Rabu, 22 Julai 2009

MADEY TOLONG KENALI DAN HAYATI KRONI BARU



PEJUANG PEWARIS KETUANAN MELAYU


TAN KAY HOCK

SIEW KA WEI

OMAR ONG


PETER SONDAKH



PETER SONDAKH BERGELAR TAN SRI
– matanews.com

Yang Dipertuan Agung Malaysia Mizan Zainal Abidin memberikan gelar Tan Sri atau Panglima Setia kepada salah seorang konglomerat Indonesia Peter Sondakh pemilik PT Rajawali Corporation,

Pemberian gelar Tan Sri kepada Peter Sondakh, pemilik hotel bintang Lima Sheraton Imperial di Kuala Lumpur dan Westin Langkawi, Resort & SPA, diberikan Yang Dipertuan Agung Malaysia pada saat perayaan hari ulang tahun Mizan Zainal Abidin di Istana Yang Dipertuan Agung, di Kuala Lumpur, Sabtu.

Ini merupakan gelar Tan Sri yang pertama kali diterima oleh seorang pengusaha Indonesia atas kontribusinya kepada pembangunan ekonomi Malaysia, sedangkan warga Indonesia lainnya yang pernah menerima gelar Tan Sri sudah cukup banyak, semuanya pejabat pemerintah, di antaranya ialah Da`i Bachtiar dan Benny Moerdani.

Pemberian gelar yang sangat tinggi ini kepada pengusaha Indonesia oleh Malaysia tampaknya tidak terpengaruh dengan hiruk pikuknya isu provokasi angkatan laut Malaysia di kawasan Ambalat dan tuduhan penyiksaan putra sultan Kelantan terhadap Manohara di Indonesia.

Peter Sondakh merupakan salah seorang dari sebanyak 1.849 orang yang menerima gelar, bintang dan piagam pemerintah federal Malaysia berkaitan dengan Hari Keputeraan atau hari kelahiran Yang Dipertuan Agung Mizan Zainal Abidin. Konglomerat Indonesia itu merupakan salah satu dari 41 orang yang menerima gelar Tan Sri dari Yang Dipertuang Agung Malaysia.

Beberapa konglomerat Malaysia dan pengusaha yang menerima gelar Tan Sri bersamaan dengan Peter Sondakh di antaranya Ketua umum Kadin Malaysia Mustafa Mansur, CEO Star Publication Kamal Mohamad Hashim, Direktur Khazanah Nasional Bhd Arshad Raja Tun Uda, dan Direktur Utama Malaysia Airports Holdings Bhd Bashir Ahmad Abdul Majid.

Peter Sondakh adalah pemilik PT Bentoel Internasional Investama Tbk, pendiri stasiun TV RCTI, dan manyan Presiden Komisaris PT Excelcomindo Pratama Tbk (XL). Ia juga masuk dalam list orang terkaya di dunia versi majalah Forbes tahun 2009. ( Laporan matanews.com laman web indonesia)



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Awang Luku cakap...

Gambar2 mereka yg diatas ni lah ketuanan kpd melayu sebenarnya yg dilaung-laungkan iaitu yg dilantik oleh.....

Kucing Parsi berkata...

untung nya

kita benar2 anti dengan jenayah yang di buat oleh orang indonesia

kekejaman rakyat indonesia ketika malaysia mula2 di hidupkan

kita memang lupa

sepatutnya hubungan diplomatik malaysia dengan indonesia perlu di hapuskan

ni nak hapuskan malaysia-mongolia buat apa

ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

Mula mula melatah,lepas tu lupa sekarang nyanyok dah...

Penanggah berkata...

untung btul.. jadi penyamun pun dapat tan sri.. lopeh ni silap2 geng mangkoi pun dapat datuk..

Tanpa Nama berkata...

aku pun nak tgelak...tanah nilai sudah lama bralih ketuanannya,rais yatim masa dlm amno lama mati2an bjuang bab ni smpi dpt phd.bila jilat smula suma sudah luper...jgn2srupa najib jd isri masnah
tau cerita nih,alson klana ker alison....

agendadialy tolong jawab!!!!

LeeSlimShady berkata...

Sham...diorang memang patut di panggil Munkee !!

http://www.pejuangpro-demokrasi.blogspot.com/