Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 29 Oktober 2008

PEMILIKAN EKUITI MELAYU HANYA 19 PERATUS - melayau

KUALA LUMPUR 28 Okt. Pencapaian bumiputera dalam pemilikan ekuiti syarikat senaraian awam setakat ini baru mencapai 19 peratus, jauh daripada 30 peratus yang disasarkan sewaktu Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan kerajaan pada 1970.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar berkata, sehubungan itu cadangan agar syarat pemilikan 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat senaraian awam dimansuhkan tidak boleh diterima sama sekali.

kah kah kah….. 19 peratus ???…. kah kah kah… bukan semua orang melayu yang dapat…kah kah kah…. kalau ekuiti melayu 30 peratus ke… 40 peratus ke …100 peratus ke…bukan semua melayu dapat…. kah kah kah….jangan nak kelentong…

100 orang melayu boleh milik semua 19 peratus…. nak buat apa pada orang melayu yang lain?.... mereka yang 100 orang itu sahaja yang senang lenang…. anak bini dan menantu dia yang kaya raya… kah kah kah….bukan semua orang melayu yang senang…jangan lah kelentong… kah kah kah

pergi kampung kerinchi tengok….pergi tengok kat pelentong…rumah pun kena rutuh… mereka bukan melayu…. di berembang bukan melayu…. pergi pantai dalam dan lihat orang melayu hidup macam badak …. berasak-asak….kah kah kah…. orang melayu membadak ke hulu membadak kehilir…. kah kah kah…

saje nak pakai nama melayu…kah kah kah…. ni nak kelentong melayu… nak pakai nama melayau ….kerna nak ekuiti melayu …. konon nak bantu melayu…. kah kah kah….

cukuplaaa guna nama melayu….ooops…. nak tanya sikit …. melayu ni termasuk melayu yang hindu di pulau bali tak?... kah kah kah…. termasuk melayu yang kristian di filipina tak…. kah kah..kah…. termasuk melayu yang sembah pokok kayu di hutan tak….kah kah kah…. cakap jawa tu melayu… batak tu melayu… jambi tu melayu… filipina tu melayu…. bali tu melayu…. kah kah kah…. melayu yang ini tak ada ketuanan melayu?... tak masuk kira ekuiti?....kah kah kah..

ayah pin boleh dapat ekuiti tak?..... kah kah kah



5 ulasan:

cucupakkasim berkata...

kawan yang dok berkokok tu pun lagi awai dah sapu,dah kenyang.. berkokok tu bukan apa..tak cukup lagi,mau lagi laa tuu.. depa ni semua mau bagi penyapu ka kasut ka ..

Tanpa Nama berkata...

Rakyat Melayu mesti sedar bahawa pemilikan ekuiti itu harus diagihakan untuk seberapa banyak kepada individu Melayu. Jangan segelintir membolot sebahagian besar dan heboh mengatakan semua orang Melayu sudah menikmati kemewahan negara. Sebelum itu dan sejak 51 tahun merdeka ekuiti orang Melayu masih tidak diagihkan secara menyeluruh. Segelintir 'scoundrels'UMNO mengambil kesempatan bagi mendapat bahagian ekuiti itu dia terpaksa memainkan isu perkauman yang orang Melayu ketinggalan lalu mendapat sokongan dan kononnya menjadi justifikasi atau lesen untuk golongan jahanam itu membolot ekuiti sebanyak mungkin. Rakyat Melayu kebanyakannya banyak yang daif dalam konsep menikmati ekuiti sesama banyak. Orang Melayu biasanya jika diberi surau, masjid, subsidi , bonus sana sini atau diyakinkan boleh cari makan sikit sudah memadai. Mereka tidak nampak jauh daripada itu, yang golongan jahanam itu begitu rakus mendapatkan ekuiti dengan memainkan isu ketuanan melayu, sosial contract, agama yang sempit. Golongan jahanam itu kadang-kadang begitu bangan, tolol dan canggih mengangkatkan isu banyaknya orang Melayu yang ketinggalan dalam menikmati ekuiti tetapi sekadar untuk mendapatkan habuannya dalam jumlah yang banyak. Orang Melayu sekarang harus soalkan berapa BANYAK bilangannya yang menikmati 30% ekuiti yang sedang diperjuangkan atau diperuntukkan?. Ini harus dipekikkan tetapi selalu tidak diambil berat. Bukan itu saja dalam menghambat kekayaan negara kena tanya berapa orang Melayu yang menikmatinya. Segelitir atau sebanyak mungkin?. Intelektual, wartawan, NGO, orang seni, sasterawan, akademik, pengkaji, parti pembangkangpun jarang membangkitkan isu siapa yang sebenarnya menikmati kekayaan negara.Yang bangkitkannya adalah Sdr Isham dan orang yang mempunyai pegangan 'sosialisme' aje.

deedslampor berkata...

korang tggu lah bile Pakatan Rakyat naik memerintah...

X mustahil ORANG CINA ble jd Perdana Menteri, sbb PKR adalah parti berbilang kaum...

KORANG TGGU LAH...

PKNS pn Cina dh jd BOS, nsb baik PAS bising...

PAS senang je, KLU Pakatan Rakyat x menguntungkan PAS, PAS akan kluar dr pakatan rakyat...

KORANG TGGU LAH...

p/s Im not obses with UMNO nor PAKATAN, im just an observer...

Zackry berkata...

Kalau 100 tahun pun um-NO TOTOK nie memerintah mampuih la Melayu nak capai 30% ekuiti. 19% ekuiti tu pun selepas penswastaan yang majoritinya TOTOK um-NO yang dapat.

Tanpa Nama berkata...

Kesian melayu... hanya 19 peratus.... kebanyakan org kampung harapkan sawit dan getah,,, dengar cerita kilang sawit pun dah taknak terima buah. harga pun dah tak boleh bayar pinjaman bank. apa nak buat. mana orang asas tani? melayu belum lupa... 10 tahun lepas aku penah kena siram dengan air gatal..masa tu aku tak tau kenapa aku ikut... tapi kalau sekarang... aku belum lupa...