Selasa, 14 Oktober 2008

TIDAK PERLU IKUT KHENDAK PEMBANGKANG – U.malayau

KUALA LUMPUR 13 Okt. - Bajet 2009 yang dibentangkan kerajaan pada Ogos lepas sudah mengambil kira pelbagai faktor termasuk ramalan keadaan ekonomi dunia, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sehubungan itu, Muhyiddin berkata, kerajaan tidak perlu mengikut kehendak Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendesak supaya ia diteliti dan dikaji semula selaras dengan kemelesetan ekonomi dunia sekarang.


kah kah kah….. tak perlu ikut? ….kah kah kah….. wak sembab… ni bahaya ni… tak lama lagi tak ada orang nak ikut wak sembab bila kerajaan bertukar…. bala wak sembab ni kurang sedar…. kah kah kah…. bila wak sembab jadi pembangkan tak lama lagi wak sembab menyesal pulak…. kah kah kah



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pembangkang semestinya ada saja benda yang hendak dikatakan mengenai apa-apa tindakan kerajaan.mesti ada yang tidak puas hati.bagi saya biasalah tu.cuma jangan melampau-lampau sudahlah.

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju. Kerajaan harus berpendirian tegas dalam mentadbir negara. Tidak perlu dilayan sangat kehendak pembangkang yang berlagak seperti mereka yang menang pilihanraya yang lepas. Padahal mereka hanya minoriti. Kerajaan berhak menentukan apa yang ingin dilaksanakan...

Tanpa Nama berkata...

kita harapkan yang Malaysia mampu untuk bertahan berdepan dengan krisis ekonomi.lagipun Malaysia pernah 2 kali kalau tak salah saya menghadapi krisis ekonomi yang meruncing.

memang teruk.pengangguran tinggi.ramai yang dibuang kerja.siapa-siapa yang ada kerja ketika kemelut ekonomi eloklah dianggap sebagai rahmat sebab bukan senang untuk dapat kerja.

sekarang ini rasanya belum ada institusi kewangan dinegara kita yang gulung tikar disebabkan apa yang terjadi di US.

enche treq berkata...

dlu soh pmbangkang tlong..bg pndangan sma..-pmbangkang jgnla asyik kutuk ja....-pmbangkang asyik cr slah org..-bknnya nk tlong mmbangunkan negara..

bila org dh bg cdangan..-xmo ikut plak..

Tanpa Nama berkata...

Bajet yang di bantang oleh PaK Lah da LAPOK...
Masa bentang bajet satu stengah bulan yg lepas harga minyak usd 120,skang usd 80.
Masa bentang bajet menteri kewangan pak lah,skunk pak najib so kenala buat bajet baru paham!!!!

chaoticwunderkid. berkata...

Sepatutnya tiada berasa malu atau kekok mengimbas semula bajet 2009 mengikut keadaan situasi dunia sekarang. Mungkin sesetengah peruntukan boleh dikurangkan untuk mengimbngkan bajet deficit dan untuk mengekalkan ekonomi yang stabil supaya jangan ada kemerosotan yang mendadak yang boleh menjejaskan prestasi ekonomi negara. Jangan kata pelarasan bajet 2009 tak penting kerana kita belum merasai kemelesetan, tunggu lah nanti bila ekonomi eropah/usa/etc yang akan menyebabkan banyak syarikat di sana menurunkan permintaan barangan dari Malaysia. Jika ini berlaku, sure kilang kilang dan firma firma disini akan mengurangkan tenaga pekerja dan mula memberhentikan pekerja sewenang wenangnya untuk menjadi lebih efisen dan kompetitif. Ketika it baru nak meyelaraskan bajet atau buat sesuatu sudah terlambat. Banyak orang tak paham tentang efek atau situasi begini sehinggalah ianya berlaku. Jangan hanya tengok dari segi pretasi institusi kewangan negara kita yang agak stabil sekarang, kerana mereka tidak terlibat dalam krisis USA/EROPAH sebagai tanda. Kali ini kena tengok dari segi pemintaan barangan/komponens elektronik/komoditi negara kita yang kebanyakan diekspot. Jika seluruh dunia mengurangkan permintaan, kamu fikirkan sendiri efek ini.
Jadi sediakan payung sebelum hujan, kawan. Jangan nak jadi pandai pandai sendiri dan mementingkan maruah. Maruah tak berharga. Pendirian dan pembawakan diri itu lebih penting.