak cakap bahasa Cina adakah dia masih berbangsa cina?

Orang Africa yang bercakap bahasa Inggeris adakah dia masih native african?

Mahathir anak mamak dari Kerala adakah dia ni Melayu?

Begitulah ceritanya. Jadi jangan bangga sangat dengan sentimen bangsa nih ..

Ngah berkata...

isham,jangan sampai jadi macam Hamzah Fansuri.
Lari ke Patani dari Barus.
isham,jangan sampai jadi Zainal Abiddin.
Lari dari Mekah,menyusup Iran,Afghan,Pakistan dan India.
isham,jangan sampai jadi macam Abu Zar.
Menyusup China dan Russia.
Kah,kah,kah.........

Macam cerita mana dulu.
Ayamkah, telur ayamkah yang dulu?
Kah,kah,kah......
Budak-budak,ini pensil kontot!

Bahaya layan budak-budak ni.
Tapi nak buat macammana ?
Kalau ditulis jadi cerita kartun.
Kah,kah,kah........

Parameswara datang bawa c4.
Orang melayu ada keris/candong je.
Mana nak lari?

Kenalilah diri sendiri.
Bravo abang isham.

Gua terkenang masa lu debate dgn tomboy di NTV7.
Last-last jadi menteri.
Gua cakap lu.

Sepukal berkata...

Kalau Islam itu termasuk dalam definisi Melayu, Phra Ong Mahawangsa, atau Sri Paduka Maharaja Durbar Raja dan Parasmeswara sebelum masuk Islam BUKAN Melayu lah eh? kah kah kah.
Apa punya turr la penafsiran Melayu UMNO-penjajah Inggeris ni kah kah kah

Definisi Melayu:

1. Rupa paras atau fizikal (separa Mongoloid) Asia Tenggara yang tipikal.
2. Bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda.
3. Mengamalkan adat resam budaya Melayu.

Perbezaan antara Melayu dan kelompok lebih besar Malayo-Polinesian yg lain berdasarkan definisi di atas:

Bugis 2/3 Melayu (cuma berbeza dari segi bahasa)
Banjar 2.5/3 Melayu (cuma berbeza dari segi bahasa)
Champa 2/3 Melayu (cuma berbeza dari segi bahasa)
Moro 2/3 Melayu (cuma berbeza dari segi bahasa)
Jawa 1.5/3 Melayu (cuma berbeza dari segi bahasa dan sedikit budaya)
Jakun 1/3 Melayu (berbeza dari segi bahasa dan budaya)
Orang Laut 1/3 Melayu (berbeza dari segi bahasa dan budaya)
Dayak dan Orang Ulu 1/3 melayu (walaupun akar bahasa dan budaya Melayu berakar dari bahasa dayak, ia berbeza dari segi bahasa dan budaya Melayu sekarang)
Tagalog dll. 1/3 Melayu (berbeza dari segi bahasa dan budaya)
Orang Asal Taiwan 1/3 Melayu (berbeza dari segi bahasa dan budaya)

Dapat lah dilihat bahawa konsep Melayu dan juga bangsa-bangsa lain di dunia ni hanya lah bahasa dan budaya semata-mata. Perkembangan bahasa dan budaya Melayu sangat berkait rapat dengan Kedah-Langkasuka dan Sriwijaya-Melaka.

Walaupun penutur bahasa Melayu hampir 300 juta jiwa, yg menepati majoriti atau 2/3 definisi di atas cuma berpopulasi tidakpun sampai 60 juta jiwa.

Antara isu yang kemudian adalah MENGAKU atau TIDAK MENGAKU sebagai Melayu.

Orang Cham Kemboja dan selatan Vietnam memang mengaku Melayu, begitu juga Moro di selatan Filipina. Orang Bugis Indonesia tak mengaku Melayu, apatah lagi Jawa. Orang Bugis malah Jawa di Semenanjung sekalipun mengaku Melayu kerana asimilasi ratusan tahun dan pemusatan kuasa politik melawan "yang lain". Orang Jakun dan Orang Laut di Semenanjung mengaku Melayu Asal, begitu juga Orang Sakai, Talang, Orang Rimba dll di Sumatera.

TAPI BAGAIMANA PULA DENGAN ORANG UMNO YANG SAMA SPESIS DENGAN PEKERJA RESTORAN MAMAK INDIA YANG MENGAKU MELAYU DAN MENGATAKAN BANGSA LAIN "PENDATANG"? Apa punya turr lah UMNO ni! kah kah kah

hizbul_999 berkata...

whai abg isyam..kembalilah ke pangkal jalan..