Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 27 Ogos 2010

YANG TINGGAL HANYA SELAM




TAZKIRAH DI SURAU : SAYA IKHLAS ,KENAPA DIPERMAINKAN
- mkini

Ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching berkata beliau tidak faham kenapa lawatan 'kontroversinya' ke sebuah surau di Kajang Ahad lalu "dipermainkan-mainkan" kerana beliau berniat ikhlas.

Lawatan ke surau Al Huda adalah satu lawatan yang mesra, (dan) ikhlas untuk berjumpa dengan penduduk di situ. Mereka menerima kehadiran saya.

"Saya tidak faham mengapa lawatan kecil ini dipermain-mainkan," katanya

Ketika dihubungiMalaysiakini Teo menjelaskan hanya mahu menyampaikan sumbangannya bagi memperbaiki pagar surau berkenaan, seperti yang diminta oleh pihak pengurusan rumah ibadat itu.

Beliau juga mendakwa tidak tidak menyentuh langsung soal politiksebaliknya hanya menerangkan tentang bantuan pendidikan yang ditawarkan oleh kerajaan Selango


Kebanyakkan mereka tidak mengetahui tentang perkara ini, dan saya mengambil kesempatan untuk menyampaikan perkara tersebut kepada mereka," katanya.

Sementara itu, mengulas isu kemasukannya ke dalam ruang solat di surau itu, Teo berkata beliau hanya memenuhi jemputan.

"Pada hari tersebut mereka menjemput saya masuk. Saya double check sama ada boleh masuk atau pun tidak.

“Saya sudah mendapat keizinan daripada pihak surau untuk masuk ke dalam surau. Muslimin dan muslimat pun, mereka menjemput saya masuk," jelasnya lagi.


KOMENTAR TUKAR TIUB


sila baca berita ini. ini kerana pemahaman agama
bagitu cetek. kalau di perhatikan tahap pemaham agama
islam kita di malaysia ini masih lagi di tahap halal dan haram.
heboh seheboh heboh nya.

tapi kedai jual bangkai ayam
dan kedai jual bangkai daging – mak donald dan kentuki –
tidak berani pulak di katakan menjual barang haram walau pun
bahan jualan dari kedai kedai bangkai bangkai ini telah terbukti
memudaratkan ummah.

kalau di perhatikan hari ini - ada baik sadikit dari satu dekad dulu
telah naik sadikit dari tahap perbincangan kentut batal ayer sembahyang.
dari tahap korek tahi hidung batal puasa.
agama islam yang muncul 1500 dahulu telah merobah dunia dengan
falsafah dan pandangan ilmiah – orang melayu yang islam masih
lagi di tahap pengenalan halal dan haram.

mereka selalu berlabon tentang g sejarah tamadun arab/islam
tetapi sejarah dan falsafah yang di bawa oleh intelektual islam
tidak di baca – hanya sesekali dengar nama.

yakin lah orang melayu ini amat malas befikir – lazy thinker
mereka malas mengkaji
mereka malas membaca
mereka amat suka mendengar

satu ciri nya ialah mereka amat suka kalau ada orang puteh masuk islam
kerana itu hebohlah mereka bercerita tentang micheal jackson masuk islam
tapi mereka tidak membaca apa apa tentang micheal jackson - hanya mendengar

inilah perangai melayu yang hanya tinggal selam

melayu yang sudah islam ini tidak ada keupayaan mengoncang dunia
kerana malas membaca dan malas berfikir. mereka tidak ada keupayan
berdiri dengan dunia. musik mereka, buku mereka, cinema mereka, falsafh mereka
semua nya kong kalikong

bila china cakap hal islam marah pulak
katakan china tak sunat
tapi sendiri tidak membaca dan mengkaji
tidak berfikir dan malas berfikir

ini berlaku kerana islam di malaysia ini sedang di perangkap
oleh dua parti politik - united malays national organisations
dan parti islam – pas. kedua dua ini mengajukan pandangan islam mereka.
mengajukan pandangan islam dari sesiapa pun tidak salah
kerana kita semua menusia memiliki akal dan fikrah. apa yang mencelarukan
islam di malaysia ini ialah ianya bukan menjadi rujukan hidup tetapi
alat propaganda untuk menang pilahanraya – ini realpolitik.

maka hasilnya kita lihat lah apa yang berlaku sekarang
para politikus cuba menjadi lebih islam dari kapal selam
lilitan serban lebih tebal dari guni basah
ilitan kain tudung lebih lekat dari super glue
songkok mereka lebih tinggi dari tiang lampu jalan
bila memulakan ucapan cakap arab mereka berjela-jela dari berbuka hinnga ke sahur

mereka memaksa kan islam mereka ke atas warga
kerana itu islam gerombolan boleh menuduh ayah pin ajaran sesat
boleh menuduh al- arkam ajaran sesat
boleh menuduh wahabi ajaran sesat
boleh menuduh ahmaddiah ajaran sesat
seoalah olah gerombolan boleh menalipon yang maha esa

sebenarnya di sebalik ini ialah kuasa
sebenarnya di sebalik ini ialah duit dan harta
ini realpolitik – politik yang di eja dengan hurif k.

nota:
agaknya islam siapakah
yang mempermain main kan kedatangan
wakil rakyat ini ke surau untuk bersedekah?


34 ulasan:

TEKONG DARAT berkata...

islam sebangang itu ialah islam umno...hehe...perasan islam...
warakdun wabarqoq...pakai tudung, semaye tak

Tanpa Nama berkata...

Yang tinggal kenangan hanyalah ISLAM HADHARI, Islam yang menjadi ikutan puak-puak Melayu um-NGOK.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut Islam cara UMNO lingkup orang2 Melayu.Menipu,berjudi,rasuah dan lain2 maksiat tak jadi hal kepada orang2 Islam UMNO.
Tak caya tanya pak mufti Haru sani.

Tanpa Nama berkata...

Kahkahkahkah.......org sedekah pun kena jugak....ingatkan pasal khutbah jer....memang ish-selam betul la AMNO nih...

Tanpa Nama berkata...

komen2 kat atas ni xpyhla nk kecoh2 pasal islam umno....sama je islam pas bodoh!tp TT ni pun pelik gak,kdg2 aku rasa die ni pun kimak gak...menimbulkan persoalan yg memeningkan kepala aku...dhla blaja persoalan agama memeningkan,byk sgt pendapat,ditambah plak TT yg persoalkan itu ini pasal agama...kesimpulannya,semua kimak sekimak2 madey

Mahadaya berkata...

Sebenarnya inilah kebodohan Melayu sampai dlm hal agama pun boleh kena tipu!! Al Quran citer ttg agama nabi Ibrahim dan nabi yg bawa al quran pun ikut agama nabi Ibrahim sebagai perintah tuhan. Jadi, bila musuh2 tuhan letak baris dan tanda untuk cipta agama Islam, di org pun ikut buta jer dah tu baca al quran tak pernah cuba fahamkan kandungan al quran. Agama yg tuhan redha ialah Asalama (A-Kami, Salama-Selamat) sebelum musuh2 tuhan letak baris pada huruf Alif untuk cipta Islam. Kalu dah ikut agama ciptaan manusia, sampai bila pun di jajahjer la. Apa nak di hairankan, pas tu mati sok duk nerakalah sebab gagal fahamkan perintah tuhan. http://mahadaya-asalama.blogspot.com

mankerbau berkata...

pengarah jais tu sijil 4senawi pun dia tiada! maluler sikit, itu sebab dia cakap pikir ikut kepala lutut!

Tanpa Nama berkata...

Melayu , Agama dan Raja
------------------------


Baru baru ini mendoakan orang bukan islam supaya masuk islam
telah menjadi satu isu besar olih pengikut dan pemimpin
gferombolan. Isunya kecil , tiap tiap jumaat khatib ada
siapkan doa yang berbunyi- 'berilah hidayah kepada pemimpin
negara .......' . Kita tahu pemimpin negara bukan aje melayu
tapi terdiri dari pelbagai bangsa dan agama. Takde pun jadi
isu sejak bertahun tahun.

Kedua adakah tanya si ngok yang complain
pasal doa untuk lgy hari itu- ' adatak dia aminkan apa yang di doakan
dek katib tu? '

Kesimpulannya walaupun khatib baca doa panjang lebar- minta panjang umur
raja/minta hidayah untuk pemimpin negara/pm/mb - lihat lah kat arah
makmum yang ada dalam masjid/ ada tak mereka aminkan ?

hanya segelintir saje angkat tangan beb. Itu pun kita tak tahu apa yang mereka aminkan.
Mungkin mereka ada private doa untuk keluarga mereka . Yang lain buat derk aje-
tak ubah bagaikan pelajar melayu kat sekolah convent semasa 'mass' di bacakan.


Sandiwara atau lakonan konon raja diutamakan
-----------------------------------------------

Nampaknya pemimpin melayu di dalam negara masih percaya dengan
konsep raja sebagai penaung agama -satu konsep yang murni . Yang peliknya
kita ada satu konflik bila mahkamah rayuan baru baru ini menerima hujah
bahawa keputusan Royal Commission of Inquiry yang ditubuhkan olih
Yang di Pertuan Agung yang mewakili raja melayu bolih di kajisemula
olih mahkamah tinggi. Sebenarnya tidak ada kes terawal atau undang yang termaktub
yang mengizinkan keputusan ini. Dalam bahasa simple, institusi
Raja telah di kencingkan olih dua hakim melayu atas permintaan peguam
india 'korek-korek-korek'lingam untuk menjaga 'nama baik' diri nya
dan beberapa melayu yang nyata sudah busuk termasuk 'melayu-mudah-lupa'madey sendiri.

Roll back sedikit
--------------------

Teringat baru baru ini madey ada beri nasihat - katib mesti masukkan
nama Yang di Pertuan Agung di dalam doa.

Inilah contoh contradiksi dalam filosofi hidup madey-
satu tangan mahu doa untuk raja sementara satu tangan lagi buka zip
pantaloon untuk sedia kencing atas institusi raja......

fikir fikirkanlah

Khong khek khuat

Tanpa Nama berkata...

UMNO has turned the Malay Muslim into a state of confusion. There is no such thing a house of prayer belong only to UMNO Malay. Islam is for all races those non Muslim should be encouraged to visit surau and mosque so that they will understand the stand of Muslim.

Tanpa Nama berkata...

Nih ajaran mana plak.. Agama Asalama.. cam pelat jer bunyi. hahaha..

Tanpa Nama berkata...

Sebagai seorang Ahli Parlimen tak salah dia nak memberi Tazkirah kepada rakyat dikawasannya, yang salahnya Pegawai dan ajk surau yang tidak menasihatkan beliau untuk menutup aurat.

ramai2 pelancung2 luar negara diberi kebenaran olih Pegawai2 masjid Negeri untuk melawat kawasan dalam masjid, tetapi semua pelancung diwajibkan berpakaian menutup aurat dan kawasan solat utama tidak dibenarkan mereka berada.

Tanpa Nama berkata...

Baik PAS atau UMNO, 2-2 sama bodoh sama bangang. bezanya PAS lebih takutkan Allah. Tp masih bodoh pergunakan agama utk perjuangan politik.

Ko tgk la ustaz2 PAS, pakai serban buruk kononnye sunah nabi. Aku tgk filem kingdom of heaven, salahuddin al-ayubbi pakai serban dgn kemas dan segak. wataknye dilakonkan Ghassan Massoud, pelakon Syria.
Inilah contoh pemimpin Islam yg mempunyai imej dan kredibiliti.

Woi PAS, bangunkanlah ekonomi kita. Jgn dok sibuk akhirat saja. Nabi pon seorang usahawan yg berjaya. Zaman dulu kalo pakai kuda same mcm pakai BMW. Kalo keldai standard kereta proton la zaman skrg nie.

Tanpa wang dan harta yg banyak Islam takleh berkembang sepanjang 23 tahun disebarkan nabi. kalo nabi org miskin, mane nak dapat duit beli pedang, baju perisai, busur panah, kuda dan lain2 utk menegakkan perintah Allah.

Sekolah2 pondok semuanye buruk dan kotor. Sistem pendidikan tak sistematik. Adakah ini imej islam yg dibawa PAS. Jgn guna Allah utk cover ke'kampung'an sendiri.

Islam bkan agama tapi cara hidup yg mengharmonikan masyarakat sejagat. Jgn bawa budaya arab nanti bangsa lain takut. Nak promosikan Islam mesti ada byk wang dan harta, barulah imej meningkat.

KERAT berkata...

bila china cakap hal islam marah pulak
katakan china tak sunat

Teka teki
Sunat apa yang dah jadi wajib?

Dalam Bible 'berkhatan' wajib, tapi orangputih tak potong pun, dalam Quran tak ada langsung bab berkhatan, tapi semua MELAYU WAJIB SUNAT!!!!

Sunat ke sunnah?

Askar kata.. kekanan lurus, ikut ikut ikut...

Obefiend Weiland berkata...

islam pas dan umno
dua dua sama sahaja

dua dua sempit

dua dua tak progresif

yang umno rasa dia paling tak extreme
yang pas pulak rasa dia paling siratol mustakim

si umno ngaku dia paling islamik
si pas tuduh oranh itu paling kapir

yang meleis hanya islam pada permukaan. itu saja penting. tapi bila ada melei nak tukar agama, yang islamik permukaan inilah yang paling bising nak tunjuk dia islamik

sembab

Tanpa Nama berkata...

to mahadaya 17.16,

fakta dari mane ko ambik ni???

Tanpa Nama berkata...

Salam

bang isham bukan islam melayu je. Boleh dikata ramai sungguh orang yang Islam ni tak faham apa-apa. Saudi ke, Mesir ke, Iran ke, iraq ke..Melayu ke indon ke..sama je. Semua malas membaca, berfikir, mengkaji. Salah satu sebabnya bukan politik je..orang agama pun sama jugak terutama yg sokong parti pemerintah..pas tu ada lah jugak. Misalnya golongan depa ni suka melaungkan ulama ni pewaris nabi(kononnya nak refer dekat beberapa orang yang dianggap ulama, ustaz). Padahal nak sampai tahap ulama tu bukan senang. takat balik al-azhar dah mengaku diri ulama. Cuba tanya orang yg pi belajar azhar betul2 ke depa pi beljar agama. Ada yg balik cakap arab pun tak reti.So dia punya statement "jangan banyak bertanya" nanti jadi kaum nabi musa. Dalam makna lain jangan banyak tanya apa yang kami cakap dengar, taat..sebab tu lah otak org Islam lembab tak de kritikal thinking.
Salah satu point sampai hari ni saya tak setuju ialah " lelaki pemimpin wanita". takda seorang pun setakat ni boleh explain ayat quran tu bermaksud function, role, suggestion, realiti, perkara yang mesti dilaksanakan atau apa. tak de kajian pun.

Golongan depa ni suka cerita "the glorious past" bernostalgik, zaman ibn sina, ibn khaldun. Bila kita argue depa marah. Debat ni tak akan abis bang isham. hanya menambah perpecahan.

My concern macamana kita nak sedarkan masyarakat supaya rajin membaca, mengkaji, belajar, berdiskusi. Yg malas bila diskus pasal bab agama akan berakhir statement dia camni. ko ni tak mengaji agama, bahasa arab pun tak reti, (dalam kata lain bukan macam kami, kami balik azhar, kami pandai bahasa arab, kami baca kitab)ko pegi duduk diam-diam..abis to camno

Tanpa Nama berkata...

eh bro mahapedaya...lu biasa main2 kat blog kassim selamat...singgah sini pulak? nak jadi ahli politik pulak? ke langkah2 mengistiharkn diri sbgai nabi baru?

bila tu bila tu...?

mahapapaya

Tanpa Nama berkata...

DR BUDIMAN HASRUL SANI.

Ssyyyyy...SEMUA BERTENANG!BERTENANG!!!!UNTUK MENDAPAT PANDANGAN YANG FLEKSIBLE DAN ADIL TIDAK EMOSIONAL TAPI RASIONAL SILA BACA...TIUB BOCOR.BLOGSPOT.COM

Tanpa Nama berkata...

http://ahmadfadhli.wordpress.com/2009/11/07/hukum-orang-bukan-islam-memasuki-masjid/

sila la rujuk laman kat atas supaya kita tidak bodoh. kekadang kita kat malaysia ni yang bodoh agama berlagak pandai.

elok ada islam nak berhadari. yang bagi nasihat kat ketua agama pun biar la ilmu tu melangit. kalau ilmu melata kat tanah diam sudah.

yang ada jawatan dalam hal agama pun satu kalau tak kompeten letak jawatan @ tutup mulut. ni baru blaja kat universiti adal 1 jam kredit pengajian agama.dah mengaku mahir.

terima kasih lebai gogle dan imam yahoo sbb membijakkan aku. mereka yang masih bodoh dengar saja gelaran ustaz dan ketua agama terus ikut buntot.sila hentak kepala anda dilantai sampai pandai nak rujuk semua kes kat internat.

akhir zaman ni, agama dicakap oleh yang bukan ahlinya. oop silap

depa menganut islam hadari. jadi tak salah.hehehehe

generasi bundle

Tanpa Nama berkata...

Lagi banyak TT bagi komen ikut kepala hotak dia tentang Islam... lagi ler biol semua pembaca blog nie... Adakah TT bersetuju ngan Ayah Pin...??? wakaka~

dukun melayu berkata...

aku melihat melayau menjuih juih bibir bila lalu kedai makan cina.pastu siap beri dalil2 dari entah mana dikoreknya.kenapa marah cina makan?apasal tak terajang jer orang tak puasa makan depan orang ramai?doa tak putus,panjang panjang,tapi pandang jijik cina.

Tanpa Nama berkata...

oi mahadaya...
kau ni pulak dtg bwk pendapat dr mana plak ni?adoiiiiiiiiiiiiiiii
bodoh la kau ni,ko tau x aku dh pening pk pasal agama ni,cabang mana yg harus diikut,ni kau pulak dtg bwk cite baris2...arghhhh,sial punya hidup

Teekeet berkata...

sALAM ... SALAM .. tt N THE REFORMIS GANG ...
Umno nampknya .. lebih suka skrg jg bab ISLAM nie... sekecil isu diangkat menjadi besar sebesar ape ntah ..
Apa jua isu yg dibawa .. hati gua sudah terPATRI untuk sm2 rakyat MALAYSIA yg CERDIK mentalkin UMNO ..
Org bodoh shj yg main isu ini bila sudah tersepit ... tapi yg lg bangang adalh yg menjdi barua percaya pd isu yg BODOH ini bawa.

Tanpa Nama berkata...

setuju. secara am, di malaysia - yg merosakkan orang islam adalah orang2 'islam' itu sendiri. malas membaca, malas bekerja, malas berfikir, asyik nak seronok aje. isla setakat kahwin 4, setakat janggut panjang, setakat boleh baca arab lancar..yg lain semua selam.

tapi kesian kat org2 yg benar2 berilmu dan ikhlas, selalunya org2 ni di'selam'kan.

Tanpa Nama berkata...

abg isham,

abg isham nih kengkadang saya tgk pandai bab agama.. kengkadang bodoh plak kata ini bukan bidang saya.. (ingat tak masa kat sooka sentral dulu..?)

Suara Benar berkata...

Komentar Tukar Tiub mengenai agama

Tepat menepat

Walau sukar diterima oleh orang

Tapi inilah hakikat

Inilah realitinya

Ada Islam UMNO, ada Islam PAS

Orang Islam kita

Terpersona dengan Mufti UMNO

Atau terpaku dengan Ustaz Nik Aziz

Kalau disuruh guna fitrah sendiri

Kaji Al-Quran dengan sendiri

Itu sudah pasti tidak mahu

Malas hendak berfikir

Malas hendak lihat keliling mereka

Malas hendak terima kepelbagaian dunia

Mereka lebih rela

Menerima interpretasi orang lain

Yang ingin popular dan disukai

Yang ingin dikagumi sebagai alim ulama

Yang inginkan kuasa

Akhirnya yang dipeluk oleh rakyat

Ialah Islam yang terpesong

Mereka taksub dan yakin

Memikirkan yang dipegang itu benar padahal ianya tidak benar

Terima kasih Tukar Tiub

Kerana cuba menyinarkan sedikit cahaya

Untuk mencerahkan minda mereka semua ini

Tapi sudah pasti

Ditentang, tidak ditolak

Kerana mereka pedih

Dan keliru kononnya

Mendengar suara Kebenaran.

Inilah dia manusia.

dukun melayu berkata...

“Orang bukan Islam adalah dilarang memasuki ruang solat kerana mereka ini dalam berkeadaan hadas besar apatah lagi berada di bahagian imam dan menyampaikan ucapan kepada umat Islam di dalamnya.

ye ker...org baru masuk islam diarah keluar dari masjid kerana bukan 'orang kita'

Tanpa Nama berkata...

HAHA..
aq suke situasi cmni, dimana suma org mula brfikir semula tntang islam...walaupun bercelaru, ia mmbuatkan orng ramai mnjadi ingin tahu dan mengkaji islam kembali..diharap ia dapat menyedarkan umat islam suma..

Tanpa Nama berkata...

@ Tanpa Nama 01:36

GOOD ANALYSES.

Ish-takdapat"selam"kan UMNO.

- Cairo

opisboi berkata...

syukurlah isu ini diperbesarkan, ini adalah kerana yg bukan islam baru tahu bagaimana jumudnya islam yg diamalkan olih puak2 umno..insyaallah dgn izin allah mereka akan lebih tertarik pada PAS.untuk juak2 umno teruskan usaha murni korang itu, tunggu umno akan di masukkkan dalam muzium utk tontonan generasi akan datang.

Tanpa Nama berkata...

TT dan kumpulan anti agamanya sedang keluar untuk memaksa pemikiran kominis sosialis keatas rakyat malaysia.
Munglin kekecewaan TT bertambah disebab teori domino perang Vietnam tidak sampai ke Malaysia kerana adanya benteng akidah pada Malaysia.
Maka berjuanglah sisa-sisa sosialis kominisma dalam suasana yang ada sekarang.
Pengunjung blog kena teliti kerana TT seolah ingin menemplak umno memalui tulisannya tetapi apa yang tersirat adalah usahnya untuk Islam sebagai 'candu' yang harus dijauhi.
Kehidupannya bukan ada panduan. Melihat pada penulisannya kalau nak makan apa pun boleh. Tak kira datang dari mana..janji boleh telan. Kemudian tu kalau nak berbini dengan siapa pun boleh asalkan boleh jadi.

Tanpa Nama berkata...

Post TT ni buat Melayau jadi huru-hara kat sini berdebat pasal isu agama.

Tanpa Nama berkata...

serahkan pada jakim

Tanpa Nama berkata...

bangang punya umno