Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 11 Disember 2008

NOKTAH SEBENTAR



Hari ini kita terus membaca dan diberitahu bahawa dunia kapitalis sedang dilanggar krisis yang maha besar. Krisis ekonomi yang sebesar ini belum pernah dialami oleh dunia kapitalis selama 200 tahun ini. Krisis kali ini lebih buruk dari zaman meleset tahun 1929.

Kita hanya membaca zaman meleset yang berlaku pada tahun 1929 di Amerika Syarikat. Kita tidak mengalaminya. Apa yang kita tahu hanya melalui surah sejarah tidak lebih dari itu. Apa yang kita lihat hanyalah gambar-gambar hitam putih tentang zaman itu. Apa yang kita hayati hanyalah filem-filem yang cuba menggambarkan suasana dan drama di zaman itu.

Zaman meleset di Amerika berlaku 80 tahun dahulu.

Lapan puluh tahun dahulu Tanah Melayu masih di bawah penjajah British. Getah baru sahaja sampai dari Brazil pada tahun 1902. Sistem ekonomi kapitalis belum melebar. Jual beli duit ringgit belum menjadi budaya. Malah banyak warga langsung tidak memiliki duit. Bertukar-tukar barang masih lagi budaya ekonomi. Masyarakat konsumer yang kita lihat disekeliling kita hari ini masih belum wujud.

Rumah kita di kampung memakai lampu damar, kita memasak dengan kayu dan mengambil air dari perigi. Kita ke sawah setahun sekali. Di pekan lampu jalan memakai lampu minyak pam. Kereta satu benda yang ajaib – kalau bernasib baik kereta melintasi kampung kita – kita berkumpul berkerumun untuk melihatnya.

Saya sendiri belum wujud pada tahun 1929. Apa yang saya tulis ini hanyalah menyambung surah dari arwah ibu dan ayah saya. Zaman ini telah lama berakhir. Hari ini kita melihat zaman ini sebagai Zaman Dahulu, kita panggil zaman ini Zaman Lampau atau Zaman Tok Kaduk. Apakah ini tepat?

Sebelum menjawab soalan itu kita wajib melihat apakah budaya yang sedang kita anuti hari ini.

Untuk ujian pertama sila buka almari kain baju dan lihat berapa banyak kain baju yang terkumpul dan tidak pernah kita usik-usik. Malah kita terlupa bahawa kita memiliki kain baju ini. Kemudian sila pandang rak kasut. Berapa banyak kasut yang terkumpul.

Jika kain baju bergantang-gantang dan kasut semakin membusut maka tandanya kita sedang menghayati dan merayakan budaya konsumer – budaya yang lahir dari sistem ekonomi kapitalis. Budaya konsumer ini telah sampai ke tahap akhiran kerana sistem ekonomi kapitalis tidak lagi berkemungkinan untuk berkembang melainkan menguncup dan akhirnya meleset.

Jangan dengar cakap cakap para politikus yang memerintah. Mereka sedang berbohong. Kerja dan tugas mereka hanyalah berbohong dan menipu. Jangan percaya bahawa kita semua selamat dari krisis ekonomi ini. Jangan percaya bahawa ekonomi Malaysia kukuh. Tidak mungkin kalau semua negara dalam dunia ini telah mengakui bahawa negara mereka sedang menghadapi krisis mana mungkin hanya Malaysia terselamat. Ini mustahil. Ini pembohongan. Ini betul-betul macam Razak Baginda berkata yang Najib tidak mengenal Altantuya. Bohong.

Fakta : Amerika Syarikat rakan niaga terpenting Malaysia telah memasuki zaman meleset bukan pada tahun 2008 tetapi tahun lalu 2007. Ini fakta resmi kerajaan Amerika Syarikat. Negara Iceland telah jatuh muflis. Tiga syarikat kereta yang terbesar dalam dunia – Ford, General Motors dan Chrysler – telah jatuh muflis.

Di UK syarikat kereta Vauxhall menjalankan dasar – beli satu kereta dapat satu percuma. Ini kerana tidak ada lagi pembeli yang ingin membeli kereta. Di Malaysia pada ketika ini kita boleh beli kereta tanpa duit pendahuluan. Ini hanya permulaan. Akan sampai masanya apabila kereta dari kilang Proton akan tinggal terbengkalai.

Satu demi satu bank besar dan syarikat mata wang gergasi telah tutup kedai.

Harga minyak sawit kita telah jatuh. Harga minyak mentah telah juga jatuh. Bila harga minyak sawit dan harga mentah jatuh ertinya pendapatan negara kita kurang. Tahun lalu Indek Komposit Bursa Saham Kuala Lumpur naik hingga ke 1,300 mata. Lupa? Bukankah Abdullah Badawi merasa amat bangga dan mengeluarkan kenyataan bahawa ekonomi kita cermerlang, gemilang dan terbilang?

Hari ini Indek Komposit hanya di takuk 800 mata. Bukankah ini tanda penunjuk bahawa ekonomi kita sedang merundum. Apakah kalau indek naik maknanya ekonomi baik. Jika indek turun tidak ada seorang menteri pun yang mengeluarkan kenyataan seolah olah mereka semua telah jadi rabun dan buta.

Tahun hadapan kita akan diamuk lagi. Krisis luaran ini badainya akan sampai. Seperti ombak tsunami ianya bermula di Wall Street New York. Limpahan ombak tsunami ini akan sampai enam bulan kemudian ke Malaysia. Ombak ini pasti akan datang tahun hadapan.

Apakah kita semua sedar bahawa nilai ringgit kita telah jatuh. Maknnya kalau dulu kita boleh beli kapal selam dari Perancis dengan harga 10 ringgit sebuah. Hari ini kapal selam yang sama harganya menjadi 12 ringgit. Duit ringgit kita rupa dan warnanya tidak berubah. Apa yang berubah ialah nilainya.

Noktah sebentar untuk bertanya apakah ada jalan untuk menghadapai krisis ini?

Pasti ada. Sebelum ombak krisis ekonomi ini menggelora sampai kita wajib menilai kembali budaya konsumer yang kita rayakan. Budaya ini ialah budaya pembaziran yang sedang membawa laknat kepada umat manusia. Kita wajib kembali melihat bumi ini sebagai rahmat untuk kita bercucuk tanam. Tidak ada jalan lain melainkan kita menanam tanaman yang boleh kita makan. Bukan menanam getah atau sawit untuk di eksport agar negara dapat membeli kapal selam. Ini kerja bodoh.

Di Amerika dan di Eropah – berjuta juta buruh telah mula kehilangan pekerjaan. Apabila mereka hilang kerja mereka tidak ada duit. Apabila mereka tidak ada duit mereka tidak beli barang. Apabila mereka tidak beli barang – kilang kita yang membuat barang akan di tutup sama. Apabila kilang kita ditutup, kita pula hilang kerja dan kita pula tidak ada duit. Inilah lingkaran setan dalam sistem global ekonomi kapitalis.

Lingkaran setan ini dapat kita putuskan jika kita kembali berbakti kepada bumi. Bumi bukan untuk di runtuh rantahkan. Bumi adalah untuk kita bercucuk tanam dan menanam tanaman untuk makanan. Kita wajib memisahkan diri kita dari terjerut dalam sistem global ekonomi kapitalis yang memaksa kita menjadi konsumer.

Noktah sebentar dan lihat kembali Zaman Tok Kaduk dahulu. Tidak ramai yang memiliki duit dan ringgit. Mereka bertukar tenaga bantu membantu – bergotong royong. Mereka hidup bukan sebagai konsumer. Mereak hidup sebagai manusia.

Kini telah muncul kembali di banyak tempat di Amerika dan di Eropah dimana warga-warga menolak pengunaan duit resmi dan menggunakan duit mereka sendiri. Ini untuk memastikan mereka tidak terperangkap dalam ekonomi konsumer. Mereka menjalankan perniagaan tukar menukar. Mereka mahu menjadi manusia yang merdeka bebas dari belenggu sistem ekonomi kapitalis.

Satu pekara yang wajib kita semua sedari. Pada tahun tahun 30’an apabila ekonomi Amerika dan Eropah meleset, apa yang muncul? Perang Dunia Kedua bermula. Dalam sistem ekonomi kapitalis perang adalah jalan pintas untuk kaum pemodal menjual barangan mereka. Dalam masa yang sama perang akan memusnahkan apa yang telah mereka buat. Buat kemudian musnahkan. Buat lagi dan musnahkan lagi. Ini cara untuk memastikan kilang akan terus bergerak.

Perang menjanjikan industri senjata berkembang. Industri senjata adalah satu-satunya industri yang menjadi pasak dan menjana ekonomi sistem kapitalis. Dalam perang kemusnhan akan berlaku. Kapal terbang hancur, kereta kebal musnah, peluru dan bom di letupkan – semua ini perlu diganti dan dibuat lagi.

Industri perang adalah industri terbesar - numero uno - untuk Amerika Syarikat. Amerika Syarikat, atau lebih tepat di Wall Street adalah sarang dimana kaum pemodal multinasional berkumpul dan merancang. Pada ketika ini di kilang-kilang industri perang sedang menggunung dengan peralatan senjata yang belum terjual atau belum musnah.

Justeru – kemungkian perang besar akan bemula tidak boleh di ketepikan. Sejarah telah menunjukkan apabila kaum pemodal dilanggar krisis maka tidak dapat tidak mereka akan merancang perang. Perang di Iraq, di Afghanistan, Kosovo, Somalia dan di Sudan ini masih belum mencukupi untuk memusnahkan senjata-senjata yang telah sedia di buat. Kerana itu perang wajib diluaskan ke Iran, Pakistan dan India. Apa yang berlaku di Bombay baru-baru ini adalah sebahagian dari perancangan perang yang lebih luas.

Noktah sebentar dan mari kita melihat diri kita sendiri. Apakah kita telah terperangkap dalam sistem dan budaya yang dimunculkan secara terancang oleh kaum pemodal internasional? Apakah kita diperangkap untuk terus menjadi hamba sebagai pengguna dan konsumer untuk membeli barangan yang kini telah menyempit bilik kita sendiri.

Jawapannya – sila buka kembali almari kain baju dan lihat apa yang ada di dalamnya. Jawapannya di hadapan mata.
(TT)



28 ulasan:

yoshz berkata...

bagus entri ini

Izwan berkata...

Adehh.. Musnah ranah laa..!!

Sampai bila nak dengar omongan kosong si tuan-tuan kuasa?

najib berkata...

bro..
yang Uniten Tun Mahathir Lecture Series 2008 disampaikan oleh Nobel Laureate Prof. Robert Fry Eagle III..topik dia Why is Global Financial Volatility So High?

nak datang ke?

Tanpa Nama berkata...

betul bagus... tapi amat menakutkan, bayangkan WW3... teknologi yang ada sekarang berbanding WW2 dulu... Bro boleh jadi perang ke? Betul ke bro punya noktah ni?

+akmalhamdy berkata...

hebat..

editor berkata...

bagus dan hebat...patut sistem kapitalis diganti dengan sistem sosialis....malaysia akan mengalami tempias nanti.

hafiz berkata...

ahli politik terus menipu pak ngah dan mak usu di kampung. tipu dan terus kena tipu. orang pekan maupun orang kampung... tahu atau tak tahu, tetap tertipu dengan paksa. sistem itu sendiri telah memerangkap kita. jadi harus wajib hukumnya kita menipu balik sistem atau kerajaan tersebut. fatwa terkini tentang hukum menipu semula kerajaan ini akan dibincangkan.

kalah perang berkata...

WW3?
abis la brader...kalah perang kita brader

Tanpa Nama berkata...

bro..
skang nie..bila harga getah turun daripada empat ringgit sekilo kepada satu ringgit sekilo..maknanya ekonomi pon semakin hancur..sendiri pikir la mat mongol...so..mana ada ekonomi malaysia tak meleset?

master berkata...

Betul, tapi bak kata Raja Petra teori nye memang bagus, tetapi praktikalnya yang menjadi persoalan.

Betul, di bawah Saddam semua rakyat Iraq cukup makan, dapat makan, tapi takkan setakat cukup makan sedangkan si Saddam bersenang lenang dengan puluhan istana dan mahligainya? Adilkah macam tu?

Kadang-kadang kita yang sosialis yang masih mengamalkan budaya kapitalis. Tengoklah iklan-iklan di Television, newspaper, jalanraya, semuanya budaya kapitalis yang 'mungkin' berkurang jika sistem sosialis dilaksanakan.

Tengok dalam rak pakaian, berbagai baju berjenama sebagai koleksi, jam tangan, handphone 2-3 bulan sekali kasi tukar, kasut untuk perempuan, gincu, beg tangan, dll.

Saya kapitalis. Kita kapitalis.
Jangan jadi sosialis menuju komunis.

Tanpa Nama berkata...

salam, sory to say, iam prefer islamic system, bring back islam, back to islam, u can find da way and solution, all that was announced in quran -
.......Pada hari ini[397] orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa[398] karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. AL-MAIDAH:3

pak tuo berkata...

'...Sudah ku tenung dalam kitab
makin direnung
hati berdetup detap'

Lagu P.Ramlee

Dari Film Nujum Pak Belalang

Cherylz Nur Izatty berkata...

post yang sangat bagus dan juga agak menakutkan tapi itulah kenyataan

MahadeyBersiong berkata...

TT Padu!

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH.
Alangkah Baiknya kalau utusan Melayau dan Berita Hairan sanggup menyiar tulisan tuan ini agar orang orang Melayu mengimbau kembali sama ada mereka menjadi hamba Allah atau hamba sistem Yahudi sistem Kapitalis.

Tanpa Nama berkata...

BUAT MASTER,
Salah satu sebab US menyerang Afghanistan kerana dalam sistem ekonomi Taliban TIDAK ADA TEMPAT UNTUK BUDAYA KONSUMERISME.
Tidak seperti Arab Saudi yang Levis dan Donna Karan boleh dijual meluas. Di Afgahnistan Taliban menentang budaya konsumerisme yang berasaskan iklan menipu dan sistem propaganda terancang.
Di Arab Saudi dan negara Teluk budaya konsumerisme menjadi lambang kemegahan yag punya harta dan wang ringgit.
Kini mereka menjadi hamba kepada satu sistem Yahudi yang mereka kata musuh mereka. Sistem ini akan terus memperhambakan orang-orang Islam yang terlupa tujuan hidup sebenar mereka.

Tanpa Nama berkata...

a'kum mr hisham,

dah lama juga baca tulisan bro ni..agak sinis tetapi boleh diterima..salute dengan experience dan gerak hati bro..tapi alangkah indah jika bro dapat kaji semula islam..bukan menuduh ape2 tetapi bro agak kebaratan dan mungkin terjajahn daari segi pemikiran..islam itu indah..islam itu hebat..jika orang sehebat bro mengkajinya pasti lebih hebat!!

Tanpa Nama berkata...

Thumbs up @ Bro Sham.memang betul,the great depression tamat bila WW2 bermula.Perang perang "mini" selapas WW2,spt perang vietnam,perang di latin ameriaka,dan diseluruh dunia semata mata utk bikin lui.Presiden Dwight Eisenhower pernah beri amaran mengenai "the war industrial complex" Amelika Pvt Ltd.Dan saya juga percaya "set up" di Mumbai adlah bertujuan utk melagakan India Pakistan supaya Amelika boleh bikin lui,boleh kasi kilja sama dia punya rakyat.

encik brown berkata...

sistem kapitalis mmg mengalami kemusnahan tapi adakah sosialis itu penyelesaiannya?
Mungkin ini juga jawapannya...
http://banking-sector-uk.blogspot.com/

kakimakan berkata...

Mengenai harga getah..akan turun lagi sampai takdak harga. Sekarang ni kalau x salah kat Thailand, dah tak ada harga langsung getah depa. Kita kt sini ada la lagi walaupun kian turun 80 sen..60 sen..Ah!!!.. Kena biasakan diri makan nasi( beras hancur) dgn garamla, jwbnya..
Aku dh buka almari baju...mana ada baju baru..suma baju org sedekah..(Agaknya almari diorg dah penuh kut..)

Tanpa Nama berkata...

bagus artikel ni isham

akupentoi berkata...

entri yang hebat..bro lagi baik lu buat kesimpulan setelah semuanya bersimpul-simpul..

Riyaz berkata...

itulah hakikat sebenar....
persoalannya sampai bila KITA MAMPU BERTAHAN???

Tanpa Nama berkata...

good entry.... worth to read. but i prefer islamic system.

Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa[398] karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. AL-MAIDAH:

Tanpa Nama berkata...

To the anonymous who prefer the Islamic way,

Come on, don't just take verses from the Quran and expect us to understand. Elaborate pls. Once we read it through, then, we can agree to disagree or not.

I think what Isham suggest is also going back to the Islamic way, except he did not say it out loud in the article. Islam told us to be careful about Devil in the Marketplace (commercialism, consumerism) and also to be a responsible Khalifah on Earth (work the Earth for your benefit, but be wary of the greed.) Good article, made me think it's time to go back to the basic.

shahrizalisme berkata...

Kepada Tanpa Nama,

Selalu sahaja saya terbaca cadangan supaya sistem islam dijadikan panacea utk menyembuhkan segala kekurangan sistem yg ada. Tetapi cadangan2 sebegini adalah begitu general tanpa apa2 hujah yang meyakinkan. Sekadar cadangan umum sehingga ianya menjadi cukup cliche.

Apakan rujukan kepada sistem Islam yg anda cadangkan? Pada zaman manakah sistem islam dapat dijadikan 'precedent' untuk mengatasi segala kekurangan sistem yang ade? Apakah dia bentuk atau lebih penting lagi substance yg harus dijadikan teras sistem islam itu sendiri? Janganlah kita hanya bersikap romantisme dengan membayangkan suatu sistem sempurna tetapi hakikatnya Islam sendiri tidak pernah menetapkan suatu sistem 'baku' atau 'harga mati' utk kita ikuti. Seperti sabda Rasulullah 'urusan duniawi adalah urusan umatku'. Dalam dunia yg serba komplikated dan moden ini, tak semua masalah dapat diselesaikan dengan agama. Akal memainkan peranan penting!

Tanpa Nama berkata...

kepada shahrizalisme,

anda berkata
Dalam dunia yg serba komplikated dan moden ini, tak semua masalah dapat diselesaikan dengan agama. Akal memainkan peranan penting!

saya berkata,
berhati-hati kalau berkata.

shahrizalisme berkata...

Saudara Tanpa nama,

Apa yang saya maksudkan ialah agama atau kitab suci tanpa diikuti panduan akal tidak akan memberikan apa2 makna. Ini kerana agama atai kitab suci pada pandangan saya tidaklah keseluruhannya bersifat 'supra sejarah' atau melangkai batas2 sejarah dengan kerelevanannya sepanjang masa. Ianya perlu ditafsir ulang sepaya kita sentiasa mendapat makna dan manfaatnya. Yang kita ingin transfer ialah 'apinya' bukan 'abunya'!

Sepertimana yang ditulis oleh Tanpa Nama (versi inggeris), sebarang citation ayat2 al quran perlulah dijelaskan bukannya sekadar citation secara general!