Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 29 Oktober 2008

HANYA PECAH BELAH MASYARAKAT – melayau

KAPIT 28 Okt. - Tindakan kerajaan Pulau Pinang membenarkan pemasangan papan tanda nama jalan dalam tulisan jawi, Tamil dan Cina di jalan-jalan di Georgetown hanya akan memecahbelahkan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, pembinaan bangsa Malaysia yang dicorak semasa negara mencapai kemerdekaan berdasarkan definisi bangsa yang kekuatannya adalah bahasa Melayu.

Beliau menegaskan, negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat dan beberapa negara Eropah tetap menggunakan bahasa Inggeris meskipun negara mereka dikunjungi pelancong dari seluruh dunia.

kah kah kah…. munkee ni bukan saje bodoh bangang pulak…. kah kah kah…. macam mana guna nama jalan ada tulisan jawi, cina dan india boleh memecah belahkan masyarakat….

woit munkee… besok pagi …bila hang naik kereta nak pergi menipu rakyat di angkasapuri tolong buka mata hang…. kah kah kah… jangan tidur … dan lihat kiri kanan…. nampak tak?….kah kah kah… nampak apa?... kah kah kah… hang selama ini buta ke…. papan papan iklan tu… dalam bahasa apa…. bodoh ! bangang ! …. tak nampak… iklan dalam bahasa apa?..... kah kah kah

kalau tak nampak…. pergi dari bilik tidor hang di angkasapuri tu sampai shah alam… lihat kiri kanan…. hang nampak?…. kepala hanguk apa yang hang nampak!…. papan iklan…..kenapa tak bising… kah kah kah…. hang buta ke…. kah kah kah…

hang takut nak besuara?.... kerana towkay iklan marah…. kah kah kah…. munkee ni betul betul ngooooooooooook…. kah kah kah



8 ulasan:

cucupakkasim berkata...

hari tu dia juga kata nak memertabatkan tulisan jawi,bila orang buat macam tu,dia gaduh pula...memang dia ni munkee laa.. dia ni mau suruh duduk kat waterfall di penang.. (penjual-penjual kacang kat waterfall pun dok merungut sebab berniaga dah tak berapa ada,sebab munkee-munkee kat sana dah kena transfer kat tempat lain,elok la kita letak dia kat sana..)

Khun Pana aka johanssm berkata...

Mesti lah dia marah.
Siapa yang tak akan marah?
Patut dia marah.
kera mana dari umno tak marah?

Sebab kroni umno tak dapat contract tu buat papan jalan.
Dia marah itu Lim .
Lim Guan Eng punya style lah, semua mahu FREE , papan jalan semua mesti ada sponsor.
Penang tak mahu belanja satu sen pun.
Mana umno punya kroni mahu keluarkan kepala Agung?
Patut dia marah macam nyamuk tak dapat gigit.

enche treq berkata...

dah kalao negara kuasa besar boh english sja..-awat kt Lapangan Terbang Antarabangsa xboh bahasa melayu sja?
asyik2 nk banding ng negara lain..

Tanpa Nama berkata...

Shabery Cheek ni semakin hari semakin nampak binggung dan buntu dalam pemerhatian dan daya analisisnya. Itulah kalu memegang konsep ketuanan melayu dan social kontrak begitulah hujahannya. hampir semua pemimpin UMNO yang masih pegang kuat dengan amalan ketuannan melayunya kita lihat sama aje logik dan daya analisisnya. naik semput mendengar hujahan mereka kerana premis hujahan mereka adalah UMNO akan hilang kuasa jika pembaharuan yang menolak konsep ketuanan melayu diterima oleh rakyat yang semakin cerdik.

goddamn those who should b damn berkata...

maderfaker ni satu badan penuh dgn najis tapi dok kata badan org busuk.

Ngah berkata...

Menteri papan tanda tak ada ka ?
Kepala bana !
Menteri ni kalau tak mahu tulisan jawi,jangan masuk jawi!sambung balik!
Kah,kah,kah.........

bukan orang Penang berkata...

DAP hendak tambah bahasa lain pada papan-papan tanda mungkin sebab itu mendapat sokongan dari kaum-kaum lain selain dari kaum Cina.nak menampakkan semangat "muhibah" kata mereka.

UMNO pula mahu papan-papan tanda yang sedia ada dikekalkan seperti keadaan sekarang.

DAP dan UMNO - dua-dua tak guna bahasa Malaysia untuk nama organisi mereka.

tangansotong berkata...

Hal papan tanda ni hanya hal kecil. Tak perlu nak diperbesarkan atas kepentingan politik... Banyak lagi hal lain yang jauh lebih penting untuk dibicarakan...