Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 7 Februari 2009

TIDAK TAAT KEPADA RAJA ADALAH DERHAKA- MUFTI - melayau


IPOH 6 Feb. - Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap derhaka.


kah kah kah….. KAH KAH KAH….. KAH KAH KAH…. KAH KAH KAH…. kah kah kah….




45 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

raja adil raja disanjung
raja tak adil???

Tanpa Nama berkata...

LU INGAT KARANG NI KURUN 13 KAH,NGOK!!

semut berkata...

mufti perak ke mufti gamuda?

kahkahkah

gua dah mula sangsi...

Tanpa Nama berkata...

mufti perak ni bkn ape,semenjak mb perak ni ade,dia dh tak popular lagi pasal program program yang melibatkn agama kebanyakannya mb yang jadi perhatian.dengki pun ade kot dkt si mb tu.mb perak kn ke serba boleh,sampai peringkat baca khutbah pon dia buat.dia suka le kalau dpt mb2 yg kurang arif pasal agama sbb dia boleh popular kembali.mufti ikut telunjuk umno,kaki bodek sapa tak tau..semua org perak tau.

Tanpa Nama berkata...

ini ulama duniaaaaaa.......tanda akhir zaman

dragsuperstar berkata...

kau gelak ye sham..mati kau..pasni kau kene jatuh hukum murtad hahaha..

Dia ni..ular..kejap hentam pak lah, kejap hentam sultan perlis (sebab sultan perlis lantik Dr.Asri jadi mufti)

Ustaz,
Kalau nak keluarkan komen..biar konsisten...jangan kejap mcm tu..kejap mcm nie..

p/s jangan tuduh gua murtad pulak..n jangan lupe kata kat pemuda UMNO TERENGGANU kome pon derhake juge ye tok peti

Kerajaan Rakyat berkata...

Daulat bermaksud (Takrifan Kamus Dewan) “Mempunyai kedudukan yang tinggi dan berkuasa, berwibawa”. Dalam hal ini RAKYAT juga mempunyai kuasa untuk menentukan sendiri siapakah pemimpin yang mereka inginkan melalui proses pilihan raya.

Apakah UMNO tidak mengiktiraf hak RAKYAT?. Apakah Sultan yang diharapkan untuk menjaga hak dan kepentingan RAKYAT juga turut ingin mengkhianati dan menzalimi RAKYAT?

Melucutkan jawatan seseorang Menteri Besar yang telah diberikan kepercayaan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri BUKAN hak mutlak seseorang raja atau sultan. Bila sesaorang sultan atau raja mengambil hak rakyat, ini membawa maksud pencabulan terhadap HAK DAN KEDAULATAN RAKYAT telah dilakukan oleh raja yang sepatutnya patut menjadi payung kepada RAKYAT dan raja juga MESTI bertindak tanpa mengenepikan perlembagaan. Namapun Raja Berperlembagaan. Kalau Raja sudah gagal untuk patuh kepada Perlembagaan, kita hendak panggil Raja apa pulak dah?

Saya ada seorang kawan, raja juga, Rajakumar.

Jangan ingat raja sahaja yang ada daulat. Negara kita juga Negara Berdaulat kerana RAKYATnya ber’Daulat’.

RAKYAT tidak mahu menderhaka. TETAPI, RAKYAT juga tidak akan berdiam diri jika RAKYAT diderhakai.

AKU ADALAH HAK ALLAH SWT, BUKAN HAK RAJA…!!!!

Bangkitlah RAKYAT untuk menentang kezaliman ini.

Menegakkan Keagongan Agama dan mempertahankan maruah dan harga diri adalah HAK RAKYAT….!!!!

“Penderhaka” mengikut takrifan Kamus Dewan “Orang yang mengkhianati negara (Tuhan, suami dll)” Kalau UMNO menderhaka kepada RAKYAT dan Negara, kenapa pula Sultan hendak ikut perbuatan itu?.

Sultan sepatutnya menjadi payung kesejahteraan kepada RAKYAT, bukan menyusahkan RAKYAT sehinggakan kalau kereta Sultan nak lalu, ambulan yang bawa orang sakit pun kena ke tepi. Ini ke yang dinamakan Sultan sebagai Payung Kesejahteraan RAKYAT? Sebagai RAKYAT kami ingin tahu, APAKAH KERJA RAJA?

Tanpa Nama berkata...

Raja kan ketua agama islam, bodoh la lu bro. memang lh kena taat.

Tanpa Nama berkata...

MUFTI wak keluaq fatwa dah ke tu???!!!! Uuuu...derhaka??..takutnya!!!!
Sangat subjektif ayat2 itu. Sedangkan ramai yang DERHAKA kat Tuhan ( tak sembayang fardhu) dan juga derhaka kat ibu bapak, orang tak takut pun, inikan pulak nak suruh jangan derhaka kat Raja. Seumur hidup tak penah nampak batang hidung..cuma dlm TV je..Hahaha!!

kakimakan berkata...

Ya...memang Raja ketua Agama Islam. Tapi tak pernah nampakpun mana2 raja jadi Imam waktu sembahyang??? Kalau konsert diRaja tu haaa...depa ada duk depan sekali!!!

Penyu Belimbing berkata...

itu ulamak dunia yang kata-katanya untuk kesenangan diri. Kaki ampu.

Tanpa Nama berkata...

apa lagi abang mufti oiiii...keluarkan la fatwa bahawa melawan raja itu haram...hahahaha...

melawan raja itu boleh keluar islam ke abang mufti oii....kalau raja namrud dgn raja firaun tu macam mana pulak abang mufti oiii...mereka tu raja jugak tu...hhahahaha

kenapa abang mufti tak bersuara masa isu MB terengganu tahun lepas..hahaha...abang mufti telur kecut ke masa tu..burung abang mufti pegi mana masa tu?...hahaha

anakrajabugis berkata...

orang melayu memang terkenal taat kepada raja, tapi peribahasa melayu juga mengatakan;
RAJA ADIL RAJA DISEMBAH
RAJA ZALIM RAJA DISANGKAH'
dalam kes ini adilkah hakim pencen ni?

rizal berkata...

Ada juga orang yang masih belum cerah lagi akal dan budi mereka... Saya menulis atas nama kemanusia... Saya takut derhaka pada Allah. S.W.T dan ketua agama yang saya ikut adalah kekasih Allah S.W.T., Nabi Muhammad Rasulullah S.A.W... Manusia lain Di Zaman ini saya tak kisah untuk diletak sebagai ketua agama kerana saya tiada kuasa.. Tapi saya memilih dan mengikut orang yang saya nampak mengikut ajaran dalam Islam yang di bawa Rasulullah S.A.W.. Jadi kalau isteri sendiri dan anak menantu tak mengambarkan sesuatu yang islamik... maafkan saya.. Saya bukan seorang yang beragama Islam yang bodoh dan tolol mengikut sesuatu yang tak betul... Pilihlah mereka yang mampu mentarbiah isteri dan anak mereka... setidaknya mampu menberi nasihat menutup aurat.. dikhalayak ramai (rambut contohnya bagi yang perempuan yang telah baligh perlu ditutup) Saya rasa bersalah jika tulisan saya ini menghina orang lain apa lagi seseorng yang di hormati sepertu DYMM Sultan Perak.. Tapi harap sesiapa jangan gunakan Agama Islam untuk mengapikan Orang Islam dan bukan Islam... Dan seterusya dapat mencapai hajat politik mereka yang berkenaan. Cukuplah selama ini nama Melayu digunakan untuk mendapat kuasa. Kalau nak tau senjata "Ketuanan Melayu" satu kumpulan politik telah menjadi bahan jenaka lawak dan jadi bahan gelak beramai2 sebab dalam kumpulan itu ramai yang berdarah India, Cina, Mamak, Orang Asli Turki dan Orang Putih... Dan kumpulan berkenaan juga yang haramkan bahasa "MELAYU" pengenalan utama Bangsa Melayu dalam pengajaran sains dan matematik jadi Saya merasa malu kalau ramai orang macam ni dalam Internet.. Namun saya terima dengan hati yang terbuka apa saudara/saudari tulis.. kerana munking saudara/saudari dari kumpulan sebuah parti politik.. mungkin ketua cawangan atau ketua bahagian mana tau kan.. sudah tentu akan menyokong apa yang pihak parti saudara/saudari.. lakukan jadi saya hanya menyampaikan pandangan rakyat yang tidak berpihak kepada mana-mana parti cuma memilih apabila sampai waktunya pemimpin yang betul IKHLAS bukan menipu Melayu dan menagpi-gapikan perkauman.. sekian.. Harap Maaf dengan apa yang saya tulis jika ada yang terasa,, Dari Rakyat Biasa yang bencikan AHLI POLITIK RAKUS menipu dan menghina kebijaksanaan rakyat

kutucyber berkata...

Raja adil, Raja di dukung
Raja zalim, Raja di belangkung

kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Rupa-rupanya org mngaji agama dah samakan Sultan yang dah ...... sama dengan Allah SWT. MasyaAllah! Moga-moga Mufti ini bertaubat!

Pa Alif Lam Ya berkata...

ala soal tu berani plak tuan aji nak komen
soal aurat bini para sulatan apa reaksi?
tak kan senyap je kot...

ahaha...

Tanpa Nama berkata...

bukankah Bukan Melayu tak bleh jadik MB Perak?
sekarang ni tiba2 plak raja bagi...aneh sungguh.

Raja ketuan agama?
tu dalam perlembagaan.
Sekarang ni Raja sendiri tak ikut undang2..apa ni?

aku dah lama tak suka monarki perak ni setelah aku belajar pasal perjanjian pengkor dulu.

bila nazrin kahwin anak mat saleh lagi la aku bertambah tak suka.

ketua agama?
menantu mat saleh tak bertudung?
benda paling asas dalam hidup seharian pun tak bleh observe..ketua agama mende?

salam dari KOMTAR.

Tanpa Nama berkata...

iye ke mufti perak kate macam tu...
xpecaya la...
"BELIAU"kn tinggi ilmu agama...
bukan ke menderhaka jika kita tidak taat kepada ibubapa shj...

T.S. Malaya berkata...

Ustaz,dah pening ke?Faham politik ke Ustaz atau wartawan salah lapor.kah,kah,kah

Caddy Master berkata...

derhaka pada raja yang kaki minum whisky tak pe.
Dan pada raja yang betting main golf. Tanya budak caddy di Royal Perak Golf Club.

Ketua Islam macam mana ni.

Tanpa Nama berkata...

Kalau rakyat tak taat kepada raja adalah derhaka, tapi macam mana kalau raja tak adil pada rakyat dipanggil apa..? bolehkah disebut sebagai raja "celaka"...?

Siapa yang nak tangkap penderhaka..? Polis ke...?

Tanpa Nama berkata...

muft perak ni macam noh gadut jugak. Cali makan !

Tanpa Nama berkata...

Raja adil raja disanjung
Raja zalim raja disanggah
Ulama UMNO memanglah bengong
Elok dibaling dengan terompah

Tanpa Nama berkata...

Mufti banggang....dosa yang paling besar...

1)Derhaka pada dua ibubapa dan
menyekutukan ALLAH SWT...

Bodoh Nizar bukanya anak sultan perak dulu gua ingat lu mufti paling berkaliber tapi rupanya dek kerana uang harta dan pangkat lu dah jadi mabuk kerna minum dan makan duit ameno....seorang mufti macam lu x payah ler...keluar fatwa yang bodoh sangat apasal lu x mau tegur bini sultan ngan bini anak dia x menutup aurat...sebab bila lu tegur dia... lu hilang semua...pangkat..uang dan harta...gua pon x nak kutuk lu lebih2 sangat nanti...lu x leh tido malam lak...

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak taat kepada raja yg adil dikira derhaka.

Kalau tak taat kepada raja yg tak adil dikira derhaka.

adil != tak adil (adil tak sama dgn tak adil)

tak taat + adil = derhaka
tak taat + tak adil = derhaka

Kalau baca sejarah Melayu dan sejarah dunia sekalipun, banyak je raja yang ngook. Kalau tak taat kepada Firaun pun derhaka juga.

Tanpa Nama berkata...

saya tak yakin komen ini dtg terus dari tok mufti. sbgmana kita tau ulasan nie hanya digunakan oleh pelampau umno utk menakutkan org melayu islam.tapi ramai org islam dah lama celik agama dan mampu berfikir.

azoheri berkata...

sabo kenkawan jgn marah tok mufti. saya yakin ulasan nie diseludup puakgerombolan utk takutkan kite. tapi kite tau dengan ayat quran apabila diulas oleh puak gerombolan mesti lencuunggg punye

Tanpa Nama berkata...

ala raja azlan tu masa jadi ketua hakim negara dulu kaki minum

Tanpa Nama berkata...

kalau mufti cap ameno la cam tu la fatwanya.....menghalalkan cara.dulu ada sorang ameno kata harus melacur untuk carik makan.....cam ner pm dan tpm cam tu la suku sakat dia...tau dahhhhh

Tanpa Nama berkata...

oiii mufti!! dulu nabi musa tak taat raja firaun kira bersalah la..kira derhaka lah yek???

Tanpa Nama berkata...

apa kecoh2 ni. apa itu raja? apa itu sultan? wujud lagi ke 'benda'2 yang karut2 dan bidaah ni? aku ingat zaman orang meneroka angkasa raya ni dah x pakai lagi lah kedua2 'benda' tu. outdated betul. zaman Parameswara (PATI- peneroka tanah (melayu) tanpa izin) dulu boleh lah. raja kapoor aku tau lah. taat aku hanya pada perintah Allah dan Rasulnya. kalau taat kepada raja2 ni, hish tak dapek den nak nolong eh. tak koso den.

Tanpa Nama berkata...

si haramsanasini ni memang sengal. ada hati nak ngaku mufti.

PANADAISTA berkata...

Lihat SEjarah KEJATUHAN BN DI KELANTAN 1990, Heboh...UMNO berkrisis dengan SULTAN KELANTAN, Seorang Bekas Ketua Umno Bahagian (Kini Arwah) dilaporkan pernah berkata bahawa beliau sanggup menderhaka demi membela UMNO. Ini kerana pada 1990 SULTAN KELANTAN dikatakan berpihak KEPADA SEMANGAT 46 (Kuli merupakan sepupu Sultan)..Kerana KU LI dan S46 membantu PAS maka KELANTAN JATUH KETANGAN PAS SAMPAI HARI INI. dIKATAKAN Umno cukup marah pada SULTAN KELANTAN, Kemuncak acara (1992)PENDERHAKAAN ialah bagaimana SEORANG TOKOH UMNO kelantan pada masa itu (dan juga sekarang)turut menaja SEORANG SEPUPU SULTAN yang lain untuk MENJADI RAJA KEDUA, walaupun langkah ini tidak kemana tapi cukup membuktikan SIAPA YANG LEBIH DULU BERMAIN DENGAN ISU INI...UMNO terlebih dahulu bermain pada 1992...kalau tak PERCAYA CUBA TANYA : KU LI, DAN TENGKU IBRAHIM PETRA,siap masuk wawancara TV lagi pada masa tu...

TUAN-TUAN, sebab itulah orang suroh PERGI SEKOLAH DAN BELAJAR SEJARAH...sebab sejarah tidak pernah bohong....

Wallahualam

akutakata berkata...

Cari makan maa......nak bagi anak bini cari makan, Jang kalau jang jadi Mufti...lagi teruk

Saf Badar berkata...

Tuan,
Cuba pi check 2 rumah kat Bukit Damansara (tak silap gue) kepunyaan Nazrin. Rumah-rumah ni cuba teka untuk sapa?

Siapalah aku berkata...

Semalam aku ada komen dalam Pink Turtle, Mengenai komen yang bakal dikeluarkan oleh mufti perak yang pernah disanjungi suatu masa dahulu.

Mufti yang boleh bekerja bersama-sama di zaman ini (zaman pemerintahan umno/bn) adalah mufti tutup mata, gaji terima.

Mufti sebenar-benar mufti ditamatkan kontraknya, contoh mufti Perlis, yang lantang menegur kemungkaran, lebih muda dari harunsani, lebih muda ilmunya dari harunsani, tetapi ilmunya digunakan dengan sebaik-baiknya, tidak takut dan tidak akan lencong sekiranya tertembong dengan 'bos' nya.

MUFTI YANG ADA HARI INI ADALAH MUFTI AKHIR ZAMAN.

sekian, wassalam.

ANTI KORUPSI berkata...

hahahahahahahaahaha.. raja cibai.. lu pikir nh zaman sebelum masihi ke? raja pun aku peduli ape.. Raja pun sama2 sekongkol ngan ahli gerombolan... derhaka??? lawak palik lucu sekali aku dergar.. Raja nh tuhan ke??? Raja nh sape?? Ada ambik tahu hal rakyat? setahu aku raja nh mane pernah amik port pasal benda2 nh.. yg dye tahu kesenangan hdup dye..

Khun Pana aka johanssm berkata...

Walaupun saya orang kafir macham nescafe tapi saya tahu mufti hanya untuk agama.
Mukasurat yang mana dalam Koran yang sebut mosti taat dan setia dan tak boleh derhaka kepada raja , rajalingam , rajagopal ,maharaja, king, emperor,napoleon atau sultan?

Uztat kambing dari perak ini rujuk surah yang mana? Saya mahu tahu jugak.

Tanpa Nama berkata...

tidak taat kpd raja adalah derkaha?? tidak taat tuhan ape plak?? knpe hudud dibangkang??

Tanpa Nama berkata...

tapikaaaan.... orang yang tulis sejarah kat buku sekolah tuu yang dok temberang.. tu yang aku benci sejarah buku teks sekolah tu...!!!
sejarah tak pernah bohong tapi penulis sejarah kaki bohong..!!!

rakyatbiasa berkata...

siapa raja?
dia tak lahir dari kalangan kita
dia tak makan apa yang kita makan
dia tak tinggal dirumah yang biasa kita tinggal
dia tak belajar di sekolah yang kita belajar
dia tak pakai apa yang kita pakai
dia tak berbahasa melayu seperti kita
dia tak bekereta seperti kereta kita
dia tak ambil kisah pun ada antara kita yang merana
...

tiba-tiba dia yang membuat keputusan untuk kita ????

MONARKI PERLU MATI !!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dan sejahtera..

Nampaknya ada yang sedang ketar dan kecut perut dengan apa gerakan yang sedang berlaku di alam siber dua tiga hari ni.. kalau seminggu.. dua mingguu.. sebulan... setahun berkembang dan membiak dan jadi nafsu amarah dan meluap-luap dalam diri ramai orang di Malaysia ni.. Nampak gayanya leh jadi macam kat sebuah negara berhampiran gunung Himalaya... Itulah dia bila nilai yang diterima oleh manusia sejagat "KEADILAN" dipijak-pijak secara hina dan keji... Saya hanya memandang permainan politik ini dan hanya senyum melihat siapa yang dapat buat "cek met" dalam pertempuran yang lama lagi nak habis gayanya... Kalau ada yang rasa mereka ada kuasa.. emm sila pikir sekali lagi.. Rakyat (yang celik akal) atau orang rakus yang berkuasa.. Jawab yer.. atau leh tanya Rakyat Thailand atau Rakyat Nepal.. Atau tanya jer rakyat tempatan Malaysia yang berjaya memecat dan memalukan beberapa menteri (ramai angkuh juga) masa pilihan raya MAC 2008.. Sila jawab siapa yang beri mereka kuasa??? Kalau rakyat Malaysia celik akal.. jawapan mesti taukan.. AMARAN KERAS KEPADA AHLI POLITIK RAKUS YANG ANGKUH... TERUSKAN PERMAINAN ANDA DENGAN MEPERKOTAK KATIK KEBIJAKSANAAN MANUSIA LAIN.. Sila lagakan lagi Melayu dan Cina dengan "Ketuanan Melayu" dan Dasar Ekonomi Baru (yang dah lama padam secara sah sebenarnya)Pergilah takut-takutkan orang Melayau pada orang Cina dan Singapura...... Semua itu hanya jadi bahan ketawa dan bahan lawak ramai-ramai bagi orang Melayu yang celik politik tak kenal hati perut orang politik juga,,,.. Maafkan sayadengan pandangan jujur dari rakyat biasa yang tidak memihak kepada mana-mana kumpulan politik.. Cuma akan mememilih pemimpin yang JUJUR DAN IKHLAS apabila tuba masanya empat tahun sekali.. Marilah kita Rakyat Malaysia melihat permainan hebat di Perak ini... Sama-samalah kita lihat sekarang "dua biji bola" di digelecek leh ketua kumpulan masing-masing dalam satu perlawanan... Bola mana yang sah tu? Dan bagaimana pengadil telah melulus sahkan "tiga gol" sekaligus kepada pasukan lain kita lihat sama ada penonton ramai-ramai turun padang pergi meluku pihak yang main kelat tu... (Dunia semua tengok permainan tak adil itu..) Maafkan saya yer... Sekian Wassalam..

Tanpa Nama berkata...

Salam...

Rakyat (Manusia)di Nepal yg ramai buta huruf dan celik komputer leh tunjuk power mereka inikan pula yang di Malaysia.. yang lebih ramai yang celik akal, mata dan hati .. apa lagi mereka.. Manusia di Malaysia antara pengguna.. penagih dan pemain internet yang paling rakus di dunia menurut kajian.. Jadi waspadalah wahai pemerintah (sebenarnya pengundi adalah pemerintah sebenar Malaysia ini bukan Menteri......)Jadi bersedialah untuk melarikan diri jika api kemarahan dan kesedihan semakin membenih dan membiak dengan hebat di alam maya cyber... nescaya ia menjadi api gempita serata alam... Satu lagi amaran menakutkan yer.. Orang Melayu yang merupakan penduduk majoriti di Malaysia ini merupakan kaki amuk dan perusuh yang bukan calang-calang yer.. tak percaya tanya sejarah... Sekian.. Salam kemaafan atas di atas pesanan ikhlas ini..

Penerbit Ibnu Al-Manhar berkata...

Jadi, marilah kita semua kembali menghayati dan mengamalkan Islam seperti mana Nabi s.a.w mengamalkannya. Dan kalau komen tu, tak perlulah guna bahasa yang kasar sangat. Tegas boleh, tapi tak perlu kasar. Nak tau camna bahasa kita kasar ke tak. Pi cakap kat tengah masyarakat banyak. Maksud saya msyrkt bijak la. Boleh?