Khamis, 16 Oktober 2008

TERBARU - HOT ! BERITA GUMBIRA - ajensi berita

President President Rafael Correa Isnin lalu telah mengumumkan satu Piagam Perlembagaan Baru untuk Ecuador. Ini setelah mendapat sokongan 70% dari warga Ecuador yang telah mengundi untuk melahirkan piagam ini.

Ecuadore kini akan menjalankan dasar ekonomi sosialis.

Perlembagaan Baru ini akan memberikan warga hak terhadap air, kesihatan, pencen dan pembelajaran percuma dari tadika hingga ke universiti.

Perlembagaan Baru ini juga akan memilik negarakan tanah-tanah yang luas untuk diagih-agihkan kepada kaum tani yang tidak bertanah. Ini adalah dasar Tanah Untuk Penggarap.

Presiden Correa juga TIDAK akan memperbaharui perjanjian Khemah dan Lapangan Terbang Tentera Amerika di Manta, Ecuador. Ini berdasarkan pengharaman wujudnya tentera asing di bumi Ecuador.

Perkembangan terbaru di Ecudor ini adalah sebahagian dari gerakan rakyat Latin Amerika yang mengambil jalan sosialis yang bebas dan merdeka dari kuasa imperil Amerika Syarikat.



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Negara Cuba rasanya yang kekal dengan pegangan sosialisnya. Ekonominya dan budayanya turut kukuh walaupun diasak oleh globalisasi dan tindakan AS. Negara lain seperti China, Vietnam dan Rusia tidak kekal. China semakin sakan mengamal kapitalisme, diiukuti oleh Vietnam. Apakah Ecuador dan beberapa negara lain di Latin Amerika boleh kekal dengan amalan sosialisnya? Beberapa negara di Eropah mempunyai gabungan sosialisme dan kapitalisme dalam nisbah yang ditentukan oleh keadaan negara dan pertimbangan praktikal.Negara-negara berkenaan memberi perhatian kepada masyarakat dari segi pendidikan, kesihatan, ekonomi dan pendidikan misalnya. Budayanya seperti mencintai ilmu, alam sekitar, kebersihan, demokrasi boleh dikagumi. Banyak hub budaya dan seni yang sihat wujud di negara itu. Di beberapa negara kapitalis juga, di samping memberi kesulitan kepada golongan pendapatan rendah mempunyai pusat-pusat budaya dan seni yang sihat(yang tak sihatpun ada).
Membangunkan pembangunan sosialisme itu bukannya mudah, banyak negara yang cuba tapi sekerat jalan menghadapi banyak rintangan dari pelbagai pelosok.
Harap Ecuador boleh memberi contoh baharu yang baik. Ingat pengaruh dan bujukan kapitalisme melalui pelbagai propaganda dan sumber boleh menghambat hasrat sosialisme daripada direalisasikan. Mesti ada pemimpin seperti Castro!

Tanpa Nama berkata...

I consider Correa an enlightened economist and he is doing Ecuador good.

His are very interesting, progressive policies: offering women greater say in the running of the country (Malaysia could do with greater empowerment of its womenfolk) and free healthcare for the very old (our healthcare system is quite ruthless to our low- to middle-income earners), among others.

Good of you to bring Correa to your readers' attention.

Tanpa Nama berkata...

socialis = kapitalis = sistem kuffar.

Tanpa Nama berkata...

Aku tak kira kapitalis ke,demokrasi ke,makan maggie ke.
Yang penting,selagi Ameno(baru) ni tak dihapuskan, selagi itu Malaya tak akan merdeka.
Selagi Ameno ni hidup jangan harap dan mimpilah orang melayu boleh bernafas.......habis tanah tergadai.
Apa jadi Plentong(Johor)?
Musim hujan pula!
Aku dah merasa macammana bulldozer merobohkan rumah orang tua aku.
Mana nak tidur?Buku sekolah,surat beranak,meraba-raba dalam gelap- gelita.(70'an)
Ada lagi kerja-kerja zalim zaman millennium ni?
Ameno(British) tak akan begitu mudah melepas harta karun yang ada di Malaya ni.
Ayuh!Bangun!Kita halau bangsat-bangsat ni dari Tanah Melayu!
Awas!The Plen(tali-barut)
"Mati tidak akan menyesal,luka tidak akan menyiuk"
"Mati tidak kerana sumpah,hidup tidak kerana kaul"

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama:

Hotak kau sistem kuffar.

Bagi kau dunia dan kehidupan ini semuanya sama ada Islam atau Kafir, ya?

Sama lah macam manusia yang cuma pentingkan kulit putih atau kulit hitam.

Aku kesian benau otak udang macam kau ni.

Bilalah Melayu nak luaskan minda dan maju ke hadapan selagi adanya manusia-manusia macam ni?

Tanpa Nama berkata...

viva la revoluciĆ³n!