Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 27 Ogos 2010

KENAPA WARGA FELDA MARAH




SURAT DARI WARGA FELDA KEPADA PEMBACA TUKAR TIUB


kesah sedih bapaku yang ditipu oleh FELDA... pada tahun 1977 bapaku masuk ke felda jegka masa itu aku berumur 1 tahun belum kemal ape2 pun hanya tahu menangis mungkin kerana sedih tahu bapa ku akan di perah dan ditipu Tiap bulan bapaku dipotomg gajinya untuk tujuan membayar tanah yang diduduki dan untuk tanaman semula bila kelapa sawitnya tidak lagi produktif...selepas 25 tahun menuai kelapa sawit tiba masanya untuk ditanam semula setelah sekian lama ditipu gred belian sawitnya... Namun bapaku bukanlah peneroka tegar yang hanya menharapkan jualan sawitnya untuk menyara keluarga...otak bisnes...mampu berlari sendiri setelah sekian lama Bapaku tidak mengharapkan FELDA untuk menanam semula kerana bapaku tidak mahu lagi berhutang dengan FELDA untuk tujuan tanaman semula walaupun ada modal terkumpul sebanyak RM17K itu telah ada dalam kantung FELDA setalh potongan gaji dibuat 25 tahun dulu namun dia nekad untuk menanam sendiri...tidak mahu lagi berhutang dengan felda. Bapaku berjaya menanam semula...namun dibenaknya ingin mendapatkan kembali haknya dalam kantung felda sebanyak RM17K...haknya...haknya...haknya...sebelum mati haknya mesti dituntut...(Sedih Siut)...Celaka F...... Hasil tanam semula telah pun berhasil 2-5tan senag2 dapat tiap bulan...tapi haknya belum di kembalikan...kini bapaku dilabel Peneroka Bukan Bersama Felda....sial...Duit raya RM150...Peneroka Bersama Felda RM300...Diskriminasi yang dibawa oleh Pemimpin Negara....sedangkan hasil sawitnya hanya dibenarkan dijual di Kilang Felda....Sial...dtipu lagi grednya.... Bpaku dan rakanya cuba membawa ke mahkamah namun dimomokan sehingga berpecah belah rakannya...sial... Setelah hasil sawitnya hanya dibenarkan dijual di kilang felda...bayaran pula hanya melalui pejabat felda...hasil peneroka tidak bersama felda ini berlipat ganda dari peneroka bersama felda...kerana baja dibeli dari luar...ditabur sendiri atau dipantau sendiri...hasil dikait sendiri...dipunggah sendiri ke kilang...peneroka bersama felda...goyang kaki di kedai kopi kerana telah menerima RM1500 sebulan....hasil di kutip oleh bangla...baja dari felda yang sering dijual oleh mandor kepada peneroka tidak bersama felda...baja ditabur tidak sekata...hasil keluar sedikit saja... Celaka.... bila bapaku kini menerima berita yang hasil jualannya ke pada felda itu akan di potong untuk Tanaman semula untuk 25thn akan datang...polisi celaka apa ini....Potongan untuk 25tahun lepaspun masih belum dipulangkan...mahu potong lagi....celaka...cukup celaka... bantahan aman dibuat sehingga keluar surat khabar...Siapa tak marah dahlah duit dahulu yang dipotong tidak dipulangkan...kini hendak dipotong lagi....sudahla Dilabel Peneroka Tidak Bersama Felda...tapi masih menharapkan ehsan jualan sawit bapaku...dahlah gred ditipu...malah insentif jualan terbanyak untuk mrnghargai jualan terpaksa kepada kilang felda pun tiada....Dirayu dipujuk untuk bersama Felda...tidak berpaling bapaku....cukuplah yang lepas2... Terkini mereka berjanji kepada bapaku untuk memulangkan kembali duit tanaman semula yang terkumpul dulu...jika dihitung secara kasar ada RM17k....janji diterima...namun janji lain menjelma....RM8k sahaja yang lain tu akan dibayar dalam bentuk baja untuk pokok yang diusahakan sendiri oleh bapaku...benihya dibeli sendiri oleh bapaku....baja dibeli bergered tinggi oleh bapaku....racun rumpai di beli untuk tahan lebih lama oleh bapaku....peneroka gila aje yang tak marah...peneroka buta sahaja yang berdiam...peneroka dungu aje yang selamber....tp bapaku bukan gila dan buta dan bodoh....yang pasti sering ditipu.... Sebelum bapaku jasatnya disemadikan...sebelum terkubur dimamah cacing....sebelum tinggal rangka ...sebelum...sebelum...dan dan sebelum...Dia merayu agar Felda memulangkan kembali haknya... harap jagan ditipulagi untuk kesekian kalinya Anak Peneroka Tidak Bersama Felda.

nota:
tidak di sunting
tidak di tambah
tidak di tokok
ini bukan lebong
ini kesah benar kah kah kah


12 ulasan:

Lang berkata...

kisah ni memang udah lama terdengar..

lintah darat, bujang senang, memang lama ujud dalam ladang2 felda... lintah darat dan bujang senang ni walau pon tuannya dah bela, bagi makan namun masih nak hisap darah dan baham mangsa yg lemah...

budaya ini dah jadi ikutan hingga kehari ini...

Tanpa Nama berkata...

Si felda yang jahanam harus pergi mampos. jahanam sial umgok mengaku pembela melayu padahal menjaga puki sendiri. hak melayu ini yang sebangsa dengannya ditidakkan tanpa belas. jahanam semua yang menyokong umgok.

Tanpa Nama berkata...

oleh kerana peneroka tidak berpelajaran tinggi, mereka tidak tahu susur galur cara 2 untuk mengambil tindakan keatas Felda, niat mereka terkubur begitu sahaja...

lihat saja peguam2 kita, semuanya menyusahkan rakyat... orang kampung, kalau sebut "balai polis", "masuk mahkamah", mereka menjadi begitu takut.. takutnya melebihi takut kepada Allah Taala... padahal balai polis ni, tempat polis2 bodoh dan peguam2 bodoh sahaja bersemayam...

lihatlah anak2 kecil kita... kalo ditanya apa cita2 mereka, banyaknya menjawab, "nak jadi polis dan askar".. ini cita2 bodoh kanak2 melambangkan mereka akan menjadi kuat dan boleh menguasai orang... so lihatlah mentaliti polis dan askar hari ini... banyak budak2 melayu yang abis degree, secara bangangnya memilih profession polis dan askar sebagai pilihan... sedey2... sudah ada degree pun, tak boleh berfikir sendiri lagi...

tak ada ramai melayu berpikiran untuk menjadi cukong.... merembat..merembat dan terus merembat... mereka ditakut2kan dengan api neraka dan dibuai mimpi2 agama yang entah bila dimana akhirnya mereka terperangkap dalam penjara kebodohan... kalaulah berangan2 agama hingga menjadi ahli agama yang setaraf nabi, ok la jugak... tapi akhirnya tak kemana, nak jaga anak bini pun, menjadi semakin susah... metos membodohkan orang melayu dengan agama ini, amatlah berjaya dilaksanakan umno... tapi melayu tetap bodoh walau dimana mereka berada...

bodohnya sama level dengan shahmetal dan pejuang jemapoh...

Tanpa Nama berkata...

Patut lah peneroka Felda sentiasa miskin dan menjadi buruh seumur hidup sahaja kepada Felda.

Di Sabah, pada mulanya, semua peneroka akan diberi 15 ekar untuk diusaha dan 15 ekar ini menjadi milik peneroka. Setelah lebih 25 tahun menjadi peneroka mereka masih belum memiliki tanah 15 ekar. Hutang masih ada dengan Felda. Bila habis hutang ini peneroka tidak tahu.

Alamak apa lah jadi dengan peneroka ni? Ditipu oleh Felda!!

ko kra koi berkata...

aku pun di temerloh hampir sama.
tahun1998 tanam semula sendiri,bersama2 ayah.orang felda tanam semula sawit keluarga aku getah. menyimpang arus katanye. termasuk lah orng pas,pkr,umno,cina,melayu india, habis serah tanah mereka kira2 buat sendiri hanya 100 org dari 500 lebih peneroka. masa tu buakn main puak serah felda ni hentam org buat sendiri macam kami. hari ni terbukti korang lah kena tipu ..padan muka korang. tapi aku masih kasihan dan belas ikhsan pasal yang kena kawan2 dan sedara sendiri juga..kah kah kah..

rattlehead berkata...

teruskan perjuangan mu wahai anak felda....semoga berjaya...aku dengor cerita ni pun aku rasa mcm nak bagi penumbuk kat Madey, Paklah dan Murujib....

rattlehead berkata...

teruskan perjuangan mu wahai anak felda....semoga berjaya...aku dengor cerita ni pun aku rasa mcm nak bagi penumbuk kat Madey, Paklah dan Murujib....

Tanpa Nama berkata...

Kepada warga Felda Kemahang, tahniah diatas kejayaan anda. Usaha gigih anda melawan penindasan telah membuahkan hasil.

Kepada warga Felda yg sedang mengambil tindakan mahkamah sbb nak lawan penindasan Felda, semoga anda semua berjaya.

Kepada mgt Felda & UMNGOK - F*** U

Tanpa Nama berkata...

Hahahaha.. orang melayu yang kurang atau keciciran pelajaran saja dijemput masuk felda. Sbb utama, senang nak dibodohkan. Kalau cerdik dan pandai sikik, mana melayu nak masuk felda2 ni... hanya orang2 kampung yang susah, yang sememangnya didesign sebegini sahaja nak join felda. Generasi anak yang cerdik sedikit saja, baru timbul untuk membantu usaha orang tua mereka yang tidak mampu berbuat apa2 walaupun tahu diperbodohkan... apa option yang mereka ada ditengah2 hutan belantara??? kalau ada lebuhraya di sebelah kampung, ok la jugak... melainkan melayan kehendak felda sahajalah..

lihatlah silap mata yang berlaku, kalau kita pun, bila sudah tiada pilihan, inilah saja yang boleh dilakukan... membiarkan felda terus membodohkan diri sendiri.

FELCRA pun sama saja. 100% jabatan2 kerajaan sama2 menggembleng tenaga bekerja kuat untuk membodohkan bangsa sendiri. semi government pun sama, GLC pun sama... mentaliti membodohkan bangsa sendiri...

mana ada institusi yang membela bangsa sendiri atau malaysia? even universiti pun, sama jugak...

semua institusi kerajaan memang didesign sebegitu... benda yang mudah, akan disusahkan rakyat untuk memohonnya. kalau cukong buat permohonan, kemain laju jer macam VVIP dia layan...

cukong susah dibodohkan, sbb tu mereka kaya raya... cukai pun mereka lari tak bayar... sbb banyaknya mereka berniaga sendiri, boleh design berapa pendapatan atas kertas... LHDN takder masa nak check pun... yang bergaji dan makan gaji, ramainya melayu... sebab melayu memang bodoh, maka akta2 dan undang2 diperkenalkan supaya orang2 melayu yang bodoh ini dapat didajalkan, dipekena, dibodohkan sehingga ke level kambing yang terencat akal...

moral: didiklah anak2 kita bersifat cukong... lupakan akan mabukkan agama... beramal setakat mampu..jangan ingat, tak dapat di dunia..kita akan dapat di akhirat! kalau di dunia kita tak dapat, belum jamin lagi di akhirat kita akan dapat! entah2 dapat masuk neraka pulak doh... janji2 agama memang benar (jikanya ianya memberitahu anda melalui channel yang dipercayai).. akan tetapi janganlah anda dibodohkan dengan janji2 agama yang dimainkan oleh manusia celaka ini... akhirnya dicheckmate dengan kesilapan memilih keputusan...

Tanpa Nama berkata...

ALONG VERSI UMNO.. Itulah FELDA dan semua institusi kerajaan... semi gov pun sama! GLC lagi2 lah..

Tanpa Nama berkata...

setuju dengan 06:49 & 10:29.

Bangse melayu mmg bodoh.Setiap generasi adalah bodoh dan akan teros bodoh selagi UMNO pegang kerajaan Pusat. Ko tanye la budak2 u lagi2 budak UITM, lepas kuar u nak wat ape? jawapan diorg nak keje dgn panasonic. Haaa...ape? keje dgn panasonic, kenape?

Sbb panasonic gaji RM1500 sebulan, samsung bagi gaji RM1200. lebih baik keje dengan panasonic.

Mentaliti melayu suka keja makan gaji. Sebab tu ramai keja kerajaan, askar, polis dan lain2. Kalo masok UITM, tak kisah la jurusan ape sekalipun, asalkan dapat pinjaman MARA. MARA adalah simbol kuasa org2 melayu. Melayu akan rasa selamat dan dilindungi. Sebab itu melayu tak mahu bersaing. melayu malas berfikir utk memajukan tahap pemikiran mereka sendiri.

Aku pon dulu bljar di universiti. sampai semester 3 aku blah.

pensyarah2 aku ckp dlm kelas, kita perlu jaga markah 'carrymark' supaya dpt CGPA tinggi. Utk apa? Supaya mudah dpt kerja. Kenapa nak kerja? Sebab dpt gaji tiap2 bulan.

Pernah skali aku berdebat dgn seorang pensyarah aku nie. mengajar thermodinamik. jenis kang kong. aku amik kejuruteraan mase tu. Ade ke patut dia cakap kalo xde kelulusan universiti, masa depan akan gelap.

kalo ijazah dia hebat sgt, kenape die pakai kereta sang kancil. aku dok universiti sambil wat bisnes internet leh pakai proton baru. beli cash. bukan nak berlagak.

kenape? sebab nak cari kerja mesti ada kelulusan tinggi? makan gaji buat ape. pagi g keja, petang balik rumah dah penat. cukup bulan dapat gaji bayar hutang.

itulah mentaliti melayu. malas nak bersaing. tak nak berniaga. jadi usahawan tak memerlukan kelayakan akademik. asalkan berani utk menceburi bidang perniagaan.

99 pintu rezeki ialah berniaga. satu sahaja makan gaji. tapi hanya 9 pintu berniaga sahaja yang sudah diceburi. 90 peluang bisnes masih belum diterokai.

tengok la berape ramai budak2 menganggur xde kerja. sedangkan rezeki di atas muka bumi nie cukup utk semua org. bezanya nak makan gaji atai jadi usahawan.

pendidikan yang hebat menghasilkan orang bukannye bangang.

MeriamBuluh berkata...

Banyak lagi peneroka felda akan saman felda...
Maka sumpah Keramat Suara Keadilan "Felda bankrap" akan tercapai..
hehheheee