Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 7 Februari 2009

TINDAKAN UNDANG-UNDANG TERHADAP AZLAN



Pakatan Rakyat bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap Sultan Perak dan BN jika terus melantik menteri besar BN yang baru.

Pakatan tidak mempunyai pilihan bagi mengambil tindakan itu kerana pelucutan jawatan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin oleh Sultan Azlan Shah jelas di luar batas kuasa dalam peruntukan Artikel 16 (6) Undang-undang Tubuh
Negeri.

Dalam undang-undang, keputusan Sultan Perak boleh dipersoal di mahkamah undang-undang.


NOTA : APA DIA GAMUDA ?




9 ulasan:

Fa-T berkata...

pak hisyam... ahaha memang betul gamuda... wilayah KORUP-DOOR utara,, ahaha,,,

Saf Badar berkata...

Gamuda tu la yang tongah dok buat landasan keretapi berkembar dari Ipoh ke utara. Dia JV dengan MMC, tapi yang buat kerja cuma Gamuda je. MMC kan GLC,errr.... silap, ULC - UMNO linked companies. Dan salah satu director Gamuda adalah anak sultan perak. Teman pernah nampak dengan mata kepala teman anak sultan tu kat Gamuda. Dulu depa dapat projek ini ke selatan tapi bila kerajaan India dan China protes (syarikat dari negara-negara ni pun terlibat)PM terus akur dan tunda projek ni. Tapi dalam diam-diam award kat depa untuk northern sector.

kutucyber berkata...

Pak Hisham,

APA ADA DENGAN GAMUDA!

Raja Eleena binti Sultan Azlan Shah is a daughter of the current ruler of Perak, Azlan Shah. She was born on April 3, 1960 and holds a Bachelor’s Degree in Law from the University of London. She is now a lawyer with her own legal firm in Kuala Lumpur.

Eleena Azlan Shah is also a practicing barrister, being called by Lincoln’s Inn, London, in 1985. Upon returning to Malaysia, she joined Messrs Skrine & Co and was called to the Malaysian Bar in 1986. She set-up her own legal practice Messrs Raja Eleena, Siew Ang & Associates in 1987 of which she is presently a senior partner.

Eleena Azlan Shah was appointed to the Board of Gamuda untitledwsdon 1 June 1992. She is the niece of Kamarul Zaman bin Mohd Ali. She is a Director and major shareholder of Generasi Setia (M) Sdn Bhd, which is a major shareholder of Gamuda. Her directorships in other public companies are with KAF-Seagroatt & Campbell Holdings Berhad and Danau Permai Resort Berhad.

Eleena Azlan Shah was named in May 2007 as Malaysia’s 25th richest in the country with assets worth over US$228 million (MYR 773 million). She becomes the list’s second woman after Chong Chook Yew who occupies number 18th with US$320 million (MYR 1.085 billion). Her wealth comes from her being the largest individual shareholder in construction firm Gamuda.

Eleena’s stock took a beating in the past 18 months. She was ranked number 35 richest woman in 2008.

THE MIGHTY PEN ASKS: ARE YOU BROKE NOW? DO YOU NEED NAJIB’S HELP?

http://sjsandteam.wordpress.com/2009/02/06/does-azlan-need-money-for-his-family/


MMC-Gamuda laksana projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar
Dikirim pada November 4, 2008 oleh editor

Projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar yang bernilai RM12.485 bilion telah diberikan kepada MMC- Gamuda JV melalui cara rundingan terus dan bukan menerusi tender terbuka.

”Projek ini adalah secara rundingan terus dan telah mengambil kira aspek kepakaran yang ada pada syarikat-syarikat yang telah menawarkan untuk melaksanakan projek-projek ini,” kata Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Lajim Ukin.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Salahuddin Ayub (PAS-Kubang Kerian) mengenai cara projek tersebut diberikan kepada MMC-Gamuda, pada sesi soal jawab pada Persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Lajim berkata, cara rundingan terus adalah lebih baik kerana projek itu besar dan memerlukan kepakaran untuk membolehkan kerja-kerja berkenaan dibuat dengan sempurna dan dapat memenuhi piawaian yang ditetapkan oleh kerajaan.

Beliau berkata, pelaksanaan projek itu merangkumi tempoh lima tahun mulai 8 Januari 2008 hingga 7 Januari 2013.

Projek itu dilaksanakan secara ‘reka dan bina’, dan skop kontrak meliputi perancangan, reka bentuk, pelaksanaan projek, pengujian, pentauliahan dan penyelenggaran. - Utusan


http://fotowaejo.wordpress.com/2008/11/04/mmc-gamuda-laksana-projek-landasan-berkembar-ipoh-padang-besar/

ha ha ha berkata...

Gamuda - tersenarai dalam bursa saham KLSE...
Garuda - burung yang sangat besar yang tak dapat di imiginasikan oleh akal manusia...

Tanpa Nama berkata...

Bro,
Waaa..lu tak rock le sebab tak berani siar komen gua tentang tajuk 17 NGO sokong Polis. OK lantaklah si Kugan tu, dia berani buat, dia kena tanggunglah akibatnya walaupun harganya adalah nyawa dia sendiri.

Dalam gua menung sendiri, gua terdengar ada suara katak menyanyi di telinga gua...Lagunye begini...

Jeng..jeng..jeng (muzik intro)

lompat sikatak lompat
lompatlah tinggi tinggi
katak coklat katak putih lompat BN
katak hitam jadi MB

lompat sikatak lompat
lompat di atas batu
Najib dah dapat rembat
pengundi Perak dah kena tipu

lompat sikatak lompat
lompat satu persatu
UMNO dah main ngelat
kepala rakyat dia nak luku

lompat sikatak lompat
Bik Mama tergolek golek
ADUN Bota dah jadi lalat
ludah sendiri dia jilat balik

lompat sikatak lompat
lompat di tengah kubur
Tektik lain dah takde jalan
ADUN rasuah pun UMNO kebulur

lompat sikatak lompat
Duit Mat Taib bertabur tabur
Orang Bota dah naik meluat
YB Nasaruddin nak di cili jubor

lompat sikatak lompat
body Altantunya Najib terlior
udah udah ler tipu rakyat
ekonomi negara dah jadi hancor

lompat sikatak lompat
Khir Toyo anak Indon pendatang
orang Perak dendam kesumat
PRU 13 UMNO terbongkang!!!

dari lubuk hati...RIDER

Tanpa Nama berkata...

Apakah akan terlaksana episod seorang bekas ketua hakim negara akan dihakimi?

Korek Korek Korek berkata...

Ni, gi baca pasai Gamuda

Siapa pemilik dia

http://tinyurl.com/gamuda1

DAN DI SINI

http://tinyurl.com/gamuda2

Tanpa Nama berkata...

PUKI MAK HANG HISYAM. MELAYU MURTAD

Tanpa Nama berkata...

Gamuda Berhad (KLSE: GAMUDA, stock-code 5398), the country’s largest construction and engineering with interests in construction, water, toll and property development is feeling the heat (7% of Gamuda's outstanding order book comes from the Gulf region) after the WCT Berhad and Meydan LCC joint venture to build a RM4.6 billion race-course in Dubai was cancelled. Gamuda generated investors’ interest recently when the founder and Managing Director Lin Yun Ling cashed-out early 2008 sending the stock price to the south.


Another interesting fact about Gamuda - the largest shareholder is also the second richest woman on the 2008 Forbes 40 Richest Malaysians at #35 spot. She is Raja Datuk Seri Eleena Raja Azlan Shah, the daughter of the Sultan of Perak, Raja Azlan Shah. She was worth RM773 Million ($228 Million) at #25 spot in 2007’s 40 Richest Malaysians but this figure dropped to RM510 Million ($150 Million) in 2008 at #35 spot. Based on today’s stock price of RM1.91 a share her fortune is only at RM287.46 million based on her remaining stake of 7.5% in Gamuda via Generasi Setia (M) Sdn Berhad. Naturally when his father refused to dissolve the state assembly for a fresh election various rumors and speculations began its circulation.

Malaysian politics is perhaps the dirtiest but you can’t blame the public to have a perception that the federal government was twisting the arms of the Sultan (silly assumption, is it not?). However on the business perspective you do not need to wake Einstein up from his grave to tell you that Gamuda is basically at the mercy of the Federal government. With water taps closed by the federal government to three of the most developed states, Selangor, Perak and Penang, Gamuda is screaming for projects. Certainly the nation has the money. In fact the country is flushed with more money than before the Mar 2008 general election simply because the federal government does not know where to pump the money to since the most developed states such as Selangor, Perak (was) and Penang are controlled by opposition parties.