Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 29 Oktober 2008

DUSUN KADAZAN PUN MAHU - malayau

KUALA LUMPUR 28 Okt. Kerajaan Pulau Pinang disaran turut menggunakan tulisan suku kaum lain sekiranya ia mahu menggunakan tulisan jawi, Tamil dan Cina pada papan-papan tanda di tapak warisan dunia di Georgetown.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, jika kerajaan negeri itu tidak menggunakan tulisan suku kaum seperti Dayak, Kadazan dan Dusun, pasti komuniti etnik di Malaysia itu juga berasa tidak puas hati dan akan mula mempersoalkan pelbagai perkara lain.

Sebab itulah, katanya, Kerajaan Pusat hanya melaksanakan penggunaan satu bahasa iaitu bahasa Melayu pada papan tanda selama ini.

kah kah kah…. munkeee ni lagi ngoook….kah kah kah…. kalau kadazan nak… bagilaaa… kalau dayak nak bagilaaa…. kah kah kah…. apa salahnya …. ini negara mereka…. gunakanlaaa bahasa mereka di sabah … di serawak….di semenanjung… apa salahnya….

orang sabah dan serawak memang sudah lama tak puas hati…. kah kah kah…. bukan kerana bahasa… kerana balak dan minyak dia kamu yang songlap…. kah kah kah

munkee.... yang kamu belasah tanah orang penan tu apa hal.....kah kah kah



3 ulasan:

enche treq berkata...

hak3...
kt pulau pinang pn nk boh tulisan kaum kadazan,dusun,dayak...
sja nk cr salah org..-kalo sbah srawak xpa arr..
kalo camtu kna la plak wt tulisan hokkien,tulisan jawa,tulis dalam dialek utara,dialek kelantan,terengganu,banjar

Tanpa Nama berkata...

Ini mamat afdal ni suroh jaga kapal dekat pangkalan TLDM Semporna sahaja.
Brother cuba cuba lah pergi Semporna, nanti boleh dapat banyak cerita bagaiman mamat afdal bersuka ria.
Kita nak tengok macam mana uMNO semenanjung mainkan dia...hahahahahhaha tanya juga kat Semporna kampong nya banyak orang Bajau, tak nak guna bahasa tu ke kat Penang supaya afdal. ahhhahhahahhhahahahah

deedslampor berkata...

XLAMA LG PULAU PINANG AKAN JD MCM SINGAPURA LAH NIH...D MNA2 TEMPAT D DSINGAPURA GNA TULISAN RUMI, CINA N TAMIL...TP TULISAN RUMI BKN BERBAHASA MELAYU, TP BAHASA INGGERIS...'

WAK PIKIR2KAN LAH...