Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 29 Disember 2011

APA BOLEH REMBAT - REMBAT




ZAKAT TU APA?




RESPONS KEPADA JAWAPAN MAIWP TENTANG SALAHGUNA WANG ZAKAT JAMIL KHIR

Berikutan kenyataan saya semalam, Muhamad Yamin Ismail, Ketua Pegawai
Eksekutif Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menyatakan bahawa
pembiayaan kos guaman Datuk Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan
Perdana Menteri dan dua lagi pegawai kanan MAIWP dalam menghadapi kes
permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim diambil daripada geran
kerajaan.

Dalam kenyataannya, beliau juga menyalahkan Anwar dan pihak-pihak
tertentu yang ‘menyalahgunakan’ proses mahkamah terhadap penjawat awam
yang menyebabkan dana dan wang rakyat terpaksa digunakan bagi melayan
proses mahkamah.

Pada Jun 2011 juga Jamil Khir menafikan penggunaan wang zakat untuk
membayar kos guaman ini.

Malangnya Yamin tidak menyebut tentang ‘pendahuluan’ RM63,650 daripada
wang zakat yang telah disahkan oleh Ketua Audit Negara pada November
2011.

Yamin juga harus sedar bahawa apabila seorang itu dizalimi, beliau
mempunyai hak yang diiktiraf di dalam syarak dan sistem Perlembagaan
kita untuk mempertahankan diri mereka.

Saya berharap Jamil Khir sebagai Menteri yang bertanggungjawab ke atas
hal ehwal agama Islam Malaysia dapat segera tampil ke hadapan dan
bukan menyorok di belakang pegawai kerajaan bagi menjawab isu ini.
Pada Jun lalu juga bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Md Hashim
Yahya telah menegaskan sebarang salahguna wang zakat yang disalurkan
selain daripada asnaf yang lapan adalah kesalahan dan dosa besar.
Sekurang-kurangnya apabila isu ini mula-mula timbul peguam Zainul
Rijal Talha dan Amir terbuka dalam bertanya tentang pandangan Mufti
Wilayah Persekutuan.

Persoalannya, adakah pandangan tersebut diberikan dan sekiranya ya,
apakah pandangan beliau? Yang nyatanya Ketua Audit mengesahkan wang
zakat dibayar kepada peguam sebelum dipulangkan hampir enam bulan
kemudian pada Disember 2010.

Juga mengapa wujud dwi-standard dengan kes amil zakat di Johor Redzuan
Mohd Said yang menyalahgunakan RM19,510 dan memulangkannya tetapi
dipenjarakan empat tahun dan dihukum tiga kali sebatan tahun ini?
Umat Islam yang menyumbang berbilion ringgit wang zakat setiap tahun
di seluruh negara tidak mahu timbul sebarang keraguan terhadap
pengurusan wang zakat.

NIK NAZMI NIK AHMAD
PENGARAH KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT





20 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pasni pakat ramai2,slagi mane umno berkuasa,jgn byar zakat pada agensi2 kerajaan baik jais,jawi,jaij,jubo,jilat or whatever la,yg tukang kutip duit berlesen ni..nk byar zakat g sendri bg pada golongan2 yg layak,jgn jd pemalas mcm lembu nfc..

byar zakat pd golongan2 ni, benda2 yg bukan2 dibuatnya..di negeri sembilan, jbatan agama islam n9 nk bina bangunan baru yg berharga 40 juta, di jabatan agama islam wilyah, g tlg byarkan bil menteri zalim, beberapa thun lepas jawi tukar air-cond brjumlah brjuta di pejabat diorang, kat selangor x yah kate la..g tanye jais sape tlg bayarkan cukai taksiran utk hard rock cafe kepunyaan ulil amri al ketua agama islam negeri selangor?..hahahaha..

Tanpa Nama berkata...

Yamin...yamin...apalah nak jadi dengan kau ni...tak malu ke?...kenapa nak salahkan orang pulak...kau tu yang bingai sangat...itu wang ZAKAT....faham...kau ingat kat Akhirat nanti boleh jawab macam tu ke?...bodoh piang punya orang...

Pro_Pembaharuan berkata...

SEKALI LAGI AKU MENJERIT!


MANNNNNNAAAAAAAAAAAAAAA KOMEN-KOMEN YANG SANGAT ISLAM SANGAT TU BERKAITAN ISU INI?

NAH...

Sekarang boleh agak, siapa LAGI MUNAFIK antara kita...

Tu la... jangan lagi jadik usetat-usetat... kang skang tak boleh-boleh nak stat!

Tanpa Nama berkata...

kerajaan kasi, kita ambik.
tapi kita pangkah bulan.
jgn pangkah mata kerbau.

Tanpa Nama berkata...

dah keje ngan kerajaan pakai duit kerajaan selagi boleh huhu.. :) saman tu kan kerana agenda kerajaan.. kerajaan Malaysia? eh kerajaan bn maner lai..kerajaan bn memang pandai pakai duit rakyat claim duit sendiri.. :D sebab tu depa seboleh2nye tak bagi duit kat wakil rakyat parti lain kalau boleh sebeb depa perasan malaysia ni depa punya.. :)

tu undang-udang pun depa putar cuba bayangkan di Trengganu, seorang bapa Mohd Hishanudin Abdullah yang hanya menyamun RM20 kerana terdesak untuk membeli susu anaknya telah dipenjara 36 bulan (3 tahun) oleh Hakim Mahkamah Sesyen di sana. Tetapi anehnya bekas MB Selangor Khir Toyo yang telah menipu dan menyamun berjuta ringgit dalam urusan pembelian tanah hanya di hukum penjara 12 bulan (1 tahun) oleh Hakim Mahkamah Tinggi di Selangor. :)

Tanpa Nama berkata...

Bakar biar panas Kita tengok tok lebai mana yang kena

Tanpa Nama berkata...

aku tengok kalau isu2 yg melibatkan kepentingan islam bro tt suka betul komen.pesanan gua,lu nak komen tu biar berakal dan beradap.jgn 100% logik semata2.kalau isu salahguna kuasa,salahurus duit melibatkan orgislam aku mintak tt jgn kaitkan dgn agama islam yg suci.itu adalah kesalahan sosok makhluk yg kebetulan beragama islam.nak tibai jgn tibai agama.tibai mereka yg mempergunakan agama je.gua tgk ramai yg dah jadi huru hara bg komen pasal islam kt dalam blog lu ni..

Tanpa Nama berkata...

apa macam kalau masa membayar zakat tu, kita tambah sikit lafaz akad zakat tu.... kita sambung... sekiranya zakat saya ini tidak diuruskan dengan jujur dan amanah, saya tidak akan menghalalkannya walaupun sesen dan berdoa agar mereka yang terlibat akan disiksa seberat-beratnya oleh Allah semasa di dunia dan di akhirat dan ianya bermula dengan Tuan Amil, Amin...

- agaknya, mahu Tuan Amil cepat-cepat tarik tangan dia sambil merayu kita batalkan lafaz tu... Tuan Amil mesti tahu dan bertanggungjawab kemana pergi duit zakat tu, jangan jadi tukang ambil komisen je...

Tanpa Nama berkata...

... tiap-tiap minggu,tanpa gagal, masa khutbah Jumaat suruh kita bayar zakat...

Tanpa Nama berkata...

kat selangor negeri pakatan memerintah pun xnak bayar zakat jugak ke...

Tanpa Nama berkata...

Hoi Tanpa nama 29 Disember 2011 4:08 PTG. Kepala otak kau berjambul. Tibai-tibai ni soal belakang. Jangan nak khutbah pasai agama lak. Islam agama yang suci, benar...aku stuju. Tapi aku tak setuju bagaimana wang ini diuruskan orang seorang yang beragama islam dan juga menteri agama. Aku tiap-tiap tahun bayar zakat. Mungkin ko x bayar zakat.Bukan sikit, seluruh keluarga pun bayar.Kang ko nak suruh TT diam. Lantak dia la..nak balun agama islam.Dah islam cuma sekadar nama sekarang, penganut perangai mcm taik, buat apa??. Kalau agama diguna untuk merompak. Itu yang ko nak???? Ini blog dia..Ko menyampah tengok blog ni, pegi masuk blog umno..pirahhh..ptuihhh..aku tiru sound panglima ludahh..

Tanpa Nama berkata...

ah, org politik UMNgOk jaga bab agama. sedangkan politik UMNgOk-BoNgok ni bergurukan Barat dll, sentiasa manipulasi tentang perspektif.

dari perspektif kita "rakyat kebanyakan", eh hampeh betul bunyi label tu!!!... tukar la, dari perspektif kita orangramai, itu "duit zakat"... maka tujuannya utk merawat dan menyihat dan memakmur dan membantu umat...

dari perspektif depa KERA gerombolan, itu "duit zakar"... maka tujuannya utk mengorek dan merobek dan menjolok dan mengisi penuh tembolok!

-average joe-
klakka-la.blogspot

p/s yg mamat kat johor tu kena hukum guna duit zakat sebab dia takde tauliah... yg menteri ni sebagai vip dah tentu ada tauliah sepelosok malaysia!

Khir yg KHIANAT umat islam Malaysia berkata...

Baru aku tahu,kes amil zakat di Johor Redzuan
Mohd Said yang menyalahgunakan RM19,510 dan memulangkannya tetapi
dipenjarakan empat tahun dan dihukum tiga kali sebatan tahun ini...

Kes di Trengganu, seorang bapa Mohd Hishanudin Abdullah yang hanya menyamun RM20 kerana terdesak untuk membeli susu anaknya telah dipenjara 36 bulan (3 tahun) oleh Hakim Mahkamah Sesyen di sana.

Kes Khir Toyo penjara 12bulan jer...mmg xadil...celaka tul

Kesimpulan: Patutnya kes Jamil Khir salahguna wang zakat ni patut dikenakan PENJARA 12TAHUN (4kali ganda yg diterima amil Johor tu), SEBAT 12 KALI...tarik balik pencen dan keistimewaan yg diterima dan paksa dia buat pengakuan pada seluruh umat Islam dlm Malaysia utk bagi PENGAJARAN ttg padahnya jika SALAHGUNA WANG ZAKAT....

kurang ajar dan barua sungguh jamil KHIR ni...xubah mcm KHIR toyo...kene siasat YB2 UMNO dan BN yg lain...mesti sangkut bnyk kes ni...celake tul

Jebon berkata...

Salam TT

Zakat yg dibuat ini tidak ikut Quran, perlu diketahui dalam Quran tiada istilah "Baitulmal"...

Tanpa Nama berkata...

patutnya Jamil Khir ni kena dihumban ke dalam tong taik selama 4 tahun, baru sepadan dgn kesalahan dia . Amil cabuk yg salahguna RM19k(tapi bayar semula)pun kena penjara. Apa nak jadi dgn Menteri2 UMNO ni. Ingatkan Menteri Ugama UMNO lain sikit...lagi teruk rupanya.

sri hartamas

Tanpa Nama berkata...

mat monggl suka rembat burit....
kah...kah...kah...

Tanpa Nama berkata...

der lu orang tak paham ke?? apa lu orang nak pelik, ini akhir zaman. Agama tu orang buat jual je laa zaman ni...ini baru sikit ni, lu orang tunggu ditahun-tahun mendatang

Tanpa Nama berkata...

uncle TT...itulah dugaan menjadi seorang islam...hahahah

kalo uncle TT lah...iblis yg goda hanya berpangkat kadet sekolah menengah jer...hahahah. Itu pon uncle dah khatam...hahahahah

kalo org yg ada ilmu ugama ni...iblis yg goda pangkat jeneral 5 bintang....hahahah. Itu pasal, ada yg masuk parit...

uncle TT, belajarlah terima hakikat...bahawa se nya, itulah hakikat menjadi seorang muslim...

jangan terlampau prajudis pada agama emak, bapak, nenek & moyang lu...sekian, terima kasih. hahahahhahah

mat sondol berkata...

Muhamad Yamin Ismail ni faham atau tidak isu yang dibangkitkan? DSAI heret Jamil Khir kemahkamah cara peribadi Jamil Khir,bukan jawatan Menteri yang jaga Agama.Manusia macam Muhamad Yamin inilah yang bertugas diJAWI,tulis khutbah Jumaat ampu UMNO.Wang zakat tu bukan bapak Jamil Khir yang punya.Walau pun dia dah bayar balik,satu jenayah sudah berlaku dan dah masuk dalam laporan Ketua Odit Negara.Ada faham tak? Bahalol!!

Tanpa Nama berkata...

level jawapan pun, kita bleh kenal pegawai2 tinggi kerajaan punyer mentaliti UMNO.. tak lama lagi, yamin ni akan dapat pangkat apa lanchow la pulak..

pegawai2 muda pun sudah direkrut untuk memberikan jawapan2 yang bodoh kepada orang ramai.. manakala tak ramai pegawai2 yang benar2 bekerja, mereka memang susah dinaikkan pangkat.. macam2 helah dilakukan untuk menggagalkan kenaikan mereka..

bodek la bodek.. kapitalism dalam kerajaan ialah kerja2 membodek.. apa boleh bodek, dia akan bodek, janji dapat naik pangkat..